جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

نماینده پاکستان: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل مصونیت از مجازات را علت اصلی سرکشی رژیم آپارتاید اسرائیل از اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه دانست و تاکید کرد: برداشته شدن حق وتو و تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است.

پلیس آمریکا دانش‌آموز مسلح را در محوطه مدرسه کشت

تهران- ایرنا- اداره پلیس شهر مونت هورب در ایالت ویسکانسین آمریکا روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان یک حادثه تیراندازی در محوطه بیرونی یک دبیرستان در این شهر، یک دانش‌آموز مسلح به دست افسران پلیس کشته شد.

مقام حماس: پایان رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است

تهران- ایرنا- عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به قطع رابطه دیپلماتیک کلمبیا با رژیم صهیونیستی و اعتراضات گسترده افکار عمومی جهانی در حمایت از غزه گفت که همه این رویدادها متغیرهایی هستند که نشان می‌دهد پایان رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.

Loading

مقابله با خشونت های به اصطلاح جهادی

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: گسترش خشونت های به اصطلاح جهادی در جهان عرب کاملاً مشهود است. در سوریه، عراق، مصر، یمن و لیبی گروه هایی هستند که با شعارها و نمادهای اسلامی، سعی در عضوگیری، گسترش اندیشه های افراطی و توجیه خشونت گرایی شان دارند.

جان.بی. آلترمن در مقاله ای برای مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن نوشت: انتشار فیلم قتل وحشیانه بیش از 12 مسیحی مصری در لیبی حکایت از آن دارد که گروه های افراطی درصددند تا چیزی بیش از یک ایدئولوژی صرف را با فراسوی مرزهای سرزمینی شان به اشتراک بگذارند. چرا که ساخت یک فیلم ویدیویی نیازمند همکاری بین المللی گروهی از فیلمبردان، تدوینگران، فیلمنامه نویسان و … است.

اینک دولت های غربی، بر راه هایی برای نابودی این گروه ها و پیش از همه، القاعده و داعش، متمرکز شده اند. دولت های غربی، بیشتر بر روی حملات هوایی، مشارکت و همکاری های هوشمندانه، اقدامات مالی متقابل و مشروعیت زدایی ایدئولوژی این گروه ها تاکید و تمرکز دارند و کمتر متوجه این واقعیت هستند که هر کدام از این گروه ها به واسطه جنگ های نیابتیهر روز قدرت بیشتری می یابند.

در نگاه اول، همه دولت های منطقه خشم و نفرت خود را از تاکتیک های گروه های به اصطلاح جهادی اعلام می کنند. این گروه ها خواستار از میان رفتن مرزها و ایجاد دولتی واحد به عنوان جایگزین دولت های موجود در کشورهای مسلمان هستند. از دید این گروه ها، پیروزی آنها نه تنها به معنای شکست جهان غرب است، بلکه این امر می تواند منجر به خودکشی متحدان غرب در کشورهای غربی، جنوب آسیا و حتی فراتر از آن باشد.

از دید بسیاری، این گروه ها دو مزیت عمده دارند. اول اینکه برخی دولت ها و اشخاص حقیقی، آنها را بسیار سودمند می پندارند، چرا که معتقدند اگر بزرگ ترین تهدید برای آنها ایران است، پس چرا باید سایر کشورها دشمنان کینه توز ایران را نابود کنند؟ اگرچه دولت ها به شدت نگران آینده سرزمین خودشان هستند و از این بیم دارند که اتباع شان به گروه های به اصطلاح جهادی بپیوندند، اما اغلب چشم روی جمع آوری اعانه، خرید و فروش اسلحه و حتی تسهیل ترانزیت مبارزان بسته اند.

کویت، قطر، عربستان، ترکیه، همگی به معاونت و همکاری در عملیات گروه های جهادی متهم شده اند. هرچند این دولت ها مستقیماً مشارکتی نکرده اند، اما با ترک فعل خود، به نوعی به این گروه های تروریستی کمک می کنند.

مزیت دوم که حتی می توان گفت از مزیت اول هم مهم تر است این است که گروه های به اصطلاح جهادی، حتی اگر نایب هیچ طرفی هم نباشند، می توانند به سبب آشفتگی ناشی از جنگ رشد کنند. به طور کلی جنگ ها سبب می شود تا جمعیت  آسیب پذیر تقاضای حمایت کند. به دنبال این واقعه، جنگ اقتصادی به وجود می آید و فساد، مبارزات مزدوران و بازار سیاه تجارت اسلحه نیز فراگیر می شود. جنگ ها همین حالا هم عامل تضعیف دولت های ناکارآمد و ناتوان سازی شان در خدمات رسانی شده که همین امر حکمرانی نیم بند گروه های به اصطلاح جهادی را نسبت به آنها مقبول تر می سازد. جنگ ها زندگی میلیون جوان را دچار اختلال کرده، موجب شده دستکم برخی از آنها احساس خشم و ناتوانی بیشتری کنند و همین آنها را به حمایت از خشونتی می کشاند که برگ برنده گروه های به اصطلاح جهادی است.

آنچه که در این جنگ ها حایز اهمیت است، آن است که بسیاری از متحدان غربی در آن نقش دارند. اگرچه ایالات متحده آمریکا هم در برخی از جنگ ها نقش دارد، اما متحدانش در تک تک جنگ ها از سوریه گرفته تا یمن ایفای نقش می کنند. راه خروج از این جنگ ها برای ایالات متحده صرفا اعلام پیروزی و بازگشت به خاک خود به این امید نیست که این جنگ ها به خودی خود خاتمه یابند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *