جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

چالش‌های ده‌گانه پیش‌روی سازمان ملل در سال 2025-2024

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «گروه بین المللی بحران» در گزارشی که روی وب سایت این سازمان قرار گرفت فهرستی از چالش‌های پیش روی سازمان ملل در سال 2025-2024 را ارائه کرد.

در این فهرست به افغانستان، سودان جنوبی، یمن و اوکراین که که پیشتر توسط این گروه بررسی شده‌اند، اشاره‌ای نشده است.

1.حمایت از عملیات سازمان ملل در غزه و خاورمیانه

عملیات سازمان ملل در غزه و خاورمیانه به دلیل جنگ حماس و اسرائیل و بحران گسترده‌تر در منطقه با چالش‌های مهمی مواجه شده است. آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (UNRW) و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (UNIFIL) برای حفظ عملیات خود تقلا می‌کنند. ثبات مالی آنروا به دلیل توقف کمک‌های مالی آمریکا با تردید روبرو است. یونیفل با توجه به تشدید تنش بین حزب الله و اسرائیل به حمایت بیشتری نیاز دارد.

2.هماهنگی دیپلماسی بین‌المللی برای سودان

رامتان لامامرا به عنوان نماینده ویژه دبیر کل در امور سودان منصوب شده است که وظیفه هماهنگی اقدامات میانجی‌گرانه فرستادگان غربی، آفریقایی، عربی و دیگر فرستادگان را در این کشور به عهده دارد. پیشرفت قریب الوقوع در بحران سودان بعید به نظر می‌رسد اما لامامرا می‌تواند به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای پیشرفت دیپلماتیک در آینده باشد. او باید میانجی‌های مختلف را تشویق کند تا در خصوص اهداف کلی و اصول راهنمای یک روند صلح در آینده به توافق برسند.

3. بازآرایی تعامل سازمان ملل با میانمار

سازمان ملل باید کمک‌رسانی به جمعیت‌های آسیب‌پذیر در میانمار را افزایش دهد. تلاش‌های دیپلماتیک را در این منطقه تقویت کند. چالش‌های سیاسی و بوروکراتیک مانع از اقدامات سازمان ملل در این رابطه شده است. دبیرکل باید یک هماهنگ‌کننده مقیم در یانگون تعیین کند تا دسترسی سیاسی سازمان ملل و تعامل با این رژیم و گروه‌های مسلح قومی را افزایش دهد. فرستاده باید از دسترسی سطح بالا و اعتبارش برای کشف راه‌حل‌های دیپلماتیک و تامین منابع مالی برای فرونشاندن بحران استفاده کند.

4. افزایش کمک به هائیتی

ماموریت پشتیبانی امنیتی چند ملیتی (MSS) سازمان ملل به هائیتی با چالش‌هایی مانند کمبود بودجه و مسائل مربوط به هماهنگی با دفتر یکپارچه سازمان ملل در هائیتی (BINUH) مواجه است. هدف MSS بهبود امنیت، حمایت از حکومت دموکراتیک و آماده سازی برای انتخابات آینده است. از جامعه بین‌المللی درخواست می‌شود برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع، بودجه و حمایت ارائه دهد.

5. پیشبرد حمایت و مشارکت زنان در «صلح کلی» کلمبیا

سازمان ملل باید در حمایت از زنان و از مشارکت آنها در سیاست و ایجاد صلح در کلمبیا نقش داشته باشد. این سازمان می‌تواند اجرای مفاد مربوط به جنسیت در توافقنامه صلح 2016 را تقویت و از ابتکارات در راستای افزایش مشارکت زنان در فرآیندهای صلح و سیاست حمایت کند.

6. دست و پنجه نرم کردن با آینده عملیات صلح در آفریقا

سازمان ملل در حال ارزیابی مجدد ماموریت‌های حفظ صلح در آفریقا است. شورای امنیت قطعنامه 2719 را تصویب کرد تا بودجه ماموریت‌های تحت رهبری اتحادیه آفریقا را با هدف پاسخ به محدودیت‌های نیروهای سازمان ملل و پشتیبانی از استقرار نیروهای تحت رهبری آفریقا فراهم کند. با این حال، نکات دقیق تامین مالی توسط سازمان ملل و جزئیات عملیاتی هنوز در حال بررسی است. برخی از دیپلمات‌ها سومالی را نامزد احتمالی دریافت بودجه سازمان ملل می‌دانند، اما آمریکا در این مورد تردید دارد. در عین حال، نگرانی‌هایی در مورد کاهش نقش ماموریت‌های حفظ صلح سازمان ملل وجود دارد که منجر به درخواست‌هایی برای بازنگری عملیات‌های صلح سازمان ملل شده است. بازنگری کامل نیازمند پاسخ به مسائل نهادی و عملیاتی و مشکلات سیاسی از جمله چگونگی ارتباط ماموریت سازمان ملل با دولت میزبان است.

7. تقویت معماری صلح‌ سازمان ملل

در «بازنگری معماری صلح» سازمان ملل که در سال 2025 انجام خواهد شد، بر تقویت سازوکارهای صلح سازمان ملل و یافتن راه‌هایی برای جمع‌آوری بودجه بیشتر برای پیشگیری از درگیری‌ها تمرکز خواهد شد. دبیرکل سازمان پیشنهاد کرده است که برای حمایت از راهبردهای ملی پیشگیری دولت‌ها، منابع بیشتری اختصاص داده شود.

8. تمدید معافیت بشردوستانه برای تحریم‌های ضد تروریسم سازمان ملل

شورای امنیت قرار است در مورد تمدید معافیت بشردوستانه برای تحریم‌های القاعده و داعش رای‌گیری کند. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پایان معافیت‌ها باعث تقویت مبارزه با تروریسم می‌شود، وجود ندارد. به نظر می‌رسد همه اعضای کنونی شورا به تمدید این معافیت برای دو سال دیگر تمایل دارند، اما فشاری برای تمدید نامحدود آن به منظور ایجاد پیش‌بینی‌پذیری و ثبات وجود دارد.

9. آمادگی برای دولت بعدی آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسته به نتیجه‌اش، می‌تواند مشکلاتی برای سازمان ملل به همراه داشته باشد. کامالا هریس سابقه حمایت از همکاری‌های بین‌المللی در موضوعاتی مانند بهداشت جهانی و مهاجرت را دارد. در مقابل، احتمالا آمریکا در صورت پیروزی دونالد ترامپ از توافقاتی که در اولین دولت ترامپ رد شده بود، خارج خواهد شد و بودجه سازمان ملل را کاهش خواهد داد.

10. آمادگی برای انتخاب دبیر کل بعدی سازمان ملل

رقابتی در سایه برای جانشینی آنتونیو گوترش که دوره مسئولیتش 31 دسامبر 2026 به پایان می‌رسد، آغاز شده است. دبیر کل بعدی نقش مهمی در شکل دادن به رویکرد سازمان در قبال صلح و امنیت خواهد داشت. کشورهای عضو باید به دنبال نامزدهای دارای تمایل به مشارکت در دیپلماسی بحران و تقویت مکانیسم‌های مدیریت بحران باشند. چالش اصلی برای بسیاری از کشورهای عضو، داشتن نقش در فرآیند این انتخاب خواهد بود، زیرا شورای امنیت نامزدی را برای تایید به مجمع عمومی توصیه می‌کند. در عین حال تمایل شدیدی وجود دارد که این سمت برای اولین بار به یک زن برسد.

نتیجه

سازمان ملل در سال آینده با چالش‌هایی غیرقابل پیش‌بینی مواجه خواهد شد. تحولات خاورمیانه احتمالاً تأثیر قابل‌توجهی در این رابطه خواهند داشت. توانایی سازمان برای رهبری واقعی در حل و فصل منازعات به دلیل گسترش اختلافات بین کشورهای قدرتمند عضو سازمان مختل شده است. با این حال، سازمان هنوز نقش مهمی در رسیدگی به بحران‌ها و ترویج اصلاحات بلندمدت ایفا می‌کند. تغییرات در نحوه رسیدگی سازمان ملل به مسئولیت‌هایش می‌تواند ارائه پاسخ‌های نوآورانه‌تر به بی‌ثباتی و خشونت‌ها را ممکن سازد. سازمان ملل همچنان قادر به رسیدگی به بحران‌های مختلف از زوایای مختلف است.

0 Comments