جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

فعلا تنش ایران و اسرائیل پایان یافته اما دور بعدی معلوم نیست کی باشد

پاسخ سنجیده اسرائیل به حمله ۱۹ آوریل ایران، به دو طرف این امکان را داد که موقتا دور کنونی نزاعشان را ببندند. با این حال، کارزار پایدار میان دو طرف بعید است که پایان پذیرد و سابقه ای که مداخلات مستقیم نظامی شان برجای گذاشته، گزینه تازه ای را روی میزِ هماوردی قرار می دهد.

غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس

درپی برگزاری انتخابات محلی در روز پنج شنبه این هفته، کایر استارمر، رهبر حزب کارگر اعتراف کرد جنگ اسرائیل – فلسطین، عامل مهمی در از دست رفتن اکثریت این حزب در شورای شهر اولدهام بوده است.

Loading

آثار راهبردی زیردریایی های اتمی استرالیا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: مذاکرات استرالیا درباره زیردریایی های این کشور باید به همه یادآوری کند که راکتورهای شکافت هسته ای که سوختشان با اورانیوم تامین می شود، یک فن آوری "راهبردی" هستند و تغییری در فضای ژئواستراتژیک باعث می شود سیاست های منع اشاعه تحت فشار قرار گیرد.

مارک هیبز در تحلیلی که اندیشکده صلح کارنگی منتشر کرد، نوشت: استرالیا به دلایل بسیار از جمله در عرصه سیاست هسته ای، یک کشور استثنائی محسوب می شود: تسلیحات هسته ای در خاک استرالیا آزمایش شده اند، استرالیا مالکیت معنوی غنی سازی اورانیوم را در اختیار دارد و اورانیومی که در استرالیا استخراج می شود، سوخت برنامه های هسته ای صلح آمیز سراسر جهان را تامین می کند، اما این کشور تسلیحات هسته ای ندارد، برق هسته ای تولید نمی کند و تا کنون فاقد زیردریایی هسته ای بوده است.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه در تاریخ سوم ژوئیه در گزارشی به اظهارات تونی ابوت، عضو پارلمان استرالیا که از سال 2013 تا 2015 نخست وزیر دولت لیبرال بود، پرداخت. ابوت در تاریخ 29 ژوئن و پس از آن اعلام کرد که استرالیا در تلاش برای ارتقای دفاع دریایی خود باید به طور جدی به ساخت زیردریایی های هسته ای فکر کند. احتمالا چنین اقدامی به زودی رخ نخواهد داد، اما تصمیم استرالیا درباره زیردریایی هایش باید به هر کسی که فراموش کرده یادآوری کند که راکتورهای شکافت هسته ای یک فن آوری “راهبردی” هستند و یک تغییر در فضای ژئواستراتژیک می تواند سیاست های منع اشاعه را تحت فشار قرار دهد.

روزنامه “فرانکفورترآلگماینه سایتونگ” در گزارش خود به اظهارات ابوت پرداخت زیرا در آوریل 2016 شرکت تیسن کراپ مارین سرویسز (TKMS) در رقابتی برای انعقاد قرارداد با استرالیا از گروه دریایی DCNS فرانسه شکست خورد؛ دولت استرالیا شرکت فرانسوی را برای ساخت 12 زیردریایی به ارزش 50 میلیارد دلار انتخاب کرد.

استرالیا فرانسه را برای ساخت زیردریایی های متعارف برای این کشور برگزید. اما به نوشته فرانکفورترآلگماینه “احتمال دارد این تصمیم در هر زمانی مورد بازتعریف قرار گیرد” تا زیردریایی های هسته ای را نیز شامل شود. وقتی شرکت آلمانی از رقابت ساخت زیردریایی برای استرالیا خارج شد عنوان کرد که “در پشت صحنه این ظن وجود دارد که علت این اتفاق اشاره نکردن آلمان ها به گزینه هسته ای بوده است.”

در عوض ابوت در سخنانی که با تردید همراه بود بیان کرد که استرالیا “زیردریایی هسته ای فرانسه را دریافت خواهد کرد و به طور کامل آن را بازطراحی می کند تا با پیشران متعارف کار کند.” او از استرالیا خواست در راستای منافع بلند مدت این کشور، با توجه به توسعه فن آوری محیطی و دریایی در چین، هند، ژاپن، روسیه و آمریکا؛ به تجدید نظر در خصوص زیردریایی های هسته ای بپردازد.”

مذاکرات درباره نیروی دریایی هسته ای احتمالی استرالیا در پی بحث های طولانی مدت درباره تولید برق هسته ای در استرالیا انجام گرفت. ابوت در جای دیگری درباره این موضوع توضیح داده و ابراز تاسف کرده است که استرالیا از جمله در دوره نخست وزیری خودش بارها برق هسته ای را نادیده گرفته و عنوان کرد که “استرالیا می تواند ظرف حدود 15 سال یک صنعت خدمات هسته ای را از ابتدا بنا کند” تا زیردریایی های هسته ای را که فرانسه یا آمریکا برای این کشور خواهند ساخت، راه اندازی کند. این امر این پرسش را به دنبال دارد که آیا استرالیا در نهایت برای غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای تامین سوخت زیردریایی های آتی این کشور که سوخت شان از طریق شکافت تامین می شود، بالاخره از طرح های سانتریفیوژ گازی خود استفاده خواهد کرد که بیش از نیم قرن از عمرشان میگذرد یا این که از فن آوری لیرز کمک می گیرد که به تازگی در آن پیشگام شده است؟ این سوال نیز مطرح می شود که آیا سوخت زیردریایی ها تحت پادمان های 24 ساعته آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار خواهد گرفت یا خیر؟ (این استرالیا بود که در سال 1978 مدیر کل آژانس را به چنین کاری ترغیب کرد تا دولتی که تحت تعهدات پادمانی قرار می گیرد نتواند درباره این مسئله حساس به تنهایی تصمیم گیری کند.)

در سال های اخیر دولت فدرال و دولت های ایالتی استرالیا تحقیقاتی بسیار شفاف را درباره گزینه های هسته ای مختلف برای این کشور از جمله تولید برق هسته ای، غنی سازی تجاری اورانیوم، دفن زباله ها و سوخت مصرف شده هسته ای انجام دادند. استرالیا بزرگ ترین ذخائر اورانیوم جهان را در اختیار دارد و بعد از قزاقستان و کانادا سومین تولید کننده بزرگ اورانیوم در جهان است اما ظاهرا استرالیایی ها در خصوص استفاده از اورانیومی که در خاک خود تولید می کنند به شدت اکراه دارند.

پرسشی که ابوت مطرح کرد باردیگر بحثی را به راه انداخت که حدود یک دهه قبل و حتی پیش از آن که استرالیا برای ارتقای دفاع دریایی خود آماده شود مطرح شده بود. گزارش دولت در سال 2006 درباره انرژی هسته ای، شامل بیانیه ای از جانب موسسه زیردریایی استرالیا است. وقتی استرالیا مقدمات تقویت قدرت دریایی خود را در سال 2013 آغاز کرد، مخالفان هسته ای درباره مخاطرات داشتن یک نیروی دریایی هسته ای برای استرالیا هشدار دادند، در حالی که استراتژیست های دفاعی در مقابله با آنها عنوان کردند که زیردریایی های هسته ای می توانند به شکل بهتری از استرالیا دفاع کنند. در واقع دولت ابوت در سال 2015 آمادگی نداشت از نیروی دریایی هسته ای دفاع کند و این نکته ای است که در حال حاضر منتقدان ابوت درباره سخنان او مطرح می کنند.

ابوت در تاریخ 29 ژوئن گفت “در حالی که زیردریایی های متعارف اغلب باید برای شارژ مجدد باتری های خود به سطح آب بروند، هر 70 روز یک بار سوخت شان تعویض شود و این که فقط زمان کوتاهی می توانند با حداکثر سرعت حدود 20 گره دریایی حرکت کنند؛ زیردریایی های هسته ای مادامی که خدمه تحمل کنند می توانند زیر آب بمانند، هرگز نیاز به سوخت گیری مجدد ندارند و می توانند با سرعتی حدود 40 گره دریایی حرکت کنند.” حتی اگر مقامات نیروی نظامی استرالیا که از پیامدهای آتی تقویت نیروی دریایی چین نگرانند به این نتیجه برسند که این ها مزایایی کلیدی و مهم هستند، باز هم عدم اشتیاق ابوت به گزینه هسته ای در گذشته نشان می دهد که مسیری که به سمت نیروی دریایی هسته ای می رود احتمالا با مخاطرات سیاسی از جمله برای جامعه راهبردی استرالیا روبرو خواهد شد؛ گزارشات نشان می دهد که احتمالا در خصوص این مسئله اجماع داخلی حاصل نخواهد شد.  باتوجه به تعهد قطعی و بلند مدت کانبرا در زمینه منع اشاعه هسته ای، همان طور که تعاملش با آژانس در سال 1978 نشان داد، این کشور از خروج  نیروی دریایی مجهز به اورانیوم از نظارت آژانس استقبال نخواهد کرد. در نهایت دشوار می توان باور کرد که استرالیایی هایی که تاکنون علاقه ای به حضور راکتورهای هسته ای در خاک خود نداشته اند در آینده نزدیک به استفاده از همان فن آوری برای پیشبرد نیروی دریایی خود در دریاهای آزاد اشتیاقی نشان بدهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *