أحدث المقالات

Loading
30دیماه 1396

رسانه ها ؛ نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه و…

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه رایزنی های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه، تعطیلی دولت فدرال آمریکا ، تکذیب خروج نیروهای روسی از «عفرین» ، استقبال مسکو از گفتگوهای مستقیم دو کره، رونمایی از استراتژی جدید نظامی آمریکا ، رایزنی ماکرون و مرکل به منظور اصلاحات در منطقه یورو، تلاش امارات برای گسترش نفوذ در شاخ آفریقا ، قطع فروش سلاح به عربستان و امارات از سوی آلمان و تاکید اردوغان برآغاز عملیات عفرین ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم:  نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه امروز (شنبه) در نشستی مقدماتی در سوچی درباره آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری اجلاس کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه به رایزنی پرداختند.حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور سیاسی، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سدات اونال معاون منطقه‌ای وزارت خارجه ترکیه امروز (شنبه) در یک نشست مقدماتی در سوچی درباره آخرین هماهنگی‌ها برای برگزاری اجلاس کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه شرکت کردند.

پارس تودی:  دولت آمریکا به دلیل اختلاف نمایندگان مجلس سنا در باره بودجه و تصویب نشدن بودجه موقت تعطیل شد.به گزارش پارس تودی، اختلافات حزبی همچنان جهت تصویب بودجه موقف در جریان است و این اختلافات بویژه اختلاف بین رئیس جمهور و نمایندگان دمکرات باعت شد تا دولت فدرال آمریکا تعطیل شود.

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه روسیه خبرهای منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر خروج نیروهای این کشور از شهر عفرین در شمال سوریه را رد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، خروج نظامیان روسی از عفرین سوریه با توجه به آغاز حملات ارتش ترکیه به این منطقه را رد کرد. روز گذشته برخی رسانه ها از جمله رسانه های کشور ترکیه از خروج نظامیان روس از عفرین خبر داده بودند.

خبرگزاری صداو سیما: معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو از گفتگوهای مستقیم بین دو کره استقبال می کند و معتقد است این گفتگوها باید ادامه یابد. ایگور مورگولوف در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس افزود ما از شروع گفتگوهای دو کره ، محتوای این گفتگوها و توافقاتی که دو طرف در نخستین نشست به آنها دست یافتند استقبال می کنیم و بر این باوریم گفتگوهای پیونگ یانگ و سئول باید ادامه یابد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه برتری نظامی آمریکا در حال نابود شدن است، اعلام کرد، در استراتژی جدید نظامی رقابت با قدرت‌های بزرگ به جای مقابله با تروریسم محور توجه آمریکا خواهد بود.به گزارش ایسنا، ماتیس با اشاره به اقدامات دولت این کشور در مقابله با تروریسم در دو دهه گذشته و دستاوردهای موجود، از استراتژی نوین ایالات متحده پرده برداشت اما هشدار داد که تمامی جنبه‌های رقابتی در امر مقابله با تروریسم در حال محو شدن هستند.

 خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان درباره پاره‌ای از مسائل مربوط به اروپا تبادل‌نظر کردند.به گزارش خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پی دیدار با « آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که کشورش بدون همکاری آلمان نمی‌تواند اصلاحات در اروپا را اجرایی کند. وی همچنین از حزب سوسیال‌دموکرات آلمان خواست تا هر چه زودتر در زمینه تشکیل دولتی به ریاست مرکل همکاری کند.

خبرگزاری ایرنا: تلاش های امارات که پیش از این بر روی کنترل سواحل جنوبی یمن و تنگه باب المندب تمرکز داشت، اکنون به بنادر و گذرگاههای اریتره، سومالی و جیبوتی در شاخ آفریقا رسیده است. شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد امارات از زمانی که در سال 2015 ، به ائتلاف عربی در حمله به یمن به رهبر سعودی پیوست سعی دارد نفوذ خود را در سواحل ، بنادر، جزایر و ورودی های دریای سرخ و تنگه راهبردی باب المندب گسترش دهد ؛ اما اکنون از این محدوده فراتر رفته و تا کشورهای شاخ افریقا همانند ارتیره، سومالی و جیبوتی پیشروی کرده است.

الکوثرفارسی:  دولت آلمان تصمیم گرفت صادرات اسلحه به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به دلیل مشارکت در جنگ علیه مردم یمن، متوقف کند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  این تصمیم بعد از مذاکرات احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات که قصد تشکیل دولت ائتلافی این کشور را دارند، گرفته شد. « استفان زایبرت»، سخنگوی دولت آلمان روز جمعه گفت تا زمانی که این دو کشور در جنگ علیه یمن شرکت دارند، تحریم هم برقرار خواهد بود.

یورونیوز: عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر برای دومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور می‌شود. او که از سال ۲۰۱۴ با برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری مورد حمایت گروه اخوان‌المسلمین، بر مسند ریاست جمهوری مصر تکیه زده است، روز جمعه ۲۹ دی اعلام کرد که بار دیگر به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت خواهد کرد. دور نخست انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر قرار است در تاریخ‌های ۲۶ تا ۲۸ مارس ۲۰۱۸ (۶ تا ۸ فروردین ۱۳۹۷) در این کشور برگزار شود.

رادیو چین: لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین شنبه 20 ژانویه (30 دی)، با اشاره به ورود ناوشکن موشکی یو اس اس هاپر آمریکا به محدوده 12 مایل دریایی از جزیره هوانگ یان در شب 17 ژانویه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: نیروی دریایی چین طبق قانون ناوشکن آمریکایی را شناسایی و پس از اعلام هشدار آن را اخراج کرد.این مقام چینی افزود: حق حاکمیت چین بر جزیره هوانگ یان و ‌آبهای اطراف آن غیر قابل بحث است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع امریکا کنگره این کشور را به تصویب بودجه فدرال این کشور فرا خواند تا مخارج نظامی تامین شود.به گزارش اسپوتنیک، دانا وایت، سخنگوی رسمی پنتاگون ضمن اعلام این مطلب در صفحه خود در توییتر نوشت:” دشمنان ما درباره مخارج و سرمایه گذاری های دفاعی بحث نمی کنند. بودجه سال مالی 2018 باید بطور کامل به تصویب برسد”.

آناتولی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانى در ششمین کنگره حزب عدالت و توسعه در استان کوتاهیه اظهار داشت: عملیات عفرین آغاز شده است. این عملیات در منبج ادامه خواهد داشت.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه روسیه با ابراز نگرانی از اظهارات متناقض مقامات آمریکا در خصوص تشکیل نیروی امنیت مرزی در شمال سوریه، اقدام آمریکا را تلاشی برای ایجاد یک نیروی جایگزین در سوریه دانست.سرگئی لاوروف در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با تاکید بر این که کشورش از اظهارات متناقض مقامات آمریکا درباره تشکیل نیروی به اصطلاح امنیت مرزی در شمال سوریه ابراز نگرانی می‌کند گفت: “آمریکا تلاش می‌کند یک نیروی جایگزین در سوریه ایجاد کند”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *