جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

قدرت نرم روسیه در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پنج سال پیش، وزارت دفاع روسیه، مرکزی را برای آشتی طرف‌های معارض در سوریه تأسیس کرد. این مرکز بیش از آنکه در زمینه مذاکره برای تسلیم گروه‌های مخالف فعال باشد، با انجام کمک‌های بشردوستانه در سوریه به اهرم قدرت نرم روسیه تبدیل شده است. اگرچه مرکز آشتی طرف‌های معارض حدود 3090 مأموریت را در سراسر سوریه بین فوریه 2016 تا فوریه 2021 انجام داده است، اما اقدامات آن اغلب کم‌عمق، ناسازگار و فاقد تعهد طولانی‌مدت بوده است.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: از دوره شوروی، روسیه به کمک‌های بشردوستانه به‌عنوان ابزاری برای بهبود تصویر خود به‌عنوان یک قدرت معتبر جهانی نگاه می‌کند. بااین‌حال، در سال 2007 روسیه برای اولین بار تعریف خود را درباره کمک‌های بشردوستانه خارجی منتشر کرد. فقط دو هدف از 9 هدف اصلی با اقدامات بشردوستانه، مرتبط بود: «از بین بردن فقر» و «پیامدهای بلایای انسانی، طبیعی، زیست‌محیطی و صنعتی و سایر موارد اضطراری». 7 مورد بعدی با تلاش روس‌ها برای استفاده از کمک‌ها به‌منظور ترمیم جایگاه روسیه در جهان و تأمین منافع اقتصادی این کشور مرتبط بود. پس از سال اول حضور روسیه در سوریه، مسکو با بیان اینکه این حضور «بخش جدایی‌ناپذیری از تلاش آن برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی» در سال 2016 است، با صراحت قصد خود را در مورداستفاده از کمک‌های بشری بیان کرد؛ به‌عبارت‌دیگر، کمک‌های بشردوستانه به یک ابزار اصلی قدرت نرم تبدیل شده بود.

 

کمک‌های بشردوستانه، ابزار قدرت نرم روسیه

کمک‌های روسی بیشتر توسط نهادهای دولتی انجام می‌شود. در سوریه، 81 درصد مجموع کمک‌های روسیه توسط نهادهای دولتی این کشور تحویل یا پشتیبانی شده است. اگرچه نهادهای غیردولتی 19 درصد باقیمانده را تشکیل می‌دهند، اما بسیاری از این نهادها نیز به‌طور غیررسمی از طریق رهبران ارشد درون‌سازمانی در برابر کرملین پاسخگو هستند.

 

کمک‌های روسیه در سوریه

با بررسی اطلاعات منتشرشده درباره کمک‌های مرکز آشتی طرف‌های معارض در سوریه، سه ویژگی اصلی مشاهده می‌شود. نخست آنکه، کمک‌های روسیه در سوریه چندان عمیق نیست. دوم آنکه، کمک روسیه فاقد تعهد پایدار است. طی پنج سال گذشته، علی‌رغم افزایش نیازهای سوریه، کمک‌های روسیه کاهش‌یافته است. سوم، کمک‌های روسیه با نیازهای سوریه ناسازگار است. از 23 مارس 2020، مرکز آشتی طرف‌های معارض، انجام مأموریت‌های پزشکی در سوریه را متوقف کرده است، درحالی‌که این کشور برای مقابله با کووید – 19 نیاز به کمک بیشتری دارد.

 

پیشنهاد‌ها

از داده‌های اطلاعاتی روسیه مشخص است که تلاش‌های آن‌ها برای کمک به سوریه بسیار کمتر از حد انتظار است. بااینکه اقدامات بشردوستانه روسیه درصحنه جهانی مهم به نظر می‌رسد، اما با نگاهی عمیق‌تر، سرمایه‌گذاری روسیه این کشور در سوریه بسیار ناچیز است. به‌عنوان‌مثال، در سال 2020 روسیه فقط 23.3 میلیون دلار برای کمک‌های هماهنگ شده توسط سازمان ملل در مقایسه با کمک 3 میلیارد دلاری کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا، اختصاص داده است. بااین‌حال، فرصت‌های بالقوه‌ای برای بهره‌برداری از ابزارهای کمک روسیه وجود دارد:

  • با روسیه محتاطانه رفتار کنید. به‌رغم آسیب‌های ناشی از اقدامات روسیه در سوریه، برخی از کمک‌های بشردوستانه این کشور سازنده بوده است. به‌عنوان‌مثال، تأمین طولانی‌مدت آب برای غیرنظامیان در دیرالزور (دسامبر 2017 تا آوریل 2018) بسیار نجات‌دهنده بود. از این موارد می‌توان برای واردکردن روسیه در مباحث مربوط به کمک‌های بشردوستانه استفاده کرد؛ ضمن آنکه این موارد نشان می‌دهد روسیه می‌تواند به‌طور مثبت در اوضاع بشردوستانه سوریه کمک کند.
  • تشویق روسیه برای شفافیت بیشتر کمک‌های ارائه شده. در ایده‌آل‌ترین حالت، این اقدام نهادهای کمک‌رسان روسی را برای مشارکت بیشتر در دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در سوریه تشویق می‎‌کند تا از سازوکارهای قوی روسیه برای تحویل مؤثر کمک‌ها استفاده شود. همین‌طور می‌توان تلاش کرد تا اقدامات بشردوستانه روسیه در سوریه شفاف‌تر شود.
  • کاهش نفوذ دولت در کمک‌های روسیه. تلاش‎ها باید بر ایجاد ظرفیت‌های مناسب در نهادهای بشردوستانه غیردولتی روسیه متناسب با استانداردهای بین‌المللی باشد. به‌هرحال بسیاری از افراد روسی که در سوریه فعالیت می‌کنند، متخصصان امور بشردوستانه هستند که مانند همتایان غربی خود به دنبال ایجاد تغییر هستند. این افراد، باید نقش اصلی را در بهبود اقدامات بشردوستانه روسیه ایفا کنند. اگر نفوذ دولت روسیه در نهادهای غیردولتی کمک‌کننده به سوریه کمتر شود، این اقدام حتی می‌تواند اعتبار روسیه در افکار عمومی جهانی را بهبود خواهد ببخشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *