جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

عراق قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد

دولت عراق از امروز قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد که از امروز چهارشنبه اول ماه مه قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در این کشور افزایش یافت. بر اساس بیانیه این شرکت قیمت بنزین بهبودیافته با اکتان ۹۵ از ۶۵۰ دینار (۰.۵۰ دلار) به ۸۵۰ دینار (۰.۶۵ دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر با اکتان ۹۸ از ۱۰۰۰ دینار (۰.۷۶ دلار) به ۱۲۵۰ دینار (۰.۹۶ دلار) در هر لیتر رسیده است.

انتخابات شورا‌ها در انگلیس

انتخابات محلی و شورا‌ها، نزدیک‌ترین انتخابات به انتخابات سراسری در انگلیس که به آزمون واقعی برای میزان محبوبیت دو حزب عمده این کشور مبدل شده است. دو حزب محافظه کار و حزب کارگر که دهه هاست قدرت را در این کشور در دست دارند.

رایزنی وزیر خارجه استونی درباره خدمه کشتی توقیفی اسرائیل

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست همتای استونیایی در خصوص آزادی خدمه استونی کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی ایران، گفت: کشتی در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان از جمله استونی فراهم است.

چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل در سایه مرگ امدادگران انگلیسی

لندن – ایرنا – یک نشریه انگلیسی گزارش داد که دولت لندن پس از گذشت دو روز از کشته شدن سه تن از امدادگران این کشور در جریان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم تروریستی چراغ سبز نشان داد.

Loading

آینده پلیس محلی افغانستان

۱۳۹۴/۰۴/۰۷ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، نظارت دولت افغانستان بر عملکرد پلیس محلی باید بیشتر شود. پلیس محلی و شبه نظامیان طرفدار دولت اگرچه کم هزینه، ولی خطرناکند و دولت باید با درخواست‌ها برای گسترش بیشتر آنها مخالفت کند. نیروهای پلیس محلی حدود 29 هزار نفر هستند و در ۲۹ استان افغانستان حضور دارند. گروه بحران می‌گوید حذف ناگهانی پلیس محلی موجب برتری شورشیان خواهد شد.

گروه بین‌المللی بحران در گزارشی که به آینده نیروهای پلیس محلی افغانستان پرداخت، آورده است: پلیس محلی افغانستان در چند سال اخیر توسعه قابل ملاحظه‌ای داشته و در حال حاضر به بخش مهمی در دستگاه امنیتی افغانستان بدل شده‌ است.

عملکرد متوسط پلیس محلی افغانستان گویای آن است که این نیرو در جاهایی که امکان نیروگیری توسط شورشیان از روستاها وجود دارد، به امنیت کمک می‌کند. پلیس محلی و شبه نظامیان طرفدار دولت اگرچه ارزان، ولی خطرناکند و دولت باید در برابر گسترش بیشتر آنها مخالفت کند. اصلاحات برای نظارت بیشتر بر این پلیس محلی نیاز است. پلیس محلی افغانستان تلاشی گسترده‌ برای حل مشکلات راهبردی در جنگ علیه طالبان داشته ‌است.

افسران ارشد افغانستان تمایلی به تایید واحدهای محلی‌محور نداشته‌اند، چرا که این نیروها مقامات دولت محلی را دور می‌زدند و نیز شبیه شبه نظامیانی بودند که به جنگ های داخلی دهه 1990 دامن زدند. نیروهای پلیس محلی حدود 29 هزار نفر هستند و در ۲۹ استان افغانستان فعالیت دارند. این نیروها خارج از ساختار اصلی نیروهای امنیت ملی افغانستان قرار دارند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان با تشکیل پلیس محلی 10 هزار نفری برای یک دوره موقت دو تا پنج ساله جهت مقابله با افزایش خشونت‌ها موافقت کرد. در دوره رئیس جمهور فعلی (اشرف غنی) مقامات این دولت در حال بررسی طرح‌هایی برای افزایش تعداد نیروهای پلیس محلی به 45هزار نفر و نیز به دنبال یافتن منابع مالی برای این نیرو پس از انقضای کمک مالی آمریکا پس از سپتامبر سال 2018 هستند.

پلیس محلی افغانستان نه تنها وضعیت امنیتی را در بسیاری از مناطق بهبود نبخشیده، بلکه موجب تشدید درگیری در برخی مناطق شده‌ است. اقلیتی از روستاییان، پلیس محلی افغانستان را منبع ضروری تامین امنیت قلمداد می‌کنند و به باور آنها نبود این نیرو باعث می‌شود تا منطقه آنها به میدان درگیری یا پایگاه شورشیان بدل شود، اما شکایت زیادی از پلیس محلی شنیده می‌شود. شماری از نیروهای پلیس محلی در برخی مناطق جنایاتی مانند کشتن غیرنظامیان، دزدی، تجاوز، قاچاق مواد مخدر و اخاذی انجام دادند. چنین رفتاری اغلب باعث بروز خشونت می‌شود.

توسعه بیشتر پلیس محلی یک اشتباه خواهد بود. اما حذف یکباره پلیس محلی هم موجب برتری شورشیان خواهد شد و نیروهای منحل شده در صورت عدم جذب در جامعه یا در نیروهای امنیت ملی افغانستان، جذب شورشیان خواهند شد. سیاست‌های جدید برای توسعه واحدهای پلیس محلی افغانستان با عملکرد و رفتار خوب نیاز است. این برنامه باید به گونه‌ای اجرا شود که نهایتا به کاهش نیرو و توقف برنامه تشکیل پلیس محلی منجر شود.

نظارت بر عملکرد پلیس محلی باید تقویت شود و آن دسته از واحدهای پلیس محلی که به واسطه عملکرد ضعیف منحل شده‌اند، در نیروهای امنیت ملی افغانستان ادغام شوند. مکانیسم‌های نظارتی باید از قدرت لازم برای کاهش یا حذف پلیس محلی افغانستان در جایی که کارایی ندارد، برخوردار باشد.

اجرای سیستم نظارتی باید به طور جدی پیگیری شود. با اجرای سیستم نظارتی و بازرسی، تنها تعداد کمی از پلیس محلی باقی خواهند ماند. آن دسته از واحدهای پلیس محلی افغانستان که در چارچوب سیستم نظارتی موفق ارزیابی شوند، باید امکانات کامل و برابر با امکانات پلیس ملی افغانستان و نیز از حمایت برابر دولت و جامعه بین‌المللی برخوردار باشند.

توصیه ها

الف) توصیه‌ها برای تقویت نظارت بر پلیس محلی افغانستان

توصیه به دولت افغانستان:

-به کارگیری سازوکارهای جدید در داخل وزارت کشور برای آموزش هر یک از اعضای پلیس محلی؛ انحلال پلیس محلی در مناطقی که برنامه پلیس محلی به بی ثباتی دامن می زند؛ برنامه اختصاص پلیس محلی به مناطق مختلف مرور شود؛ و انحلال آن دسته از واحدهای پلیس محلی که در یک منطقه به واسطه حمایت سیاسی و نه نیاز امنیتی ایجاد شده اند.

– حمایت از واحد فرماندهی نظارت بر پلیس محلی به منظور حضور دائمی در استان‌ها و مناطق مختلف با اختیارات و منابع کافی جهت بررسی عملکرد هر یک از اعضا و واحدهای پلیس محلی صورت گیرد.

– به یک سری از بازیگران داخلی برای تحقیق در خصوص سوءاستفاده‌های پلیس محلی اختیار داده شود.

– مقامات استان‌ها باید گزارش ماهانه و روزآمد شده از عملکرد پلیس محلی منطقه خود در خصوص نقش آنها در ثبات یا بی ثباتی به کابل ارسال کنند.

– قدرت و اختیارات سازوکارهای نظارت بر پلیس محلی باید محدود به کاهش یا حذف پلیس محلی در منطقه‌ای که کارایی ندارد، باشد و نه قدرت و اختیار برای گسترش پلیس محلی یا جابجایی به مکان‌های جدید.

توصیه به وزارت دفاع آمریکا:

– تامین مالی آمریکا فقط در صورت تامین معیارها و سازوکارهای دقیق‌تر نظارتی.

– فرماندهان آمریکایی از تحلیل‌گران خود بخواهند که در خصوص عملکرد پلیس محلی گزارش مستمر ارائه کنند.

– ادامه جابجایی در منابع ضدتروریسم از مکان‌های دور افتاده و به کارگیری مجدد آنها در حمایت از نیروهای امنیت ملی و پلیس محلی افغانستان در دفاع از کابل، مراکز استان‌های بزرگ و بزرگراه‌های کلیدی.

توصیه به شورای امنیت سازمان ملل

منابع بیشتری در اختیار هیات یاری رسانی سازمان ملل در افغانستان برای مشورت و حمایت از فرماندهی پلیس محلی افغانستان قرار گیرد. همکاری هیات مذکور با کمیسیون مستقل حقوق بشر به منظور حمایت فنی از تحقیق و اصلاح عملکرد پلیس محلی گسترش یابد.

ب) توصیه‌ها برای ادغام باقی مانده‌های پلیس محلی در نیروهای پلیس ملی

توصیه به تمامی کمک کنندگان:

واحدهای منحل نشده پلیس محلی را به عنوان پلیس ملی قلمداد کنند و اطمینان دهند که حقوق پلیس محلی بعد از 2018 با پایان کمک های آمریکا، پرداخت خواهد شد.

توصیه به دولت افغانستان:

– ادغام مجدد آن دسته از اعضای برکنار شده پلیس محلی در جامعه.

توصیه به دولت آمریکا:

حمایت مالی از روند خلع سلاح واحدهای خارج از نیروهای امنیت ملی افغانستان؛ عدم حمایت از شبه نظامیان جدید طرفدار دولت و تمرکز بر حمایت از نیروی انتظامی حرفه‌ای.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *