جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

نگرانی‌ها و چشم‌انداز دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: پس از حدود یک سال و نیم (و برگزاری سه انتخابات)، بنیامین نتانیاهو، جادوگر بزرگ سیاست در اسرائیل، ترفند دیگری رو کرد تا اکثریت اعضای کنست (پارلمان اسرائیل) را در حمایت از دولت ائتلافی به رهبری وی بسیج کند. ازلحاظ تئوری، این دولت 18 ماه بعدی را سرکار خواهد بود، مگر اینکه نتانیاهو در دادگاه رسیدگی به فساد وی، گناهکار شناخته شود.

ایوسی مکلبرگ در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده چتم هاوس آن را منتشر کرد؛ نوشت: پیروزی نتانیاهو در این دادگاه برای آینده دموکراسی اسرائیل (مخصوص برای سیستم قضایی آن)، حکومت و برای تداوم فرایند صلح با فلسطین در قالب راه‌حل دو دولت، مخرب خواهد بود. نسبت دادن پیروزی نتانیاهو به تجربه وی، جذابیت فردی، جسارت و شهامت ذاتی و اشتهای سیری‌ناپذیر وی به قدرت تنها بخشی از پاسخ است. ضعف گروه مخالف و فقدان ایدئولوژی و خود-باوری آن را نیز باید به‌حساب آورد.

طی سه کمپین انتخاباتی، نزدیک بود که حزب سفید و آبی متشکل از سه جناح مختلف و به رهبری بنی گانتز، حزب لیکود را در رقابت‌ها شکست دهد و به طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری اسرائیل پایان دهد. حتی پس از انتخابات سوم، جناح چپ‌گرا کمی از احزاب جناح راست پیشی گرفت.

به لحاظ ایدئولوژیک، مفهوم چپ‌گرا تا حدی گمراه‌کننده است، زیرا تعدادی از نمایندگان این بلوک بیشتر به راست متمایل هستند اما همه آن‌ها زیر پرچم «نه به بی بی» متحد شده‌اند. بااین‌حال، هنگامی‌که فرصت تصویب قانون منع استخدام متهم پرونده کیفری در خدمات دولتی پیش آمده بود، آن‌ها موفق به این کار نشدند؛ زیرا آن‌ها نتوانستند به ائتلاف با «لیست مشترک عرب» رضایت داده و این قانون را به تصویب برسانند – این امر بیانگر تعصب و پیش‌داوری ذاتی علیه اقلیت اعراب اسرائیل است که موقعیت آن‌ها به‌عنوان شهروند مساوی همواره تحت تهاجم بوده و مشروعیت آن‌ها بارها به چالش کشیده شده است.

بنی گانتز به بهانه نیاز به دولت اضطراری برای مقابله با کرونا ویروس، دارایی‌های سیاسی حزب خود را سلب کرده، موجب شکاف در حزب شده و با عضویت در دولت دوره‌ای به‌عنوان وزیر امور خارجه (و معاون نخست‌وزیر نتانیاهو) موافقت کرد که ظاهراً پس از 18 ماه، نقش گانتز و نتانیاهو باهم عوض خواهد شد.

باور این امر ساده‌لوحی است که تشکیل این دولت واکنشی به چالش‌های بهداشتی و اقتصادی ناشی از کووید-19 بوده است. تشکیل این دولت بدین دلیل است که نتانیاهو برای فرار از پاسخگویی به اتهام خود از هیچ‌چیزی فروگذار نمی‌کند و بنی گانتز هم فاقد چیزی است که نتانیاهو فراوان دارد، یعنی هوس سیری‌ناپذیر به حفظ قدرت، چه به مدت یک دهه و چه به مدت یک روز.

اگرچه بسیاری از ابعاد توافق ائتلاف منبع نگرانی زیادی است اما سه مورد آن برجسته‌تر است. مورد اول این است که برنامه تفویض قدرت انتصاب قضات (ازجمله دادگاه عالی، دادستان کل، بازرس دولتی و رئیس پلیس) به سیاستمداران، تهاجمی گستاخانه به سیستم قضائی محسوب می‌شود.

نفرت خانواده نتانیاهو از سیستم قضایی کاملاً مستند بوده و آمیزه‌ای از ایدئولوژی و حس انتقام شخصی را دربرمی گیرد. ازنظر جناح راست، سیستم قضائی (به‌ویژه دادگاه عالی) آخرین پایگاه لیبرالیسم است که مانع از شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری شده و نمی‌گذارد آن‌ها اسرائیل را هرچه بیشتر مذهبی کنند.

دوم اینکه، دولت جدید بیش از هر دولت دیگر تاریخ اسرائیل، پشت حمایت از مشروعیت زدایی و تبعیض علیه اقلیت اعراب (20 درصد جمعیت اسرائیل) متحد شده است. کسانی که در این ائتلاف مشارکت کرده‌اند، نه‌تنها قدرت را با لیست مشترک عرب و 15 نماینده آن در مجلس تقسیم نخواهند کرد بلکه آن‌ها اساساً هر نوع دولت موردحمایت عرب‌ها را نامشروع می‌دانند.

سوم آنکه، در توافق این ائتلاف آمده است که دولت تا اوایل ژوئیه به پیشبرد لایحه‌ای مبادرت خواهد کرد که بخش‌های اشغالی کرانه باختری را ضمیمه اسرائیل کند. این مصوبه نه‌تنها اقدامی یک‌طرفه و تحریک‌آمیز محسوب می‌شود که گزینه دو دولت برای حل‌وفصل مناقشات فلسطین-اسرائیل را از بین می‌برد، بلکه هر نوع راه‌حل مبتنی بر حقوق متقابل در تعیین سرنوشت خود و همزیستی مسالمت‌آمیز را ناممکن می‌سازد. همچنین، این امر مسلماً موجب تنش با جامعه بین‌الملل، ازجمله با دیگر کشورهای خاورمیانه و اتحادیه اروپا خواهد شد.

برای حامیان حل‌وفصل مناقشه اسرائیل- فلسطین و نمایندگان آن‌ها در دولت، زمان حیاتی است، زیرا آن‌ها می‌خواهند قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این قانون را به تصویب برسانند، به‌ویژه که اکنون محبوبیت ترامپ افت کرده و دولت جو بایدن احتمالاً دیدگاه مشخصی درباره این الحاق ارائه نخواهد کرد.

تبرئه نتانیاهو توسط دادگاه برای ابقای وی در ریاست جمهوری برخلاف پرونده‌های قضایی تاریک وی، در تاریخ اسرائیل نادر بوده و ازلحاظ بین‌المللی شرم‌آور است. با توجه به سابقه طولانی نتانیاهو در نقض توافق‌ها، چندان تعجبی ندارد که وی بهانه‌ای برای نقض این توافق دولت چرخشی دست‌وپا کرده و به انتخاباتی دیگر (در صورت مطلوب بودن این انتخابات برای خود) تحریک کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که دولت اسرائیل به‌واسطه اختلافات داخلی و پرونده قضایی نتانیاهو تضعیف‌شده است. درنتیجه، افزایش اختلافات با فلسطین و تنش با جامعه بین‌المللی، مایه تشدید این اختلافات در اسرائیل خواهد شد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *