جدیدترین مطالب

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

هوش مصنوعی و تشدید نابرابری جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرچند که در فاصله انقلاب صنعتی و انقلاب هوش مصنوعی، انقلاب‌های دیگری اتفاق افتاده، مخصوصا انقلاب فاوا یا فناوری اطلاعات و ارتباطات و در همین راستا، بشر پیشرفت‌های شگرفی داشته، ولی از نظر تحولات بنیادین در شیوه تولید و مناسبات اجتماعی می‌توان گفت که تحولات هوش مصنوعی و دامنه آثار آن شاید با مقیاسی خیلی بزرگتر شبیه به انقلاب صنعتی باشد و در واقع یک انقلاب نوینی است که بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از انقلاب صنعتی است.

تحلیلی بر سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا با تأکید بر شعار «اول آمریکا» نشان می‌دهد که واشنگتن از بسیاری از الگوهای پیشین فاصله گرفته و تمرکز خود را از مداخلات بیرونی به حفظ امنیت داخلی و نیمکره غربی منتقل کرده است. این سند، بازتعریفی از تهدیدها، اولویت‌ها و نقش جهانی آمریکا ارائه می‌دهد.

رقابت مدل‌های هوش مصنوعی کم‌ هزینه چینی با مدل‌های پرهزینه آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: مدل‌های هوش مصنوعی چین به‌سرعت در سراسر جهان طرفدار پیدا می‌کنند و نگرانی‌ها را درباره‌ی «حباب هوش مصنوعی» متمرکز بر مدل‌های آمریکاییِ پرهزینه و با سرمایه‌گذاری بالا افزایش می‌دهند.

Loading

أحدث المقالات

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

هوش مصنوعی و تشدید نابرابری جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هرچند که در فاصله انقلاب صنعتی و انقلاب هوش مصنوعی، انقلاب‌های دیگری اتفاق افتاده، مخصوصا انقلاب فاوا یا فناوری اطلاعات و ارتباطات و در همین راستا، بشر پیشرفت‌های شگرفی داشته، ولی از نظر تحولات بنیادین در شیوه تولید و مناسبات اجتماعی می‌توان گفت که تحولات هوش مصنوعی و دامنه آثار آن شاید با مقیاسی خیلی بزرگتر شبیه به انقلاب صنعتی باشد و در واقع یک انقلاب نوینی است که بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از انقلاب صنعتی است.

تحلیلی بر سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سند راهبردی جدید امنیت ملی آمریکا با تأکید بر شعار «اول آمریکا» نشان می‌دهد که واشنگتن از بسیاری از الگوهای پیشین فاصله گرفته و تمرکز خود را از مداخلات بیرونی به حفظ امنیت داخلی و نیمکره غربی منتقل کرده است. این سند، بازتعریفی از تهدیدها، اولویت‌ها و نقش جهانی آمریکا ارائه می‌دهد.

رقابت مدل‌های هوش مصنوعی کم‌ هزینه چینی با مدل‌های پرهزینه آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: مدل‌های هوش مصنوعی چین به‌سرعت در سراسر جهان طرفدار پیدا می‌کنند و نگرانی‌ها را درباره‌ی «حباب هوش مصنوعی» متمرکز بر مدل‌های آمریکاییِ پرهزینه و با سرمایه‌گذاری بالا افزایش می‌دهند.

Loading

دشواری‌های قفقاز برای مسکو: روابط ترکیه-روسیه و محدودیت‌های «رقابت راهبردی»

شورای راهبردی آنلاین- رصد: روابط روسیه و ترکیه در راس مباحث رسانه‌ای اخیر قرار داشته و از آن با عناوین مختلفی از جمله «رقابت مبتنی بر همکاری»، «دشمنان دوست‌نما»، «رقابت مدیریت‌شده» و دیگر عبارات یاد شده ‌است. این دو کشور در عین حال که منافعی همسو با یکدیگر دارند، منافعی متضاد از هم را نیز دنبال می‌کنند. مهم‌ترین مسئله برای روسیه، کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی و به ویژه منطقه قفقاز است.

پیترو شاکاریان، استاد تاریخ دانشگاه آمریکایی ارمنستان و بنیامین پوقوسیان، رییس مرکز مطالعات راهبردی سیاسی و اقتصادی در یادداشتی مشترک برای اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه نوشتند: فدراسیون روسیه کشورهای استقلال یافته از فروپاشی شوروی را منطقه‌ای مهم برای منافع امنیت ملی خود می‌داند و همواره درصدد محدودکردن نفوذ دیگر بازیگران منطقه‌ای و جهانی به ویژه آمریکا و اتحاد نظامی ناتو در این منطقه بوده است. کرملین گسترش ناتو در شرق را زنگ خطری برای خود می‌داند. مسکو به فعالیت‌های اعضای ناتو در همسایگی خود بسیار مشکوک بوده است و ترکیه نیز از این امر مستثنی نیست.

اولین ورود آنکارا به قفقاز بعد از سال 1991 با تمرکز ویژه‌اش بر گسترش روابط با جمهوری آذربایجان صورت گرفت. پیوندهای قومی و زبانی با باکو، مبنایی ایده‌آل برای این سیاست ترکیه بود. با حمایت جنگ طلبان در واشنگتن شبکه‌ای از خطوط لوله نفت و گاز برای انتقال منابع انرژی آذربایجان به غرب، از طریق ترکیه و گرجستان ایجاد شد. هدف از این کار تضعیف جایگاه روسیه در میان دولت‌های استقلال یافته از شوروی، به ویژه در بلاروس و اوکراین بود. از منظر جنگ‌طلبانِ علاقمند به محدود کردن روسیه، این کریدور انرژی می‌تواند در شرق گسترش بیشتری یابد. یعنی در سراسر دریای خزر تا آسیای میانه به ویژه در ترکمنستان که دارای پنجمین ذخائر بزرگ گاز طبیعی جهان است، ادامه یابد. هدف نهایی از این اقدام این است که ناتو بتواند روسیه و مرزهایش را محصور کند.

این دیدگاه در تضاد با دیدگاه مسکو است که قفقاز را بخش مهمی از اوراسیا می‌داند. یک نگرانی مهم کرملین منطقه متزلزل قفقاز شمالی است. روسیه به دنبال توسعه روابط محکم و متحد با سه همسایه جنوبی خود یعنی گرجستان، آذربایجان و ارمنستان است. در این میان گرجستان برای مسکو از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال با توجه به روابط پرتنش مسکو با تفلیس، بعید است این روابط در آینده نزدیک بهبود یابد. مسکو توانسته است با باکو روابط بهتری داشته باشد. با این حال این روابط همیشه قابل اعتماد نبوده است. روابط نزدیک باکو با ترکیه، نقش باکو در پروژه‌های انرژی مورد حمایت غرب و جریان ضد روسی کنونی در گفتمان ملی‌گرای آذربایجان مانع از توسعه مناسب این روابط شده است. برعکس، مسکو با ارمنستان رابطه‌ای قوی دارد و ایروان برای امنیتش در برابر ترکیه به روسیه وابسته است. ارمنستان با مسکو روابطی راهبردی دارد و میزبان پایگاه نظامی روسیه است.

ژئوپلیتیک این منطقه به رویارویی ضمنی دو بلوک رقیب تبدیل شده است: بلوک شرقی-غربی شامل ترکیه-آذربایجان-گرجستان که تحت حمایت آمریکاست و بلوک شمالی-جنوبی شامل روسیه-ارمنستان-ایران است. این موازنه در حل مناقشات منطقه‌ای نقشی تعیین‌کننده داشته است.

دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم چالش‌های جدیدی را برای مسکو در این منطقه رقم زد. وخامت روابط روسیه با غرب در بحبوحه بحران اوکراین در سال 2014 و سیاست رجب طیب اردوغان برای تبدیل ترکیه به یک بازیگر منطقه‌ای مستقل از عوامل اصلی تغییرات بودند. اگرچه آنکارا به دنبال اتخاذ موضعی جدا از آمریکا بوده اما سیاستش در قبال جنگ داخلی سوریه با سیاست آمریکا همسو است درحالی که اهدافی متفاوت از اهداف واشنگتن را دنبال می‌کند. رقابت ترکیه-روسیه در سوریه بسیار فشرده بود و به سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه در حریم هوایی سوریه منجر شد که روابط دو کشور را به پایین‌ترین سطح بعد از جنگ جهانی اول تنزل داد. با این حال مسکو و آنکارا توانستند به سمت نزدیکی روابط با یکدیگر حرکت کنند و این روند بعد از کودتای 2016 در ترکیه شدت گرفت. با این حال منافع دو کشور در بیشتر موضوعات به ویژه در مورد ادلب و شمال شرق سوریه و وضعیت لیبی همچنان با هم در تضاد بود.

دو طرف این منافع سازگار و در عین حال متضاد را با اعمال قواعدی ناگفته مدیریت کردند. یکی از این قواعد پذیرش بی‌قیدوشرط جایگاه برتر روسیه در میان کشورهای استقلال یافته از شوروی توسط ترکیه بود. با این حال خشم اردوغان از روسیه در سوریه و لیبی باعث شد تا این قاعده را در مناقشه شدید آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ نقض کند. این مداخله آشکار سود سیاسی قابل‌توجهی برای اردوغان به همراه داشت. جنگ سریع اردوغان در قفقاز باعث تقویت جایگاهش در داخل شد و در عین حال متحد راهبردی روسیه در منطقه (ارمنستان) و در کل جایگاه منطقه‌ای مسکو را تضعیف کرد. این جنگ همچنین آنکارا را جسورتر کرد. اردوغان در حوزه دریای سیاه، اختلافات با واشنگتن را کنار گذاشت تا در اقدام به رهبری ناتو برای افزایش فشار بر روسیه در دنباس کمک کند. در دریای سیاه، آذربایجان با حمایت ترکیه به اقدامات تحریک‌آمیز علیه ارمنستان و قره‌باغ دست می‌زند. باکو با درخواست از ایروان برای دادن دسترسی بدون کنترل به ترکیه از طریق دالان زنگزور راهبرد اجبار نظامی و ارعاب را دنبال کرده است. اگرچه برخی مفسران روسی ایده محافظت سربازان روسی از دالان زنگزور را مطرح کرده‌اند اما این رویکرد فقط به عنوان سکوی پرش برای گسترش نفوذ ترکیه در این منطقه عمل می‌کند. در عین حال باکو با حمایت ترکیه برای تقویت روابط با ترکمنستان و گسترش کریدور انرژی شرق-غرب تلاش کرده است. به نظر می‌رسد که آنکارا با وجود اقتصاد ضعیفش، در تلاش ناتو برای محاصره روسیه نقش یک پیشرو را ایفا می‌کند.

اگرچه موقعیت مسکو در منطقه همچنان مستحکم است اما نخبگان کرملین نگران اقدامات ترکیه برای نفوذ در مرزهای روسیه‌اند. در واقع این‌ها تهدیداتی قابل توجه محسوب می‌شوند. مسکو با اقدامات آنکارا و تقویت حضور ناتو در اوکراین با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امنیتی بعد از سال 1991 روبرو شده‌است. باید منتظر ماند و دید که ولادیمیر پوتین و دولتش چگونه با این موقعیت برخورد خواهند کرد. یک موضوع بسیار واضح است: صبر کرملین بی‌نهایت نیست.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *