جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

انفعال آمریکا و ابتکار عمل چین در قبال فلسطین

۱۴۰۲/۰۴/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آخرین شکست در برقراری صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی به ابتکار ایالات متحده امریکا نزدیک به 8 سال می‌گذرد. حسین سیاحی - پژوهشگر سیاست بین‌‌الملل

روشن است که در این سال‌ها جهان و نظام ‌بین‌الملل مستقر در آن تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. روسیه با چالش‌های عمده‌ای مواجه شده و ایالات متحده امریکا نیز دیگر پایان دهنده بحران های منطقه‌ای نبوده و سیاست‌هایش با مخالفت برخی بازیگران منطقه‌ای مواجه می‌شود. در این میان اما حساب تازه‌ای روی چین باز شده است. بویژه آنکه اعتقاد و التزام چین بر عدم مداخلی در امور داخلی دیگر کشورها برای بازیگران منطقه‌ای بخصوص در خاورمیانه تاحدودی اطمینان بخش بوده است. میانجگری پکن در احیای روابط میان تهران و ریاض نیز شاهدی بر این مدعاست. در این میان، با باز شدن پای محمود عباس و نتانیاهو به چین، ایده‌هایی در حال شکل‌گیری است که ممکن است چین به عنوان اقدامی جدید و ثبات بخش در منطقه‌، حساس‌ترین چالش و مزمن‌ترین بحران خاورمیانه را به سرمنزل مقصود رسانده یا حداقل به آن نزدیک نماید.

براین اساس، سفر محمود عباس به چین، با حمایت رئیس جمهور این کشور از ملت فلسطین همراه شد. شی جین پینگ از حمایت دائمی و قاطعانه این کشور از آرمان‌های مردم فلسطین برای احیای حقوق مشروع ملی آن‌ها سخن گفت. در این دیدار سه روزه، چین از از عضویت کامل تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل حمایت کرد و دوطرف یک مشارکت استراتژیک فیمابین را اعلام کردند.

به نظر می‌رسد چین بی‌میل نیست تا بار دیگر برطبل تاثیرگذاری خود در مسائل منطقه و جهان بکوبد. تا پیش از این، اژدهای سرخ تمایلی به حضور در حل‌ مناقشات بین‌المللی نداشت اما حالا موضوع اندکی متفاوت به نظر می‌رسد. پکن حاضر است دست به اقداماتی بزند که اعتبار و جایگاه این کشور حداقل در منطقه‌ خاورمیانه را به رخ بکشد. در این سفر محود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که خود را نیز به مانند گذشته چندان قدرتمند احساس نمی‌کند از شی خواست تا برای ایجاد راه حلی در جهت حل مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی به تل آویو و دولت نتانیاهو فشار بیاورد اما این فقط یک سمت ماجراست و باید دید آیا تل‌آویو نیز به ابتکار چین روی خوش نشان می‌دهد؟

 

تل‌آویو، پکن را مفید می‌بیند

بنیامین نتانیاهو می‌داند که روابط چین و جمهوری اسلامی ایران در موضع مستحکمی قرار دارد. همچنین به خوبی از شراکت اقتصادی تل‌آویو و پکن با خبر است و به خوبی به رقابت اژدهای سرخ با ایالات متحده امریکا واقف است. به نظر می‌رسد نتانیاهو سفر آتی خود به چین را با دو برنامه اصلی طرح ریزی خواهد کرد. نخست اینکه تلاش خواهد نمود از کانال ارتباطی پکن-ریاض برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی استفاده کند. پیوستن عربستان به پیمان ابراهیم آن هم با میانجگری چین اگرچه ایالات متحده را عصبانی خواهد نمود اما از دیدگاه وی می‌تواند تاثیرات میان‌مدت و طولانی مدت خوبی برجای بگذارد. از طرفی نتانیاهو معتقد است که حضور هرچه بیشتر چین در معادلات خاورمیانه می‌تواند ایالات متحده را برای ماندن در این منطقه ترغیب نماید. اگرچه این دیدگاه وی اندکی دور از واقعیت به نظر می‌رسد و با بهبود روند صلح، ایالات متحده رقابت استراتژیک و هژمونیک خود را فدای متحدین منطقه‌ای خویش نخواهد کرد.

 

مدل‌ چینی صلح در خاورمیانه: جذب بازیگران مستأصل و خسته به میز مذاکره

کمرنگ شدن ایالات متحده در خاورمیانه، متحدین منطقه‌ای این کشور را آسیب پذیر نموده است. پیمان ابراهیم نتوانست صلح دوران بعد از خروج ایالات متحده از منطقه را تضمین نماید. اگرچه قرار هم نبود چنین شود اما مدل چینی و دوجانبه تحقق صلح در خاورمیانه نتیجه‌بخش‌تر و باثبات تر از مدل امریکایی به نظر‌ می‌رسد که مبتنی بر اردوکشی منطقه‌ای است و ماحصل آن واژه‌هایی بی‌ثبات کننده و تنش‌زا مانند ناتو خاورمیانه و اتحاد عبری-عربی است. چین نشان داده است که مدل موثرتری را ارائه می‌دهد که پشتوانه تحقق آن توانایی این کشور است که با قدرت‌گیری روزافزون توانسته است جایگاه جهانی خود را به طرز چشم‌گیری ارتقا بدهد.

در مدل چینی برقراری صلح هدف وسیله را توجیه خواهد کرد و طرفین بنا بر زبان و ادراک خاص خودشان بر سر میز مذاکره خواهند نشست. در نظر بگیرید عربستان سعودی به واسطه برداشتش از دهن کجی و نادیده گرفته شدن از سوی ایالات متحده، دعوت چین برای مذاکره با ایران را پذیرفت و ایران نیز در راستای تنش‌زدایی با عربستان سعودی و با اتکا به روابط نزدیک با چین و لزوم حرکت در مسیر ثبات منطقه‌ای و همچنین بی اعتمادی به‌ ایالات متحده به سمت برقراری روابط حرکت کرد.

این موارد ممکن است در مورد رام‌الله و تل‌آویو نیز اجرا شود. نزدیک به شش ماه از انتخاب نتانیاهو می‌گذرد و وی هنوز از سوی دولت دموکرات ایالات متحده به این کشور دعوت نشده است. علاوه بر این دولت بایدن از اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای شهرک سازی حمایت نمی‌کند حتی اگر نسبت به آن واکنشی نشان ندهد. چنین مواردی سبب شده است که نتانیاهو علاقمند باشد که مدل عربستان سعودی را اجرایی نماید. تل‌آویو به خوبی می‌داند که دوران کنونی به مانند دوران جنگ سرد نیست که کشورهای نزدیک به یک ابرقدرت جهان دو قطبی، مجبور به انتخاب یک قطب و قطع رابطه با دیگری باشند. رژیم صهیونیستی اگرچه اعلام نموده است که ایالات متحده امریکا همچنان متحد کلیدی و غیرقابل جایگزین این رژیم باقی می‌ماند اما از سوی دیگر می‌داند که سپردن ابتکار عمل صلح در خاورمیانه به پکن چقدر می‌تواند واشنگتن را عصبانی و سرخورده نماید.

از طرف دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت از ایالات متحده ناامید است. علیرغم عدم حمایت بایدن از  اقدامات رئیس جمهور سابق ایالات متحده دونالد ترامپ در رابطه با انتقال پایتخت و حمایت همه‌جانبه از تل‌آویو، دولت فعلی این کشور هنوز اقدامات مثبتی در باب این مسئله انجام نداده است.همچنین محمود عباس می‌داند که تمرکز دولت بایدن روی اقدامات کوچک خواهد بود نه یک صلح فراگیر پرخطر که می‌تواند شکننده باشد و اعتبار دولت فدرال را به مخاطره بیندازد. تمامی این موارد سبب می‌شود که بسته پیشنهادی پکن جذاب‌تر به نظر برسد و چین این روزها، مجری تحقق ناممکن‌های صحنه بین‌الملل نام بگیرد.

0 Comments