جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمله مقاومت عراق به شهر حیفا

تهران-ایرنا-مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه اعلام کرد که به یک هدف حیاتی را در بندر حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading
5 بهمن ماه 1395

رسانه ها ؛ توافق درآستانه بر سر چارچوب حفظ آتش‌بس در سوریه و ..

۱۳۹۵/۱۱/۰۵ | رصد

شورای راهبردی آنلاین: توافق ایران، روسیه و ترکیه بر سر چارچوب حفظ آتش‌بس در سوریه، محکومیت ازسرگیری ساخت‌وساز‌های اسرائیل از سوی فرانسه، دفاع مجدد صدراعظم آلمان از سیاست‌های خود در زمینه پناهجویان، آغاز عملیات جدید الحشد الشعبی در محور «تکریت-موصل»، دستور ترامپ به خروج آمریکا از توافقنامه تجارت آزاد کشورهای حوزه اقیانوس آرام ، حرکت چراغ خاموش ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، قرارداد تسلیحاتی جدید آمریکا با عربستان و کویت، پیام جدید پیونگ یانگ به ترامپ و آمریکا در پی احداث پایگاه نظامی در سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه بر سر چارچوب حفظ آتش‌بس در سوریه و مقابله با نقض آن توافق کردند. هیئت‌های ایرانی، روسی و ترکیه‌ای حاضر در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» پایتخت قزاقستان روی سازوکاری جهت حفظ آتش‌بس فراگیر و مقابله با هرگونه نقض آن، به توافق رسیدند. خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع مطلع حاضر در آستانه نوشت امروز (سه‌شنبه) نشست سه‌جانبه‌ای میان نمایندگان تهران، مسکو و آنکارا در خلال مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان درحال برگزاری است.

خبرگزاری فارس: فرانسه ضمن محکوم کردن اقدام اسرائیل در تصویب ساخت 566 واحد مسکونی صهیونیست‌نشین جدید در قدس شرقی، آن را تهدیدی جدی برای راه‌حل تشکیل دو دولت ارزیابی کرد.  «رومن نادال» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه طی اظهاراتی در این خصوص اعلام کرد: «شهرک‌سازی تهدیدی جدی برای راه‌حل تشکیل دو دولت است که جامعه بین‌المللی طی کنفرانس بین‌المللی 15 ژانویه پاریس علاقه خود به آن را اعلام کرد.»

خبرگزاری فارس:  صدراعظم آلمان ضمن دفاع مجدد از سیاست‌های خود در زمینه پناهجویان و انتقاد از گسترش تفکرات افراطی در جهان گفت که با پوپولیسم و قطبی‌گرایی نمی‌توان پیشرفت داشت. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در سخنانی در وورتسبورگ بار دیگر از سیاست‌های خود در زمینه پذیرش پناهجویان دفاع کرد. مرکل گفت: «آلمان در معرض آزمونی بزرگ قرار دارد و ما باید این امتحان را پشت‌سر بگذاریم چرا که ما یک دولت قانونی داریم.»

خبرگزاری فارس:  نیروهای الحشد الشعبی عراق، عملیات جدیدی علیه نیروهای تروریستی داعش در شمال تکریت و در مسیر ارتباطی این شهر به موصل مرکز استان نینوی آغاز کرده‌اند. «الحشد الشعبی»‌ (بسیج مردمی عراق) امروز عملیات پاکسازی شمال و شمال شرق شرقاط و مسیر ارتباطی تکریت موصل را آغاز کرد.

ان اچ کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا یک دستور ریاست جمهوری را امضا کرده است که بطور رسمی این کشور را از توافقنامه تجارت آزاد مشارکت کشورهای حوزه اقیانوس آرام (تی.پی.پی) خارج می کند. ترامپ طی مبارزات انتخاباتی اش وعده داده بود که از «تی.پی.پی» خارج شود. آمریکا و ۱۱ کشور دیگر از جمله ژاپن، این توافقنامه را زمانی که باراک اوباما، رییس جمهور بود، امضا کردند. این توافقنامه تجارت آزاد بدون تایید آمریکا اجرایی نخواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  سنای آمریکا “مایک پامپئو”  را به عنوان مدیر آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) تایید کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در جریان سخنرانی در مقر سازمان سیا در ویرجینیا، مایک پامپئو، سیاستمدار اهل ایالت کانزاس را مورد تحسین قرار داد.وی گفت: برای بسیاری از پست‌های کابینه باید ۸ یا ۹ نامزد را مورد بررسی قرار دهم اما از نظر من برای مدیریت سازمان سیا پامپئو تنها نامزد مناسب است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دولت ترکیه در راستای طرح خود برای ایجاد یک منطقه حائل در شمال سوریه، اعلام کرده که می‌خواهد زیرساخت‌ها و تاسیسات در بخشی از نوار مرزی دو کشور را که از تروریست‌های داعش پاکسازی شده، بازسازی کند. ارتش ترکیه با کمک مخالفان مسلح سوری در عملیاتی تحت عنوان “سپر فرات” 2000 کیلومتر مربع در امتداد مرز جنوبی ترکیه با مناطق شمالی سوریه را از تروریست‌های داعش پاکسازی کرد. برخی محلی‌ها که به خاطر تهدید داعش از خانه‌های خود فرار کرده‌اند، در حال حاضر به این منطقه بازگشته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور تجهیزات دفاعی به ارزش یک میلیارد دلار را به عربستان و کویت خواهد فروخت. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه از کنگره خواهد خواست که براساس قوانین اداری مربوط به معاملات سلاح با دستیابی عربستان به ۱۰ بالن شناسایی و تجهیزات برای راه‌اندازی این بالن‌ها موافقت کند. این بالن‌ها ساخت شرکت لاکهید مارتین هستند.در این بیانیه آمده است: این معامله اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را از طریق تقویت امنیت هم‌پیمانی مهم که همچنان قدرتی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در خاورمیانه است، تقویت خواهد کرد.

خبرگزاری مهر: نخست وزیر استرالیا می گوید هر چند اعضای پیمان ترانس- پاسیفیک به چارچوب «TPP منهای آمریکا» فکر کرده اند، اما همچنان به تغییر سیاست تجاری دولت جدید واشنگتن، امیدوار هستند. «ملکوم ترنبول» از عزم دولت کانبرا به مذاکره با سایر کشورهای عضو TPP از جمله ژاپن، نیوزیلند و سنگاپور برای حفظ این پیمان علیرغم خروج آمریکا، خبر داد. وی در عین حال از امکان تغییر سیاست واشنگتن در طول زمان و تمایل «رکس تیلرسون» گزینه ترامپ برای پست وزارت امور خارجه و بسیاری از جمهوریخواهان کنگره برای حفظ TPP، سخن گفت.

  خبرگزاری مهر:   رئیس جمهوری فرانسه با انتقاد ضمنی از سیاست های تجاری همتای آمریکایی خود، از تمایل اتحادیه اروپا به گسترش رابطه با بلوک تجاری اتحادیه پاسیفیک، سخن گفت. «فرانسوا اولاند» می گوید در مذاکرات مشترک با اتحادیه اروپا، به دنبال تقویت تجارت و سرمایه گذاری در بلوک «اتحادیه پاسیفیک» خواهد بود.اولاند که در سفری رسمی به کلمبیا رفته است، پس از امضای توافق هایی در زمینه توریسم، آموزش وامنیت با «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهوری این کشور، گفت: فرانسه و اروپا خواهان برقراری رابطه با اتحادیه پاسیفیک هستند و می توانند آغازگر مذاکراتی در راستای توسعه تجارت باشند.

خبرگزاری مهر:   دبیرکل ناتو در تماس تلفنی با وزیر دفاع آمریکا درباره مناسبات آتی دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در گفتگوی تلفنی با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع در کابینه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا درباره همکاری های آتی دوجانبه تبادل نظر کردند. ماتیس در این گفتگو بر اهمیت ناتو برای آمریکا تاکید و خاطر نشان کرد: واشنگتن در فکر بر هم زدن مناسبات خود سازمان پیمان آتلنتیک شمالی نیست.

خبرگزاری تسنیم: معاون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفت راه حل‌های امنیتی باعث تشدید انزوای اسرائیل می‌شود و باید مذاکرات مستقیم را بدون پیش شرط بپذیریم. زیپی لیونی در سخنرانی خود در کنفرانس بنیاد مطالعات امنیت ملی اسرائیل در تل آویو گفت: اسرائیل باید برای دستیابی به راه حل سیاسی با فلسطینی ها تلاش کند. نمی توان به راه حل امنیتی تکیه کرد.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر تجارت ژاپن بر ادامه اصرار توکیو به اهمیت قرارداد تجاری تی پی پی برای آمریکا تاکید کرد. هیروشیگه سکو وزیر تجارت ژاپن امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: ژاپن همچنان به پافشاری و اصرار خود در خصوص اهمیت اقتصادی و راهبردی قرارداد تجارت آزاد موسوم به ترانس پاسیفیک برای آمریکا تاکید خواهد کرد. وی در ادامه تصریح کرد: این برای توافقنامه تجاری تی پی پی مهم خواهد بود که آمریکا همچنان یکی از اعضای آن باشد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری فرانسه که چندی پیش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در نقد اتحادیه اروپا و سیاست های اقتصادی این کشور واکنش تندی نشان داده بود، این بار اظهارات دونالد ترامپ در زمینه پیمان بین المللی آب و هوایی پاریس را به چالش کشید. «فرانسوا اولاند» در«بوگاتا» ودربیانیه مشترک مطبوعاتی با همتای کلمبیایی خود، بدون اینکه نامی از ترامپ ببرد، اظهار کرد: برخی ها درک نمی کنند و بی شک آگاه نیستند و هنوز در مورد واقعیت گرم شدن آب و هوای کره زمین سوال می پرسند.

خبرگزاری ایرنا: کره شمالی با شروع فعالیت دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام کرد که همچنان سیاست خود را مبنی بر حمله پیشدستانه به این کشور با تمرکز بر توان هسته ای و تقویت قدرت دفاعی ادامه می دهد.کره شمالی در ابتدای سال جاری میلادی هم اعلام کرد برای آخرین مراحل آزمایش موشک قاره پیمای بالستیک با قدرت حمل کلاهک هسته ای آماده است و هر زمانی که لازم باشد دست به شلیک آن می زند.

خبرگزاری صدا و سیما:  نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا در گفتگو با سی ان ان گفت: تظاهرات مردم آمریکا علیه رییس جمهور این کشور، تازه در آغاز راه است . سناتور برنی سندرز افزود: مردم می خواهند به آقای ترامپ بگویند که در بسیاری از موارد، مواضعِ وی در تضاد با خواسته ها و مطالبات اکثریت مردم آمریکاست.

خبرآنلاین: شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در مورد انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس گفت : هنوز تصمیمی نگرفته‌‌ایم. او در ادامه این موضع تازه گفت:  موضوع انتقال سفارت  راباتمامی طرف‌های ذی‌ربط در این زمینه بررسی خواهیم کرد.

یورونیوز:  گزارشهایی که درباره خطای مسیریابی موشک اتمی بریتانیا منتشر شده، ترزا می، نخست وزیر این کشور را تحت فشار بی سابقه ای قرار داده است. ترزا می تحت فشار قرار گرفته است که توضیح بدهد آیا قبل از رای پارلمان بریتانیا درباره نوسازی سیستم تسلیحات هسته ای رخ بریتانیا از این خطا آگاهی داشته است یا خیر. خانم می در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر نشد درباره این مساله پاسخ روشنی بدهد و با وجود اصرار مجری و چهار بار تکرار سوال، از پاسخ مستقیم دادن طفره رفت.

 پارس تودی:  موضع گیری دولت جدید آمریکا در قبال چین، احتمال گسترش تنشها بین واشنگتن و پکن را افزایش داده است. دولت جدید آمریکا اعلام کرد که به چین اجازه نخواهد داد در آبهای بین المللی در دریای چین جنوبی نفوذ کند.دولت « دونالد ترامپ» هشدار داد که ادامه نفوذ و دخالت چین برای تسلط بر آبهای دریای چین جنوبی خطر آغاز جنگ را در منطقه افزایش خواهد داد.

پرس تی وی : آمریکا در پی ساخت یک پایگاه نظامی در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه است.روزنامه دیلی صباح ترکیه گزارش داد امریکایی‌ها می‌خواهند این پایگاه را در غرب شهر حسکه، مرکز این استان، بسازند.خبر احداث این پایگاه در حالی منتشر شد که احتمال بسته شدن فرودگاه نظامی اینجرلیک ترکیه به روی نظامیان امریکایی به خاطر حمایت واشنگتن از گروه‌های شبه‌نظامی کُرد – که از نظر دولت آنکارا گروه‌های تروریستی هستند – وجود دارد.

دویچه وله: به گفته یکی از سخنگویان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا مانعی بر سر راه عملیات مشترک نظامی با روسیه علیه داعش در سوریه نمی‌بیند. شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، در روز دوشنبه به وقت محلی (۲۳ ژانویه/ ۴ بهمن) در واشنگتن گفت، چنانچه امکانی برای مبارزه مشترک با روسیه یا با هر کشور دیگری علیه داعش وجود داشته باشد، دولت آمریکا “قطعا” از آن استفاده خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *