جدیدترین مطالب

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ درگیری‌های مرزی مرگبار میان ارمنستان و آذربایجان و…

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: درگیری‌های مرزی مرگبار میان ارمنستان و آذربایجان، درخواست کمک ارمنستان از روسیه برای مقابله با جمهوری آذربایجان، آغاز هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل، درخواست آمریکا برای توقف درگیری‌ها در مرز ارمنستان و آذربایجان، پیش شرط متحدان صدر برای چارچوب هماهنگی، درخواست حماس از تشکیلات خودگردان برای لغو توافقنامه اسلو، کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا، نگرانی آمریکا از احتمال تغییر موضع اروپا در برابر بحران اوکراین، درخواست روسیه از مقامات باکو و ایروان برای پایبندی به توافق آتش بس، برگزاری رزمایش نظامی در دریای جنوبی چین، هشدار درباره رکود اقتصادی در آلمان، گفتگوی پاشینیان با پوتین و مکرون در خصوص آذربایجان، حمایت مکرون از یونان در برابر ترکیه و پافشاری چارچوب هماهنگی بر نامزد معرفی شده برای نخست‌وزیری عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز: ارمنستان و جمهوری آذربایجان از وقوع درگیری‌های گسترده‌ در طول مرزهای دو کشور و کشته شدن شماری از نیروهای دو طرف خبر دادند. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر گفت که دست‌کم ۴۹ نظامی ارمنستانی تاکنون در درگیری‌های مرزی با آذربایجان کشته شده‌اند. به گفته آقای پاشینیان، این شمار از کشته‌ها قطعی نیست. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه با توپخانه، پهپاد و سلاح‌های کالیبر بزرگ، مواضع نظامیان ارمنستان را در مسیرهای گوریس، سوتک و جرموک هدف حمله قرار دادند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم ارمنستان را به «اقدامات خرابکارانه و تحریک‌آمیز» در نزدیکی مناطق مرزی داشکسان، کلباجار و لاچین متهم کرد.

خبرگزاری فارس:   رسانه‌های ارمنستانی از برگزاری نشست ویژه شورای امنیت این کشور با حضور نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان با موضوع درگیری‌های شدید با جمهوری آذربایجان خبر دادند. شورای امنیت ارمنستان در این جلسه «در ارتباط با تجاوز به قلمرو مستقل جمهوری ارمنستان، تصمیم گرفته شد رسما از فدراسیون روسیه برای اجرای مفاد “معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل” و همچنین سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت سازمان ملل درخواست کمک شود». درخواست ارمنستان از روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی برای مقابله با جمهوری آذربایجان در شرایطی مطرح می‌شود که درگیری‌های شدید دو کشور خبرساز شده است.

العالم فارسی: هفتاد و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور نمایندگان کشورهای عضو امروز (سه‌شنبه) آغاز به کار کرد. بسیاری از کارشناسان و رهبران سیاسی از سراسر جهان برای شرکت در این رویداد به نیویورک می‌آیند. انتظار می‌رود که درگیری اوکراین و تنش‌ها بین آمریکا و روسیه در محوریت جلسه امسال مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

آناتولی  ترکیه:  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان شد. بلینکن تاکید کرد: ایالات متحده عمیقا از اخبار درگیری در مرز ارمنستان و آذربایجان، از جمله حملات گزارش شده به شهرک‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی در ارمنستان نگران است. همانطور که بارها آشکارا ابراز داشتیم، راه‌حل نظامی برای این مشکل وجود ندارد. واشنگتن خواستار پایان فوری تمامی درگیری‌های نظامی در این منطقه است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده بود که ارتش ارمنستان در مناطق مرزی داش‌کسن، کلبجر و لاچین اقدامات تحریک‌آمیز گسترده‌ای انجام داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع سیاسی آگاه در بغداد و اربیل از پیش شرطهای ائتلاف اهل سنت السیاده (حاکمیت) و حزب دموکرات کردستان به عنوان متحدان رهبر جریان صدر عراق قبل از ورود به هرگونه تفاهمات با چارچوب هماهنگی پرده برداشتند.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه العربی الجدید، این منابع گفتند، دو حزب سیاسی مذکور ضمن حفظ نزدیکی خود به “جنبش صدر” به رهبری مقتدی صدر، توافق کردند که دیدگاه خود را در مورد بحران کنونی یکپارچه کنند.منابع سیاسی کُرد از حزب دموکرات کردستان گفتند، نشست غیرعلنی رهبران ائتلاف “حاکمیت” و حزب دموکرات کردستان (حزب حاکم در اربیل) به تفاهم‌های مهمی منجر شد که مهم‌ترین آنها یکپارچه سازی مواضع سیاسی در قبال بحران عراق و ورود به مذاکره برای برون‌رفت از این بحران است.یکی از این منابع گفت، از جمله شروطی که چارچوب هماهنگی باید به آن بپردازد و به آن پاسخ دهد، تعیین تاریخ معین برای انحلال پارلمان پس از تعیین تاریخ برگزاری انتخابات جدید است که حداکثر باید تا ماه دسامبر برگزار شود.همچنین این دو متحد صدر شرط کردند که دولت جدید با اختیارات کامل تشکیل شود و جریان صدر با نخست وزیر و اعضای کابینه آن موافق باشد.

خبرگزاری ایلنا:  جنبش مقاومت فلسطین (حماس) امروز -سه‌شنبه- از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا ابتکار عمل را به دست گرفته و لغو توافقنامه اسلو و انصراف از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را اعلام کند. حماس در بیانیه‌ای به مناسبت بیست و نهمین سالگرد امضای توافقنامه اسلو تاکید کرد: «سیاست هماهنگی امنیتی با دشمن صهیونیستی و تعقیب مردم فلسطین و فعالان مدافع خاک و سرزمین و مقدسات در مقابله با پروژه‌های شهرک‌سازی و یهودی‌سازی، جنایت و رفتاری است که با تمام هنجارها و ارزش‌های ملی مغایرت دارد و باید متوقف شود».

اسپوتنیک روسیه: به گزارش اسپوتنیک، رویترز با استناد به وزارت انرژی آمریکا ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده به 434.1 میلیون بشکه کاهش یافته است که پایین ترین سطح از سال 1984 است. در هفته گذشته میزان ذخایر نفت آمریکا 8.4 میلیون بشکه کاهش یافته است. در عین حال، این آزادسازی ذخایر سوخت بیشترین میزان از ماه می بود.ذخایر نفت در شرایط افزایش قیمت بنزین و تورم خارج می شود. تصمیم مربوطه توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه مارس اتخاذ شد.

خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کردند اروپا ممکن است تحت فشار بحران انرژی، مجبور به تغییر موضع خودش در برابر بحران اوکراین شود. شبکه آمریکایی سی ان ان به نقل از مقامات این کشور، افزود: خطر دودستگی بین کشور‌های اروپایی واقعی است، زیرا شهروندان اروپایی ممکن است با راهبرد اقتصادی غرب برای منزوی کردن روسیه مخالفت کنند. اجازه ندادن به وقوع ناآرامی‌های اجتماعی و فضای بی ثبات سیاسی در اروپا، برای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اولویت دارد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت امور خارجه روسیه با تایید دریافت درخواست مقامات ایروان برای کمک مسکو به حل و فصل وضعیت بوجود آمده در مرز ارمنستان و آذربایجان، از هر دو طرف خواست خویشتن داری نشان داده و بطور کامل به توافق آتش بسی که با میانجیگری روسیه منعقد شده، پایبند باشند.

رادیو چین: رادیو و تلویزیون مرکزی چین به نقل از سازمان امنیت دریایی “های نان” اعلام کرد که یک تمرینات نظامی از 13 تا 15 سپتامبر سال 2022 در دریای جنوبی چین برگزار می شود  که مراحل مختلف این تمرینات هر روز از ساعت 21 تا 23  در  محدوده ای  با مرکز 19-37.12N/110-57.32E و شعاع 6  مایل دریایی انجام می شود و در این مدت ورود به این محدوده ممنوع خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا: اندیشکده موسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo) هشدار داد انتظار می رود اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۰.۳ درصد کوچکتر شود. این اندیشکده افزود: انتظار می رود تورم امسال در آلمان به ۸.۱ درصد برسد و سال آینده به ۹.۳ درصد افزایش یابد. رئیس بخش پیش بینی اقتصادی این اندیشکده آلمانی گفت: ما به سمت رکود اقتصادی در فصل زمستان پیش می رویم. این اندیشکده هشدار داد: کاهش عرضه گاز از روسیه در فصل تابستان و افزایش قابل توجه بهای این محصول، به بهبود اقتصاد بعد از ویروس کرونا آسیب رساند. درامد واقعی خانوارها و قدرت خرید دراین کشور بشدت کاهش خواهد یافت. پیش بینی این اندیشکده همچنین نشان می دهد که اقتصاد آلمان احتمالا در سال ۲۰۲۴ به وضعیت عادی باز خواهد گشت و در این سال رشد اقتصادی ۱.۸ درصد و تورم ۲.۵ درصد خواهد بود.

تی .آر.تی ترکیه: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفتگو کرد. در بیانیه دولت ارمنستان آمده است که پاشینیان در دیدار با پوتین و مکرون درگیری‌های اخیر در مرز آذربایجان و ارمنستان را مورد بررسی قرار داده است. در همین حال، رسانه‌های ارمنستان اعلام کردند که پاشینیان، نخست وزیر، شورای امنیت را شبانه به تشکیل جلسه در ساختمان دولت دعوت کرده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش ارمنستان شامگاه دیروز در مسیرهای مرزی داش‌کسن، کلبجر و لاچین اقدامات تحریک‌آمیز گسترده‌ای انجام داد. گفتنی است درگیری‌های شدیدی بین یگان‌های نظامی دو کشور در مرز آذربایجان و ارمنستان آغاز شده بود.

ایران پرس: «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت که فرانسه به صورت آشکارا و قاطعانه از یونان در مقابل تهدیدات ترکیه حمایت می‌کند. رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد که پاریس با برخی اقدامات ترکیه که در تضاد با حق حاکمیت یونان بوده، مخالف است. اظهارات مکرون در حالی است که «یانیس اویکونومو» سخنگوی دولت یونان با پرداختن به تازه‌ترین تشدید لفاظی‌های ترکیه گفت: آتن به لفاظی دیوانه وار آنکارا آنطورکه شایسته است، پاسخ خواهد داد. وی افزود: اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه «مصرف داخلی» دارد. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه ضمن هشدار به یونان به هرگونه ماجراجویی گفت: امنیت ترکیه  با وجود ارتش قدرتمند و صنایع دفاعی پابرجا خواهد ماند.

خبرگزاری مهر: چارچوب هماهنگی (شیعی) در عراق اعلام کرد که با وجود مخالفت جریان صدر، همچنان بر نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای پست نخست وزیری در این کشور پافشاری دارد. چارچوب هماهنگی شامگاه گذشته با صدور بیانیه ای تاکید کرده که توافقات بسیار خوبی با جریان های ملی گرا در راستای تشکیل دولت رسیده است. چارچوب هماهنگی همچنین از مواضع ائتلاف حاکمیت (بزرگترین ائتلاف اهل سنت عراق) و حزب دموکرات کردستان عراق که اخیرا مقامات ارشد آنها در اربیل دیدار و گفتگو کرده بودند، تقدیر به عمل آورد. این دو حزب عراقی در پایان نشست خود بر لزم برگزاری انتخابات زودهنگام پس از تشکیل یک دولت قوی و با اختیارات کامل تاکید کرده بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *