جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

گورهای جمعی، مکان‌هایی که ابعاد نقض حقوق شهدای غزه را افشا می‌کند

با کشف تعداد بیشتری از گورهای جمعی در نقاط مختلف نوار غزه و بیرون آوردن پیکرهایی بدون سر، دست، پوست و یا با دست و پاهای بسته و نیز اجسادی که هنوز سرم و وسایل پزشکی به آنها وصل هستند، اجساد کودکان و اجسادی که به شدت متلاشی شده‌اند، ابعاد دیگری از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در حملاتش به نوار غزه نمایان شده و مسوولان مختلف آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل درباره این گورها را خواستار شده‌اند.

وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک رژیم تل آویو شد

تهران-ایرنا- «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و از اعضای افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو که به خاطر اظهارات جنجال برانگیز همواره مورد انتقاد قرار دارد، بامداد جمعه از نخست وزیر این رژیم خواست که وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش را برکنار کند.

Loading

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و چالش‌های پیش‌رو

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برگزیت چالش‌های عمده‌ای را هم برای انگلیس و هم اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند؛ علاوه بر چالش اسکاتلند، مسئله مرزهای دو ایرلند نیز یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های دولت انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود. مرتضی مکی- کارشناس مسائل اروپا

با امضای توافقنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توسط روسای شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا از یک‌سو و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس از سوی دیگر، عملاً خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 ژانویه نهایی شد و بریتانیا در این تاریخ به‌عنوان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا از آن خارج خواهد شد. با نهایی شدن و قطعی شدن خروج انگلیس، در یک دوره گذار یک ساله بریتانیا و اتحادیه اروپا فرصت دارند تا درباره سازوکار یک توافقنامه تجاری جدید به جمع‌بندی رسیده و آن را تدوین و تصویب کنند. بریتانیا طی بیش از 4 دهه‌ای که در اتحادیه اروپا بود تقریباً قوانین بسیاری در حوزه‌های مختلف تجاری، قضایی و مدنی در زیرمجموعه آیین‌نامه‌ها و توافقنامه‌های اتحادیه اروپا داشت و با خروج از این اتحادیه، لندن باید در حوزه‌های مختلف آیین‌نامه‌ها و قوانین جدیدی را تصویب کند. همچنین در بسیاری از موارد دیگر نیز انگلیس باید با اتحادیه اروپا به توافق دست پیدا کند. به‌هرحال اتحادیه اروپا برای یک آینده نامعلومی همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری بریتانیا باقی خواهد ماند، چراکه حدود 50 درصد مبادلات تجاری انگلیس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. لذا باید یک سازوکار جدیدی برای همکاری‌های تجاری میان انگلستان و اتحادیه اروپا با هدف تداوم و حفظ این روابط تدوین شود.

در این مسیر، مشکلات پیچیده‌ای که برای رسیدن به یک توافق تجاری، سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های امنیتی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا وجود دارد منجر شده تا بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا یک سال باقی‌مانده تا مارس 2020 را فرصت ناکافی برای رسیدن به یک توافق جامع بدانند. این در حالی است که دولت محافظه‌کار بوریس جانسون همچنان معتقد است که این فرصت یک ساله برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا کافی است.

باید توجه داشت تا زمانی که انگلستان در این دوره گذار یک ساله قرار دارد نمی‌تواند توافقنامه تجارت آزاد جدیدی را با دیگر کشورهای جهان امضا و تصویب کند چرا که بسیاری از مبادلات تجاری این کشور در زیرمجموعه آیین‌نامه‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. مقامات اتحادیه اروپا احتمال نیاز داشتن به یک دوره زمانی طولانی‌تر را برای رسیدن به توافق با انگلیس نیز مطرح کرده‌اند.

این‌ها مسائلی است که با نهایی شدن برگزیت در سطح روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا مطرح است، اما در سطح ملی نیز، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد شد.

نخست موضوع اسکاتلند است؛ زیرا اسکاتلندی‌ها خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند و با قطعی شدن خروج بریتانیا از این اتحادیه بدون شک اسکاتلندی‌ها جدیت بیشتری برای برگزاری همه‌پرسی دوم استقلال خواهند داشت که این مسئله پاشنه آشیل دولت جانسون است.

مهم‌تر از اسکاتلند، موضع ایرلند شمالی است؛ ایرلند شمالی یک‌مرتبه در سال 1998 با توافقنامه‌ای بنام GOOD FRIDAY (جمعه نیک) به سه دهه جنگ و خشونت در این منطقه پایان داد. طی مدتی که از تصویب این توافقنامه می‌گذرد یک صلح و ثبات نسبی در ایرلند شمالی برقرار شده و ایرلند شمالی و جنوبی موفق شده‌اند تا مبادلات اقتصادی خوبی را برقرار سازند. اما با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در رابطه با مرزهای دو ایرلند، شکل مرزها و چگونگی رفت‌وآمد جامعه ایرلند شمالی به ایرلند جنوبی باید سازوکارهای جدیدی تعریف شود.

در این شرایط ازیک‌طرف اگر موانع سخت یا تعرفه‌های گمرکی در مرزهای دو ایرلند اعمال شود با مخالفت کاتولیک‌های ایرلند شمالی مواجه خواهد شد و از طرف دیگر اگر بخواهند مرزهای ایرلند را باز بگذارند، ایرلند شمالی این زمینه را دارد که در یک فرآیند میان‌مدت از بریتانیا جدا شود.

بنابراین علاوه بر چالش اسکاتلند، مسئله مرزهای دو ایرلند نیز یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های دولت انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود.

درنهایت باید توجه داشت که انگلستان به دنبال این است که پس از خروج از اتحادیه اروپا یک نقش جهانی را برای خود تعریف کند و با توجه به سابقه استعماری‌اش تلاش دارد در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین مبادلات تجاری گسترده‌ای را برقرار سازد.

اما در این زمینه دنیا در یک گذار بین‌المللی قرار دارد و بعید به نظر می‌رسد که انگلیس بتواند به جایگاه گذشته خود دست پیدا کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *