جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نقد اندیشکده هریتیج بر ارزیابی وزارت دفاع آمریکا از قدرت نظامی چین/ دست کم گرفتن تهدید نظامی چین؟!

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تازه‌ترین گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا درباره قدرت نظامی چین در بسیاری از موارد صحیح است؛ از جمله به طور دقیق دامنه جاه طلبی های جهانی چین و بسیاری از تغییرات ساختاری را که توسط شی جین پینگ برای تبدیل چین به قدرت نظامی برجسته در آسیا و اقیانوسیه پیگیری می شود، شناسایی می کند. با این حال، به نظر می‌رسد این گزارش درباره تهدید بودن چین و اقدام متقابل ایالات متحده کم دقتی کرده است.

رابرت پیترز و ویلسون بیور در تحلیلی که اندیشکده آمریکایی هریتیج منتشر کرد، نوشتند: این گزارش به درستی بر میزان توسعه نظامی و برنامه نوسازی چین تمرکز دارد. در سال 2022، نیروی دریایی چین به تقویت آنچه در حال حاضر بزرگترین ناوگان جهان است، ادامه داد و بر روی تحویل سومین ناو هواپیمابر و سومین شناور آبی – خاکی خود و همچنین ناوشکن های موشکی هدایت شونده بیشتر، رزمناوها و ناوچه ها کار کرد. نیروی دریایی پکن به زودی قادر خواهد بود حملات دقیق دوربردی علیه اهداف زمینی با استفاده از زیردریایی ها و نیروهای عملیات دریایی روی آب خود انجام دهد.

نیروی هوایی چین به طور فزاینده و پیشرفته‌ای به مدرن سازی و تولید جنگنده‌ها و همچنین پهپادهای تولید داخل ادامه می دهد. نیروی دریایی چین، با در نظر داشتن ظرفیت‌های نیروی هوایی، اکنون بزرگترین نیروی هوانوردی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را تشکیل می دهد. نیروی هوایی پکن به رهبری نسل پنجم جنگنده خود، Ju-20، در راه تبدیل شدن به بزرگترین نیروی هوایی در جهان است.

شاید نگران‌کننده‌تر مورد در این گزارش آن باشد که این گزارش به صورت مستند اعلام می‌کند که در 12 ماه گذشته، چین 100 سلاح هسته‌ای جدید ساخته و به این ترتیب سریع‌ترین رشد را در تولید قدرت هسته‌ای در جهان داشته است. پکن در مسیری قرار دارد که تا سال 2032 می‌تواند از نظر عددی، به پای زرادخانه هسته ای ایالات متحده برسد.

این گزارش همچنین خاطرنشان می کند که چین در حال استقرار قدرت نظامی رو به رشد خود به روش های تحریک آمیز فزاینده ای است. طی دو سال گذشته، بیش از 280 رهگیری هوایی قهری و خطرناک علیه ایالات متحده و متحدانش انجام داده است.

در نهایت، گزارش استفاده فزاینده از ظرفیت‌های دریایی چین برای ارعاب و اجبار ناوگان های ماهیگیری را که در آب های بین المللی – نه تنها در غرب اقیانوس آرام، بلکه تا آمریکای لاتین- فعالیت می کنند، مستند می کند. همه اینها در پس زمینه تمرینات هوایی و دریایی بی سابقه در آب ها و آسمان های اطراف تایوان انجام می شود.

 

اشتباهات گزارش وزارت دفاع آمریکا

در حالی که این تحولات همگی دلیل موجهی برای نگرانی، به ویژه برای برنامه ریزان دفاعی هستند که تقویت توانایی های آمریکا را پیگیری می‌کنند، اما اشتباه این گزارش آن است که با تکیه بر بودجه دفاعی رسمی چین به ارزش 230 میلیارد دلار تهیه شده است.

در ظاهر، این عدد کمتر از 886 میلیارد دلاری محسوب می‌شود که کنگره برای بودجه دفاعی ایالات متحده تعیین کرده است. این مقایسه همواره باعث می‌شود برخی ناظران ادعا کنند که ارتش ایالات متحده سه تا چهار برابر توانمندتر از ارتش چین است، اما این لزوماً درست نیست. همانطور که این گزارش نیز اذعان می کند، بودجه دفاعی واقعی چین به احتمال زیاد بسیار بیشتر است: اندیشکده های اروپایی تخمین زده اند که هزینه های دفاعی واقعی چین حداقل 30 تا 40 درصد بیشتر از بودجه رسمی است. تحلیل‌های متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که دولت چین مبالغ قابل‌توجهی را از ارقام رسمی حذف می‌کند تا میزان افزایش بودجه نظامی خود را پنهان کند.

حداقل ما می دانیم که بودجه چین شامل جزئیات مربوط به هزینه های تحقیق و توسعه نمی شود – هزینه ای که  بیش از 140 میلیارد دلار در بودجه دفاعی ایالات متحده را تشکیل می دهد. گزارش پنتاگون راهبرد توسعه پیوند صنایع نظامی – غیرنظامی پکن را در نظر گرفته است که در آن چین از فناوری غیرنظامی و پایگاه صنعتی خود برای ارتقای گسترده قابلیت‌های صنایع دفاعی خود استفاده می‌کند، اما عجیب است که در این گزارش تلاشی برای توضیح تاثیر این ملاحظه مهم در بودجه دفاعی چین نشده است.

 

فساد در ارتش چین نمی‌تواند بهانه ای برای رضایت آمریکا باشد

این گزارش همچنین تفاوت‌های قدرت خرید آمریکا و چین را در نظر نمی‌گیرد. به بیان ساده، قدرت هزینه‌کرد دفاعی در چین بسیار بیشتر از ایالات متحده است، زیرا هزینه های نیروی کار و مواد در چین کمتر است. برای مثال، درآمد پرسنل نظامی چینی تنها حدود یک چهارم نظامیان آمریکایی است.

این گزارش به طرز گیج‌کننده‌ای بیان می‌کند که «پیش‌بینی‌‌های اقتصادی نشان می‌دهد رشد اقتصادی چین در 10 سال آینده کند خواهد شد و از حدود 3 درصد در سال 2022 به حدود 4 درصد در سال 2025 می‌رسد». باید در نظر داشت که رشد اقتصادی حدود 4 درصد برای دومین اقتصاد بزرگ جهان جهت ادامه دادن به رشد هزینه های نظامی خود کافی است.

در اوایل سال جاری، سناتور دن سالیوان فاش کرد که برآوردهای داخلی دولت ایالات متحده، بودجه دفاعی چین را تقریباً 700 میلیارد دلار ارزیابی کرده است. اگر این عدد دقیق باشد، وزارت دفاع باید آن را در گزارش خود لحاظ می کرد. گسست میان تخمین محرمانه درباره بودجه چین و رقم 230 میلیارد دلار که به صورت رسمی به کنگره و مردم آمریکا اعلام می شود، احساس دولت ایالات متحده و درک عمومی از از تهدید ناشی از هزینه های نظامی چین را به خطا می‌برد.

در طول جنگ سرد، وزارت دفاع از منابع کمی و اطلاعاتی عظیم خود برای ارزیابی دقیق بودجه دفاعی شوروی استفاده می‌کرد. اکنون نیز باید همین کار را انجام دهد تا بودجه دفاعی واقعی چین و نحوه مصرف منابع مالی‌اش را در مقایسه با ایالات متحده بهتر درک کند. گزارش کنونی هر چقدر هم که نگران کننده باشد، اما تقریباً به طور قطع تهدید ناشی از چین را دست کم می گیرد.

0 Comments