جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آیا چین به دنبال یک پایگاه نظامی دیگر در آفریقاست؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رسم هر ساله چین در سه دهه اخیر این بوده که اولین سفر وزیر امورخارجه این کشور به آفریقا باشد. امسال هم طبق همین سنت وزیر امورخارجه چین به مصر، تونس، توگو و سال عاج سفر کرد.

الکس وینز، هنری توگنهات و آرمیدا وان ریج در گزارشی که در موسسه صلح ایالات متحده (USIP) منتشر شد، نوشتند: در گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها به هیچ کدام از این کشورهای ساحلی در آفریقا به عنوان مکان احتمالی تاسیسات بعدی چین در این قاره اشاره نشده است. پس چین درباره استقرار تاسیسات در آفریقا چه ملاحظاتی دارد؟ راهبرد بلند مدت چین در مواجهه با آفریقایی که بیش از گذشته چند قطبی و قاطع شده، همچنان نامشخص است.

پایگاه چین در جیبوتی

چین پایگاهی در قاره آفریقا دارد که در سال 2017 در جیبوتی افتتاح شد. هدف آشکار این تاسیسات اقداماتی علیه دزدی دریایی و در راستای آزادی دریانوردی است. این بخشی از راهبرد چین با هدف تامین امنیت کریدورهای تجاری و توسعه جایگزین‌هایی برای آن‌ها است.

حملات کنونی حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و حملات مجدد دزدان دریایی به کشتی‌ها در آب‌های سومالی، بار دیگر بر ارزش راهبردی جیبوتی و اطمینان از این که خطوط ارتباطی دریایی مجاور مانند تنگه باب‌المندب قابل کشتی‌رانی باقی بمانند، صحه گذاشته است. علاوه بر این، در بحران لیبی در سال 2011 چین باید از حدود 35000 شهروند که منابع بسیار کمی در آنجا داشتند، محافظت می‌کرد. این شکستی بود که وجود یک پایگاه در آفریقا را توجیه می‌کرد.

با این حال، جیبوتی برای بسیاری از شرکای بین‌المللی از نظر تعداد پایگاه‌های خارجی مستقر در آن و ارزش جغرافیایی راهبردی این کشور، یک مورد استثنایی محسوب می‌شود. ژاپن و عربستان نیز در جیبوتی پایگاه دارند. پایگاه چین در جیبوتی اطلاعات کمی را در مورد ملاحظات راهبردی چین در خصوص گسترش حضور نظامی‌اش در این منطقه ارائه می‌دهد.

پیامدها برای دارندگان پایگاه

واقعیت این است که پایگاه‌های نظامی در مواقع بحران می‌تواند برای دولت‌های خارجی پیامدها و هزینه‌هایی به همراه داشته باشد. در نیجر، ارتش آمریکا در تلاش است تا فضای دیپلماتیک لازم را برای حفظ فعالیت پایگاه هوایی 201 ایجاد کند. این یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های ارتش آمریکا در این قاره است که توسط کودتای سال گذشته متوقف شد. در حال حاضر ارتش آمریکا در حال بررسی دیگر نقاط در غرب آفریقا است، اما به موفقیت چندانی دست نیافته است.

در همین حال، بریتانیا در سال 2021 برای تمدید اجاره پایگاه آموزشی خود، مذاکرات دشواری با کنیا داشت. این در حالی بود که پایگاه‌های فرانسوی در سراسر سواحل بسته و مأموریت‌های سازمان ملل نیز برچیده شد. تلاش‌های شکست خورده هند برای افتتاح یک مرکز نظامی در سیشل نیز نشان دهنده تحولات در سراسر قاره آفریقا است.

از نظر تاریخی، میزبانی پایگاه‌های نظامی برای دولت‌های آفریقایی یک سرمایه سیاسی بوده و درجات مختلفی از موفقیت را در تقویت فعالیت‌های اقتصادی رقم زده است. تعامل با قدرت‌های بزرگ برای مشروعیت داخلی و بقای رژیم مهم بوده اما برای شهروندان عادی نتایج چندانی نداشته است. ساخت پایگاه‌ برای کشورهایی مانند جیبوتی نیز سودآور بوده است.

پیامدها برای میزبان پایگاه

با این حال، پایگاه‌های نظامی می‌تواند برای دولت‌های آفریقایی میزبان نیز پیامدهایی سیاسی به همراه داشته باشد. مردم، رهبران سیاسی و موسسات آفریقایی اغلب به دلایلی در خصوص پایگاه‌های خارجی محتاط هستند؛ از جمله این تصور که نیروی نظامی خارجی ممکن است دستور کار داخلی یا استقلال حاکمیت دولت میزبان را تضعیف کند.

احساسات درباره ایجاد پایگاه‌های خارجی در سراسر آفریقا ضد و نقیض است. شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در سال 2016 به کشورها هشدار داد که در مورد اجازه تاسیس پایگاه‌های خارجی بیشتر “محتاط‌” باشند. از آن زمان به بعد با توجه به تحولات ژئوپلیتیک در بخش‌هایی از این منطقه، این دیدگاه سختگیرانه‌تر شده است.

بی‌تردید چین به این تحولات حساس است و مانند دیگران در قبال ماهیت ناپایدار این قراردادها محتاط خواهد بود. این از ویژگی‌های چین است که اطمینان یابد مانند زمان گرفتار شدن هزاران شهروند چینی در لیبی در سال 2011 یا زمان به خطر افتادن منافع اقتصادی این کشور در سودان جنوبی، غافلگیر نشود. با این حال، صرفاً به این دلیل که چین تمایل دارد حضور پررنگ تری در منطقه داشته باشد، لزوماً این اتفاق نخواهد افتاد. کشورهای آفریقایی برای این که جانب کسی را نگیرند، دلایل خوبی دارند و ممکن است پیشنهادهای چین را رد کرده یا از آن جلوگیری کرده باشند.

دغدغههای چین در تعامل با کشورهای آفریقایی

این احتمال بیشتر است که چین به دنبال گسترش زیرساخت‌ بندر غیرنظامی موجود در این قاره و نیز ساخت تأسیسات دو منظوره در بنادر آفریقایی باشد که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. مدل دو منظوره شامل دسترسی به بنادر تجاری و تعداد منتخبی از تاسیسات نظامی با هدف کاستن از اهمیت نظامی سرمایه‌گذاری‌های چین در بنادر راهبردی است. به گفته مقامات چینی، 100 بندر آفریقایی توسط شرکت‌های کشتیرانی دولتی چین ساخته یا تامین مالی شده‌اند، یا این که در حال حاضر توسط این شرکت‌ها اداره می شود.

در واقع، به نظر می‌رسد که سفر اخیر وزیر امورخارجه چین به آفریقا کمتر بر ایجاد یک توافق جدید و بیشتر بر نشان دادن تعهد مستمر چین به تعاملات سطح بالا در این قاره تمرکز داشته است. با این حال، دلایل خوبی وجود دارد که باور کنیم وزیر امورخارجه چین در زمان حضورش در آفریقا فرصتی برای گفتگو در مورد منافع امنیتی چین داشته است. این گفتگوها احتمالا شامل گفتگو با تونس و مصر درباره خطوط کشتیرانی از طریق دریای مدیترانه و کانال سوئز و گفتگو با توگو و ساحل عاج درباره ماهیگیری و دزدی دریایی در سواحل این کشورها بوده است. همچنین ممکن است به طور گسترده‌تر در مورد ابتکار چین برای امنیت جهانی گفتگو شده باشد.

در هر صورت، چین اکنون با آفریقایی روبه‌رو است که به شکلی روزافزون چندقطبی و قاطع‌تر می‌شود و قدرت‌های خارجی را برای این که مشخص کنند منافع امنیتی آنها قرار است از چه کسانی و در برابر چه کسانی محافظت کند، تحت فشار قرار می‌دهد. چین احتمالاً برای حمایت از منافع یا پیشبرد منافعش به تلاش برای سرمایه‌گذاری‌ ادامه خواهد داد، اما مانند همیشه به سیاست‌های محلی و روابط خاص مرتبط به آن وابسته خواهد بود. در مجموع، سفر اخیر مقامات عالی‌رتبه چین به سواحل آفریقا را در بهترین حالت می‌توان رسیدن به اهداف عمل‌گرایانه و واقع گرایانه در کوتاه مدت و نه رسیدن به اهداف بزرگ که نیازمند زمان بیشتری است، تفسیر کرد.

0 Comments