جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

گورهای جمعی، مکان‌هایی که ابعاد نقض حقوق شهدای غزه را افشا می‌کند

با کشف تعداد بیشتری از گورهای جمعی در نقاط مختلف نوار غزه و بیرون آوردن پیکرهایی بدون سر، دست، پوست و یا با دست و پاهای بسته و نیز اجسادی که هنوز سرم و وسایل پزشکی به آنها وصل هستند، اجساد کودکان و اجسادی که به شدت متلاشی شده‌اند، ابعاد دیگری از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در حملاتش به نوار غزه نمایان شده و مسوولان مختلف آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل درباره این گورها را خواستار شده‌اند.

وزیر دارایی نتانیاهو خواستار برکناری وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک رژیم تل آویو شد

تهران-ایرنا- «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و از اعضای افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو که به خاطر اظهارات جنجال برانگیز همواره مورد انتقاد قرار دارد، بامداد جمعه از نخست وزیر این رژیم خواست که وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش را برکنار کند.

Loading
کارشناس اندیشکده FRIDE بررسی کرد

عربستان؛ چالشی برای اتحادیه اروپا

۱۳۹۴/۰۱/۲۹ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: عربستان سعودی تلاش می کند بی ثباتی داخلی خود را با فشار بر هرگونه اعتراضات مدنی و کمک به بقای حاکمان اقتدارگرا در مصر و بحرین مدیریت نماید. ریاض برای کسب قدرت منطقه ای، در کشورهای ثالث وارد جنگ های نیابتی شده است.

آنا اشاگو در مقاله ای که در سالنامه اندیشکده فریده (FRIDE) منتشر شد، نوشت: با بروز تحولات جدید، مناسبات آمریکا و عربستان که به طور سنتی مبتنی بر نفت در ازای تضمین امنیت ریاض می باشد، تغییر خواهد کرد. عربستان از روابط سنتی اش با آمریکا ناامید است و تلاش می کند تا رهبری جهان سنی را بدست آورد.

 تلاش برای مهار تهدیدها

گرداگرد عربستان را بی نظمی فرا گرفته است. بحرین در شرق، یمن در جنوب، سوریه در غرب و عراق در شمال  این کشور واقع شده اند که مجموعه ای از کشورهای بی ثبات هستند. عربستان با تهدیدهای داخلی و منطقه ای مواجه است.

بقای سعودی ها عنصر تعیین کننده ای در سیاست داخلی و خارجی ریاض به شمار می رود. عربستان به همان میزان که نگران خطرات داخلی است به همان میزان نگران تهدیدات خارجی نیز هست. متحدان و گزینه های سیاست خارجی ریاض براساس تهدیدات داخلی و خارجی تعیین می شود. فشار سعودی ها بر اخوان المسلمین و تروریست خواندن این سازمان حکایت از نگرانی جدی این رژیم از ایدئولوژی اسلام سیاسی به عنوان خطر داخلی دارد.

تهدیدات منطقه ای از نظر مقامات رژیم عربستان ناشی از رقابت این کشور برای ایفای  نقش و کسب نفوذ و نیز برتری ژئوپلیتیکی است. نگرانی های عربستان به پیش از قیام های مردمی موسوم به بهار عربی برمی گردد و با اشغال عراق در سال 2003 و تغییر توازن قوا به نفع ایران تشدید شد. این نگرانی ها با توافق هسته ای بین ایران و غرب چند برابر خواهد شد.

هدف اصلی عربستان مهار توسعه نفوذ ایران و مقابله با تهدید ناشی از ایدئولوژی اخوان المسلمین  و سلفی های جهادی است. این امر عربستان را وادار ساخته تا در برخی کشورهای منطقه به دخالت نظامی متوسل شود.

حاکمان سعودی، مصر را کشوری کلیدی برای برقراری موازنه با ایران تلقی می کنند. به همین خاطر، حمایت بی قید و شرط از دولت سیسی به عمل آوردند. جالب اینکه عربستان، کویت و امارات وعده 20 میلیارد دلاری به مصر شامل کمک های بلاعوض، وام و نفت داده اند.

عربستان علاوه بر حمایت از شورشیان در سوریه، بر جلوگیری از گسترش بهار عربی متمرکز شده است. در این راستا دست به سرکوب مخالفان در بحرین و کمک به کودتا در مصر علیه دولت مرسی زده که این تحرکات را به منظور خفه ساختن قیام های مردمی و بهار عربی انجام می دهد. دعوت از اردن و مراکش جهت عضویت در شورای همکاری خلیج فارس بخش دیگری از تلاش های این کشور جهت جلوگیری از بهار عربی تفسیر می شود.

 سیاست خارجی تهاجمی

عربستان سیاست خارجی تهاجمی اتخاذ کرده که خلاف سیاست خارجی سنتی و محافظه کار این کشور می باشد. قدرت نرم این کشور شامل بکارگیری دیپلماسی، بهره گیری از رسانه های جمعی، مشوق های مالی و اعتبار مذهبی به شدت تحت تاثیر قدرت سخت و بکارگیری قوه قهریه در بحرین و سوریه قرار گرفته است.

اگرچه بسیاری از تحلیلگران سعودی این تغییر در سیاست خارجی عربستان را به اعتماد به نفس روافزون این کشور نسبت می دهند، لکن دلیل اصلی این تغییر حس آسیب پذیری در مقامات سعودی می باشد. حس ناامنی در سیاستمداران عربستان با اشغال عراق توسط آمریکا و بر هم خوردن موازنه قوای منطقه ای، بیشتر شد. تغییر در سیاست خارجی این کشور از سال 2011 نمایان شده است.

عدم اقدام آمریکا در حمایت از طرح و برنامه های عربستان در سوریه و عراق موجب گردیده تا این کشور راساً بدنبال راه حل عربی باشد. تلاش سعودی ها برای تقویت رهبری در منطقه موثر نبوده است. تکیه بر آمریکا بطور سنتی ستون راهبرد امنیتی عربستان بوده است.

ترکیبی از سیاست نگاه به شرق آمریکا، عدم موافقت واشنگتن با  اقدام نظامی علیه بشار اسد و مذاکرات هسته ای با ایران زنگ خطر را در ریاض به صدا درآورده است. بعلاوه، افزایش تولید نفت شیل در آمریکا و کاهش وابستگی این کشور به نفت کشورهای عربی خلیج فارس نگرانی عربستان را شدت بخشیده است. بدون تردید این تحولات، مناسبات آمریکا و عربستان را که بطور سنتی مبتنی بر نفت در ازای تضمین امنیت ریاض می باشد، تغییر خواهد داد.

این امر موجب بحث های زیادی در ریاض برای متنوع سازی ترتیبات امنیتی شده است. باتوجه به ظرفیت محدود اتحادیه اروپا و عدم تمایل روسیه و چین به ایفای نقش در امنیت منطقه ای، مدعی و بدیل جدی جهت جایگزینی آمریکا برای عربستان وجود ندارد. علیرغم همه صحبت های عربستان برای اینکه  مستقل از آمریکا باشد، حتی اگر ریاض به بازیگران دیگری نزدیک شود، در خط مشی کلان سیاسی پیرو آمریکا خواهد بود.

عربستان احتمالا به تلاش هایش برای معرفی خود به عنوان رهبر جهان سنی در مبارزه علیه بی ثباتی، افراط گری و مقابله با قدرت و نفوذ ایران ادامه می دهد. با توجه به بزرگ نمایی سعودی‌ها نسبت به توانایی های خود، سیاست تهاجمی این کشور تنش های فرقه گرایی را هم در داخل عربستان و هم در سطح منطقه بیشتر کرده است.

 پیامدها برای اروپا

اروپائی ها باید از تلاش ها برای حصول توافق با ایران حمایت کنند. یکی از ابعاد مثبت توافق با ایران این است که می توان نکات مثبت و اهمیت این توافق را به کشورهای عربی خلیج فارس گوشزد کرد.

توافق هسته ای با ایران یکی از زمینه هایی است که اروپائی ها می توانند در نهایی شدن آن تاثیرگذار باشند. اوباما تلاش زیادی برای راضی ساختن سعودیها جهت کنار آمدن با توافق یادشده انجام داده است. فرانسه می تواند از روابط مستحکم اش با عربستان در جهت ترغیب این کشور برای کنار آمدن با توافق هسته ای استفاده کند.

اروپائی ها همچنین می توانند با کنگره برای خودداری از وضع تحریم های جدید رایزنی کنند. توافق هسته ای بهترین فرصت برای ادغام مجدد ایران در نظام امنیتی منطقه خواهد بود. این امر همچنین پنجره جدیدی برای مبارزه علیه داعش و حل و فصل موضوعات پیچیده و تنش زایی همچون بحران سوریه خواهد گشود.

اروپا باید از ابتکار سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه و آغاز گفتگوها با ایران در این زمینه حمایت کند. طرح چهار ماده ای ایران  برای حل بحران سوریه که در مارس 2014 ارائه شد، حکایت از آن دارد که تهران برای حل این بحران آمادگی دارد. ایران نشان داده است آماده توسعه مناسبات سازنده و حل و فصل بحران منطقه ای است و ریاض باید از این فرصت استفاده کند.

به علاوه، اروپا باید نگرانی های خود را نسبت به افزایش رویه های اقتدارگرایی و خفقان در جامعه مدنی و نقض فاحش حقوق بشر در کشورهای عربی خلیج فارس و مصر  بیان کند.

اروپائی ها بویژه فرانسه و انگلیس نباید اجازه دهند که منافع امنیتی و تجاری شان بر دغدغه های حقوق بشری سایه افکند. مضافاً اینکه نباید اجازه دهند تا کشورهای عربی خلیج فارس از پوشش مبارزه با تروریسم برای سرکوب اعتراضات داخلی استفاده نمایند. کشورهای اروپایی بویژه فرانسه و انگلیس باید به ریاض گوشزد کنند که سرکوب اعتراضات مدنی، افراط گرایی را بیشتر خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *