جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

تحرکات ضدایرانی واشنگتن در ریاض

تحرکات ضدایرانی واشنگتن در ریاض

با وجود آنکه تقابل مستقیم ایران و اسرائیل فروکش کرده، اما همچنان در عرصه دیپلماسی جریان‌های ضدایرانی فعالی به دنبال تغییر‌ معادلات در منطقه علیه تهران هستند؛ از تلاش بایدن برای عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گرفته تا ادعا بر سر ایجاد ائتلاف منطقه‌ای‌ شکل‌گیری سامانه پدافندی مشترک منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران. در بین این هدف‌گذاری‌ها، موضوع مهم‌تر ناظر بر تلاش برای دستیابی آمریکا و عربستان به یک توافق‌نامه امنیتی دوجانبه است؛ توافق‌نامه‌ای که به اعتقاد ناظران، سیبل آن‌ ایران است.

فیلم/ عکس سلفی با تانک آمریکایی در مسکو

مسکو- ایرنا- برپایی نمایشگاهی از تسلیحات و تجهیزات جنگی که در عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به دست نظامیان روس افتاده است، با استقبال شمار قابل توجهی از شهروندان مسکو در نخستین روز نمایشگاه همراه شد.

اذعان ژنرال صهیونیست به دستاورد راهبردی حزب‌الله/ حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است

تهران- ایرنا- یکی از ژنرال‌های صهیونیست از دستاورد راهبردی حزب الله در جبهه شمال فلسطین خبر داد و به آشفتگی سران رژیم صهیونیستی و خطری اشاره کرد که جبهه داخلی آنها را تهدید می کند.

Loading
آینده سیاست تجهیزات دفاعی ژاپن

خیز صنعت دفاعی ژاپن

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: صنعت دفاعی ژاپن اگر بر چالش های فرهنگی و تاریخی این کشور غلبه کند، می تواند فروش تسلیحاتی خود را تا سال 2020 در مقایسه با سال 2014، به میزان 40 درصد افزایش دهد.

هیرویوکی سوگای در پژوهشی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشت: در آن سوی اقیانوس آرام، ژاپن خود را در سخت ترین محیط امنیتی می بیند که از زمان جنگ جهانی دوم تجربه کرده است. از همین رو، این کشور برای حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا – اقیانوسیه، به اصلاح سیاست های امنیت ملی خود اقدام کرده است تا در صلح و ثبات جهانی نقش فعالی ایفا کند.

همچنین، این کشور بودجه نظامی خود را پس از کاهش های پیاپی در دهه های پیشین، از سال 2013 به بعد افزایش داده است. با این حال، تقویت تجهیزات دفاعی برای غلبه بر محیط امنیتی سخت و پیروی از سومین راهبرد ایجاد توازن جدید آمریکا، در دوره ای که ظاهرا قدرت ملی ژاپن کاهش نسبی داشته است، احتمالا برای این کشور دشوار خواهد بود.

مقاله حاضر با تعریف سه فعالیت عمده یعنی توسعه تجهیزات، حمایت لجستیکی از متحدان، و کمک به ظرفیت سازی کشورهای آسیا- اقیانوسیه، چالش ها و پیامدهای اصلاح سیاست تجهیزات دفاعی ژاپن را بیان می کند.

ژاپن یکی از پیشرفته ترین متحدان آمریکاست. این کشور دارای مزایای جغرافیایی است که اثربخشی استقرار نیروی نظامی آمریکا را بهبود می بخشد. از سوی دیگر، تحکیم اتحاد آمریکا- ژاپن به صلح و ثبات منطقه آسیا- اقیانوسیه نیز کمک شایانی می کند.

ژاپن تا به حال عمدتا از تجهیزات دفاعی آمریکایی بهره گرفته است و البته برخی تسلیحات بومی نیز ساخته است. نوسازی تجهیزات دفاعی یکی از مهمترین چالش های وزارت دفاع ژاپن (MOD) محسوب می شود زیرا این کشور دارای مشکلات ساختاری همچون بودجه محدود و نیاز به زمان طولانی است.

ژاپن برای کاهش تحریم خودخواسته بر صادرات تسلیحات، سیاست های دفاعی خود را تغییر داده و بنگاه نوسازی جدیدی در وزارت دفاع ژاپن تاسیس کرده است. با این وجود، به سختی می توان گفت که این اقدام خاص، دستیابی به منافع ملی ژاپن را کاملا تضمین می کند.

مقاله حاضر به دنبال روش هایی ویژه برای بکارگیری سیاست های جدید مربوط به تجهیزات دفاعی ژاپن است تا ضمن افزایش منافع ملی این کشور، به صلح و ثبات در منطقه آسیا- قیانوسیه نیز کمک کند.

در مورد عوامل تاثیر گذار در اصلاح سیستم دفاعی، بین دولت ژاپن و صنعت دفاعی این کشور سوء تفاهماتی نیز وجود دارد. این سوء تفاهمات چالش های بلندمدتی برای دولت ژاپن و صنعت دفاعی آن بوجود آورده است. برای اصلاح سیاست های دفاعی، ژاپن بایستی ماهیت این اصلاحات را درک کند. برای بهره برداری از تمام دانش های موجود در این حوزه، وزارت دفاع ژاپن باید سیستم مدیریت دانش ایجاد کند. همچنین، این وزارت باید سیستم تصمیم گیری آینده نگر ایجاد کند تا بتواند بدون فرایند بروکراسی اضافی، بر چشم‌اندازهای راهبردی و آتی متمر کز شود.

ژاپن باید به توسعه تجهیزات رقابتی بپردازد که در محیط راهبردی آینده نقش ایفا و از فن آوری روز استفاده می کند، از جمله آنهایی که در سومین راهبرد توازن آمریکا مد نظر قرار گرفته است.

وزارت دفاع ژاپن باید ضمن ایجاد سیستم ارتباط فعال متقابل، با استفاده از مزایای گوناگونی که صنعت دفاعی ژاپن در اختیار می گذارد، به صادرات و توسعه بین المللی تسلیحات کمک کند. علاوه بر این، وزارت دفاع ژاپن باید موانع پیش روی فعالان خلاق جدید برای ورود به صنعت دفاعی را از میان بردارد.

برآورد این مقاله حاکی از آن است که صنعت دفاعی ژاپن می تواند فروش تسلیحاتی خود را تا سال 2020 در مقایسه با سال 2014، به میزان 40 درصد افزایش دهد. این افزایش صادرات تسلیحاتی با همکاری دولت و این صنعت به اندازه نیاز داخلی اهمیت دارد. همچنین، سایر صنایع نیز می توانند با بهره گیری از فن آوری های پیشرفته خود وارد بازار جهانی صنعت دفاعی شوند.

در خصوص افزایش حمایت لجستیکی به متحدان و شرکا، هرچند که این حمایت دستکم گرفته می شود، اما برای نیروهای نظامی فعالیتی اساسی محسوب می شود. امروزه بسیاری از نیروهای نظامی در تامین لجستیک خود بطور فزاینده ای به شرکت های خصوصی وابسته هستند، زیرا نیروهای نظامی نیازمند تدارکات عظیمی هستند که تجهیزات پیشرفته مربوط به آن مستلزم حفظ و نگهداری دقیقی می باشد.

حمایت لجستیکی متقابل ارتش ها یکی از مهم‌ترین فعالیت ها در میان اتحادیه ها بوده است، زیرا این امر به تکمیل ظرفیت ها و تجهیزات یکدیگر در زمان صلح و جنگ کمک می کند. قوانین انتقال تجهیزات و فن آوری دفاعی سال 2014 کشور ژاپن، فعالیت لجستیکی صنعت دفاعی ژاپن را توسعه و به آنها امکان می دهد تا با ارتش های خارجی قرارداد منعقد سازند. در راستای حفظ صنعت دفاعی، ژاپن بایستی به اصلاح و بازبینی آن پرداخته و با ارائه برنامه ای دقیق به توصیف مواردی بپردازد که صنعت و نیروی دفاعی ژاپن می تواند فراهم سازد.

یکی دیگر از برنامه های این اصلاحات، کمک به ظرفیت سازی کشورهای آسیا- اقیانوسیه است. شکی نیست که ثبات و امنیت در منطقه آسیا- اقیانوسیه امنیت ملی ژاپن را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو، ژاپن از طریق ابتکار دیپلماتیک در این منطقه مشغول کمک به ظرفیت سازی کشورهای جنوب شرق آسیا و تمرکز بر فعالیت های عرفا غیر-نظامی نظیر کمک های بشردوستانه و همچنین، همکاری با سایر سازمان های بین المللی از طریق همکاری و مشارکت اطلاعاتی بوده است. اهمیت کمک به ظرفیت سازی روز به روز بیشتر می شود زیرا ارتشی که قادر است تحت اصول قانون و نظم به عملیات بپردازد به صلح و ثبات منطقه کمک می کند.

آینده صنعت دفاعی ژاپن به این امر بستگی دارد که دولت های آینده به این صنعت بها بدهند. اکنون فروش های کوتاه مدت تسلیحات نیز به رهبری و بودجه دولت وابسته است. اما، در آینده بقای این صنعت به اراده آن برای توسعه خود بستگی خواهد داشت.

اصلاحات سیاست تجهیزات دفاعی ژاپن تاکنون تقریبا نیمی از مشکلات دیرینه خود را حل کرده است و تنها حل و فصل برخی عوامل مشترک بین این چالش ها دشوار است که از فرهنگ و تاریخ ژاپن ناشی می شود. با این حال، هنوز هم می توان پیکان اصلاحات را به طرف مثبت چرخاند تا همه چالش ها به فرصت تبدیل شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *