جدیدترین مطالب

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

Loading

أحدث المقالات

تغییرات ژئوپلیتیک در حال ظهور در شاخ آفریقا

شورای راهبردی آنلاین-رصد: منطقه شاخ آفریقا اخیرا در پی امضای دو توافقنامه، شاهد شکل گیری طوفانی دیپلماتیک بوده است که باعث شد دو مساله منطقه‌ای اهمیت بیشتری پیدا کند: تمایل دیرینه اتیوپی برای دسترسی به دریا و وضعیت نامشخص سومالی لند. پرداختن همزمان به این مسائل به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک نظیر درگیری اتیوپی-تیگری، جنگ داخلی سودان و ادامه تنش‌ها بر سر ساخت سد بزرگ رنسانس توسط اتیوپی بر روی رود نیل کاری دشوار است.

تحلیلی بر تلاش آمریکا و چین برای تقویت توانمندی‌های نظامی متقابل

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: نیروی دریایی آمریکا پروژه‌‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس آرام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است. این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی، نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند.

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

بحران سیاسی یکساله در الجزایر و راهکار خروج از آن

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران سیاسی الجزایر وارد چهل و هشتمین هفته خود شده است. این بحران هنگامی آغاز شد که نزدیکان رئیس‌جمهور عبدالعزیز بوتفلیقه در 10 فوریه 2019 از کاندیداتوری وی برای دوره پنجم ریاست جمهوری خبر دادند.

یحیی زبیر در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: در جنبشی که از 22 فوریه 2019 آغازشده است، میلیون‌ها الجزایری هر جمعه در سراسر کشور تظاهرات کرده و خواستار کناره‌گیری رژیم و برقراری نظام دموکراتیک غیرنظامی واقعی هستند. اگرچه ارتش الجزایر در 2 آوریل بوتفلیقه را با استفاده از زور برکنار کرد، اما معترضان از اصلاحات سطحی و ناقص مقامات راضی نشده‌اند و دولت به‌جای طفره رفتن برای حفظ نظام فعلی، باید خواسته‌های موردنظر معترضان و تغییرات اساسی را برآورده سازد.

 

چطور اعتراضات به اینجا رسید؟

در 20 سال گذشته، حکمرانی استبدادی و فاسد بوتفلیقه (ماهیت نظام سیاسی موجود از زمان استقلال الجزایر در سال 1962) باعث ازهم‌گسیختگی واقعی قرارداد اجتماعی در این کشور شده است. به‌نحوی‌که حاکمان مشروعیت خود را ازدست‌داده و مردم الجزایر این سیستم کهنه را نمی‌پذیرند.

دولت بوتفلیقه در مواجهه با جنبش اعتراضی شدید، نقشه راهی ارائه داد. احمد قائد صلاح، معاون نخست‌وزیر و رئیس ستاد مشترک، به دنبال اجرای این برنامه بود. وی می‌خواست روکشی غیرنظامی بر روی ارتش کشیده و با انتصاب رئیس‌جمهوری وفادار به خود، سیستم فعلی را حفظ کند. درعین‌حال که معترضان، رژیم را به لغو دو انتخابات برنامه‌ریزی‌شده مجبور کردند، احمد صلاح تاریخ جدیدی (12 دسامبر) اعلام کرده و به خواسته‌های مردمی توجهی نکرد. میلیون‌ها الجزایری در داخل و خارج با انتخابات 12 دسامبر مخالفت کردند و شرکت‌کنندگان در این انتخابات به‌طور بی‌سابقه‌ای اندک بود. عبدالمجید تبونه، نخست‌وزیر سابق (یکی از پنج کاندیدایی که همگی آن‌ها بخشی از رژیم کهنه محسوب می‌شدند) ظاهراً با کسب 58 درصد آراء به ریاست جمهوری رسید. تبونه منتخب احمد صلاح بوده و رقابت بین این پنج کاندید صرفاً یک تفریح و نمایش دروغین بود.

این انتخابات خواسته‌های معترضان را برآورده نکرد. برعکس، تظاهرات چند روز پیش (10 ژانویه 2020) نشان داد که از جنبش معترضان چیزی کاسته نشده است.

 

عقب‌نشینی دولت جدید

دولت انتظار داشت که این فرایند باعث کاهش جنبش معترضان شود اما بی‌فایده بود. به‌استثنای چند مورد، بسیاری از منتخبان و منصوبان جدید جزء حکمرانان سابق دولت بوتفلیقه بودند. بدین ترتیب، رئیس‌جمهور تبونه فرصت بزرگ برای ایجاد اعتماد بین دولت و جامعه و تغییرات به‌سوی نظم سیاسی دموکراتیک را از دست داد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، معترضان بار دیگر گفتگو با این دولت نامشروع و رئیس‌جمهور غیرقانونی را رد کردند. الجزایری‌ها می‌خواهند از ظلم، حاکمیت اقتدارگرایانه و حاکمیت فاسد خلاص شوند. درواقع آن‌ها خواهان یک «جمهوری جدید» هستند.

ازنظر معترضان، انتخاب چند فن‌سالار در دولت چیزی را عوض نکرده و نشان می‌دهد که تبونه قصد تغییر سیستم را ندارد. جنبش مردم الجزایر هر نوع اقدام دولت را تلاشی برای حفظ سیستمی تلقی می‌کنند که معترضان خواهان برچیدن آن هستند. درنتیجه، اقدامات دولت جدید چندان موجب خرسندی جنبش معترضان نشد. دولت می‌گوید که خواهان گفتگو است (معترضان می‌دانند که این ادعا صرفاً تلاشی برای ایجاد شکاف در جنبش است) اما در شرایط فعلی، گفتگو تنها باعث مشروعیت این دولت نامشروع شده و هیچ هدفی را تأمین نمی‌کند.

 

دعوت به احترام متقابل

الجزایر چطور می‌تواند بر این بحران غلبه کند؟ تنها راه برون‌رفت از این بحران، تغییرات دموکراتیک واقعی از طریق شورای قانون اساسی یا هر نوع مکانیسم گذار موردتوافق است. این امر به معنای انحلال مجلس فعلی و جایگزینی آن با نمایندگان منتخب قانونی و همچنین، تشکیل کمیسیون انتخابات مستقلی است که به‌صورت دموکراتیک انتخاب‌شده باشد. ایجاد حاکمیت قانون، حکومت حسنه و نهادهای قدرتمند در الجزایر مستلزم همکاری با نمایندگان جنبش است.

قبل از این فرایند، مقامات الجزایر باید همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند تا شرایط مورد اعتمادی برای مذاکره فراهم شود. مذاکره و توافق بین دولت و گروه مخالف امکان‌پذیر است، اما مستلزم آن است که کارکنان فاسد بخشی از این فرایند نباشد، بلکه دولت به‌طور حتم دارای کارکنان وطن‌دوستی است که می‌توانند بخشی از این دوره گذار باشند.

اگر دولت جدید به دنبال موفقیت در برقراری اعتماد است، باید اراده‌ای واقعی برای شنیدن خواسته‌های معترضان و دیگر گروه‌های سیاسی و اجتماعی مربوطه نشان دهد. تصمیم 8 ژانویه تبونه برای اصلاح قانون اساسی یک گام روبه‌جلو محسوب می‌شود اما این اصلاحات درگذشته نیز مطرح‌شده و هرگز اجرا نشدند. در سال 2014، بوتفلیقه تنها به یکی از 32 اصلاحات قانون اساسی عمل کرد که شورای اصلاح قانون اساسی مطرح کرده بود.

علاوه بر اصلاح قانون اساسی، مقامات الجزایر باید سایر قوانین (قانون انتخابات، اطلاعات و رسانه، احزاب سیاسی و غیره) را نیز اصلاح کنند. تبونه باید استقلال رسانه‌ها را امکان‌پذیر ساخته و بحث‌های آزاد سیاسی را تشویق و ترغیب کند. همچنین، وی باید دست از سرکوب جنبش بردارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *