جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش آمار شهدای غزه به 34.622 نفر

وزارت بهداشت غزه امروز (جمعه) در دویست و دهمین روز جنگ از افزایش شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه به ۳۴ هزار و ۶۲۲ نفر خبر داد….

راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه + فیلم

تهران- ایرنا- بزرگترین میدان صنعا بعد از ظهر امروز (جمعه) شاهد حضور میلیون‌ها نفر در راهپیمایی «وفاداری یمن به غزه آزاد» برای حمایت از ملت فلسطین و تأیید آمادگی برای ورود به فاز چهارم تشدید تنش توسط نیروهای مسلح یمن علیه «مثلث تجاوز» بود.

Loading

آیا آینده پسا نفت عربستان سعودی حقیقی است؟

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: آیرینا اسلاو ،کارشناس و روزنامه نگار باشاره به برنامه ولیعهد عربستان برای توسعه تحت عنوان چشم انداز 2030 می نویسد این برنامه و هر آنچه در «چشم‌انداز ۲۰۳۰» ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، وجود دارد بلندپروازانه است. عربستان می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳ سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد این کشور را تا ۴۲ درصد کاهش دهد. اما چگونه؟

در حالی که هر کسی در خصوص برنامه رشد اقتصادی عربستان سعودی شک و تردید داشت بودجه سال ۲۰۱۸ این کشور که این هفته منتشر شد می تواند باعث سردرگمی بیشتر هم شود. این کشور برای هزینه کرد ۲۶۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی کرده، یعنی بالاترین میزان بودجه ای که تا کنون داشته است. اما این تمام ماجرا نیست.

ریاض به دنبال کاهش سهم درآمدهای نفتی آن هم به میزان ۵۰ درصد است. در حالی که در ۳ سال گذشته نفت حدود ۹۰ درصد درآمدهای این کشور را از آن خود کرده است، این میزان کاهش می تواند بیشترین کاهش سهم نفت در عربستان باشد. بر همین اساس اویل پرایس می نویسد تا به امروز، درآمدهای نفتی حدود دو سوم از کل درآمدهای نفتی عربستان بود. بنابراین در حال حاضر دو سوال اساسی مطرح می شود: قرار است پول این بودجه از کجا تامین شود؟ و دوم این که ریاض چگونه خواهد توانست سهم درآمدهای نفتی را از بودجه این کشور تا به این حد کاهش دهد؟

برای پاسخ به سوال اول، اویل پرایس می نویسد: به نظر می رسد که دولت عربستان قصد دارد مالیات ها را افزایش و یارانه های سوخت ها را کاهش دهد تا بتواند به اهداف خود برسد. در نتیجه کاهش یارانه های سوخت، از ابتدای سال ۲۰۱۸ قرار است در عربستان قیمت سوخت ۸۰ درصد افزایش یابد و افزایش ۵ درصدی مالیات بر ارزش افزوده و expats به اجرا درآید.

حتی اگر از تاثیرات این اقدامات بگذریم، به عنوان مثال هر کسی قدرت پرداخت افزایش قیمت ۸۰ درصدی سوخت را نخواهد داشت، باز هم شک و تردیدها نسبت به کافی بودن این اقدامات برای تولید پول کافی برای برنامه های بلندپروازانه دولت وجود دارد. به نظر می رسد هنوز هم عربستان سعودی بر این باور است که قیمت نفت باز هم بالا خواهد بود.

گذار از یک اقتصاد وابسته به نفت به یک اقتصاد متنوع، در عرض دو هفته رخ نخواهد داد. بنابراین به نظر می رسد قیمت بالای نفت باید ادامه داشته باشد. با این حال آن طور که بعضی ها انتظار دارند قیمت بالای نفت قطعی نیست: یک منبع آگاه در اوپک اعلام کرده است که وزرای کارتل های نفتی بر روی سناریو های جدید توافق کاهش تولید اوپک-روسیه کار می کنند. در حالی که این سازمان و هم پیمانان آن همین چند وقت پیش برای ادامه کاهش توافق تولید اوپک به نتیجه رسیدند.

این برنامه و هر آنچه در «چشم انداز ۲۰۳۰» ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان، وجود دارد بلندپروازانه است. عربستان می خواهد تا سال ۲۰۲۳ سهم درآمدهای نفتی در اقتصاد این کشور را تا ۴۲ درصد کاهش دهد. اما چگونه؟ واضح است که با توسعه بخش توریسم، ساخت شهرهایی ۵۰۰ میلیارد دلاری برای آینده و سرمایه گذاری روی انرژی های تجدیدپذیر و برق هسته ای قرار است به این افتخار برسد. و در کنار آن مالیات ها را هم البته باید اضافه کرد.

الن والد، تاریخ دان انرژی، سه منبع درآمد بالا را فهرست کرده است که عربستان سعودی به آن ها نیاز دارد تا به اهداف ۲۰۲۳ خود دست یابد. این منابع را می توان به صورت خلاصه، قیمت بالای نفت، مالیات های بالا و متنوع سازی اقتصاد نام برد. البته می توان به ترکیبی از این سه نیز امیدوار بود. به دلایل مختلف تمام این منابع به نوعی در خطر هستند. والد می گوید قیمت بالای نفت می تواند برای آرامکو خوب باشد، اما ریاض مالیات این غول نفتی را از ۸۵ درصد به ۵۰ درصد رسانده است تا جذابیت بیشتری به عرضه عمومی اوراق بهادار IPO این غول نفتی بدهد. از این رو حتی اگر قیمت نفت خیلی بالاتر رود باز هم شراکت نفت در بودجه به اندازه ای بالا نیست که عربستان پیش از این به آن عادت داشت.

موضوع مالیات های بالا هم در هر کشوری حساسیت برانگیز است اما در اجتماعاتی که تا همین چند وقت گذشته فقط یک چیزهایی راجع به مالیات بر درآمد اشخاص شنیده بودند بسیار حساس تر است. با بالاتر رفتن قیمت ها، قدرت خرید هم ممکن است کاهش یابد. کاهش قدرت خرید برای رشد اقتصادی مشکلاتی ایجاد می کند.

تنوع اقتصادی بزرگ ترین هدف است. در واقع این یک هدف غایی است. اما تنوع اقتصادی زمان بر است و طول می کشد تا میوه دهد. این یک اصل کلی است و در عربستان سعودی به ویژه یک خطر منحصر به فرد وجود دارد: IPO آرامکو. برنامه تنوع اقتصادی محمد بن سلمان کاملا وابسته به سودی است که فهرست نویسی آرامکو خواهد داشت. اگر این IPO به نتیجه نرسد، برنامه متنوع سازی اقتصاد عربستان سعودی راهی بس طولانی در پیش خواهد داشت.

منبع: دیپلماسی ایرانی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *