جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

یک مقام آمریکایی می‌گوید در گفتگو‌های قاهره، پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما «منتظر خبر‌های بیشتری هستند»

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته ایالات متحده معتقد است در گفتگو‌های قاهره بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما «منتظر خبر‌های بیشتری هستند».

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

آژانس فضایی چین کاوشگری را با هدف جمع آوری نمونه‌هایی از بخش «تاریک ماه» به فضا پرتاب کرد. اقدامی که برای اولین بار در جهان صورت می‌گیرد.

سناتور آمریکایی: تصویب توافق امنیتی میان واشنگتن و ریاض مشروط به سازش با اسرائیل است

تهران- ایرنا- لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، گفت: تصویب توافق امنیتی میان واشنگتن و ریاض از سوی سنای آمریکا، مشروط به سازش عربستان سعودی با (رژیم) اسرائیل و عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو است.

بورل: موجودیت اوکراین به ما وابسته است/ می‌توانم با قطع کمک‌ها، ۲ هفته‌ای به جنگ پایان دهم

بورل گفت: موجودیت اوکراین به ما وابسته است. من می‌توانم با قطع کمک‌ها، ۲ هفته‌ای به جنگ پایان دهم. اگر تامین تسلیحات برای اوکراین را قطع کنم، اوکراین نمی‌تواند مقاومت کند، تسلیم خواهد شد و جنگ به پایان می‌رسد.

Loading

کنترل تسلیحات هسته‌ای در قرن 21

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: پادمان‌های هسته‌ای بخش مهم و تعیین کننده‌ای در آینده کنترل هسته‌ای به حساب می آیند.

ایمی جی. نلسون، محقق شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی که این اندیشکده منتشر کرد، با تاکید بر این گزاره نوشت: پادمان‌های هسته‌ای همانند آن دسته از مقرراتی است که از دل نشست‌های قبلی امنیت هسته‌ای سر برآورده است و نقش بسیار مهمی در محافظت از جهان در برابر تهدیدات امنیتی ایفا می‌کند.

در اوج روزهای جنگ سرد کنترل تسلیحات باعث شکل گیری معاهدات رسمی شد و این امر به نوبه خود منجر به کاهش قابل توجه در زرادخانه هسته‌ای کشورها به منظور کاهش تهدید جنگ هسته‌ای شده است. البته تهدیدهای امنیتی هم تغییر کرده است. از این رو تفکر و نگرش ما درباره کنترل تسلیحات نیز باید تغییر کند.

از دهه 1970 پادمان‌هایی که باعث کاهش و ایمن سازی مواد هسته‌ای قابل استفاده و شفافیت در زرادخانه‌های کشورها می شود، به طور فزاینده‌ای در موافقتنامه‌های کنترل تسلیحات به امر رایج و مرسومی بدل شده‌است و ابزار مهمی برای حفاظت از تهدیدات مربوط به سهل‌انگاری و اهمال کاری در حفاظت از مواد هسته‌ای به شمار می‌رود.

به هر حال تغییری در راهبرد پادمان‌ها مشاهده می‌شود و آن تغییر این است که به جای توجه به اینکه یک کشور چه تعداد و چه نوع سلاح در اختیار دارد، بر کنترل مواد خام هسته‌ای متمرکز می‌شود.

همزمان، وقتی اطلاعات فنی مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی به طور فزاینده‌ای در حوزه عمومی قابل دسترسی است، کشورها هم باید شبکه گسترده‌ای ایجاد کنند و هم جزئیات را برای مقابله با تهدید هسته‌ای بررسی کنند.

در نشست امنیت هسته‌ای تلاش شده تا گام‌های بیشتری برای تثبیت و تقویت یک معماری بین‌المللی جهت امنیت و ایمنی مواد هسته‌ای قبل از اینکه این مواد به دست بازیگران غیردولتی بیفتد، برداشته شود. با توجه به تهدیدات مبتلابه جهان امروز، تعهدات برای پذیرش پروتکل های پادمانی مورد توافق کشورها در این نشست‌ها به عنوان معاهدات ارزشمندی که در دوران طلایی کنترل تسلیحات حاصل شده، باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

به نظر می‌رسد پادمان‌های هسته‌ای هیاهو و سر و صدای کمتری نسبت به دیگر معاهدات رسمی مربوط به زرادخانه‌های تسلیحاتی دارد. وقتی کشورها متعهد به اجرای پادمان‌ها می‌شوند، چنین تصمیم و تعهدی معمولا همراه با هیاهو و سر و صدا، مراسم نمایشی و عکس گرفتن، مراسم رسمی امضا، اعلام های عمومی در خصوص لازم‌الاجرا شدن یا امضای رسمی یا پایبندی به تعهدات یا اعلام اجتناب از جنگ هسته‌ای جهانی نیست.

با وجود موارد مذکور، موافقتنامه‌های غیررسمی می‌توانند مطلوب یا معاهدات الزام‌آور در برخی شرایط باشند.

به طور کلی جلب توجه و مشارکت عالی کشورها برای امضا و اجرای پادمان‌ها دشوار است. نشست امنیت هسته‌ای بدین منظور طراحی شده است تا توجه و مشارکت کشورها را در عالی‌ترین سطح جلب کند. به عنوان مثال همین مشکل مبتلابه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل است.

توافق هسته‌ای با ایران استاندارد جدیدی برای راستی‌آزمایی ایجاد کرده‌است و احتمالا معیاری برای موافقتنامه‌های آتی خواهد بود. البته استمرار توافق هسته‌ای با ایران منوط به پایبندی طرفین به تعهدات است. 

 

دلایل پذیرش پادمان

رژیم کنترل تسلیحات در بهبود امنیت و کاهش ابهام و نامعلومی موفق بوده است. به طور کلی تلاش‌های بین‌المللی در چارچوب کنترل تسلیحات به طور ملموس زرادخانه کشورها را که در نقاط مشخص جغرافیایی در داخل کشورها قرار دارد، محدود می‌کند. در چنین وضعیتی به طور فزاینده احتمال می‌رود بازیگران غیردولتی یک حمله هسته‌ای از یک مکان نامعلوم انجام دهند. از این رو، معاهدات قانونی و الزام‌آور اقدامات کشورها را محدود ساخته و پیامدهایی برای دولت‌ها دارد و به بازیگران غیردولتی که بسیار خطرناک هستند، توجهی نشده است. لذا در تهیه رژیم‌های جدید کنترل تسلیحات باید تهدیدهای امنیتی جدید از ناحیه بازیگران غیردولتی که مرز نمی‌شناسند، مورد توجه قرار گیرد.

محافظت از مواد هسته‌ای کشورها و تنظیم استانداردهای لازم در این خصوص، گام موثری برای مقابله با تهدید از ناحیه بازیگران غیردولتی به شمار می‌رود.

امروزه با افزایش سریع آگاهی از خطرات جدید، تلاش‌ها برای پذیرش استانداردهای بین المللی جهت امنیت مواد هسته‌ای ادامه دارد. در همین حال، اطلاعات فنی برای ساخت انواع مختلف سلاح‌ها به شکل دیجیتالی اشاعه یافته است و حتی برخی از این اطلاعات فنی در حوزه عمومی و آنلاین وجود دارد. بنابراین اگر فردی قصد پیگیری توانایی های سلاح هسته‌ای را داشته باشد، به آسانی به اطلاعات فنی دسترسی پیدا خواهد کرد.

تمرکز بر پادمان‌ها نشانه‌ای از تغییر در تفکر و نگرش ما درباره کنترل تسلیحات و محکم کردن ترتیبات امنیتی مربوط به موجود بودن و در دسترس بودن مواد هسته‌ای قابل استفاده برای ساخت بمب اتمی است.  

نشست امنیت هسته‌ای و تلاش‌ها برای حصول مجموعه‌ای از استانداردها جهت کنترل و نظارت بر مواد هسته‌ای قابل استفاده برای ساخت بمب اتمی می‌تواند الگویی برای امنیت سایبری باشد. حملات سایبری مرز نمی‌شناسد و از مرزها کشورها به راحتی عبور می‌کند و این حملات می‌تواند هم از سوی بازیگران غیردولتی و هم از ناحیه بازیگران دولتی حمایت شود. موضعی محکم در حمایت از استانداردهای پادمان از جانب نخبگان می‌تواند به تعهدات غیرالزام‌آور برای اجرای توافق‌های حاصله در نشست امنیت هسته‌ای منجر شود و الگویی جهت پرداختن به امنیت سایبری و دیگر موضوعات پیچیده جهانی باشد.

 

تمرکز جدید

کنترل تسلیحات همواره برای افزایش امنیت و کاهش موارد مجهول طراحی شده است. با وجود تغییر ماهیت تهدیدهای مبتلابه جهان امروز، می‌توانیم تامین امنیت را به عنوان مهم‌ترین هدف حفظ کنیم. البته تردیدهایی مبنی بر اینکه رژیم کنترل تسلیحات ابزار مناسبی برای حفظ هدف مذکور است، به طور مستمر مطرح می‌شود.

با توجه به گسترش و اشاعه دانش فنی در سراسر جهان، باید رهیافت دقیق در قبال امنیت اتخاذ کنیم و مسلما باید بدانیم که ظرفیت و توانایی برای ساختن سلاح در سراسر جهان وجود دارد. از این رو تمرکز قوی و تقویت شده بر پادمان‌‌های هسته‌ای برای حفاظت از مواد هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است.

در همین حال، خطر جنگ جهانی هسته‌ای توسط بازیگران دولتی در مقایسه با استفاده بازیگران غیردولتی از مواد هسته‌ای جهت آسیب رساندن به جامعه بشری را پایین می دانیم.

پادمان‌ها به شکل های مختلف آینده کنترل هسته‌ای به شمار می‌روند. با توجه به تغییر ماهیت تهدیدها، دستگاه‌های امنیتی باید به گونه‌ای ارتقا یابند که بتوانند با تهدیدهای تغییر ماهیت داده، مقابله کنند. (به این ترتیب از نگاه آمریکایی) باید از نتایج و دستاوردهای نشست امنیت هسته‌ای به عنوان گامی در مسیر درست استقبال کنیم.

 

نقد و بررسی

آنچه از لا به لای سطور نویسنده مقاله برمی‌آید، به خوبی لایه های دیگری از اهداف برگزاری نشست امنیت هسته ای واشنگتن را به نمایش می گذارد؛ اینکه در چنین نشست هایی عرف ها‌ و الزامات جدیدی طراحی می شود و می تواند بر حقوق کشورها در آینده اثر گذار باشد.

در همین حال، نویسنده از تبعیض موجود در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای دفاع ضمنی کرده است. این تبعیض که تا امروز هم ادامه دارد، از همان ابتدا اعضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را به کشورهای دارنده تسلیحات هسته ای و کشورهای غیراتمی تقسیم بندی کرده است. این در حالی است که اگر کشورهای غیراتمی به اختیار خود از سلاح هسته ای صرف نظر کردند، توقع داشتند از حقوق هسته ای بهره مند و کشورهای اتمی خلع سلاح شوند.

شاید به دلیل همین ساختار شکننده است که کشورهایی که منفعت شان حفظ وضع موجود و امتیازات کنونی است، به سمت محدودیت آفرینی بیشتر برای سایر کشورها می روند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *