جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

نماینده پاکستان: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل مصونیت از مجازات را علت اصلی سرکشی رژیم آپارتاید اسرائیل از اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت در غزه دانست و تاکید کرد: برداشته شدن حق وتو و تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برای حل مناقشه کنونی بسیار حائز اهمیت است.

پلیس آمریکا دانش‌آموز مسلح را در محوطه مدرسه کشت

تهران- ایرنا- اداره پلیس شهر مونت هورب در ایالت ویسکانسین آمریکا روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان یک حادثه تیراندازی در محوطه بیرونی یک دبیرستان در این شهر، یک دانش‌آموز مسلح به دست افسران پلیس کشته شد.

Loading

ناتوانی سازمان ملل در برابر اسرائیل

۱۳۹۶/۰۱/۲۹ | موضوعات

شورا آنلاین: ترجمه- استعفای "ریما خلف" معاون دبیر کل سازمان ملل در مارس ۲۰۱۷م واکنش های گسترده ای در داخل این سازمان بین المللی و خارج آن به دنبال داشت.

سامح راشد در گزارش خود در مجله سیاست بین الملل در این باره نوشت: این اولین باری است که در آن یک کارمند بین المللی در یک پست بلند پایه در اعتراض به فشارهایی از داخل سازمان ملل و از سوی شخص دبیر کل استعفا می دهد. این استعفا نه به دلایل شخصی بلکه به دلیل گزارشی است که کمیته اقتصادی و اجتماعی غرب آسیای سازمان ملل ” اسکوا” به ریاست ریما خلف صادر نمود.

این گزارش به شکل آشکاری اعلام نمود که اسرائیل یک دولت نژاد پرست است که یک سیاست آپارتاید و نظامی را در پیش گرفته است. در پی این گزارش “آنتونیو گوترس” دبیر کل سازمان ملل خواستار حذف این گزارش شد که این امر باعث شد ریما خلف از سمت خود استعفا دهد.

گوتریس در این باره مدعی شد که این گزارش به خاطر محتوای آن حذف نشده است بلکه به دلیل اشتباهات فنی در انتشار آن حذف شده است. این در حالی است که اصرار وی به حذف گزارش و مجبور نمودن “ریما خلف” به استعفا حاکی از آن است که این مسأله مربوط به مسائل اجرایی نیست بلکه به دلیل محتوای گزارش است که به عنوان یک کار میدانی علمی از سوی یک کمیته بین المللی وابسته به سازمان ملل صادر شده است و اقدامات نژادپرستانه اسرائیل را با تکیه بر تعریف قانون بین الملل درباره جرم آپارتاید پیگیری می نماید.

گزارشی غیر سیاسی

به دلایل قانونی و موضوعی نمی توان گزارش “اسکوا” را به عنوان یک گزارش سیاسی و یا جانبدارانه توصیف نمود؛ زیرا ۱۸ کشور عضو “اسکوا” در ژوئیه ۲۰۱۵ م خواستار تهیه گزارشی درباره اقدامات نژادپرستانه اسرائیل شدند، این به آن معناست که این گزارش بر اساس درخواست فلسطینیان و یا با خواست شخصی ریما خلف تهیه نشده است. این در حالی است که برای تهیه این گزارش دو تن از کارشناسان متخصص که نمی توان آنها را به جانبداری از عرب ها و یا فلسطینیان متهم نمود یعنی ریچارد فولک استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون و ویرجینیا تیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه جنوب الینوی انتخاب شدند.

در این باره باید یادآوری نمود که این گزارش اسکوا در نوع خود بی سابقه نیست بلکه پیش از آن، گزارش‌هایی نیز انتقا برخی از کشورهای عربی را به دنبال داشته است. در این باره می توان به گزارش منتشر شده از سوی اسکوا در پایان سال ۲۰۱۶م با عنوان “ظلم در جهان عرب و حرکت به سوی عدالت” اشاره نمود که در آن از اوضاع سیاسی در برخی از کشورهای عربی انتقاد شده بود. این مسأله به شکل کلی جانبدارانه بودن گزارش اخیر اسکوا و یا ریما خلف درباره اسرائیل را رد می کند. در این باره طرف های عربی که گمان می شود گزارش به نفع آنها صادر شده است، در گزارش سابق اسکوا مورد انتقاد شدید قرار گرفتند و واکنش های این طرف های عربی مشابه اسرائیل بود.

دستاورد سیاسی

این گزارش علاوه بر بعد سیاسی مهم آن در محکومیت اسرائیل وروشن ساختن اقدامات این رژیم در سازمانها و محافل بین المللی، می تواند به عنوان سندی در پرونده سیاه اسرائیل در نقض حقوق بین الملل و پیمان نامه‌های بین المللی اضافه شود. به شکلی که این گزارش به عنوان سندی قانونی با دلایل و وقایع برای اقدامات نژاد پرستانه اسرائیل در پیش از هفت دهه گذشته تا کنون به شمار می آید.

مسأله مهم در این سند جدید آن است که زمینه را برای تحت پیگرد قرار دادن حقوقی اسرائیل چه در برابر دادگاه های داخلی (همچون اتفاقات واقع شده در بلژیک و انگلیس پس از حمله اخیر اسرائیل به غزه) و یا در برابر نهادهای قضایی بین المللی همچون دادگاه جنایی بین الملل فراهم می نماید.

این گزارش شامل توصیه ای است که از کشورهای عضو “اسکوا” می خواهد اقدامات لازم رابرای تحت پیگرد قرار دادن اسرائیل انجام دهند و با وجود عدم عضویت اسرائیل در دادگاه جنایی بین الملل، طبیعت جنایاتی که در این سند آمده است در چهارچوب وظایف این دادگاه قرار می گیرد تا کشور خاطی را مورد محاکمه قرار دهد، اگرچه کشور مزبور عضو این دادگاه نباشد.

مسأله جدید دیگری که در این گزارش وجود دارد آن است که اقدامات اسرائیل را علیه تمام مردم فلسطین و نه فقط ساکنان داخل سرزمین های اشغالی پوشش داد. در این باره این گزارش به رنج پناهندگان و آوارگان فلسطینی در خارج از سرزمین های اشغالی پرداخته و در آن اشاره نموده که تبعیض نژادی تنها به اقدامات مستقیم محدود نمی شود بلکه شامل پراکنده ساختن یک ملت و ممانعت از پیوند اجتماعی و جمعیتی آن می شود و این مسأله ای است که اسرائیل با هدف تحمیل حاکمیت نژادی و دینی یهود بر سرزمین هاو مردم فلسطین به آن دست زده است.

نتیجه گیری

سازمان ملل تاریخی طولانی از ناتوانی در برابر اسرائیل را داشته است؛ به شکلی که قطعنامه های صادره از سوی این نهاد بین المللی  تنها به محکومیت و انتقاد بدون هرگونه الزام و یا اقدام عملی در برابر اسرائیل بسنده نموده است و این در حالی است که سازمان ملل برخی از قطعنامه ها را به دلیل وتوی آمریکا نتوانسته صادر نماید.

در حالت های نادری که قطعنامه ها و یا مواضعی از سوی مجمع عمومی و یا نهادهای دیگر سازمان ملل به دور از شورای امنیت علیه اسرائیل صادر می شود، تنها در حد سیاسی و یا نمادین باقی می مانند و هیچ گونه تأثیری بر سیاست ها و اقدامات اسرائیل ندارد.

در این باره اسرائیل تمام سیاست ها و اقدامات مخالف خود و قطعنامه های صادر شده از سوی سازمان ملل از جمله  قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ در محکومیت ساخت شهرک های یهودی نشین در سرزمین های اشغالی و به ویژه بیت المقدس را نادیده می گیرد.

در این باره تل آویو با این قعطنامه از نظر شکل و محتوا مخالفت کرد و اعلام نمود که این گزارش را کأن لم یکن به شمار می آورد، به شکلی که دولت اوباما اجازه داد این قطعنامه در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶م یعنی چند روز پیش از به قدرت رسیدن رسمی ترامپ صادر شود و از وتوی آن امتناع نمود.

این اقدام دولت اوباما در آن زمان قراردادن دولت جدید آمریکا در برابر یک امر واقع و در چهارچوب کشمکش و رقابت داخلی بود. این به آن معناست که این قطعنامه استثناء به شمار می آید و بر اصل ناتوانی سازمان ملل در برابر اسرائیل تأکید دارد.

این در حالی است که این واقعیت از اهمیت و ارزش گزاش اسکوا در افزودن سند موثق جدیدی به کارنامه سیاه اسرائیل نمی کاهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *