جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

«دولت مصر به تازگی از طرح جدید خود برای آتش بس در جنگ غزه رونمایی کرده است. طرحی که در ادامه ابتکارهای پیشین مصری ها در این رابطه قرار دارد و البته اما و اگرهای زیادی در مورد به نتیجه رسیدن این طرح وجود دارد.»

شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

معاون سید حسن نصرالله با تاکید بر توانمندی بالای حزب‌الله برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای مقابله با هر جنگی که این رژیم بخواهد تحمیل کند، در عین حال تصریح کرد که اسرائیل توان ورود به چنین جنگی را ندارد.

Loading

چشم‌انداز انتخابات آتی در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دومین کنفرانس برلین درباره لیبی در ماه ژوئن و در تکمیل کنفرانس سال 2019 برگزار شد. نتیجه آن یک بیانیه 55 بندی بود که بیشتر بر اهمیت نکات بیان‌شده در اولین کنفرانس تأکید داشت. اگرچه کنفرانس 2019 کاستی‌هایی داشت، نمی‌توان انکار کرد که بذرهای دولت وحدت ملی و نقشه راه جدید سیاسی را کاشت. دومین کنفرانس 2021 از نظر اراده سیاسی، نظارت بر تلاش‌ها و تدوین نقشه راه برای آینده لیبی بسیار مأیوس‌کننده بود.

کریم مزران و حافظ الغول در تحلیلی که در وب‌سایت اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد، نوشتند: یکی از تفاوت‌های اصلی دو کنفرانس سطح شرکت‌کنندگان بود. در کنفرانس 2019 سران کشورها حضور داشتند، اما بیشتر شرکت‌کنندگان کنفرانس 2021 وزیران امور خارجه یا حتی معاونان وزیر امور خارجه بودند. تصمیم برای اعزام وزیران رده پایین‌تر نشان‌دهنده میزان علاقه سیاسی به لیبی بود.

علاوه بر این، کنفرانس دوم شاهد حضور و مشارکت دولت وحدت ملی لیبی بود و این امر به‌وضوح نشانگر آن بود که جامعه بین‌المللی آن را به‌عنوان دولت رسمی لیبی به رسمیت می‌شناسد.

تجزیه‌وتحلیل بیانیه کنفرانس دوم مجموعه‌ای از کاستی‌ها را آشکار می‌کند.  ضروری است که یک بیانیه سیاسی به‌ویژه در بافتی که لیبی قرار دارد، با اقدامات سیاسی همراه باشد. این اقدامات باید تحت نظارت انجام شود و طرف‌های مختلف پاسخگو باشند. ذینفعان، ناظران و تحلیلگران امیدوار بودند که کنفرانس دوم دقیقاً چنین چیزی را به دست دهد اما این‌طور نشد. بااین‌حال، بر موضع جامعه بین‌المللی در مورد حذف حمایت نظامی خارجی و جنگجویان خارجی از لیبی تأکید شد. کنفرانس دوم، دقیقاً مانند کنفرانس اول، بر دو موضوع همپوشاننده تمرکز داشت: جنبه امنیتی و جنبه سیاسی.

هر دو نشست «مزدوران» ، «جنگجویان خارجی» و سربازان نظامی رسمی دولت را یکسان در نظر گرفتند. توافق درزمینه ترمینولوژی برای دولت‌هایی که می‌خواستند نیروهای ترکیه معادل سایرین در نظر گرفته شوند، سودمند بود. ترکیه به‌شدت به رویکرد جامعه بین‌المللی اعتراض کرد، زیرا معتقد بود نیروهایش توسط دولت قانونی لیبی برای پشتیبانی از مقاومتش در برابر تجاوز حفتر فراخوانده شده‌اند. ترکیه نمی‌پذیرد که نیروهایش با مزدوران و جنگجویان خارجی یکسان در نظر گرفته شوند.

این موضوع باید به رسمیت شناخته شود که سربازان خارجی نباید زیر چتر گروه‌های خارجی و مزدوران قرار گیرند، به‌ویژه به این دلیل که تنها یک راهبرد محدود و کوته‌بینانه را برای مقابله با این نیروها ایجاد می‌کند. چهار گروه از نیروهای خارجی در کنار ارتش رسمی ترکیه در لیبی حضور دارند که شامل مزدوران مسلح اپوزیسیون چاد، مزدوران جانجاوید سودانی، شبه‌نظامیان گروه واگنر و شبه‌نظامیان مختلف سوری است.

کنفرانس‌های برلین اعلام کردند که همه حمایت‌ها از گروه‌های نظامی خارجی باید متوقف شود و آنها باید لیبی را ترک کنند. اما برای برخورد با هریک از این گروه‌ها باید راهبردی جداگانه وجود داشته باشد. اولین و دومین کنفرانس برلین نتوانستند سیاست دقیقی را برای پرداختن به نقض‌کنندگان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه واردات خارجی سلاح به لیبی و یک رویکرد واضح «هویج و چماق» برای مواجهه با این اقدامات ایجاد کنند.

برخورد با ترکیه با توجه به این‌که نیروهایش در لیبی قانونی هستند و تهدید محسوب نمی‌شوند؛ ظاهراً بسیار ساده‌تر است. بااین‌حال، شکست در تعیین دقیق کلمات و راهبرد ممکن است باعث ایجاد پیچیدگی بیشتری شود. درعین‌حال اگرچه تصور عمومی این است که اکثریت قریب به‌اتفاق مردم لیبی با خروج همه مزدوران از لیبی موافق‌اند اما آن‌ها در خصوص نیروهای ترکیه‌ای اختلاف‌نظر دارند.

علاوه بر این، کنفرانس دوم هیچ‌گونه ضمانت بین‌المللی مشخصی به‌ویژه در مورد پاسخ به ناقضان ارائه نکرد.

جامعه بین‌المللی باید ضمن نمایش اراده قوی سیاسی، نشان دهد که باید به این طرح‌ها پایبند بود. این کنفرانس نتوانست یک راهبرد کاهش خطر تدوین کند.

شاید تعهد جامعه بین‌المللی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مقننه در 24 دسامبر سال جاری تنها نتیجه روشن این رویکرد باشد. چالش‌های کنونی و بالقوه بسیاری وجود دارد که می‌تواند این انتخابات را به یک درگیری و زدن جرقه برای جنگ داخلی خونین تبدیل کند. با توجه به فساد، تفرقه و وجود مداخلات، بسیار بعید است که یک انتخابات آزاد، شفاف یا مستقل برگزار شود.

این ترس واقع‌بینانه وجود دارد که انتخابات آتی می‌تواند مانند انتخابات در سال‌های 2012 و 2014 باشد که به ظهور حفتر منجر شد و اغلب از آن‌ها به‌عنوان آغاز جنگ داخلی لیبی یاد می‌شود. نمونه‌های واقعی از عراق، افغانستان و سومالی ثابت می‌کند که در کشورهای ورشکسته و ناپایدار، انتخابات به جنگ‌ها خاتمه نمی‌دهد بلکه آن‌ها را تشدید می‌کند. اجماع کلی دانشگاهی و بیشتر تجربیات عملی توصیه می‌کنند که انتخابات برگزار نشود.

انتظار موفقیت انتخابات در شرایطی که لیبی فاقد قانون اساسی ملی برای تعیین شکل دولت، تفکیک قوا، شرایط نامزدها و غیره است، انتظاری غیر واقع‌گرایانه است. جامعه بین‌المللی با برگزاری این انتخابات در حال تدوین نظام ریاستی برای کشوری است که هنوز انتخاب نکرده چه نوع حکومتی را خواستار است. درعین‌حال فقدان قانون اساسی پرسش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند؛ ازجمله این‌که این انتخابات تحت کدام قانون انتخاباتی باید اداره شود؟ اگر نتایج مورد اعتراض قرار گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ کدام دادگاه دراین‌باره تصمیم می‌گیرد؟

درنهایت، انتخابات بدون وجود یک نیروی امنیتی یکپارچه راه‌حل محسوب نمی‌شود و بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسید. بااین‌وجود، نویسندگان این مقاله به‌شدت معتقدند که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد که بتواند حمایت مردم را جلب کند و به یک پارلمان یا رئیس‌جمهور قانونی برسد که جامعه بین‌المللی برای ثبات لیبی بتواند از آن حمایت کند. پارلمان جدید منتخب می‌تواند به‌عنوان “مجلس مؤسسان” عمل کند و بنابراین، ابزارهای فنی و سیاسی را برای دستیابی به یک قانون اساسی مشترک برای لیبی فراهم سازد. در این زمان است که مردم لیبی تعیین خواهند کرد که کدام نظام سیاسی را می‌خواهند. تعیین نظام سیاسی لیبی قبل از انتخابات یک ترجیح است اما الزام‌آور نیست. آنچه ضروری است این است که مردم لیبی در خصوص  نتیجه نظام سیاسی خود نقشی قوی داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *