جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چرایی اهمیت تداوم مبارزه با تروریسم در افغانستان و پاکستان از منظر اندیشکده آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: گروه ارشد مطالعاتی موسسه صلح ایالات متحده (یوسیپ) می‌گوید واشنگتن باید قبل از آن‌که خیلی دیر شود، توجه و تلاش‌های ضد تروریسم خود را بر آسیای مرکزی و جنوبی متمرکز کند. سه سال پس از خروج آمریکا از افغانستان، خطر تروریسم ناشی از جنوب آسیا همچنان بالا است و سیاستگذاران باید هوشیارتر عمل کنند.

گزارش «گروه ارشد مطالعاتی درباره مبارزه با تروریسم در افغانستان و پاکستان» که بر روی وب‌سایت یوسیپ قرار گرفت، می‌گوید که واشنگتن باید برای افزایش تهدید تروریستی در منطقه و تهدیدی که برای آمریکا ایجاد می‌کند، آماده باشد. این گزارش تهدیدات تروریسم ناشی از افغانستان و پاکستان و گزینه ها برای یک سیاست پایدار ضد تروریسم را ارزیابی می‌کند. این گزارش تهدیدهای تروریستی برجسته و خطرات آن برای منافع آمریکا و گزینه‌های سیاسی آمریکا در این رابطه را تعریف و مشخص می‌کند.

اعضای این گروه مطالعاتی، آن پترسون، دکتر تریشیا بیکن، مایکل پی. مک‌کینلی، دکتر جاشوا وایت و دکتر برایان فینوکان توضیحاتی درباره یافته‌ها و بینش‌های کلیدی این گزارش ارائه کردند:

چرا مهم است که سیاستگذاران بینش‌ها و گزینه‌های تعریف شده در این گزارش را مد نظر قرار دهند؟

پترسون: بسیاری از ما همچنین به این موضوع فکر می‌کنیم که آیا به دلیل تمرکز دو دهه‌ای بر جنگ علیه تروریسم، فرصت مقابله موفق با چین را برای همیشه از دست داده‌ایم. متأسفانه، تعدیل سیاست ما در راستای این احساسات خساراتی داشت و به کاهش چشمگیر توجه به مبارزه با تروریسم در جنوب آسیا منجر شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند افغانستان و پاکستان را پشت سر بگذارند. اما اطلاعات ما از تهدیدهای ناشی از افغانستان در طول زمان کاهش یافته و خواهد یافت.

این گزارش استدلال می‌کند که توجه و تلاش‌های ضد تروریسم باید در جنوب آسیا متمرکز شود. افزایش همکاری‌های منطقه‌ای متمرکز بر مبارزه با تروریسم می‌تواند چشم‌انداز و اطلاعاتی را که در اختیار نداریم برای ما فراهم کند و طالبان را تحت فشار بگذارد تا فضا را برای تروریست‌ها محدود کند. این گزارش استدلال می‌کند که روابط هند و پاکستان و رقابت چین و هند تصویر مبارزه با تروریسم در منطقه را پیچیده کرده و ظرفیت درگیری گسترده‌تر ناشی از خشونت تروریستی را افزایش داده است. این گزارش استدلال می‌کند که آمریکا اساساً برای خیزش مجدد تروریست‌ها در منطقه، از جمله تهدید علیه سرزمین ایالات متحده، آمادگی ندارد. ما باید برای حفاظت بهتر از جان آمریکایی‌ها و منافع آمریکا، جلوگیری از حواس‌پرتی توسط تحریکات، و محافظت از اولویت‌های‌حیاتی رقابت راهبردی، رویکرد ضد تروریسم خود را مجدد تنظیم کنیم.

تهدیدها و گرایشات مهم تروریستی در منطقه که توسط این گروه مطالعاتی شناسایی شده، چیست و چرا مهم است که سیاستگذاران آن را ارزیابی کنند؟

بیکن: این گروه تهدید تروریستی مهم منطقه را داعش خراسان در افغانستان می‌داند. سیاستگذاران باید بیش از هر چیز تهدید داعش خراسان را بررسی کنند زیرا این گروه تمایل دارد که به آمریکا مستقیما حمله کند. داعش خراسان فرصت طلب و به دنبال راه‌هایی برای حمله است که به توانایی گسترده نیازی نداشته باشد.

حملات داعش خراسان علاوه بر تهدید مستقیم آمریکا، به تنش‌های منطقه‌ای دامن می‌زند، میان دولت‌ها بی‌اعتمادی ایجاد و متحدان را از رقابت راهبردی منحرف می‌کند. هیچ نشانه‌ای از کاهش تهدید داعش خراسان دیده نمی‌شود. همکاری ضد تروریسم علیه این گروه به دلیل رقابت‌های بین‌المللی و بی‌اعتمادی با مشکل مواجه شده است. اگرچه طالبان برای مقابله با داعش خراسان انگیزه‌هایی دارد، اما توانایی این گروه برای انجام حملات متعدد در خارج از افغانستان نشان می‌دهد که طالبان یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد به تعهدش در توافق دوحه برای جلوگیری از ظهور تروریسم از افغانستان عمل کند.

در عین حال، تهدیدهای طولانی مدت در منطقه همچنان ادامه دارد و در برخی موارد بدتر شده است. القاعده و القاعده در شبه قاره هند به دنبال سوء استفاده از جنگ غزه برای بازسازی پناهگاه امن خود تحت حاکمیت طالبان هستند. علاوه بر این، تحریک طالبان پاکستان با پیروزی طالبان جسارت یافته است. این گروه از پناهگاه خود در افغانستان برای ایجاد خطر فزاینده برای پاکستان استفاده می‌کند. در نهایت، اگرچه دستگاه امنیتی پاکستان در سال‌های اخیر گروه‌های شبه‌نظامی ضد هند را مهار کرده است، اما یک حمله تروریستی در هند که پیوندهایی با پاکستان داشته باشد، پتانسیل شعله‌ور کردن درگیری میان این دو کشور دارنده سلاح هسته‌ای را دارد.

ارزیابی گروه مطالعاتی در مورد نقش طالبان در تقویت و کاهش تهدیدات تروریستی در افغانستان و پاکستان و فراتر از آن، و چالش مبارزه با تروریسم ناشی از حکومت طالبان در افغانستان چیست؟

مک کینلی: این مطالعه به این نتیجه می‌رسد که گروه‌های تروریستی تحت حمایت طالبان در آسیای جنوبی و مرکزی می‌توانند اهداف گسترده‌تر سیاست خارجی آمریکا را به چالش بکشند. این گزارش اولویت و اهمیت پاسخ به چالش‌های بین‌المللی بزرگ‌تر مانند حمله روسیه به اوکراین، جنگ غزه، و ظهور چین را تأیید می‌کند، اما تأکید دارد که آمریکا می‌تواند و باید برای نظارت و در صورت امکان، مقابله با حمایت طالبان از تروریسم منطقه‌ای اقدامات بیشتری انجام دهد.

این گزارش با در نظر گرفتن محدودیت‌های منابع و چالش‌های کار بر روی تهدید ناشی از کشوری که دیگر در آن حضور نداریم، پیشنهادهایی عملی برای تقویت قابلیت‌های ضد تروریسم آمریکا ارائه می‌کند. توصیه‌ها همچنین مناسب و مقتضی هستند: تحولات اخیر در خاورمیانه و دیگر نقاط به وضوح نشان می‌دهد که حملات تروریستی شدید می‌تواند حتی آماده‌ترین دولت‌ها را نیز غافلگیر کند.

این گروه مطالعاتی چه نوع رابطه ضد تروریسم با پاکستان را پیشنهاد می‌کند و چرا ممکن است چنین رابطه‌ای در کاهش تهدیدات تروریستی منطقه مؤثرتر باشد؟

وایت: این که توجه آمریکا به پاکستان پس از خروج از افغانستان کاهش یافته موضوعی غیرقابل انکار است. این امر با توجه به مسائل مربوط به رشد چشمگیر چین قابل درک است. بنابراین، این گروه مطالعاتی مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای سیاست آمریکا در قبال پاکستان پیشنهاد می‌کند که با این هدف طراحی شده است که اطمینان دهد که روابط ضد تروریسم می‌تواند به عنوان راهی برای محافظت در برابر خطر واقعی افزایش فعالیت‌های تروریستی در منطقه با تمرکز بر آمریکا و شرکایش باشد.

برخی از پادمان‌های سیاسی و مفاد حقوقی پیشنهادی این گروه مطالعاتی برای پایدار و قانونی کردن رویکرد ضد تروریسم در منطقه چیست؟

فینوکان: چشم‌انداز اقدام مستقیم ضد تروریسم آمریکا در افغانستان یا پاکستان ضعیف به نظر می‌رسد. این گروه مطالعاتی توصیه می‌کند که اگر دولت بایدن نیاز مستمر به استفاده از نیروی نظامی برای مبارزه با تروریسم در این منطقه یا کلی تر از آن را پیش‌بینی می‌کند، باید دامنه استفاده از قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» (AUMF 2001) را روشن کند تا مسئولیت سیاسی عملیات نظامی آمریکا را بهبود بخشد. این کار را می‌تواند با اصلاح این قانون انجام دهد.

دولت باید با کنگره همکاری کند تا گروه‌ها و اماکن عملیات را به‌روزرسانی و مشخص سازد، و همچنین یک «بند غروب» به این قانون اضافه کند. گزینه دیگری که متقابلاً منحصر به فرد نیست، به اشتراک گذاشتن علنی تفسیر قوه مجریه از دامنه اختیارات تحت قانون AUMF 2001 و ماده دوم قانون اساسی برای اقدام مستقیم ضد تروریسم است. علاوه بر این، اگر آمریکا اقدام مستقیم را در افغانستان یا پاکستان از سر بگیرد، باید دروس آموخته شده در مورد اجتناب و به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان را مد نظر قرار دهد.

0 Comments