جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

عراق قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد

دولت عراق از امروز قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد که از امروز چهارشنبه اول ماه مه قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در این کشور افزایش یافت. بر اساس بیانیه این شرکت قیمت بنزین بهبودیافته با اکتان ۹۵ از ۶۵۰ دینار (۰.۵۰ دلار) به ۸۵۰ دینار (۰.۶۵ دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر با اکتان ۹۸ از ۱۰۰۰ دینار (۰.۷۶ دلار) به ۱۲۵۰ دینار (۰.۹۶ دلار) در هر لیتر رسیده است.

انتخابات شورا‌ها در انگلیس

انتخابات محلی و شورا‌ها، نزدیک‌ترین انتخابات به انتخابات سراسری در انگلیس که به آزمون واقعی برای میزان محبوبیت دو حزب عمده این کشور مبدل شده است. دو حزب محافظه کار و حزب کارگر که دهه هاست قدرت را در این کشور در دست دارند.

رایزنی وزیر خارجه استونی درباره خدمه کشتی توقیفی اسرائیل

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست همتای استونیایی در خصوص آزادی خدمه استونی کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی ایران، گفت: کشتی در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان از جمله استونی فراهم است.

چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل در سایه مرگ امدادگران انگلیسی

لندن – ایرنا – یک نشریه انگلیسی گزارش داد که دولت لندن پس از گذشت دو روز از کشته شدن سه تن از امدادگران این کشور در جریان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم تروریستی چراغ سبز نشان داد.

Loading
نقش عربستان، اسرائیل و آمریکا درپیدایش داعش

داعش مولود نامیمون القاعده

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ | نمای راهبردی

شوراآنلاین- رسانه ها: هیچ شکی نیست آمریکایی ها و غرب در سال 2002 باهدف ایجاد بحران های سیاسی و حتی ژئوپلیتیک وارد منطقه خاورمیانه شدند. سوالی که مطرح می شود اینکه هدف واقعی آمریکا و متحدانش از مبارزه با تروریسم و مواد مخدر درافغانستان چه بود؟

از زمانی که آمریکایی ها و غرب عملا وارد منطقه ما شدند در سال 2002 مقدمه ای برای ایجاد بحران های جدید _ بحران های سیاسی و حتی ژئوپلتیک _ در منطقه بود. من به یاد دارم زمانی که آمریکا و ناتو وارد شدند، دو بهانه داشتند:  یکی مبارزه با تروریسم عمدتا طالبان و دوم مبارزه با مواد مخدر که به هر حال پدیده ای شوم بود. خوب این برای برخی از تحلیلگران کشورهای منطقه، نخبگان سیاسی و علمی قابل هضم نبود. یعنی مگر می شود این همه کشور مثلا در افغانستان 84 کشور دنیا حضور داشتند آیا این ها آمده بودند، که فقط مبارزه بکنند؟

این سوال مهمی برای ما بود که خوب در کشور خودمان هم برخی می پذیرفتند و می گفتند بله آمده اند که با تروریسم مبارزه کنند، آمده اند که به هر حال با مواد مخدر مبارزه کنند. ما با برخی از آقایون که مشورت داشتیم نهایتا تست کردیم ببینیم هدفشان چیست. آمدیم اجلاسی کابل 2006 را تشکیل دادیم، که 6 کشور همسایه افغانستان و دو کشور قدرتمند منطقه یعنی روسیه و هند بودند، که در این 8 کشور تقریبا کشورهای قدرتمند منطقه حضور داشتند. طوری ما چینش کرده بودیم که همه حضور داشته باشند. از جمله چین، هند، پاکستان، روسیه، جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای همسایه مانند تاجیکستان و ازبکستان و دیگر جاها و کمیته های مختلف، کمیته نظامی، سیاسی و … و خروجی بحث ما هم در آن جا این بود که به هر حال مگر کشورهای منطقه این جا بیکار هستند که از آن طرف دنیا، آمریکا و ناتو بخواهند بیایند این جا؟ به این شکل این کشورها را ما وادار کردیم که در این اجلاس حضور پررنگی داشته باشند.

دو روز پس از تشکیل اجلاس دیدم که آقای رئیس جمهور افغانستان به من گفت که آقای سفیر، این آمریکایی ها آمده اند این جا می گویند این اجلاسی که ایرانی ها تشکیل داده اند برای چیست؟ آیا با شما مشورت کرده اند؟ و در نهایت ما متوجه شدیم که نه، آن چیزی که استنباط می کردیم آنها برای مبارزه با تروریسم و مبارزه با مواد مخدر، برای آن دو هدفی که سازمان ملل ترسیم کرده بود، نیامده اند. حالا سوال مهم اینجاست که پس به چه منظور آمده بودند؟ این را من خدمت شما عرض می کنم. یعنی که عرض میکنم پنج سال با این قضیه درگیر بوده ام.

اول این که آنها شاید بزرگترین مخالف شان در صحنه بین المللی که جمهوری اسلامی ایران است، آنها بتوانند به آن نزدیک شوند و رصد بکنند و جمهوری اسلامی ایران را کنترل بکنند. پس یک کنترل و رصد کردن جمهری اسلامی ایران توسط آمریکا و ناتو که ما خیلی از مسائل آنها را دیدیم. حتی آنها آمدند و از سیاست های نرم افزاری در مناطق مرزی ما استفاده کردند. هدف دوم آنها این که خودشان را به رقیب دیرینه شان یعنی روس ها نزدیک کنند. نکته سوم این که دو قدرت بزرگ و نوظهور سیاسی و اقتصادی یعنی چین و هند را کنترل کنند. خوب این اهدافی بود که ما امروزه قاطع عرض می کنیم که آمریکایی ها و ناتو به این دلیل وارد منطقه شدند.

حالا اگر یک مقداری این مسئله را ما بازتر کنیم می گوییم خیلی خوب، خروجی آن چه در ذهن آمریکایی ها و ناتو بود که به هر حال مبارزه با تروریسم است، امروز چه خروجی دارد؟ خروجی آن چیزی که ما در آنجا احساس می کردیم داعش امروز است. یعنی گرچه عربستان، صهیونیسم و خود آمریکا به دنبال ایجاد داعش بود و از پول عربستان و قطر استفاده کرد، شما شک نکنید که داعش مولود نامیمون طالبان و القاعده بود و هست. یعنی تفکر بسته تر از طالبان و القاعده، آن چیزی که امروز شما در فکر داعشی ها می بینید. یعنی به گونه ای است که حتی طالبان هم امروز در مقابل داعش قرار گرفته است. یعنی طالبان امروز تفکر داعش را قبول نمی کند.

شما در افغانستان و پاکستان هم می بینید که به هر حال تحرکاتی صورت گرفته. آن نکته ای هم که به هر حال آنها باز مثلا برای شق دوم آن یا هدف دوم که مبارزه با مواد مخدر بود، خروجی اش بعد از 21 سال چه چیز می تواند باشد. پس خروجی مبارزه با تروریسم را می توانیم بگوییم که داعش بوده است و خروجی مبارزه با مواد مخدر هم همین تبدیل مواد سنتی به مواد صنعتی است که امروز پدر دنیا را درآورده است. حالا پول اضافی هم که در اختیار تروریست ها قرار می گیرد. یعنی این دو با هم گره خورده است. یعنی پول مواد مخدر صنعتی و سنتی تا دیروز در اختیار طالبان و القاعده بود و امروز در اختیار داعش قرار می گیرد به اضافه آن چیزی که به هر حال از پول کشورهای اسلامی دارند استفاده می کنند. این ماحصل حضور آمریکایی ها و ناتو بعد از 26 سال در منطقه است.

یک نکته را هم اشاره می کنم. شک نکنید که یکی از اهدافی که آنها در منطقه دنبال می کردند و دارند می کنند ایجاد بحران های منطقه ای و تغییرات در بحران های ژئوپلیتیکی است. برای مثال بین افغانستان و پاکستان که سال های سال گرفتاری و جنگ هست، 16 میلیون پشتون در پاکستان دارید، در حالی که بزرگترین قوم در افغانستان هم پشتون ها هستند و ممکن است در آینده یک گرفتاری جدیدی در منطقه داشته باشیم.

متن سخنرانی فداحسین مالکی، سفیر سابق ایران در افغانستان در نشست تخصصی “تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا و جهان اسلام”

منبع: دیپلماسی ایرانی 

بازنشر یادداشت به معنای رد یا تایید نظرات نویسنده از سوی پایگاه اینترنتی شورای راهبردی روابط خارجی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *