جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

طرح خاورمیانه ترامپ مغایر با قوانین بین‌المللی و تشدید مخالفت‌ها با آن

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سرانجام دولت ترامپ طرح خاورمیانه خود را منتشر کرد. این دولت برای ایجاد مقبولیت و کاهش انتقادات، به نشست‌های گزینشی – ازجمله نشست‌های توجیهی محدود و کنترل شده دیپلمات‌ها و رهبران کنگره – پرداخت. این نشست‌ها مخالفت‌های اولیه را در نطفه خفه کرده و به مقامات دولتی آمریکا امکان داد تا فلسطینیان را در مخالفتشان تنها جلوه دهند و چنین ادعا کنند که حمایت‌ها از این طرح گسترده است.

شیبلی تلهامی در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد، نوشت: ایوانکا ترامپ طی توئیتی تنها ایران و فلسطین را مخالف این طرح جلوه داد. ظاهرا این تاکتیکی هوشمندانه برای کنترل زودهنگام مخالفت‌ها بود، اما ماه پشت ابر نماند و خیلی زود نقاط ضعف اساسی این طرح آشکار شد.

اگرچه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بیانیه ملایمی صادر کرده است، اما یک چهارم دموکرات‌ها در سنای آمریکا (از جمله سه نامزد ریاست جمهوری) نامه‌ای به رئیس جمهور ترامپ ارسال کردند و این طرح «یک-طرفه» را که «حق تعیین سرنوشت فلسطینیان را نقض می‌کند» به باد انتقاد گرفتند.

فلسطینیان و وزرای امور خارجه کشورهای عربی در جلسه‌ای اضطراری در اتحادیه عرب به تجزیه و تحلیل مفصل این طرح پرداخته و به‌طور شفاف و به اتفاق آراء آن را رد کردند. رئیس اتحادیه عرب اظهار داشت که این طرح به جای راه حل دو کشوری به «آپارتاید» منجر خواهد شد. در پی این اقدام اتحادیه عرب، 57 عضو سازمان همکاری اسلامی نیز طی جلسه‌ای در عربستان سعودی به اتفاق آراء این طرح را رد کردند.

عدم اعتماد به تیم ترامپ به‌ویژه در میان اعراب زیاد است، اما این موضوع احتمالا موجب نارضایتی هرچه بیش‌تر متحدان آمریکا در میان اعراب خواهد شد. بنابراین این طرح فی نفسه نارضایتی‌ها را تشدید می‌کند – در واقع «کشور» ارائه شده در این طرح اصلا کشور محسوب نمی‌شود، بلکه یک تشکیلات چند پاره شامل 60 درصد از کرانه باختری است که هیچ کنترلی بر آب‌های سرزمینی، هوا، مرزها و امنیت خود ندارد. با این حال، نارضایتی‌ها به همین جا ختم نشده، بلکه باعث بی‌اعتمادی به نویسندگان این طرح، اقدامات آن‌ها و اصول زیربنای رویکرد آن‌ها خواهد شد.

حقیقت این است که این طرح از ابتدا برای فلسطینیان نگران کننده بود، زیرا این طرح توسط جرد کوشنر، داماد ترامپ و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، تهیه شده است که موضع‌شان برای فلسظینیان معلوم است. فریدمن سرمایه‌گذار شناخته شده و حامی شهرک‌سازی‌های اسرائیل است و خانواده کوشنر نیز به این شهرک‌سازی‌ها کمک کرده است. کوشنر افتخارش این است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکبار مهمان خانواده وی بوده و شب را در منزل آن‌ها سپری کرده است. آن‌ها قبل از انتشار این طرح، سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس انتقال دادند. از این رو، جهان عرب این طرح را جوکی ظالمانه قلمداد کرده است.

با این حال، اصول اصلی تیم ترامپ در تدوین این طرح و نادیده گرفتن گذشته، مهم‌ترین بعد نگران کننده این طرح محسوب می‌شود.

این طرح تاریخچه دردناک و طولانی مدت درگیری‌ها را کنار گذاشته و موضوع شهرک‌سازی‌های اسرائیل را مسکوت گذاشته است که از نظر بین‌المللی غیرقانونی است. چنانکه به فلسطینیان گفته می‌شود که آن‌ها باید شهرک‌سازی‌های اسرائیل را یک واقعیت تلقی کنند و حاکمیت اسرائیل بر خودشان را بپذیرند. این اصل، ترغیب به نقض قوانین بین‌المللی است و به آن پاداش می‌دهد.

تیم ترامپ برتری قدرت اسرائیل نسبت به فلسطین را مبنای طرح خود قرار داده است؛ اما برتری کنونی اسرائیل تا حد زیادی ناشی از حمایت آمریکا طی سال‌های اخیر بوده است؛ همچنانکه آمریکا برای ایجاد صلح بین اسرائیل و مصر میانجیگری و به مصر پول پرداخت کرد و بدین ترتیب بزرگ‌ترین ارتش عرب را از معادله خارج نمود؛ یا آمریکا با حق وتوی خود در سازمان ملل، اسرائیل را از پیامدهای بین‌المللی شهرک‌سازی‌ها محافظت کرده و با کمک‌های فناورانه، برتری نظامی اسرائیل را حفظ کرده است.

در نهایت، روایت‌های تاریخی کتاب مقدس تنها دلیل تاریخی زیربنای طرح ترامپ محسوب می‌شود. چنین اقدامی جنگ را به حوزه مذهبی کشیده و بذر جنگی بی‌پایان را می‌کارد.

در حال حاضر، اسرائیل قوی و فلسطین ضعیف است و کشورهای عربی نیز متفرق هستند. صرف نظر از اقدامات دولت‌های عربی، فلسطینیان مقاومت خواهند کرد و افکار عمومی اعراب نیز همچنان قاطعانه از فلسطین طرفداری خواهد کرد. اسرائیل احتمالا به این نتیجه برسد که با کمک واشنگتن می‌تواند هزینه‌ها را تحمل و واکنش‌های منطقه‌ای را مدیریت کند. صرف نظر از هزینه‌های این اقدام برای واشنگتن، آمریکا خود را قهرمان سرکوب فلسطینیان توسط اسرائیل خواهد یافت و در مقابل قوانین و هنجارهای بین‌المللی قرار خواهد گرفت. همچنین، آمریکا در تلاش برای جلوگیری از واکنش کشورهای عربی، بیش از پیش به حمایت از این کشورها در سرکوب ملت‌های آن‌ها خواهد پرداخت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *