جدیدترین مطالب

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

أحدث المقالات

اهداف رژیم اسرائیل از حملات نظامی به سوریه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اهداف اصلی حملات اخیر رژیم اسرائیل به سوریه، جلوگیری از ایجاد یک حاکمیت یا دولت مرکزی مقتدر در سوریه است. بنابراین تلاش دارد که با حمله و تهاجم گسترده به جنوب سوریه و مناطق مختلف این کشور حتی دمشق از حاکمیت فراگیر دولت جدید تحت عنوان احمد الشرع یا جولانی جلوگیری کند.

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

Loading

لزوم تغییر رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران؛ تعامل سیاسی به جای لفاظی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران از اواخر تابستان 2022 که امیدها برای احیای برجام از دست رفت، در بن‌بست قرار گرفته است.

ریکاردو آلکارو در تحلیلی که اندیشکده ایتالیایی امور بین الملل (IAI) منتشر کرد، نوشت: مشکل اتحادیه اروپا دشواری بیش از حد همگام‌سازی لفاظی علیه ایران با سیاست‌های ضروری در روابط با این کشور است.

دلیل این دشواری نیز این است که ظرفیت اعمال فشار برای گرفتن امتیاز از ایران به حداقل رسیده است. کشورهای اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه، دریای سرخ و خلیج عمان حضور نظامی دریایی دارند و می‌توان روی بازدارندگی آن‌ها حساب باز کرد. علاوه بر این مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای مختلف در ایران وضع شده است، اما کار دیگری علاوه بر این‌ها نمی‌توان انجام داد.

روسیه و چین به برای ایران پوشش دیپلماتیک فراهم آورده‌اند. اهرم اقتصادی اتحادیه اروپا زمانی که روابط تجاری و سرمایه گذاری قابل توجه خود با ایران را در اوایل دهه 2010 قطع کرد، تا حد زیادی از بین رفته است. در آن زمان اهرم فشار موثر بود، زیرا اتحادیه اروپا مایل بود در صورت موافقت ایران با محدودیت های هسته ای، همه تحریم ها را لغو کند. تجارت پس از امضای برجام از سر گرفته شد، اما پس از آن دوباره به دلیل تحریم های فراسرزمینی ایالات متحده سقوط کرد.

بنابراین، اتحادیه اروپا صرفا با پیگیری فشار به اهدافش نزدیک نمی شود. چه گزینه هایی باقی مانده است؟ واقعیت سخت این است که اروپایی ها فقط زمانی می توانند امیدوار باشند از ایران چیزی بگیرند که مشوق‌هایی روی میز بگذارند.

مطمئناً، چنین مشوق‌هایی به هیچ وجه از نوع مزایای کلان مندرج در برجام نخواهد بود. اتحادیه اروپا نمی تواند به دنبال عادی سازی تجارت با ایران باشد و همچنین نمی تواند تعامل سازنده را هدف خود قرار دهد. ایران امروز انتخابی روشن و فعلاً غیرقابل بازگشت برای رویارویی با اروپا و جستجوی روابط نزدیکتر با دشمن اصلی اروپا یعنی روسیه داشته است. بنابراین، اتحادیه اروپا باید ایران را درست همانطور تلقی کند که ایران اتحادیه اروپا را در نظر می‌گیرد: به عنوان یک رقیب.

با این حال، رقبا – حتی دشمنان – می‌توانند بر سر مسائل محدودی تعامل داشته باشند. بلوک غرب به رهبری آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی این کار را در دوران جنگ سرد انجام دادند و ایران و عربستان سعودی و امارات نیز هم اکنون چنین روندی را در پیش گرفته‌اند.

هدف اتحادیه اروپا از پیگیری شکل‌های محدودی از تعامل با ایران چهارگانه خواهد بود: اول، تامین منافعی برای مردم ایران. دوم، حمایت از سازوکارهای ایران-سعودی و ایران-اماراتی برای گفتگو بر سر ترتیبات امنیتی منطقه. سوم، اثرگذاری بر محاسبات ایران در خصوص ارسال سامانه های تسلیحاتی پیشرفته تر (مثلاً موشک های بالستیک) به روسیه. چهارم، انگیزه دادن به ایران برای حفظ برنامه هسته ای خود در اندازه فعلی.

در مجموع، این اقدامات وجهه اروپا را در منطقه بهبود می‌بخشد و به آن، نقشی کوچک، اما نه کم اهمیت می دهد. مشوق‌هایی که اتحادیه اروپا برای دستیابی به این اهداف به ایران می‌دهد، محدود خواهد بود و ماهیت اقتصادی و غیراقتصادی دارند.

زمینه‌های قابل تصور برای از سرگیری تجارت اتحادیه اروپا و ایران شامل کالاهایی است که توسط ایالات متحده تحریم نشده است، مانند مواد غذایی، داروها و تجهیزات پزشکی، و برای نمونه می‌تواند به بخش های غیرامنیتی مانند فناوری های سبز، مدیریت آب، هوانوردی غیرنظامی گسترش یابد.

در نهایت، اروپایی ها باید رایزنی های سیاسی با مقامات ایرانی (از جمله سرویس های امنیتی) را به صورت دوجانبه و با همکاری شرکای عرب خود حفظ کنند. این رایزنی ها ابزاری برای آگاه نگه داشتن هر یک از طرفین در مورد نگرانی های اصلی طرف مقابل هستند و می توانند به عنوان مکانیسم های تنش زدایی عمل کنند.

تعامل محدود اروپا با ایران نباید در سطح E3/EU متمرکز شود. در واقع، اروپا می‌تواند شخصیت چند بازیگر خود را تقویت کند و این رویکرد چند وجهی را در مسیرهای مختلف تحت ریاست نهادهای اتحادیه اروپا (سرویس اقدام خارجی، کمیسیون، آژانس‌های توسعه اتحادیه اروپا) و همچنین تک تک کشورهای عضو دنبال کند. با توجه به اینکه موضوع هسته‌ای اولویت خود را از دست داده است، زمان آن فرا رسیده که سایر بازیگران غیر از E3 ابتکار عمل را در دست بگیرند، اگرچه بسیار توصیه می‌شود که نماینده عالی سیاست خارجی نقش هماهنگ‌کننده‌ را حفظ کند.

دوران برجام و بلندپروازی های آن به پایان رسیده است. روابط ایران و اتحادیه اروپا تخاصمی شده و می تواند تا آینده قابل پیش بینی نیز به همین شکل باقی بماند. با این حال، فشار به ویژه با توجه به حداقل فضای باقی مانده برای اتحادیه اروپا جهت اعمال آن، تنها گزینه نیست. رویارویی و لفاظی ایران را متقاعد نخواهد کرد که در این سطح از آستانه نظامی هسته ای باقی بماند، در جنگ سایه خود با اسرائیل خویشتن داری کند یا کمک نظامی خود را به روسیه محدود سازد.

پس از پایان دوره برجام، اروپا گرچه تحت تأثیر تحولات خاورمیانه بوده، اما اساساً هیچ نقش مهمی در ژئوپلیتیک خاورمیانه و خلیج فارس نداشته است. اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد تا حدی نفوذ را به دست آورد، زمان آن فرا رسیده است که از وضعیت محکوم کردن ایران که به آن عادت کرده، خارج شود و به کاوش در آب‌های آشفته عصر چندقطبی بپردازد.

0 Comments