جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

معاون سید حسن نصرالله با تاکید بر توانمندی بالای حزب‌الله برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای مقابله با هر جنگی که این رژیم بخواهد تحمیل کند، در عین حال تصریح کرد که اسرائیل توان ورود به چنین جنگی را ندارد.

واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی

مسکو- ایرنا- معاون دومای دولتی (مجلس سفلی) از سواستوپل روسیه در واکنش به اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر حق اوکراین برای حمله به خاک روسیه با سلاح‌ها و موشک‌های انگلیسی اظهار داشت: مسکو قدرت دفاع از کشور خود در برابر این سلاح‌ها را دارد.

بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در اظهاراتی عنوان کرد هیچ همبستگی میان کشور‌های اتحادیه اروپا در مواجه با سیاست بلوک در قبال روسیه وجود ندارد.

Loading

تلاش چین برای نفوذ در حیات خلوت روسیه

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: هدف ابتکار چین موسوم به «یک کمربند، یک جاده»، که از آن با نام «جاده ابریشم جدید» نیز یاد می‌شود، ایجاد بهبود اساسی در پیوند تجاری میان بخش روبه‌رشد تولید در چین با بازارهای پرسود اروپا است.

فیلیپ کور و کمال کریسی در مطلبی که بنیاد کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشته‌اند: به عنوان بخشی از ابتکار یادشده، پکن همچنین قول داده‌ است که سود اینگونه پیوندهای تجاری را به کشورهای واقع در مسیر ترانزیت نیز منتقل کند. گفته می‌شود چین قرار است سالیانه میلیاردها دلار در 60 کشور مختلف هزینه کند.

دولت قزاقستان مشتاق است از مزایای پروژه یادشده بهره‌مند شود. این کشور به دنبال متنوع‌سازی اقتصاد خود و رهایی از اتکا به صادرات نفت و منابع طبیعی است و از همین رو، می‌خواهد زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی خود را به منظور توسعه بخش حمل‌‌و‌نقل بهبود ببخشد. اگر قزاقستان در این زمینه موفق شود، می‌تواند از یک کشور با درآمد متوسط به کشوری با درآمد بالا تبدیل شود.

کشف منطقه قورغاس

برای اینکه قزاقستان به کشوری با درآمد بالا تبدیل شود، مهم است که کشورهای دیگر از این موضوع حمایت کنند. کشورهای آسیایی، منافع راهبردی در قزاقستان و منطقه دارند. در بازدیدی که از مناطق شرقی قزاقستان به نام قورغاس در مرز مشترک با چین صورت گرفت، مشاهده کردیم که مراکز خرید سرشار از کالاهای چینی بود. زمانی مناطق مرزی قزاقستان با چین بدون استفاده بود، اما اینک به منطقه آزاد چین–  قزاقستان تبدیل شده ‌است. علاوه‌بر‌این، زیرساخت‌های لازم در این منطقه در دست احداث است. همچنین در نظر است شهری در این منطقه با 100 هزار خانه برای اسکان افرادی که در آنجا کار می‌کنند ساخته شود. آیا قورغاس می‌تواند همانطور که پیش‌‌بینی شده است، به رتردام آینده تبدیل شود؟

قزاقستان از حیث وسعت، نهمین کشور جهان است، اما از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی، در مقایسه با همسایه‌اش یعنی چین کوچک محسوب می‌شود. جمعیت کل قزاقستان از جمعیت پکن کمتر است و اقتصاد آن نیز یک چهل و پنجم اقتصاد چین است. اما ارزشش برای چین بسیار قابل‌توجه است: چرا که قزاقستان کمربند حمل‌ونقلی کلیدی برای رساندن کالاهای چینی به بازارهای اروپایی محسوب می‌شود.

علاقه چین به قزاقستان از دو جنبه حائز اهمیت است. چین می‌گوید قزاقستان به 67 کشور دیگر در شبکه‌های زیرساختی ازجمله راه‌آهن، جاده‌ها، تاسیسات دیجیتالی، بنادر، فرودگاه‌ها و تاسیسات انرژی می‌پیوندد، اما همزمان این خطر وجود دارد که در زیر دست و پای اقتصاد چین قرار گیرد و حاکمیت این کشور کمرنگ شود.

قورغاس یک شهر پرجنب‌وجوش در مسیر جاده ابریشم است که حدود هزار سال پیش موقعیت تجاری‌اش را در قرون وسطی با تغییر مسیر تجارت به سمت مسیرهای دریایی از دست داد و اینک تحت پروژه‌های چین، در حال خیزش مجدد است.

خط آهن این منطقه در 10 ماه اول سال 2017 حدود 40 هزار کانتینر حمل کرد که دو برابر مدت مشابه در سال 2016 بود. هدف نهایی این است که قطارها بتوانند 3 هزار کیلومتر را در سراسر خاک قزاقستان، از چین، از مسیر قورغاس تا دریای مازندران طی کنند و سپس وارد روسیه شوند. انتظار می‌رود قطارها طی 13 تا 15 روز با طی مسافت 11500 کیلومتر از  شهر لیانیاگانگ از استان جیانگسو در شرق چین باز هم از طریق منطقه قورغاس وارد دویسبورگ آلمان شوند. در حال حاضر، حمل‌و‌نقل دریایی از چین به اروپا یک ماه به طول می‌انجامد. در حال حاضر پنج قطار باربری هر روز در مسیر یادشده حضور دارند و هدف این است که به چهل قطار در روز افزایش یابد.

یک زیرساخت زمینی که شهر قورغاس را به شهر هورگوس چین وصل می‌کند در دست تکمیل است. این اتصال زمینی، ظرفیت تردد 2200 کامیون و 300 وسیله نقلیه کوچک در روز را دارد. بزرگراه چهاربانده در منطقه یادشده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که به بزرگراه غرب چین – غرب اروپا تبدیل خواهد شد.

ازاین‌رو، بندر خشکی قورغاس و منطقه لجستیکی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و مجتمع صنعتی، چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب خواهد کرد. در حال حاضر یک بندر خشکی به عنوان پایانه کانتینری کم‌ظرفیت فعالیت می‌کند و می‌تواند 18 هزار کانتینر را جابجا نماید و برنامه‌ای برای دو برابر ساختن این طرفیت ظرف یک سال وجود دارد.

در عین حال، منطقه آزاد در خاک قزاقستان به مراکز خرید معاف از مالیات، هتل‌ها‌، رستوران‌ها‌ و حتی موزه‌ و پارک‌های گردشگری برای جذب توریست‌های چینی مجهز است. حدود 4500 نفر از اتباع قزاقستان از شهر آلماتی و شهرهای کوچک هر روز وارد این منطقه آزاد می‌شوند. بعلاوه، 15 هزار تاجر و بنکدار چینی همین کار را در خاک چین در منطقه مرز مشترک با قزاقستان انجام می‌دهند.

چالش‌های پیش‌رو

مقامات و کارشناسان قزاقستان می‌گویند نگرانی محسوسی در میان قزاق‌ها وجود دارد. در بهار 2016، اعتراض‌هایی به قانون جدید واگذاری زمین‌های کشاورزی به شرکت‌های خارجی در قالب اجاره بلندمدت صورت گرفت. این قانون در اثر فشار و اعتراض مردمی لغو شد. احساس عمومی در میان مردم قزاقستان این است که شرکت‌های چینی بطور مستقیم از این قانون منتفع شده‌اند؛ این موضوعی است که بسیاری از قزاقستانی‌ها حس خوبی به آن ندارند.

علیرغم همه این‌ها، تجارت چین در قزاقستان با سرمایه‌های چینی رونق دارد. تخصیص این سرمایه‌ها از طریق بانک توسعه چین یا بانک صادرات و واردات چین صورت می‌گیرد. البته این سرمایه‌گذاری‌ها به نفع شرکت‌ها، محصولات و کارگران چینی است. این وضعیت، تلاش‌های آستانه را برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت انجام فعالیت در مسیر جاده ابریشم دشوار و پیچیده می‌سازد. رقابت با سرمایه‌های عظیم چین برای سرمایه‌های داخلی قزاقستان دشوار است، چه برسد به اینکه سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی از ژاپن یا غرب بخواهد با چین رقابت کند.

این عدم‌تقارن می‌تواند نگران‌کننده باشد. ورود سرمایه و محصولات چینی در شرایطی رخ می‌دهد که فعالیت بخش دولتی و خصوصی غربی در آسیای مرکزی در بهترین حالت محدود است و در بدترین حالت روبه‌افول است.

روسیه به‌عنوان هژمون سنتی منطقه، دارای وزن سیاسی و فرهنگی قوی است، اما اتحادیه مورد علاقه‌ آن، یعنی اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون جایگزین اقتصادی برای ابتکار چین موسوم به یک کمربند یک جاده ارائه نکرده ‌است.

به، علاوه، نارگیس کاسنوا، یکی از اندیشمندان قزاقستانی، در این خصوص چنین می‌گوید: به نظر می‌رسد نظر افکار عمومی خلاف نظر دولت است. درحالی‌که نخبگان سیاسی به گرمی میل به آغوش چین دارند، افکار عمومی به شکل فزاینده نگران هستند.

به نظر می‌رسد چین در پیشبرد ابتکار یک کمربند، یک جاده، برای توسعه نفوذ خود در آسیای مرکزی مصمم است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *