جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اسرائیل تهدید به فروپاشی تشکیلات خودگردان کرد

در میان نگرانی فزاینده صهیونیست‌ها از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دادگاه لاهه، کابینه رژیم اشغالگر به دولت آمریکا هشدار داد که اگر این حکم صادر شود، اسرائیل تحریم‌هایی ضد تشکیلات خودگردان اعمال می‌کند که منجر به سقوط آن می‌شود.

ایران 13 فرد و نهاد انگلیسی را تحریم کرد

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که 13 فرد و نهاد انگلیسی به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی توسط ایران تحریم شدند.

تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل

نماینده دائم روسیه در نشست مجمع عمومی، با تاکید بر لزوم تحقیقات درباره کشف گورهای دسته جمعی در غزه، یادآور شد که برقراری آتش بس و پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل اولین گام و شرط لازم برای حل و فصل مناقشه خاورمیانه است. 

Loading

بحران کرونا و آزمون سخت اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: معمولا یک بیماری همه گیر، بحرانی ملی است، اما در سطح اتحادیه اروپا یک چالش محسوب می‌شود، زیرا ماهیت سازمانی اتحادیه اروپا باعث شده است که این اتحادیه برای حل چالش‌های مالی این همه‌گیری به نسبت چالش‌های بهداشت عمومی، تجهیزات بهتری داشته باشد.

امی وردون در یادداشتی که وب سایت موسسه امور بین‌الملل استرالیا آن را منتشر کرد، نوشت: با توجه به افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا ویروس، توانایی اتحادیه اروپا در مقابله با این بحران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حال حاضر تعداد مبتلایان به این ویروس به نیم میلون نفر رسیده و قاره اروپا به کانون این «سونامی ویروسی» تبدیل شده است – در حالی که تنها دو ماه پیش، کانون آن در ووهان چین بود. این همه‌گیری چالشی عظیم برای اتحادیه اروپا در عمل به شعار «وحدت در عین کثرت» محسوب می‌شود.

واکنش اتحادیه اروپا به بحران کرونا مورد انتقاد قرار گرفته است به‌طوری‌که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، واکنش‌های بسیار متفاوتی اتخاذ کرده و برای این واکنش‌ها توجیه‌های مختلفی ارائه کرده اند؛ بهداشت و رفاه در میان کشورهای عضو این اتحادیه تفاوت چشمگیری دارد؛ مرزها بسته شده است؛ در اوایل، شواهد بسیار کمی از همبستگی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود داشت؛ و اینکه، اتحادیه اروپا یک بازیگر اصلی در این خصوص نیست. در عوض، چین تجهیزات و لوازم پزشکی ضروری را برای همه کشورها تامین کرده و به دنبال جلب توجهات به حمایت خود بوده و کشورهای عضو را به خاطر عدم ارسال تجهیزات به کشورهای شدیدا نیازمند، مورد نکوهش قرار داده است.

برخی روزنامه‌نگارها خاطر نشان کرده‌اند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بدترین بحران اقتصادی و مالی برخاسته از بیولوژی در طول یک نسل مواجه شده‌اند و انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا به کشورهای رنج دیده مانند ایتالیا و اسپانیا کمک کند. آنها اتحادیه اروپا را به خاطر عدم امدادرسانی به ایتالیا از لحاظ کالاهایی نظیر ماسک، تخت بیمارستانی، دستگاه‌های تنفسی، کیت‌های آزمایش و بخش مراقبت‌های ویژه، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

منتقدان متذکر شده‌اند که اتحادیه اروپا به خاطر فقدان بودجه نمی‌تواند به بحران‌های نوظهور سریعا پاسخ دهد. همچنین، تعریف و تعیین این امر در بستر اتحادیه اروپا دشوار است که واکنش در برابر بحران نقش کیست و چه نوع اقدامی باید صورت گیرد؟

در این خصوص، نخست باید مسئله بودجه بررسی شود. کل بودجه اتحادیه اروپا حدود 166 میلیارد یورو است که تقریبا یک درصد از تولید ناخالص داخلی کلیه کشورهای این اتحادیه است. در مقایسه با آن، بسته تصویب شده در کنگره آمریکا در 25 مارس به دو تریلیون دلار یا 10 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا می‌رسد که سی برابر کل بودجه اتحادیه اروپاست. واقعیت این است که در اتحادیه اروپا مالیات و هزینه توسط کشورهای عضو انجام می‌گیرد، نه توسط این اتحادیه. اتحادیه اروپا یک دولت فدرال نیست. برخی فعالیت‌ها در سطح اتحادیه انجام می‌گیرد و برخی حوزه‌های سیاسی از مسئولیت‌های این اتحادیه است، اما بسیاری از سررشته‌ها برعهده کشورهای عضو بوده و سیاست بهداشتی هم هنوز یک امور ملی است.

در اتحادیه اروپا بهبود همکاری بین مرزی برای مقابله با بیماری‌های مسری ضروری است. اگرچه از سیستم هشدار و پاسخ زودهنگام اتحادیه اروپا کمک خواسته شد، اما مقامات ایتالیا کند عمل کردند. در حال حاضر، اقدامات صورت گرفته ظاهرا به طرق مختلف هماهنگ شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری اروپا نقش مهمی در جمع آوری، تحلیل و انتشار اطلاعات مورد استفاده مقامات ملی ایفا می‌کند. واکنش بحران سیاسی یکپارچه اتحادیه اروپا (IPCR) تمهیداتی را فعال کرده است. اینها مکانیسم‌هایی برای مدیریت بحران است که قبلا در مواجهه با بحران در اتحادیه اروپا ایجاد شده است. اواخر ژانویه، مکانیسم حفاظت مدنی اتحادیه اروپا (تاسیس 2001) برای اطمینان از بازگشت شهروندان اتحادیه اروپا، فعال شد و اوایل فوریه، شهروندان کشورهای مختلف اتحادیه اروپا از ووهان چین به اروپا بازگردانده شدند.

با این حال، بسیاری احساس می‌کنند که اتحادیه اروپا کم کاری کرده است. اگرچه مقامات کشورهای اتحادیه اروپا پیوسته با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند تا شیوه‌های بهینه را یاد بگیرند، اما در مورد واکنش مشترک به تفاهم نرسیدند. این امر تاحدی منطقی است، زیرا شیوع اولیه در کشورهای عضو، کاملا محلی بوده است. با این حال، برخی مقامات کندتر از حد توان خود واکنش نشان داده‌اند. اتحادیه اروپا می‌توانست تجارب دیگران را سریع‌تر هضم کرده و در هماهنگی‌های زودهنگام، قاطعانه عمل کند. منبع دستور نیز چالش دیگری است. در مواقع بحران، شهروندان اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهند به جای اتحادیه اروپا از مقامات ملی و حتی محلی پیروی کنند.

اکنون بکارگیری فن‌آوری برای نظارت بر شهروندان اروپا و شناسایی کانون بحران شیوع کرونا مورد بحث قرار گرفته است. برخی از این ایده‌ها، برخاسته از اقداماتی است که در ووهان اتخاذ شده است. با این حال، این اقدامات شمشیر دو لبه بوده و طرفداران آزادی مدنی با آن مخالفت کرده‌اند. این اقدامات ابزار دیگری برای مقابله با بحران در اختیار مقامات قرار داده و تسکین دهنده هستند، اما از سوی دیگر، لغو و برچیدن چنین اقداماتی پس از عادی شدن اوضاع، غالباً دشوار است.

تا به حال، تصمیم اتحادیه اروپا معلوم نیست در حالی که شرایط بد هنوز در راه است. چیزی که این بحران آشکار ساخت این است که بحران بین مرزی نیازمند پاسخ بین مرزی است. در این خصوص، اتحادیه اروپا می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند، اما تا به حال این نقش انجام نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *