جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

هلند ازسرگیری کمک به آنروا را مشروط کرد

تهران- ایرنا- دولت هلند جمعه اعلام کرد، در صورتی که آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا پیشنهادها برای تقویت بی‌طرفی خود را اجرا کند، ازسرگیری کمک‌ها به این نهاد را بررسی می‌کند.

Loading

رسانه‌ها؛ منطقه یورو دچار رکود تورمی و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: افزایش رکود در اتحادیه اروپا در پی ادامه جنگ اوکراین، ابراز نگرانی امانوئل مکرون ازچشم انداز آینده فرانسه، فراخوان اپوزیسیون آلمان برای اعتراضات داغ در فصل سرما، اظهارات زلنسکی در مراسم سالگرد استقلال اوکراین، کندی عمدی عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بسته جدید کمک‌های نظامی انگلیس  به اوکراین، تهدید هسته ای وزیر خارجه انگلیس، هشدار آمریکا به ترکیه در مورد تجارت با روسیه، دیدار شرمن و هولاتا با محوریت ایران ، ابراز نگرانی نتانیاهو از توافق احتمالی ایران و آمریکا، ایران‌هراسی گانتز برای جلوگیری از حصول توافق هسته ای، پاسخ آمریکا به ایران درباره متن پیش نویس توافق هسته‌ای، ممنوعیت واردات برخی فلزات مهم از ایران، روسیه و چین در پنتاگون، سفر هیات پارلمانی کانادا به تایوان، اظهارات وزیر دفاع چین در نشست سازمان همکاری شانگهای و تاکید بر جدایی ناپذیری تایوان ، برگزاری اولین نشست «چارچوب اقتصادی حوزه اقیانوس های هند و آرام برای مقابله با نفوذ چین و تحرکات ارتش آمریکا در سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: سیر صعودی نرخ تورم و عدم وجود چشم‌انداز روشن از آینده، روند تولید کالا و خدمات را در فرانسه برای نخستین بار طی یک سال و نیم گذشته نزولی کرد.شرکت اس‌اَند‌پی گلوبال (S&P Global) که در حوزه تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی فعالیت می‌کند، با انتشار نتایج تازه‌ترین بررسی خود اعلام کرد که شاخص مدیران خرید (PMI) در دومین اقتصاد اروپا یعنی فرانسه به ۴۹.۸ واحد سقوط کرده که این افت بیش از تخمین‌های اولیه کارشناسان بوده است.شاخص مدیران خرید (PMI)، رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارها و چشم‌انداز مورد انتظار آنها را ارزیابی می‌کند.

رادیو چین: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی با اشاره به مسائل و مشکلات پیش‌روی کشورش تاکید کرد که دوره فراوانی و بی‌مبالاتی و بدیهیات به پایان رسیده و زمان فداکاری فرارسیده است. مکرون در نشست هیئت وزرا که در کاخ الیزه برگزار شد، درمورد تغییراتی که کشورش با آن مواجه است، گفت: ما بیش از هر چیز در حال تجربه تغییر و تحولاتی عظیم هستیم.

خبرگزاری تسنیم:  در حالی که این روزها تورم روزافزون ناشی از جنگ اوکراین نارضایتی زیادی را در بین شهروندان آلمانی ایجاد کرده است، اپوزیسیون آلمان از جمله حزب چپ و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان از تصمیمات خود برای کشاندن این نارضایتی‌ها به خیابان‌ها خبر داده‌اند.تورم به صورت روزافزون تمایل آلمانی ها به خرید را کاهش می دهد. رئیس صندوق‌های پس‌انداز در آلمان هم این طور ارزیابی می کند که اکثر شهروندان آلمانی به‌دلیل تورم بی‌سابقه، به‌طور فزاینده‌ای به مرزهای مالی خود رسیدند و دیگر چیزی برای پس‌انداز ندارند.اقتصاددانان هشدار دادند که این عوارض، به رشد تورم آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به‌شمار می‌رود، شتاب خواهد بخشید. نرخ تورم این کشور اکنون به 8.5 درصد رسیده است.

دویچه وله:  رئیس جمهور اوکراین  به مناسبت  سالروز استقلال این کشور و شش ماهه شدن جنگ، سخنرانی کرد. ولودیمیر زلنسکی در بیانیه‌ای وعده داد اوکراین همه مناطق تحت اشغال روسیه از جمله کریمه و دونباس را بازپس خواهد گرفت. او گفت که تا آخرین نفس برای آزادی کشورش مبارزه خواهد کرد. زلنسکی در یک کلیپ ویدیویی که در میدان استقلال و بلوار معروف کی‌یف ضبط شده بود  و در آن تانک‌های تخریب شده و سایر ادوات جنگی روسیه دیده می‌شدند، گفت سربازان روس برای یک رژه نظامی آمده بودند. او مقاومت شش ماهه مردمش و سربازان این کشور را ستود و افزود استقلال تنها هدف آنها بوده است.

تی .آر.تی ترکیه: وزیر دفاع روسیه در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از کندی عمدی عملیات نظامی ویژه در اوکراین خبر داد. سرگئی شویگو اعلام کرد: حملات به اوکراین در چهارچوب عملیات نظامی ویژه را برای کاهش میزان تلفات جانی به حداقل بطور آگاهانه کند کردیم. شویگو ضمن اشاره به اینکه به‌دلیل رد اجرای قرارداد مینسک از سوی اوکراین و ایجاد تهدید علیه مردم دنباس و در آینده علیه روسیه به عملیات نظامی ویژه در اوکراین شروع کردند گفت: عملیات نظامی ویژه در اوکراین به‌شکلی مناسب با برنامه ادامه یافته و کلیه وظایف و اهداف تعیین شده تکمیل خواهند شد.

ایران پرس: انگلیس از بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد. نخست وزیر انگلیس ضمن اعلام بسته جدید کمک تسلیحاتی کشورش به اوکراین گفت باید با هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با روسیه مقابله کرد.بوریس جانسون در سخنانی اعلام کرد که بسته جدید کمک نظامی به اوکراین شامل سامانه‌های موشکی به ارزش ۵۴ میلیون پوند است. وی تصریح کرد: پوتین اوکراین را دست کم گرفت و متوجه نیست که اوکراینی‌ها کشور و خاک خود را دوست دارند. هیچکس انتظار نداشت که اوکراین بتواند در برابر زرادخانه نظامی روسیه موفق عمل کند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه بریتانیا، که نامزد پست نخست وزیری است، گفت که آماده است در صورت لزوم دکمه پرتاب سلاح هسته ای را فشار دهد.لیز تراس در جریان سخنرانی در بیرمنگام در پاسخ به این سوال که اگر چنین تصمیمی گرفته شود چه احساسی خواهد داشت، گفت: فکر می کنم این وظیفه مهم نخست وزیر است. من آماده انجام آن هستم.در بریتانیا در ۲۰ ژوئیه پنجمین دور رای گیری نمایندگان پارلمان از حزب محافظه کار برای انتخاب رهبر این حزب برگزار شد که نخست وزیر این کشور نیز خواهد بود. بر اساس نتایج آن، دو نامزد به فینال رقابت انتخاباتی راه یافتند: لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی سابق.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت خزانه داری آمریکا با ارسال نامه‌ای برای انجمن ارشد تجاری ترکیه هشدار داد که در صورت تجارت آنکارا با مسکو، این کشور مورد تحریم‌های واشنگتن قرار می‌گیرد. انجمن ارشد تجاری ترکیه اعلام کرد که نامه‌ای را از وزارت خزانه داری آمریکا در خصوص وضع تحریم‌های احتمالی در صورت ادامه تجارت میان این کشور با روسیه دریافت کرده است.آمریکا: ترکیه با روسیه تجارت کند، تحریم می‌شود. انجمن تجاری ترکیه دریافت نامه از وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تحریم‌های احتمالی در صورت ادامه تجارت با روسیه را تایید کرده است.

خبرگزاری ایلنا:  «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا طی دیداری در واشنگتن، درباره ایران گفت‌وگو کردند.وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رایزنی درباره روابط دوجانبه و آنچه «چالش‌های امنیتی ناشی از ایران» خوانده شده است، گفت‌وگو کردند.بر اساس این گزارش، شرمن در این دیدار بار دیگر بر تعهد قاطع آمریکا به تامین امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.هولاتا که در پی نگرانی صهیونیست‌ها از احتمال احیای برجام به واشنگتن سفر کرده است، قرار بود دوشنبه گذشته با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند ولی این دیدار لغو شد.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از امضای توافق احتمالی برای رفع تحریم های ایران انتقاد کرد. نتانیاهو افزود که توافق جدید با ایران از توافق قبلی برای اسرائیل بدتر است.نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین از عدم گنجاندن برخی شروط دیگر در توافق احتمالی همچون فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و توسعه موشک‌های بالستیک انتقاد کرد.

العالم فارسی:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به سفر خود به واشنگتن برای انتقال پیامی درباره مذاکرات وین، مدعی شد توافق جدید با ایران، تهدیدی برای امنیت جهان و منطقه غرب آسیا است. گانتز طی بازدید از «پردیس اطلاعاتی و مطالعات سایبری» واقع در بئر السبع، مدعی شد که توافق جدید با ایران، تهدیدی برای امنیت جهان و منطقه غرب آسیا است.

آناتولی  ترکیه:  وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به نظرات تهران در مورد متن پیش نویس توافق هسته‌ای با ایران پاسخ داده است. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نظرات ایران در مورد متن پیش نویس توافق هسته‌ای با ایران پاسخ داده است.وی گفت: ما نظرات ایران را درباره پیش نویس متن اتحادیه اروپا از طریق اروپا دریافت کردیم. تحقیقات ما در این زمینه امروز به پایان رسیده و ما پاسخ خود را به اتحادیه ارسال کرده‌ایم. پرایس هیچ جزئیاتی در مورد محتوای پاسخ ایالات متحده به اشتراک نگذاشت.

خبرگزاری فارس: پنتاگون از نهایی شدن قانون عدم واردات برخی فلزات و آلیاژهای مهم از ایران و برخی کشورهای دیگر با بهانه موضوع امنیت ملی خبر داده است. پنتاگون ( وزارت دفاع ایالات متحده) که از اکتبر ۲۰۲۰ ممنوعیت موقت را اعمال کرده بود، این قانون را نهایی کرده است. این وزارتخانه قصد دارد این مسئله را روز پنجشنبه در روزنامه ثبت اسناد دولتی آمریکا اعلام کند.پنتاگون در توجیه این اقدام اعلام کرده که کاهش وابستگی ایالات متحده به تانتالیوم از این چهار کشور یک موضوع امنیت ملی است زیرا عنصر شیمیایی بخش مهمی از زنجیره تامین در تولید سیستم‌های نظامی و غیرنظامی مورد استفاده وزارت دفاع است.تانتالیوم یک فلز کمیاب و سخت است که اغلب برای پوشش موتورهای جت و سایر تجهیزاتی که در معرض گرمای شدید قرار دارند استفاده می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: باوجود مخالفت شدید دولت چین، دولت کانادا از سفر نمایندگان پارلمان این کشور به تایوان حمایت کرد.آدرین بلانچارد سخنگوی وزارت خارجه کانادا صبح پنجشنبه اعلام کرد: چین نباید از سفر قبلا برنامه‌ریزی شده نمایندگان پارلمان کانادا در ماه اکتبر (مهر) از تایوان به عنوان بهانه‌ای برای تجاوز نظامی یا اقدام اقتصادی علیه تایپه استفاده کند.این در حالی است که سفارت چین در کانادا روز سه شنبه در بیانیه‌ای، از استفاده از اقدامات قهرآمیز علیه کشورهایی خبر داده بود که تمامیت ارضی این کشور را زیرسئوال ببرند.بلانچارد  همچنین خواستار حفظ آرامش و خویشتنداری و باز گذاشتن راه‌های گفت‌وگو میان تایوان و چین شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس دفاع چین در نشست سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد: تایوان، تایوان چین است و موضوع تایوان موضوع داخلی چین است.وی فنگه، وزیر دفاع چین خطاب به همتایان خود از سازمان همکاری شانگهای در تاشکند ازبکستان گفت که چین با سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوایل ماه جاری، «به شدت مخالف، شدیدا محکوم و قاطعانه با آن مقابله کرد».

ان. اچ.کی ژاپن: دولت آمریکا اعضای «چارچوب اقتصادی حوزه اقیانوس های هند و آرام برای رفاه» یا IPEF را اعلام کرده است و اولین نشست حضوری سطح وزیران آن ماه آینده برگزار می شود.به این ابتکار عمل تجاری به عنوان راهی برای آمریکا جهت مقابله با نفوذ روز افزون چین در این منطقه نگریسته می شود.دفتر نمایندگی تجاری آمریکا گفت این نشست روزهای ۸ و ۹ سپتامبر در لس آنجلس برگزار خواهد شد.تمامی ۱۴ کشور عضو این چارچوب از جمله ژاپن، هند و تایلند قرار است در نشست ماه آینده شرکت کنند که تمرکزش بر ۴ رکن اصلی تجارت، چرخه تامین باثبات، انرژی پاک و مالیات و اقدامات ضد فساد خواهد بود.

الکوثرفارسی: رسانه ها از کشته شدن شش نفر در حملات دو روزگذشته نظامیان آمریکایی به مناطقی در استان دیرالزور در شرق سوریه خبر دادند. نیرو‌های آمریکایی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و رزمایش‌هایی در پایگاه‌ التنف و در مناطق شرقی و شمال شرقی سوریه انجام شد.جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود حملات هوایی در دیرالزور «به دستور رئیس‌جمهور آمریکا» انجام شده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *