جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، استفاده از پایگاه راداری ناتو در کشورش برای رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک‌شده ایران به سوی اسرائیل را تکذیب کرد.  اردوغان که در یک گردهمایی ابراز همبستگی با فلسطینیان از طریق ویدیو سخن می‌گفت، افزود: «مرکز راداری در کورجیک [استان ملطیه]هیچ ربط، ارتباط، و پیوندی با هیچ کشوری بجز امنیت کشورمان و متحدانمان ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد

اسلام‌آباد- ایرنا – وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: اسلام‌آباد اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی‌دهد و هر آنچه که مطابق با منافع ملی باشد انجام خواهد شد.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا سامانه پاتریوت آزاد برای اوکراین ندارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده سامانه های دفاع هوایی پاتریوت آزاد برای ارسال به اوکراین ندارد و تمامی سامانه های موجود آمریکا در سراسر جهان برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر هستند.

روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح: به همه پزشکان برخی استان‌ها دستور داده شد از مرخصی‌ها بازگردند تا برای شرایط اضطراری آماده باشند

منابع خصوصی مصری فاش کردند که دستورالعمل‌هایی به تعدادی از بخش‌ها در سه استان منطقه کانال سوئز: اسماعیلیه، سوئز و پورت سعید، علاوه بر استان‌های شرقی، شمال و جنوب سینا صادر شده است تا سطح آماده باش را افزایش دهند و با اجرای طرح اضطراری که از سه شنبه آینده آغاز می‌شود، تعطیلات را لغو کنند و این ممکن است نشان دهنده حمله قریب الوقوع رفح باشد.

بلینکن: چین می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است. بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

Loading
توصیه اعراب به ترامپ

مهار ایران به جای لغو برجام

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که نمایندگان کشورهای عربی در نشستی که هفته گذشته در امارات برگزار شد، معتقد بوده‌اند که ترامپ باید به برجام پایبند بماند، اما در منطقه با ایران مقابله کند.

هفته گذشته در جزیره «صیر بنی یاس» در جنوب شهر «ابوظبی» امارات نشستی غیرعلنی با حضور شمار زیادی از مقامات و کارشناسان سیاسی از جمله «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «وندی شرمن» معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا برگزار شد.

در نشست سالانه «مجمع صیر بنی یاس» موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای با ایران، آینده سیاست آمریکا در خاورمیانه و بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت، اما به دلیل آنکه این نشست غیرعلنی بود، محتوای بحث‌ها منتشر نشد.

«دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست» که در این نشست حضور داشته، بخشی از اظهارات مطرح شده در این نشست را بدون نام بردن از افراد در گزارشی منتشر کرده است.

به گفته وی، سیاست دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا در قبال ایران و بحران سوریه در صدر موضوعات مورد بحث در این نشست قرار داشته است.

ایگناتیوس با بیان اینکه نمایندگان کشورهای عربی در این نشست چندان هم از پایان دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» ناراحت نبودند، نوشته است: «ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که یا توافق هسته‌ای را فسخ می‌کند یا آن را مورد مذاکره مجدد قرار می‌دهد. اما اینجا تقریبا اجماع وجود داشت که ترامپ باید توافق هسته‌ای را به عنوان یک کار انجام شده بپذیرد و در عوض بر مقابله با رفتار تهاجمی ایران متمرکز شود. این اجماع حتی مقاماتی را هم که جزو سرسخت‌ترین منتقدان توافق بودند، در بر می‌گرفت.»

یکی از مقامات برجسته کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفته است: «فقط کسی که بخواهد ما را به دنیای مجهولات بفرستد، این (توافق) را پاره می‌کند.»

یک مقام دیگر هم با وجود انتقاد از نحوه مذاکره در مورد برنامه جامع اقدام مشترک، گفته است: «واقعا هیچ‌کس مخالف توافق نیست.»

بنا بر این گزارش، بسیاری از حاضران در این نشست ابراز امیدواری کرده‌اند که ترامپ محکم‌تر در برابر ایران بایستد. ایگناتیوس به ادعای ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی اشاره کرده که گفته بود در صورتی شلیک قایق‌های ایرانی به سمت ناوهای آمریکایی، این قایق‌ها قرار خواهند گرفت.

وی در بخش دیگری از گزارشش نوشته است که احتمال همسویی ترامپ با روسیه در مورد سوریه از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

به گفته ایگناتیوس، هرچند تصور می‌شود که کشورهای عربی احتمالا از چنین احتمالی ناخرسند باشند، اما از آنجا که اکنون روسیه طرف برنده بحران به نظر می‌رسد، برخی کشورها به سمت مسکو متمایل شده‌اند.

وی نوشته است که شرکت‌کنندگان چندان هم با برگزاری نشستی برای ایجاد مصالحه بی‌میل نبودند و تعدادی از سخنران‌ها در مورد احتمال مذاکرات اعضای دائم شورای امنیت با کشورهای ذی‌نفوذ منطقه از جمله ترکیه، ایران و عربستان صحبت کرده‌اند.

به نوشته ایگناتیوس، با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که چنین نشستی نباید به یک نشست «یالتا 2» بدل شود، که در آن روسیه و آمریکا بخواهند «حوزه نفوذ» خود را در منطقه مشخص کنند.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *