جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

شکست محافظه‌کاران بریتانیا در رای‌گیری محلی؛ حزب کارگر خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی شد

رأی دهندگان بریتانیایی در انگلستان و ولز روز پنجشنبه برای انتخاب شهرداران، اعضای شوراهای شهر و کمیسرهای پلیس پای صندوق‌ رای رفتند. همچنین حوزه انتخابیه بلکپول جنوبی، شاهد برگزاری یک انتخابات میان دوره‌ای برای پارلمان بریتانیا بود. رای دهندگان در مجموع بیش از ۲۵۰۰ عضو شورای شهر را انتخاب کردند.

تاثیر جنگ غزه بر انتخابات انگلیس

پس از برگزاری انتخابات محلی، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر انگلیس اعتراف کرد که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بود.

رسانه روس: تحریم‌های جدید آمریکا برای حذف رقبای چینی است

مسکو- ایرنا- روزنامه ودوموستی چاپ مسکو در تحلیلی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌های چینی نوشت: این تحریم‌ها هرچند به بهانه ارتباطات این شرکت‌ها با روسیه اعمال شده‌اند اما در اصل، با هدف حذف رقبای چینی است.

Loading

یافتن شرکای جدید انرژی؛ راهبرد ضدتحریمی روسیه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

با تشدید تحریم‌های غربی علیه روسیه، وزیر انرژی این کشور اعلام کرد اگر شرکت های نفت و گاز غربی از پروژه های مشترک با روسیه خارج شوند مسکو به دنبال شرکای جدیدی خواهد بود که علیه این کشور تحریم اعمال نکنند.

آلکساندر نوواک تاکید کرد اگر شرکت های غربی تصمیم بگیرند که در بلندمدت در پروژه های سرمایه گذاری روسیه مشارکت نکنند، از سرمایه گذاران سایر کشورها که علیه روسیه تحریمی اعمال نکرده اند و همچنین از شرکت های نفت و گاز روسی دعوت به عمل خواهیم آورد.

وزیر انرژی روسیه در حالی از تصمیم مسکو برای یافتن شرکای جدید برای اجرای پروژه های انرژی خبر داده است که کشورهای غربی در ماه های اخیر تحریم های زیادی را علیه بخش های مختلف اقتصادی روسیه از جمله نفت و گاز اعمال کرده اند.

دور جدید تحریمهای آمریکا و اروپا علیه روسیه، تامین مالی یا ارائه فناوری به پروژه‌های انرژی روسیه از سوی شرکت‌های غربی را ممنوع می‌کند.

به نظر می رسد که روسیه اکنون با تغییر بنیادین روابط خود در زمینه های تجاری وبازرگانی و انرژی به دلیل تنش های بی سابقه با غرب مواجه است و مسلما در این چارچوب تغییر روابط سنتی را در زمینه انرژی از جمله سرمایه گذاری و مشارکت‌ها در این بخش مهم اقتصاد روسیه در نظر دارد .

در واقع غربی ها در چارچوب تحریم روسیه و تشدید فشارها به این کشور برای تغییر سیاست خود درباره اوکراین، روی نقطه حساس اقتصاد روسیه دست گذاشته و همکاری های خود با روسیه در بخش انرژی را متوقف کرده اند.

یکی از آخرین موارد این اقدام غربی ها ، اقدام شرکت توتال فرانسه در زمینه لغو سرمایه‌گذاری مشترک خود با لوک اویل روسیه برای اکتشاف نفت شیل در سیبری غربی به دلیل تحریمهای آمریکا و اروپا بود که در اواخر سپتامبر 2014 صورت گرفت.

لوک اویل روسیه و توتال فرانسه در مه ٢٠١۴ توافقنامه‌ سرمایه‌گذاری مشترکی را برای توسعه میدان باژنف سیبری غربی امضا کردند که بر اساس آن توتال ۴٩ درصد و شرکت‌های جی وی و لوک اویل ۵١ درصد سهم این پروژه را در اختیار گرفتند.

در واقع روسیه اکنون چرخش آشکاری بسوی شرق انجام داده و از جمله در صدد افزایش قابل توجه صادرات نفت و گاز به منطقه آسیا اقیانوس آرام و نیز افزایش همکاری های نفتی و گازی با کشورهایی مانند چین است.

اختلاف‌های سیاسی و تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه موجب شده است تا مسکو در ماه‌های اخیر صادرات نفت خود به شرق را به طور قابل توجهی افزایش دهد و بکوشد روابط انرژی خود را با چین نزدیک‌تر کند.

در حال حاضر همکاری های روسیه و چین به ویژه در زمینه اقتصادی و انرژی در سطح بالایی قرار دارد. روسیه در مه 2014برای صادرات گاز طبیعی به چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می شود توافقنامه مهمی را امضا کرد.

بر اساس این قرار داد روسیه از سال 2018 به مدت 30 سال به چین گاز طبیعی صادر خواهد کرد. ارزش این قرارداد 400 میلیارد دلار بر آورد شده است.

همچنین روسیه در صدد افزایش قابل توجه صدور نفت به چین از طریق خطوط نفتی است. در این راستا روسیه با هدف دستیابی به بازارهای جدید نفت و تسهیل صادرات منابع نفتی خود به جهان، در اواخر دسامبر 2012 خط لوله نفت سیبری- اقیانوس آرام را به طول پنج هزار کیلومتر افتتاح کرد.

روسیه حدود 16 درصد از نفت خام خود را به آسیا صادر می‌کند و در نظر دارد تا سال 2035 سهم آسیا را به حدود 33 درصد افزایش دهد. این در حالی است که خطوط لوله صادراتی موجود ظرفیت لازم برای این کار را ندارند.

بدین ترتیب روسیه ناچار است هر چه زودتر برای ادامه صدور انرژی و نیز بازسازی تاسیسات نفتی خود شرکای جدیدی بیابد. به نظر می رسد سرمایه گذاران جدید علاوه بر سرمایه داران نفتی روسی، از نقاطی مانند آسیای شرقی برای سرمایه گذاری گسترده در بخش انرژی روسیه به این کشور خواهند آمد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *