جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

نقش آفرینی فرانسه در غرب آسیا

۱۴۰۳/۰۳/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا درباره تلاش فرانسه برای مذاکره با کشورهای منطقه درباره جنگ غزه گفت: غرب آسیا در حال پوست‌اندازی و دگردیسی است؛ نتانیاهو رفتنی است و همه برای یک تغییر بزرگ خود را آماده می‌کنند.

علی بیگدلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره سیاست‌ فرانسه و ابزارهای این کشور برای مواجهه با بحران‌‌های داخلی و منطقه‌ای اظهار داشت: فرانسه، در اتحادیه اروپا نقش رهبری برای خود قائل است و بعد از خروج انگلیس از اتحادیه، این نقش پررنگ‌تر شده است، ضمن آنکه اقدامات امانوئل مکرون این موضوع را تشدید می‌کند. از طرفی فرانسه با مشکلات اقتصادی زیادی از جمله کاهش نرخ اشتغال و افزایش تورم مواجه است. از این رو،  بخشی از تلاش فرانسه برای رایزنی و مداخله در مسائل غرب آسیا برای رفع مشکلات داخلی خود است.

وی ادامه داد: فرانسه و اتحادیه اروپا به‌دنبال برقراری امنیت و آرامش در خاورمیانه هستند تا سرمایه انباشت شده آنها بتواند به این منطقه سرازیر شود، اما تا وقتی اوضاع خاورمیانه بحرانی است و جنگ و تنش میان کشورها وجود دارد، به‌ویژه بعد از جنگ 7 اکتبر، این مساله امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس مسائل اروپا و بین‌الملل درباره نشست اخیر کاخ الیزه با اعضای گروه تماس اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع خاورمیانه گفت: فرانسه از جمله کشورهایی است که سعی دارد از مسیر اتحادیه اروپا و با پشتوانه آن راه‌حلی برای حل مساله غزه و توقف جنگ در این منطقه پیدا کند، از این رو، مذاکرات و رایزنی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه در این چارچوب است، اگرچه این مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است.

بیگدلی گفت که نگاه غرب و آمریکا به مسائل جهانی و منطقه‌ای، اقتصادی و منافع محور است. آنها اگر دنبال حل مساله فلسطین و اسرائیل هستند، صرفا برای منافع خودشان است و نباید این موضوع را در تحلیل‌ها از نظر دور داشت.

وی افزود: اروپایی‌ها با وجود مخالفت با کشتار و نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه و اعتراض‌های گسترده در سطح جامعه، مجبور به حمایت از این رژیم هستند و چاره‌ای جز آن ندارند. در هفتاد و پنج سال گذشته، هیچ وقت رژیم اسرائیل تا این حد مورد تحقیر قرار نگرفته بود که اکنون با طوفان الاقصی این اتفاق افتاد. در فرانسه، لابی صهیونیست ها بسیار قوی است، از این رو، دولت مکرون تحت فشار است تا به‌نحوی از رژیم اسرائیل حمایت کند. از طرفی فرانسه سعی دارد جایگاه رهبری و برتری خود را در بین کشورهای اتحادیه اروپا با دخالت در موضوع جنگ غزه و مذاکره با طرف‌های درگیر نشان دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: نتانیاهو به پایان عمر سیاسی خود رسیده است و دیر یا زود باید از سمت نخست وزیری کنار رود. از این رو، اروپا و آمریکا درصددند تا شرایط به شکلی پیش رود که بعد از کناره‌گیری نتانیاهو و دولتش، اوضاع برای آزادی گروگان‌ها و ادامه حیات رژیم اسرائیل فراهم باشد.

وی گفت: منطقه غرب آسیا دیگر تحمل و ظرفیت ناامنی و جنگ را ندارد و اگر این روند ادامه یابد حتما دامن‌گیر اروپا هم می‌شود. از این رو، نگرانی این کشورها طبیعی است. در عین حال، بزرگترین دغدغه اروپا و فرانسه مساله اشتغال و اقتصاد این کشور است. آنها در وضعیت بد اقتصادی هستند و برای عبور از این وضعیت نیاز دارند یکی از مهم‌ترین بازارهای دنیا یعنی غرب آسیا امن و آرام باشد. از این رو، اروپا دنبال این است که به هر ترتیب، جنگ میان رژیم اسرائیل و حماس متوقف شود و پس از آن، گروگان‌ها را آزاد کنند.

بیگدلی با بیان این که دوران نتانیاهو خاتمه یافته و به محض کناره‌گیری، دوران جدیدی از تحولات سیاسی در منطقه و سرزمین‌های اشغالی شکل‌ می‌گیرد، افزود: منطقه در حال وارد شدن به یک مدار جدیدی از تحولات سیاسی است و همه برای این دوران جدید آماده می‌شوند. غربی‌ها نگاه‌شان مبتنی بر منافع ملی خود و درنهایت منطقه اروپاست. آنها اگر به دنبال حل مساله فلسطین و اسرائیل هستند، هدف بزرگ‌ترشان ایجاد یک بازار آرام و مطمئن در غرب آسیا است که سعی دارند از دل بحران، آن را ایجاد کنند تا به حیات خود ادامه دهند.

وی گفت که تلاش فرانسه از گفتگو با کشورهای عرب و مسلمان منطقه برای این است که به نحوی منطقه را از بحران خارج کنند، آنها به‌خوبی می‌دانند که این وضع بیش از این نمی‌تواند ادامه پیدا کند. امروز آنها با دو بحران بزرگ اوکراین و غزه مواجه‌ هستند و از انتخابات آمریکا و احتمال روی کار آمدن ترامپ نیز به‌شدت نگران هستند. از این رو، ضروری است تا هرچه سریع‌تر منطقه به سمت آرامش پیش برود.

درمجموع، منطقه در حال پوست‌اندازی و دگردیسی است و همه برای یک تغییر بزرگ خود را آماده می‌کنند. تلاش کشورهای اروپایی برای همراه کردن کشورهای عربی و مسلمان منطقه با خود در این راستاست که در تغییرات جدید آنها با اروپا همراه شوند.

0 Comments