جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

پشت پرده توافق گانتس و نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، برای شکست دادن بنیامین نتانیاهو وارد انتخابات شد، اما اکنون وی به دولت نتانیاهو پیوسته است. این موضوع چگونه اتفاق افتاد؟

فیلیپ گوردون در تحلیلی که وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: گانتس بارها وعده داده بود که هرگز از دولت کسی که به فساد متهم است (نتانیاهو) حمایت نخواهد کرد. منافع مشترک حاصل از شکست نتانیاهو، حزب آبی و سفید گانتس و ائتلاف بالقوه را گرد هم آورده بود.

با این حال، گانتس ماه گذشته به این نتیجه رسید که تقصیر تحمیل انتخاباتی دیگر (در بحبوحه بحران ملی ناشی از همه گیری کرونا ویروس) بر گردن وی خواهد بود. بنابراین وی به حمایت از نتانیاهو به عنوان رهبر «دولت اضطراری» رضایت داد. مذاکرات برای تشکیل این دولت به خاطر مقاومت متحدان هر دو رهبر تقریبا یک ماه زمان برد، اما سرانجام هر دو طرف مصالحه را بر گزینه‌های دیگر ترجیح دادند.

بر اساس این توافق، نتانیاهو برای 18 ماه دیگر به عنوان نخست وزیر معرفی شده و گانتس معاون وی خواهد بود. سپس، آن‌ها در اکتبر 2021 سمت‌های خود را با هم عوض خواهند کرد. ائتلاف متبوع آن‌ها هریک 18 وزارت از کل 36 وزارت را در اختیار خواهند داشت، به‌طوری‌که ائتلاف «سفید و آبی» گانتس وزارتخانه‌های مهم دفاع، امور خارجه و دادگستری را در کنترل خود خواهد داشت و حزب «لیکود» نتانیاهو هم ریاست کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و حق وتو در انتصابات دادگستری را در اختیار خواهد داشت.

اما چرا گانتس با این فرایند موافقت کرد؟ آیا او با توجه به اهرم‌های مشکلات حقوقی نتانیاهو، قادر به تشکیل دولت نبود؟

گانتس به عنوان رئیس اسبق ستاد مشترک، از تصمیم خود به عنوان اقدامی برای وحدت داخلی دفاع کرده است. با این حال، بسیاری گمان می‌کنند که وی هرگز خواهان تشکیل دولت اقلیت متکی به حمایت احزاب اعراب رژیم صهیونیستی نبوده است. گانتس احتمالا به این نتیجه رسیده است که این توافق بهترین گزینه ممکن است به‌ویژه که تمایل وی به چهارمین انتخابات بالقوه ظاهرا کاهش یافته بود.

در نهایت، رهبری سرنوشت‌ساز نتانیاهو در مواجهه با بحران کرونا ویروس، حملات گزنده وی علیه گانتس در طول پویش انتخاباتی و دخالت او در نهادهای رژیم صهیونیستی برای تعلیق محاکمه‌اش به خاطر فساد و جلوگیری از اجرای قانون که می‌توانست نتانیاهو را از قدرت برکنار کند (به همراه عدم تمایل گانتس به طولانی کردن این فرآیند)، فرصت حیات سیاسی جدیدی برای طولانی‌ترین نخست وزیر رژیم صهیونیستی فراهم کرد.

این دولت جدید چه تاثیری برای محاکمه آتی نتانیاهو و آینده سیاسی وی خواهد داشت؟

در حال حاضر فرآیندهای قضایی رژیم صهیونیستی به خاطر همه‌گیری کرونا ویروس محدود شده است و تصمیم اضطراری کابینه برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی از طریق ویدئو کنفرانس، رسیدگی به اتهامات را استثناء کرده و محاکمه نتانیاهو را حداقل تا 24 ماه مه ‌تعلیق کرده است.

بقای نتانیاهو در نخست وزیری و توانایی او در وتوی انتصابات دادگستری برای او در ادامه نبرد حقوقی مزیت خواهد داشت. علاوه بر این، فروپاشی ائتلاف پیشین گانتس، باعث رفع خطر تصویب قانونی در کنست برای منع نتانیاهو از قدرت شده است. دو متحد اصلی گانتس در ائتلاف سفید و آبی (یائیر لاپید رهبر میانه رو و موشه یعالون وزیر جنگ اسبق) «خیانت» وی را تقبیح و از پیروی وی در دولت جدید امتناع کرده‌اند. کاهش اقلیت سفید و آبی در پارلمان رژیم صهیونیستی مانع از توانایی آن برای تاثیر در سیاست خواهد شد.

اگر نتانیاهو محاکمه و محکوم شود، احتمالا وی از قدرت کنار خواهد رفت. با این حال، کمتر کسی در توانایی او برای تطویل این فرایند تردید دارد و حتی کمتر از آن احتمال می‌دهند که وی قدرت را طی 18 ماه به سادگی به گانتس واگذار کند.

دولت جدید چه تاثیری بر سیاست رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین و طرح صلح دولت ترامپ خواهد داشت؟

گانتس نیز همانند نتانیاهو از طرح دونالد ترامپ آشکارا حمایت کرده است، اما بسیاری گمان می‌کنند که این اظهارات گانتس تا حدودی ناشی از ملاحظات انتخاباتی و عدم امکان سیاسی رد طرحی است که همه‌ی خواسته‌های رژیم صهیونیستی در مسائل مهم را برآورده می‌سازد. همانند دیگر فرماندهان رژیم صهیونیستی، گانتس نیز در مورد چشم‌انداز حکمرانی نظامی نامحدود رژیم صهیونیستی بر میلیون‌ها عرب خوشبین نیست و نگران روابط رژیم صهیونیستی با اردن است. ظاهرا وی مخالف نشان دادن چراغ سبز به نتانیاهو برای الحاق دره اردن و بخش‌های بزرگ کرانه باختری بوده است.

این توافق جدید، نگرانی‌ها در مورد الحاق دره اردن و کرانه باختری را تا اول ژوئیه به تعویق انداخته و فرصتی برای ارائه نقشه‌های بالقوه در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد؛ اما پس از آن، دولت رژیم صهیونیستی می‌تواند به پیشبرد این فرایند بپردازد و گانتس هم حق وتو نخواهد داشت. این ائتلاف توافقی از نتانیاهو می‌خواهد که «ثبات منطقه ای، حفاظت از موافقت‌نامه‌های فعلی صلح، و پیگیری توافق‌های آتی صلح» را مد نظر قرار دهد؛ اما نتانیاهو با حمایت ترامپ، به دنبال تثبیت میراث خود از طریق دستیابی به اهداف بلندمدت راهبردی و سیاسی خواهد بود. این امر برای رژیم صهیونیستی و تداوم آن به عنوان دولتی دموکراتیک و یهودی دارای ثبات داخلی و در حال صلح با همسایگان خود، پیامد عظیمی خواهد داشت.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *