أحدث المقالات

 بلینکن چین را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده آمریکا متهم کرد

نیویورک – ایرنا-  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.

Loading
14خردادماه 1398

رسانه ها؛ درخواست روسیه برای برگزاری نشست سران برجام و…

۱۳۹۸/۰۳/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست ریابکوف برای تعیین زمان برگزاری نشست سران درباره برجام ، تاکید چین بر پایبندی همه طرف ها به برجام ، اظهارنظر جدید پمپئو درباره ایران، وعده ترامپ به انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا، هشدار چین به سفر و تحصیل اتباع خود در آمریکا، توافق امنیتی آمریکا و ژاپن، حضور نظامی روسیه در آفریقای مرکزی ، آمادگی کردهای سوریه برای مذاکره با دمشق و آنکارا، درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره سودان، هشدار اتحادیه اروپا به شورای نظامی سودان و تهدید به استعفای نخست وزیر ایتالیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که اکنون زمان مناسبی است که در آن سران سیاسی در خصوص برجام دیدار کرده و درباره آن تصمیم‌گیری کنند. به گزارش تسنیم، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که چرا برجام پس از سه یا چهار سال در چنین وضعیت قرار گرفته است، گفت: می‌پرسید چرا برجام پس از حفظ آن در این مدت بسیار کوتاه به نقطۀ مطمئنی نرسیده است، بر خلاف آن چه از یک دیپلمات انتظار دارید ساده و صریح به شما می‌گویم این به دلیل اقدامات یک کشور است، و آن کشور آمریکاست که آگاهانه و عامدانه مرتکب نقض فاحش ]برجام[ شد.

پارس تودی :  چین با استقبال از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی ایران به برجام، خواستار اجرای تعهدات طرف های دیگر این قرارداد بین المللی شد. به گزارش پارس تودی؛ “گنگ شوانگ” سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران اعلام پایبندی ایران توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای پانزدهمین بار بیانگر تعهد تهران به برجام دانست و افزود: همکاری چین همچنان با تمام طرف های مرتبط به برجام ادامه خواهد یافت و پکن به شدت حقوق و منافع قانونی خود را حفظ خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا:  وزیرخارجه آمریکا گفت، ایران می‌داند که چگونه با دولت دونالد ترامپ تماس بگیرد، اما تاکنون ما هیچ تماسی از طرف ایران نداشته‌ایم. به گزارش ایرنا، مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه آر تی اس سوئیس افزود، فکر می‌کنم، ایران می‌داند که اگر آنها (مقامات تهران) آماده باشند چگونه با ما تماس بگیرند.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور آمریکا وعده برگزاری گفتگوهای تجاری با انگلیس در صورت خروج از اتحادیه اروپا داده است.به گزارش خبرگزاری مهر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سفر به لندن در توئیتر مدعی استقبال جمعیت انبوهی از خیرخواهان و دوست داران از او شده و افزود: هنوز هیچ تظاهرات اعتراضی علیه آمریکا برگزار نشده است.با این حال ترامپ گفته است که رسانه‌های به گفته او کذب، این معترضان را پیدا خواهند کرد.

خبرگزاری فارس: در حالی که اغلب کاخ سفید درباره سفر آمریکایی‌ها به کشورهای مختلف هشدارهایی صادر می‌کرد، این بار اما دولت چین به شهروندان خود درباره خطر سفر و تحصیل در ایالات متحده هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت فرهنگ و گردشگری چین با صدور بیانیه‌ای از شهروندان خود خواست به دلیل «تیراندازی‌های مکرر، سرقت و آدم‌ربایی‌ها» در خاک ایالات متحده، از سفر به این کشور برحذر باشند.

خبرگزاری صداو سیما: نخست وزیر ژاپن با سرپرست وزارت دفاع آمریکا درباره تحکیم ائتلاف امنیتی دو کشور توافق کردند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری کیودو؛ شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه با پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا درباره تحکیم ائتلاف امنیتی دو کشور و تقویت ثبات در سراسر منطقه هند – اقیانوس آرام توافق کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روسیه اعلام کرد در آینده نزدیک ۳۰ نظامی روس به ماموریت جمهوری آفریقای مرکزی می‌پیوندند. به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در ماه آوریل حکمی درباره اعزام نیروی نظامی روسیه به جمهوری آفریقای مرکزی امضا کرد. مسکو اعلام کرد این اقدام برای کمک به ثبات جمهوری آفریقای مرکزی انجام گرفته است.

الکوثرفارسی:  فرمانده کل نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک اعلام کرد که این نیروها آماده مذاکره با دمشق و آنکارا هستند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از پایگاه العهد، مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک (قسد ) در سخنانی در شهرک رمیلان حومه حسکه گفت: ما خواهان جنگ در منطقه نیستیم. ما برای حل مسائل موجود از طریق مذاکره و نه جنگ تلاش می‌کنیم. ما آماده مذاکره با نظام سوریه و ترکیه و دیگر طرف‌ها برای حل سیاسی بحران هستیم.

العالم:  انگلیس و آلمان خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع سودان شدند. طی روز گذشته خشونت‌ها علیه معترضان سودانی به اوج خود رسیده و منابع خبری از کشته شدن حداقل ۳۰ معترض سودانی در نتیجه حمله نظامیان به جمعیت معترضان خبر دادند. سودانی‌ها خواستار آن هستند که زمام امور این کشور در دست یک حکومت غیرنظامی باشد، هرچند از زمان برکناری عمر البشیر از قدرت در سودان، یک شورای انتقالی نظامی زمام امور را در دست گرفته است.

آناتولی ترکیه: سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا از شورای نظامی سودان خواست مسئولانه رفتار و قدرت را به فوریت به غیرنظامیان واگذار کند. مایا کاسینچیچ، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا طی بیانیه ای در واکنش به حمله نظامیان سودان به معترضان از شورای نظامی این کشور خواست به حق اعتراض مردم احترام گذاشته و قدرت را به فوریت به غیرنظامیان واگذار کند.

یورونیوز:  جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد در صورتی که احزاب تشکیل دهنده دولت به جر و بحث‌های خود پایان ندهند، استعفا می‌کند. بحران در دولت ائتلافی ایتالیا از هفته گذشته و پس از انتخابات پارلمان اروپا بالا گرفت. جنبش ۵ستاره، جریان ساختارستیز سیاست ایتالیا به رهبری لوئیجی دی مایو با افت محبوبیت مواجه شد. این در حالی است که راست‌گرایان افراطی لگا، به صدارت ماتئو سالوینی دو برابر بیش‌تر از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ رای کسب کردند.

رادیو چین:  وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با امانوئل بنه مشاور امور خارجه رییس جمهوری فرانسه تلفنی گفت و گو کرد. وانگ یی در این تماس خاطر نشان کرد، ماه مارس امسال، شی جین پینگ رییس جمهوری چین با موفقیت از فرانسه دیدار کرده و با رییس جمهوری فرانسه مشورت راهبردی داشت. دو طرف در این سفر اعلام کردند باید تفاهم مهم به دست آمده میان رهبران دو کشور اجرا شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *