جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading

آناتومی تکرار تحریم‌های آمریکایی

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: 18 اردیبهشت 1397، رئیس جمهور آمریکا خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد و تحریم‌های هسته‌ای آمریکایی را که طبق این توافق تعلیق شده بود، دوباره اعمال کرد.

به دلیل ساختارهای حقوقی داخلی در آمریکا، این تحریم‌ها قرار است پس از سپری شدن دوره‌ای تدریجی اعمال شود. مطابق فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور همراه با دیگر وزارتخانه‌ها و نهادهای آمریکا قرار است اقداماتی را علیه ایران اتخاذ کنند. بر این اساس، این دستگاه‌ها باید روند اجرایی خود را برای اجرای تحریم‌های ضدایرانی در ظرف زمانی 90 و 180 روزه آغاز ‌کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا از روز 18 اردیبهشت تمدید تعلیق تحریم‌ها برای این دوره‌های زمانی را صادر کرده و در نظر دارد اقدامات لازم را برای حفظ این تعلیق‌ها در دوره مذکور انجام دهد.

اداره نظارت بر سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) هم هر زمان که از نظر اداری برایش مقدور باشد، قرار است مجوزهای عمومی و خاص صادر شده مرتبط با برجام را لغو یا اصلاح کند. این نهاد مجوزهای جدیدی را برای میسر ساختن تراکنش‌ها و فعالیت‌هایی که مطابق این مجوزهای لغو یا اصلاح شده مجاز شمارده شده بودند، صادر خواهد کرد. به این ترتیب، از نظر فنی، در پایان دوره‌های تدریجی 90 و 180 روزه، تحریم‌های آمریکایی دوباره وضع خواهد شد.

دولت آمریکا ادعا کرده به صورت تهاجمی از ابزارهای تحریمی‌اش علیه ایران استفاده خواهد کرد. مورد جدید تحریم ضدایرانی آمریکا، قانون موسوم به مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) است که تحریم‌های مضاعفی را علیه کشورمان در نظر گرفته است.

تحریم‌هایی که قرار است پس از 90 روز دوباره اعمال شود

پس از دوره 90 روزه که 6 اوت 2018 (15 مرداد 1397) خواهد بود، دولت آمریکا قصد دارد تحریم‌های زیر را که مطابق برجام تعلیق شده بود، دوباره وضع کند:

  • تحریم‌های خرید یا دستیابی به دلار آمریکا توسط دولت ایران؛
  • تحریم‌های تجارت با ایران در قالب طلا یا فلزات گرانبها؛
  • تحریم‌های فروش، تامین یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم به مقصد یا از مبدا ایران در زمینه گرافیت، فلزات خام یا نیمه خام همچون آلومینیوم و فولاد، زغالسنگ و نرم‌افزار یکپارچه‌سازی روندهای صنعتی؛
  • تحریم‌های مربوط به تراکنش‌های چشمگیر مربوط به خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری مبالغ یا حساب‌های پرحجم در قلمرو ایران که به ریال تبدیل شده باشند؛
  • تحریم‌های خرید، تعهد پرداخت یا تسهیل صدور اوراق قرضه ملی ایران؛ و
  • تحریم‌های بخش خودروسازی ایران.

علاوه بر این‌ها، دولت آمریکا مجوزهای صادر شده مطابق با برجام را که تحت تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران قرار داشت، به شرح زیر لغو خواهد کرد:

  • واردات فرش و مواد خوراکی دارای منشاء ایرانی و تراکنش‌های مالی مشخص مرتبط با آن‌ها مطابق مجوز عمومی صادر شده در این رابطه؛
  • فعالیت‌های اتخاذ شده مطابق مجوزهای خاص صادر شده در ارتباط با بیانیه سیاست صدور مجوز برای فعالیت‌های مربوط به صادرات یا صادرات مجدد هواپیماهای غیرنظامی و قطعات و خدمات مربوطه آن‌ها به ایران؛ و
  • فعالیت‌های در حال اجرا مطابق مجوز عمومی مرتبط با قراردادهای مربوط به مجوز اخیرالذکر.

تحریم‌هایی که قرار است پس از 180 روز دوباره اعمال شود

در پی دوره 180 روزه که موعد آن در 4 نوامبر 2018 (13 آبان 1397) به سر می‌رسد، دولت آمریکا تحریم‌های زیر را که مطابق برجام تعلیق شده بود، دوباره وضع می‌کند:

  • تحریم‌های ضد کارگزاران بنادر، خطوط کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران، شامل خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خط کشتیرانی جنوب ایران یا شرکت‌های وابسته به آن‌ها؛
  • تحریم‌های ضد تراکنش‌های مرتبط با نفت از جمله علیه شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفتیران و شرکت نفتکش ملی ایران شامل خرید نفت، محصولات نفتی یا فرآورده‌های نفتی از ایران؛
  • تحریم‌های ضد تراکنش‌های نهادهای مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و نهادهای مالی معین ایران مطابق بخش 1245 قانون مجوز دفاع ملی سال مالی 2012 (NDAA)؛
  • تحریم‌ها علیه خدمات پیام‌رسان تخصصی مالی به بانک مرکزی ایران و نهادهای مالی ایرانی که در قانون تحریم‌های جامع ایران و منع سرمایه‌گذاری مصوب 2010 (CISADA) وضع شده است؛
  • تحریم‌ها علیه خدمات تعهدی، بیمه یا بیمه مضاعف؛ و
  • تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران.

واکنش‌ها به خروج آمریکا از برجام

رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه شب با تکرار اتهامات بی اساس خود علیه ایران و توافق هسته‌ای، اعلام کرد این کشور دیگر در برجام نخواهد ماند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج این کشور از برجام اعلام کرد که به وزارت خارجه دستور داده ظرف چند هفته آینده با کشورهای اروپایی و روسیه و چین، رایزنی و مذاکره شود و اگر منافع ملت ایران تامین شود، کشورمان در برجام باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: از این لحظه، توافق برجام بین ایران و پنج کشور است و از این لحظه توافق 1+5 ، یک را از دست داده است؛ در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که 6 کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل می کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم ما هیچگونه نگرانی برای آینده کشور نداشته باشند، زیرا از هفته‌ها و ماه‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که ترامپ وفادار به تعهدات بین‌المللی نیست و از جمله وفادار به برجام نخواهد بود و بر این مبنا تصمیمات لازم را برای مسایل اقتصادی اتخاذ کردیم.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام با ابراز تاسف از بیانیه ترامپ تاکید کرد که اتحادیه اروپا به توافق هسته ای با ایران پایبند و مصمم به حفظ آن است و بر اساس منافع خودش عمل می کند.

موگرینی که در شهر رم سخن می گفت، افزود: اتحادیه اروپا از بیانیه رئیس جمهوری آمریکا متاسف است. توافق هسته ای برای امنیت منطقه، اروپا و کل جهان حیاتی است. اتحادیه اروپا مصمم است که مطابق با منافع امنیتی خود عمل کند و از سرمایه گذاری های خود محافظت کند. ما این توافق را حفظ خواهیم کرد.

وزارت امورخارجه روسیه هم با صدور بیانیه‌ای، ضمن ابراز تاسف شدید از اقدام رییس جمهور آمریکا، اعلام کرد: آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای که قراردادی چندجانبه و تعهدی بین المللی است، موازین اساسی حقوق بین الملل را زیر پا گذاشت و نسبت به حقوق و قواعد بین المللی تخلفی آشکار کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: روسیه با حمایت از حفظ و ادامه برجام، به تلاش‌ و همکاری با اروپا و چین، برای اجرای کامل تعهدات این کشورها ادامه خواهد داد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز از خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران ابراز تأسف کرد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت کشورش برای حفظ توافقنامه هسته ای ایران تلاش می کند و در این میان، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از دیگر طرف های توافق هسته ای ایران خواست به تعهدات به طور کامل پایبند باشند و گفت از تصمیم آمریکا به خروج از توافق هسته ای ایران به شدت نگران است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *