جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی

ویدیویی از لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9 در آسمان صعده در شمال این کشور را ببینید. این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند./دانشجو

روسیه به کانادا هشدار داد

تهران- ایرنا- روسیه هشدار دارد در صورتی که کانادا دارایی‌های مسکو را مصادره کند، روابط دیپلماتیک خود را با اوتاوا کاهش خواهد داد.

Loading
4دیماه 1395

رسانه ها ؛ تصویب قطعنامه توقف شهرک سازی اسرائیل و…

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: تصویب قطعنامه محکومیت اسرائیل با رای ممتنع آمریکا، واکنش تند نتانیاهو به قطعنامه شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا علیه وزرای سوری و مسئولان روسی، پاسخ ترامپ به نامه رئیس‌جمهوری روسیه، نشست حامیان رفراندوم استقلال کاتالونیا در بارسلونا، استقرار پلیس نظامی روسیه در حلب،تاکید پوتین بر تحقق روند سیاسی سوریه، استقبال گروه‌های فلسطینی از قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی، الغای سیستم نظارت بر شهروندان مسلمان درآمریکا، توافق اسد، ایران، روسیه و ترکیه برای حضور در گفتگوهای صلح سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  قطعنامه توقف شهرک سازی اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. آمریکا به این قطعنامه رای ممتنع داد. در این قطعنامه از اسرائیل خواسته شده تا شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس را فورا و بطور کامل متوقف کنند. پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود تا کشورش این قطعنامه را وتو کند.

پارس تودی : دفتر “بنیامین نتانیاهو”، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل به مفاد قطعنامه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب برای پایان دادن به شهرک سازی های رژیم صهیوینستی در اراضی اشغالی فلسطین تصویب کرد، پایبند نخواهد بود.بر اساس این قطعنامه، رژیم صهیونیستی ملزم می شود فوراً و به‌طور کامل تمامی فعالیت‌های شهرک‌سازی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند.در بیانیه دفتر نتانیاهو همچنین به رأی ممتنع آمریکا به این قطعنامه در شورای امنیت نیز اشاره کرده و در انتقاد از آن اعلام کرد: آمریکا نتوانست از اسرائیل در برابر این تبانی محافظت کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت خزانه‌داری آمریکا با گسترش تحریم‌هایش علیه روسیه و سوریه، اسامی شش وزیر سوری و چند مسئول اقتصادی روسیه را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.علاوه بر مسئولان سوری اسامی چند مسئول روسی را نیز در این تحریم‌ها آورده است. معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در اینباره مدعی شد که “حملات روزانه دولت اسد علیه غیرنظامیان” ایجاب می‌کند که به این حملات پاسخ دهیم و دولت سوریه و هم‌پیمانانش را مجازات کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دونالد ترامپ نسبت به نامه رئیس‌جمهوری روسیه به او به منظور تبریک سال نو میلادی واکنش نشان داده و این نامه پوتین را “بسیار خوب” توصیف کرد. همچنین اظهار امیدواری کرد که همکاری میان مسکو و واشنگتن بعد از تغییر مدیریت روابط احیا شود. ولادیمیر پوتین در نامه‌اش به دونالد ترامپ، ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ضمن ابراز “گرم‌ترین تبریکات مربوط به فرا رسیدن کریسمس و سال نو میلادی” گفته بود: روابط میان روسیه و آمریکا همچنان یک فاکتور مهم در تضمین ثبات و امنیت جهان مدرن محسوب می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به رغم مشکلات و موانع حقوقی و مخالفت دولت مرکزی اسپانیا، طرفداران برگزاری رفراندوم درخصوص استقلال کاتالونیا به منظور آماده شدن برای رای گیری در سال 2017 با یکدیگر دیدار کردند. قانون اساسی اسپانیا جدایی هر منطقه‌ای را ممنوع می‌کند اما کارلوس پوجدمون، رئیس منطقه کاتالونیا متعهد شده با یا بدون اجازه مادرید نظر مردم این منطقه را درباره آینده کاتالونیا جویا شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک گردان پلیس ارتش روسیه وارد شهر حلب شده‌اند تا مسئولیت تامین امنیت امدادگران و سربازان روس را که به امر بازسازی و پاکسازی کمک می‌کنند، بر عهده بگیرند. پلیس نظامی وزارت دفاع روسیه جمعه وارد پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه شده و از آنجا فورا به حلب اعزام شد تا از سربازان روس، امدادگران و کارکنان پزشکی محافظت کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بنا بر بیانیه کرملین، ولادیمیر پوتین تماس تلفنی را با بشار اسد به منظور تبریک آزادسازی حلب برقرار کرد. بشار اسد نیز در این تماس آزادسازی حلب را زمینه ساز تلاش سیاسی در سوریه خواند. رئیس‌جمهوری سوریه در این تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود تاکید کرد، پیروزی‌ها در حلب بسیاری را که در مسیر تلاش سیاسی مانع تراشی می‌کردند وادار خواهد کرد تا به روند سیاسی و آشتی‌ها بپیوندند.

خبرگزاری فارس: گروه‌های مختلف فلسطینی از تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیتی مبنی بر توقف شهرک‌سازی استقبال کردند. جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به تصویب قطعنامه ضد شهرک سازی اسرائیلی در شورای امنیت ضمن قدردانی، اعلام کرد این اقدام محکومیتی واضح برای سیاست‌های رژیم اشغالگر و یک پیروزی برای ملت فلسطین است.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را که خواهان اعمال تحریم صادرات سلاح به سودان جنوبی شده بود را رد کرده است. شرایط امنیتی در سودان جنوبی درحال وخیم تر شدن است. درگیری های قومی دراکثر مناطق بجز جوبا ، پایتخت این کشور، بشدت ادامه دارد.

خبرگزاری مهر:  در واکنش به تصویب قطعنامه ای برای پایان دادن به شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینیان، از جمله قدس شرقی، تل آویو سفیران خود در کشورهای نیوزیلند و سنگال را فراخواند.نیوزیلند و سنگال، در کنار مالزی و ونزوئلا چهار کشوری بودند که پس از عقب‌نشینی مصر از رای‌گیری درباره قطعنامه ضد شهرک‌سازی بار دیگر آن را به جریان انداختند.سخنگوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد به سفیران این رژیم در نیوزیلند و سنگال دستور داده شدخ تا برای رایزنی به سرزمین های اشغالی بازگردند.

  خبرگزاری مهر:   «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا سیستم تبعیض آمیز نظارت بر شهروندان عرب و مسلمان آمریکا را که پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به اجرا درآمد،‌ لغو می کند تا بدین طریق،‌ اجرای سیاستهای نژادپرستانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا علیه مسلمانان را با محدودیت مواجه سازد.وزارت امنیت داخلی آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بقایای «سیستم ثبت ورود- خروج امنیت ملی» (Nseers) را بطور کامل لغو خواهد کرد تا بدین ترتیب، بی باکانه ترین تلاش اوباما برای ممانعت از اجرایی شدن مقاصد و نیات نژادپرستانه جانشین خود- ترامپ- در آخرین روزهای ریاست جمهوری وی رقم خورد.

خبرگزاری تسنیم: کاخ سفید از تصمیمش در دادن رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل حمایت کرد. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنانی از تصمیم واشنگتن در دادن رای ممتنع به قطعنامه‌ای که در آن خواستار متوقف شدن شهرک سازی رژیم صهیونیستی شده، حمایت کرد.وی در ادامه تصریح کرد: گسترش سریع شهرک سازی، راهکار تشکیل دو کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم:  دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: روسیه هرگز طرحی برای رقابت تسلیحاتی ندارد و تصمیم و عزمی نیز برای آن ندارد.دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا پیش از این در پاسخ به سئوال شبکه ام اس ان بی سی تاکید کرده بود که “اجازه بدهید یک رقابت تسلیحاتی وجود داشته باشد.”

خبرگزاری ایرنا: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه جمعه شب به صورت تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، در خصوص آخرین تحولات در سوریه و تحقیقات پیرامون ترور سفیر روسیه در آنکارا گفت و گو کرد. منابع نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند: در این تماس تلفنی بر اهمیت همکاریهای مشترک در تخلیه شرق حلب و ادامه همکاری در توسعه دادن آتش بس تامین شده در حلب به سراسر سوریه تاکید شده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست شماری از دانشجویان دانشگاه ها پخش شد، به همه مبارزان و مدافعان در مرزهای جنوبی لبنان، مرزهای غزه، سوریه، عراق و یمن که در شرایط دشوار طبیعی در جبهه های مختلف حضور دارند، درود فرستاد.  وی افزود: دین اسلام هرگز در طول تاریخ به اندازه چند سال گذشته، با مخدوش شدن وجهه روبرو نشده بود. رسانه ها و تکفیریها عامل اصلی مخدوش کردن وجهه اسلام هستند. تکفیریها به نام اسلام، مرتکب جنایت های هولناکی می شوند.

خبرآنلاین:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جمع مردم ازمیر با اشاره به مبارزه کشور با گروه های‌مختلف تروریستی در چندین جبهه تاکید کرد دولتی بزرگ عظمت خود را با اقداماتش ثابت می‌کند.  رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاح تاسیسات جدید یک شرکت لبنیاتی، این سخنان را گفت.

پرس تی وی : باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، لایحه بودجۀ نظامی این کشور به مبلغ 619 میلیارد دلار را برای سال 2017 امضا کرده است. کاخ سفید در ابتدا تهدید کرده بود بودجۀ پیشنهادی را وتو کند زیرا رقم آن 3/2 میلیارد دلار بالاتر از رقم پیشنهادی اوباما بود. با امضای این لایحه حقوق نیروهای امریکایی 2/1 درصد افزایش خواهد یافت.

پرس تی وی :  سفیر سابق انگلیس در سوریه با نادرست خواندن سیاست های لندن در قبال سوریه تاکید کرد این سیاست ها به شکست انجامیده است. پیتر فورد، دیپلمات ارشد سابق بریتانیا، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: انگلستان با تشویق و حمایت از گروه‌های شورشی در سوریه گام در مسیری گذاشت که محکوم به شکست بود.

پرس تی وی :  رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه، ایران و ترکیه و رئیس جمهور سوریه موافقت کرده اند تا در گفتگوهای صلح سوریه در پایتخت قزاقستان شرکت کنند. پوتین روز جمعه در جریان نشست خبری پایان سال میلادی در مسکو، این اظهارات را بیان کرد. انتظار می رود این مذاکرات در اواخر دی ماه (اواسط ژانویه 2017) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *