جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

راهبرد دولت ترامپ؛ دور کردن جهان عرب از فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی به اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس] سفر کرد که راه‌حل دو دولت برای حل مناقشه فلسطین – اسرائیل را در نظر نداشته بلکه روی چیزی تمرکز کرده است که شاید بتوان آن را راه‌حل 22 کشور خواند؛ یعنی چگونه می‌توان از روابط 22 کشور عربی با اسرائیل برای حمایت از انتخاب مجدد دونالد ترامپ استفاده کرد.

آرون دیوید میلر در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آمریکا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، پمپئو و کوشنر می‌دانند که هیچ شانسی برای همراه ساختن اکثریت 22 عضو اتحادیه عرب با امارات در عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود ندارد؛ اما این دو برای همراه ساختن برخی از آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. دولت ترامپ سرمست از پول اعراب، فروش تسلیحات به آن‌ها و بسیج کشورهای عربی با دستور کار ضدیت با ایران و دوستی با اسرائیل، درواقع اصلاً به فکر فلسطین یا راه‌حل دو دولت نیست، بلکه برنامه آن همواره به کشورهای عربی مربوط بوده است. رژیم‌های دیکتاتوری عربی به دنبال جلب رضایت رئیس‌جمهور دیکتاتوردوست آمریکا و از همراهی با ترامپ خرسند هستند؛ اما سؤال این است که چه تعداد از این کشورها از وی پیروی خواهند کرد؟

کوشنر تأکید کرده است که یکی از اصول اصلی راهبرد وی برای صلح خاورمیانه، توسعه «روابط راهبردی» با کشورهای عربی به‌ویژه با عربستان و امارات است. البته هدف این نیست که از بسیج کشورهای عربی به‌عنوان اهرمی برای امتیاز گیری از اسرائیل به نفع فلسطین استفاده شود، بلکه طرح این رویکرد بر آن است که اگر فلسطینیان به دادن امتیاز و توافق با شرایط اسرائیل تن در ندهد، جهان عرب فلسطین را رها کند.

طی چند سال اخیر، کوشنر به‌جای ایجاد روابط شخصی با همه طرفین ذی‌نفوذ در موضوع فلسطین، تنها روی جلب نظر دو رهبر محوری برای پیشبرد راهبرد خویش، یعنی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید قدرتمندترین رهبر امارات سرمایه‌گذاری کرده است.

تمرکز و توجه بر کشورهای حوزه خلیج [فارس] به‌طور حیرت‌انگیزی عمدی است. اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی و اسرائیل آغاز شده است.

دولت ترامپ از کمپین فاجعه‌بار عربستان و امارات در یمن دفاع کرده و با فروش تسلیحات از آن حمایت کرده است. همچنین دولت ترامپ از رژیم‌های سرکوبگر این کشورها چشم‌پوشی کرده و بر نقش محمدبن سلمان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی و مثله کردن وی، سرپوش گذاشته است.

اساساً همان‌طور که اخیراً در احتمال فروش جنگنده پیشرفته اف-35 به امارات مشهود بود، آنچه کشورهای عربی خواسته‌اند، کم‌وبیش به آن رسیده‌اند.

تردیدی نیست که سفر پمپئو و احتمالاً کوشنر درنهایت مایه توافق‌های بیشتر برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهد شد. پمپئو برای تحکیم روابط امارات با اسرائیل از امارات دیدار خواهد کرد و به سراغ بحرین و عربستان نیز خواهد رفت. احتمالاً این دو کشور نیز نامزد عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهند بود. بحرین از توافق امارات – اسرائیل به گرمی استقبال کرده و پیش‌ازاین میزبان اسرائیل در کنفرانس اقتصادی بوده و ماه‌ها با اسرائیل در تماس بوده است.

سودان پس از برکناری عمرالبشیر ازنظر سیاسی پیچیده شده و سخنگوی وزارت خارجه سودان به خاطر اظهارنظر در مورد گرمی روابط با اسرائیل اخراج شده است. بااین‌وجود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ماه فوریه با اعضای کلیدی شورای حاکم سودان دیدار کرده و تمایل شدید این کشور به حذف از لیست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم، احتمال توافق آن با اسرائیل را محتمل کرده است.

واضح است که زمان‌بندی فعالیت‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل، با منافع سیاسی بازیگران اصلی این صحنه در ارتباط است. این امر پیروزی بزرگی برای نتانیاهوست که تحت‌فشار عظیم داخلی ناشی از افزایش کووید-19، رکود اقتصادی، طرح اشغالی غیرقابل اجرا و محاکمه آتی به خاطر فساد است. امارات نیز (صرف‌نظر از پیروزی ترامپ یا بایدن در نوامبر) خود را به‌عنوان بازیگر مهم واشنگتن مطرح کرده و احتمالاً به اف-35‌ها نیز دست خواهد یافت.

همچنین، تصور صلح کشورهای عربی با اسرائیل برای دولت آمریکا نیز بد نخواهد بود که هیچ خبر خوش و نمایش تدبیر برای ارائه به افکار عمومی در آستانه انتخابات ندارد. اگر در اهداف سیاسی این تلاش‌های عادی‌سازی روابط شکی وجود داشت، طرح پمپئو برای شرکت در گردهمایی سراسری جمهوری‌خواهان در حمایت از بیت‌المقدس آن را برطرف کرد که به یک مأموریت دیپلماتیک برای پیشبرد منافع ملی آمریکا رفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *