جدیدترین مطالب

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

گورهای جمعی بیمارستان ناصر و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است.نیروهای امدادرسانی می‌گویند: آنها اجسادی را با دستان بسته، شکم باز شده و بخیه زده پیدا کردند که با روش‌های معمول بخیه زدن زخم‌ها در نوار غزه مغایرت دارد و این موضوع شبهه‌هایی را در مورد سرقت برخی از اعضای بدن انسان ایجاد می‌کند.

حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

سفیر و معاون نمایندگی پاکستان در سازمان ملل خواستار توقف ماشین جنگی اسرائیل در نسل‌کشی مردم غزه شد و افزود: تلاش رژیم اشغالگر اسرائیل برای گسترش جنگ غزه به ویژه تجاوز به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، صلح منطقه‌ را تهدید کرده است.

Loading

ویروس کرونا و رکود اقتصادی در چین

شورای راهبردی آنلاین - رصد: پیشبینیها حاکی از کُند شدن رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2020 است و این امر تاثیر منفی بر رشد اقتصادی در کل سال خواهد داشت.

کمال مادیشتی در مطلبی که موسسه مطالعات صلح و جنگ منتشر کرد، نوشت: شیوع خسارت‌بار ویروس کرونا که از شهر ووهان چین آغاز شد پیامدهای اقتصادی جدی برای چین و منطقه دارد. اصلی‌ترین پیامد، وقفه در زنجیره عرضه تولیدات و بخش حمل و نقل است.

 

تاثیر بر بخش تولید

استان هوبی مرکز تولید فولاد، محصولات شیمیایی، الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو است. استان هوبی هفتمین استان چین از حیث سهم آن در تولید ناخالص داخلی این کشور به شمار می‌رود. متعاقب شیوع ویروس کرونا، واحدهای تولیدی مستقر در استان یادشده به‌طور کامل تعطیل شده‌اند.

استان هوبی از 23 ژانویه در قرنطینه بوده و تمامی حمل و نقل متوقف شده است. توقف بسیاری از قطارهای باری از مبدا ووهان به مقصدهای داخلی و بین‌المللی، فعالیت اقتصادی را در منطقه فلج ساخته است. تعداد زیادی از کارگران که برای تعطیلات سال نو چین به زادگاه‌های خود سفر کرده بودند به‌واسطه محدودیت‌های سفر جا ماندند و این امر منجر به کمبود نیروی کار در شرکت‌ها، موسسات و کارخانجات دیگر استان‌ها شده است.

استان هوبی به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده و دیگر کانون‌های تولید در سراسر چین نیز ناتوان شده‌اند. وقفه همچنان ادامه دارد و شرکت‌ها برای از سرگیری فعالیت‌های خود احتیاط می‌کنند. در حالی که عملیات در مراکز مالی همچون شانگهای و پکن بعد از 10 فوریه از سر گرفته شده است، فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های تولیدی در مناطق داخلی چین راکد است. کمپانی‌ها در این مناطق نگران شیوع بالقوه عفونت در میان تعداد زیادی از نیروهای کار به‌واسطه ازدحام هستند.

شیوع ویروس کرونا بیشترین تاثیر منفی را بر زنجیره بخش تولید تلفن‌های هوشمند داشته است. تقریباً تمامی برندهای اصلی تلفن‌های10 هوشمند نیازمندی‌های خود را از شرکت‌های عرضه‌کننده مستقر در چین تامین می‌کنند. تولید در این مراکز و واحدها متوقف شده است.

شرکت فاکسکان، عرضه‌کننده و تامین کننده اصلی اَپل و بزرگترین سازنده تجهیزات الکترونیکی تولید خود را متوقف ساخته است. از سرگیری فعالیت‌های تولیدی این شرکت نامعلوم است. براساس پیش‌بینی شرکت بین‌المللی داده، توزیع تلفن‌های هوشمند در سه ماهه اول سال2020، 30 درصد کاهش خواهد داشت. برخی از موسسات کاهش را بیش‌تر از عدد مذکور پیش‌بینی می‌کنند.

 

حملونقل و گردشگری: تاثیر فلجکننده

شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی بر حمل‌ونقل و گردشگری داشته است. همانند دوره شیوع سارس، مقامات چین محدودیت‌های شدیدی بر سفر اعمال کرده‌اند که این امر بخش حمل و نقل را فلج ساخته است.

موسسات و شرکت‌های فعال در بخش جاده‌ها، باربری و آبراه‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند. اگرچه برخی از این موسسات بتدریج شروع به اعاده عملیات کرده‌اند، اما فعالیت‌ها پایین‌تر از سطح معمول است. براساس اعلام وزارت حمل و نقل چین تا 22 فوریه 2020، کمتر از 30 درصد از موسسات در بخش حمل و نقل عملیات خود را از سر گرفته و تردد در بزرگراه‌ها به نصف کاهش یافته است.

محدودیت‌های سفر هوایی به چین و بالعکس منجر به لغو گسترده پرواز شده است. در حالی که تاثیر محدودیت سفر هوایی بیش‌تر بر شرکت‌های هوایی داخلی احساس خواهد شد، خسارات وارده به شرکت‌های هوایی کشورهای دیگر نیز قابل توجه خواهد بود. براساس اعلام اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل خسارت مالی وارده به شرکت‌های هوایی در منطقه آسیا – پاسیفیک حدود 27/8 میلیارد دلار خواهد بود. از این میزان، 12/8 میلیارد دلار خسارت مالی مربوط به شرکت‌های هوایی چین خواهد بود. از آنجایی که کاهش هزینه‌های ثابت مربوط به نیروی کار، هواپیما و عملیات در زمین دشوار است، شرکت‌های هوایی در منطقه یادشده با خطر ورشکستگی مواجه هستند.

بخش گردشگری نیز در سراسر منطقه شرق و جنوب شرق آسیا به‌واسطه محدودیت سفر متضرر خواهد شد. برخی از کشورهای توریست‌پذیر در منطقه مذکور برای کسب درآمد به شدت به گردشگرهای چینی وابسته هستند. گردشگران چینی30 درصد از توریست‌های خارجی تایلند، ژاپن و ویتنام را تشکیل می‌دهند. گردشگران چینی همچنین کمک قابل توجهی به کشورهای منطقه همچون سنگاپور، کامبوج و استرالیا می‌کنند. کاهش شدید سفرهای برون‌مرزی تاثیر زیادی بر فعالیت اقتصادی در سه کشور یادشده خواهد داشت.

 

نتیجه‌گیری

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بخش خدمات و تولید چین، رشد را در سه ماهه اول سال 2020 کُند خواهد ساخت. براساس نظرسنجی اخیر رویترز، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 2020، از 6 درصد در دوره مشابه در سال گذشته به حدود 4/5 کاهش خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *