جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه

نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه

رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنایت و کشتار هفت‌ماهه خود در غزه بحران‌های گوناگونی داشت که اکنون احتمال بازداشت بنیامین نتانیاهو توسط دادگاه لاهه هم به آن اضافه شده که خود این رأی، تبعات گسترده سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی را برای این رژیم به وجود آورده است.

دانشگاه کلمبیای آمریکا در محاصره؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه و دستگیری دهها دانشجو+ فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای آمریکا امشب (سه شنبه شب به وقت محلی) در محاصره صدها افسر پلیس است تا به اعتراض دانشجویان این دانشگاه در حمایت از مردم غزه که بیش از یک هفته است در تحصن به سر می برند، پایان دهد.

Loading

اثرگذاری ایران بر پایان حیات سیاسی نتانیاهو

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال مسئله احیای برجام و تلاش‌های وی در جهت سنگ‌اندازی در این مسیر گفت: «نتانیاهو همواره تلاش کرده تا از قبل تشدید منازعه بین تهران و واشنگتن اهداف خود را پیش ببرد.»

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «مهم‌ترین تلاش رژیم اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم تا به امروز این بوده که مناسبات ایران و آمریکا بیش از پیش خصمانه شود تا در سایه آن، هم بتوانند کمک‌های آمریکا را جذب کنند و هم در پشت تنش‌ها و اختلافات تهران و واشنگتن مخفی شوند. در عین حال تل‌آویو به دنبال آن بوده که در این منازعه بیش از گذشته به اعراب نزدیک شود.»

محبعلی ادامه داد: «نتانیاهو این درک را دارد که اگر نوعی عادی‌سازی احتمالی یا تشنج‌زدایی روابط بین ایران و آمریکا صورت بگیرد، در پی آن روابط ایران و اعراب نیز بهبود پیدا خواهد کرد و رژیم صهیونیستی بار دیگر در منطقه به سمت انزوا حرکت می‌کند.»

به گفته وی این روند در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ کاملا معکوس بود، ولی در دوره جو بایدن شرایط تغییر کرده و تل‌آویو به صورت محسوسی نگرانی خود را بروز می‌دهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه نتانیاهو در داخل اسرائیل روی این مسئله شرط‌بندی کرده بود که در صورت درگیری آمریکا با ایران می‌تواند آرای بیشتری کسب کند، افزود: «اما با برگزاری انتخابات کنست در سرزمین‌های اشغالی، نتانیاهو و حزب لیکود موفق به کسب اکثریت آرا نشدند و در چنین شرایطی اگر مناسبات ایران و آمریکا هم به سمت عادی‌سازی احتمالی و احیای برجام حرکت کند، نتانیاهو شانس نخست‌وزیری را از دست خواهد داد.»

محبعلی توضیح داد با وجودی که نتانیاهو به دلیل فساد سیاسی و مالی نتوانسته در چند انتخابات اخیر اکثریت آرا را کسب کند، اما به هر حال حیات سیاسی خود را مدیون تخاصم و بحران در خاورمیانه میان ایران و اسرائیل، ایران و اعراب و ایران و آمریکا می‌داند.

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: «در این شرایط اگر در روابط ایران با عربستان و کشورهای جنوب خلیج‌فارس و احیانا آمریکا تحولی ایجاد شود و برجام احیا شود و تحریم‌ها برداشته شود در این صورت عمر سیاسی بنیامین نتانیاهو پایان خواهد یافت.»

محبعلی تأکید کرد: « در مسیر احیای برجام، احتمالا رژیم صهیونیستی سنگ‌اندازی‌هایی خواهد کرد که از جمله احتمال می‌رود بحران‌های مصنوعی ایجاد کنند، به تحریک ایران بپردازند، به متحدان کشورمان در عراق، سوریه و لبنان حمله کنند و با بحران سازی تلاش کنند که آمریکا را به دنبال خود بکشانند.»

وی با اشاره به سابقه نتانیاهو در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما گفت: «در آن مقطع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اوباما گفته بود زمانی که شما در حال تلاش برای بهبود مناسبات با ایران هستید، یک روز صبح می‌بینید که هواپیماهای اسرائیلی در آسمان تهران هستند و در آن صورت شما چاره‌ای جز حمایت از تل‌آویو ندارید و گرنه موقعیت خود را از دست خواهید داد.»

به گفته این کارشناس اکنون ایران باید با مدیریت بحران از این وضعیت عبور کند تا عمر تندروها در اسرائیل پایان یابد.

محبعلی افزود: «روند آرام شدن فضا در منطقه به منافع فلسطینی‌ها و بهبود موقعیت آن‌ها نیز کمک خواهد کرد.»

محبعلی در نهایت با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال کاهش درگیری‌ها و حضورش در خاورمیانه است، گفت در حال حاضر اولویت اصلی کاخ سفید، چین است. بنابراین دولت آمریکا دیگر نمی‌خواهد از سیاست‌های یهودی‌های افراطی چه در لابی یهود و چه در سرزمین‌های اشغالی حمایت کند بلکه تلاش می‌کند که آن‌ها را نیز با این سیاست همراه کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *