جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهایی در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار روسیه به ناتو درباره عواقب نادیده گرفتن خطوط قرمز و…

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشدار روسیه به ناتو درباره عواقب نادیده گرفتن خطوط قرمز، شناسایی عاملان ترور دختر متحد پوتین، بازگشت سفیر امارات به ایران پس از ۶ سال، پرونده‌های روی میز نشست پنج جانبه سران عرب در مصر، سفر لاپید به آلمان با محوریت برنامه هسته‌ای ایران، «ناامیدی شدید» محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از روند مذاکرات وین، برگزاری بزرگترین رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، تشدید غارت نفتی یمن، سقوط آزاد محبوبیت صدر اعظم آلمان، حمایت بورل از پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا، موضع گیری جدید واشنگتن درباره دارایی های بلوکه شده افغانستان، رزمایش مشترک مصر با یونان و برخی کشورهای عربی، فراخوان حماس و جهاد اسلامی برای دفاع از مسجد‌الاقصی و احتمال صدور حکم بازداشت عمران خان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که سیاست مخرب ناتو در نادیده گرفتن “خطوط قرمز” ترسیم شده توسط مسکو بسیار خطرناک است.معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با نشریه “ایزوستیا” گفت: روند مخرب کشورهای ناتو برای نادیده گرفتن خطوط قرمز ما و کشاندن به رویارویی با روسیه در اوکراین، ایجاد تعادل در آستانه درگیری مسلحانه مستقیم، بسیار خطرناک است. بدیهی است که این امر مملو از تشدید بیشتر تا درگیری نظامی قدرت های هسته ای با عواقب وخیم است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد که سرویس‌های ویژه اوکراین در انفجار مرگباری که در آن “داریا دوگینا”، دختر فیلسوف سیاسی و متحد ولادیمیر پوتین، “الکساندر دوگین” کشته شد، دست داشته‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک بمب در زیر خودرو، در سمت راننده کار گذاشته شده بود.اف اس بی در گزارش خود آورده است: این جنایت توسط سرویس‌های ویژه اوکراین تدارک دیده و اجرا شده است. مجری یک شهروند اوکراینی به نام خانم “ووک ناتالیا” متولد ۱۹۷۹ است که ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۲ به همراه دخترش به منظور سازماندهی عملیات قتل دوگینا و کسب اطلاعات در مورد سبک زندگی او وارد روسیه شده بود.

یورونیوز: امارات متحده عربی روز یکشنبه اعلام کرد در چارچوب سیاست تحکیم روابط با ایران، روابط دیپلماتیک خود با همسایه شمالی را به سطح سفیر ارتقاء می‌دهد. وزارت امور خارجه امارات با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید این خبر اعلام کرد: «سفارت ما در ایران در روزهای آینده کار خود را از سر خواهد گرفت.» براساس این بیانیه سیف محمد الزعبی، سفیر پیشین امارات در تهران به پست خود باز خواهد گشت.

خبرگزاری فارس: اوضاع عراق، قضیه فلسطین، راهکار سیاسی در سوریه، تداوم بحران سد النهضه و تاثیر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از مهمترین پرونده‌های روی میز نشست پنج‌جانبه امروز سران اردن، امارات، بحرین، عراق و مصر است. شهر «العلمین» در غرب استان «الاسکندریه» مصر، امروز (دوشنبه، ۲۲ آگوست)، میزبان نشست کوچک سران عربی با حضور مقامات پنج کشور عراق، امارات، بحرین، اردن و مصر است. به نوشته «شفق نیوز»، این نشست به دعوت «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در چارچوب هماهنگی و رایزنی مستمر بین این کشورها به منظور خدمت به اقدامات مشترک عربی و سوق دادن روابط عربی به سطح پیشرفته برای رویارویی با چالش‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

خبرگزاری ایلنا: «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به آلمان می‌رود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این سفر طی دو هفته آینده انجام می‌شود. این سفر در حالی انجام می‌شود که پایگاه «اکسیوس» به نقل از چندین مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی گزارش داد که دولت ایالات متحده طی روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که با دادن امتیازهای جدید به ایران، موافقت نکرده و توافق هسته‌ای در آینده نزدیک حاصل نخواهد شد. در ادامه این گزارش آمده است که به‌رغم این تلاش‌ها، مقام‌های اسرائیل تأکید کرده‌اند که نمی‌توانند به این تضمین‌های دولت آمریکا اطمینان کنند.

العالم فارسی: خبرنگاران وابسته به رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که «با توجه به نزدیک شدن به زمان دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ، جو ناکامی و ناامیدی شدید بر محافل امنیتی اسراییل حکمفرما شده است». «نوعم امیر» خبرنگار نظامی تارنمای صهیونیستی «مکور ریشون» در این باره گفت که «برخی از جزئیات فاش شده این توافق احتمالی از دستیابی ایران به برخی دست‌آوردها در نتیجه امتیازدهی آمریکا به ایران حکایت دارد که این باعث می‌شود تا ایران پس از توافق هسته‌ای بتواند توان خود را به نمایش بگذارد».

خبرگزاری تسنیم: در بحبوحه تنش های ایجاد شده در منطقه آسیا اقیانوس آرام، آمریکا و کره جنوبی بزرگترین رزمایش نظامی مشترک خود طی چند سال اخیر را از امروز و در بحبوحه تنش ها با کره شمالی آغاز کردند. مقامات کره جنوبی اعلام کردند این رزمایش که به صورت سالانه برگزار می شود از امروز آغاز شده و تا یکم سپتامبر ادامه دارد و امسال به نام« سپر آزادی اولچ ها» نامگذاری شده است. این در حالی است که ارتش کره جنوبی برای نخستین بار از زمان همه گیری کرونا، به طور جداگانه یک رزمایش دفاعی 4 روزه داخلی دیگر را با هدف تقویت آمادگی دفاعی خود از امروز آغاز کرد.

ایران پرس: وزیر نفت دولت نجات ملی یمن گفته از سال 2018 تاکنون نزدیک به نه و نیم میلیارد دلار از منابع نفتی این کشور توسط دولت های  متجاوز به غارت رفته است. به گفته احمد دارس، وزیر نفت و معادن دولت نجات ملی یمن، ائتلاف متجاوز سعودی فقط در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۸ میلیون و ۸۰ هزار بشکه نفت را به ارزش یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار با احتساب بشکه ای ۷۲ دلار به سرقت برد؛ این عدد در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۹ میلیون و ۶۹۲ هزار بشکه به ارزش دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار با احتساب هر بشکه ۷۷ دلار رسید. در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۱ میلیون و ۶۲۷ هزار بشکه نفت به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون و ۱۴۹ هزار دلار با احتساب هر بشکه ۴۹ دلار غارت شد.

رادیو چین: به نوشته خبرگزاری رویترز، نتایج یک نظرسنجی جدید که روز یکشنبه انتشار یافت حاکی از آن است که حدود دو سوم آلمانی ها از عملکرد اولاف شولتز به عنوان صدر اعظم کشورشان و دولت ائتلافی شکننده‌ای که او تشکیل داده ناراضی هستند. اولاف شولتز بعد از آن که در دسامبر 2021 در مقام صدر اعظمی آلمان جانشین آنگلا مرکل شد، تا کنون بحران‌های متعددی را تجربه کرده است. نظرسنجی جدیدی انجام شده از سوی شرکت «اینسا» برای نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ» نشان داد تنها 25 درصد از آلمانی‌ها معتقدند که اولاف شولتز، سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان، عملکرد خوبی در صدر اعظمی دارد. این رقم نسبت به رقم 46 درصدی که در ماه مارس برای محبوبیت اولاف شولتز در این سری نظرسنجی‌ها ثبت شد، شدیدا کاهش نشان می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا: بورل در حاشیه سمیناری در اسپانیا خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم پاسخ ایران معقول است. پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شده و واشنگتن هنوز جواب نداده است. منتظر آمریکا هستیم و امیدواریم که این پاسخ به ما اجازه دهد روند مذاکرات را تکمیل کنیم. نسبت به این مسئله امیدواریم اما نمی‌توان در مورد آن به شما اطمینان بدهم.

خبرگزاری مهر : دولت آمریکا به رغم مسدود کردن ادامه دار چند میلیارد دلار دارایی افغانستان، مدعی است که به ادامه مذاکرات دو جانبه با نمایندگان این کشور در این زمینه پایبند است. سه منبع آگاه از موضوع مدعی شدند که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، به رغم حضور «ایمن الظواهری» سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در افغانستان و احتمال در جریان بودن طالبان از این موضوع، مذاکرات دو جانبه را با هدف آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی های خارجی مسدود شده افغانستان ادامه خواهد داد. رویترز مدعی شد که تصمیم آمریکا برای پیگیری ابتکار عمل در جهت کمک به تثبیت اقتصاد فروپاشیده افغانستان، حاکی ازنگرانی فزاینده واشنگتن در مورد یک بحران انسانی در این کشور است، زیرا پیشتر سازمان ملل متحد هشدار داد با فرا رسیدن فصل سرما تقریباً نیمی از ۴۰ میلیون نفر جمعیت با خطر گرسنگی حاد روبرو هستند.

تی .آر.تی ترکیه: ارتش مصر اعلام کرد رزمایش مشترکی را با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یونان و بخش روم‌تبار قبرس آغاز کرده است. قریب عبدالحفیظ، سخنگوی ارتش مصر در فیس‌بوک اعلام کرد که رزمایش مشترک نظامی «هیرکل-2» در این کشور آغاز شده است. عبدالحفیظ با بیان اینکه رزمایش مذکور با حضور نیروهای امارات، یونان و بخش روم‌تبار قبرس و همچنین عربستان سعودی انجام شد، خاطرنشان کرد: آمریکا، اردن، جمهوری دموکراتیک کنگو و بحرین در این رزمایش به عنوان ناظر شرکت کردند. عبدالحفیظ تصریح کرد: رزمایش نظامی که در پایگاه محمد نجیب در شمال مصر برگزار می‌شود، چند روز به طول خواهد انجامید. در مرحله اول، یگان‌های شرکت‌کننده به منظور تلفیق مفاهیم و تسلیحات مورد استفاده در رزمایش معرفی خواهند شد.

آناتولی  ترکیه: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» و جنبش جهاد اسلامی طی بیانیه‌ای به مناسبت پنجاه و سومین سالگرد به آتش کشیدن مسجد الاقصی فراخوان دادند تا در برابر موارد نقض اسرائیل از مسجد‌الاقصی حفاظت شود. در بیانیه حماس آمده است: هنگامی که مسجد الا‌قصی در سال 1969 به آتش کشیده شد، جهان اسلام و جهان عرب که برای کمک گرد هم آمدند، امروز باید مسئولیت تاریخی خود را برای محافظت از آن در برابر خطرات یهودیت بر عهده بگیرند. در این بیانیه با اشاره به اینکه قدس و مسجدالاقصی در مرکز مبارزه با اسرائیل قرار دارند و عامل وحدت امت اسلامی هستند، تاکید شد: اسرائیل حتی در یک وجب مسجد هم سلطه و مشروعیت ندارد. در بیانیه جهاد اسلامی خاطرنشان شد که قدس جوهره مبارزه با اسرائیل است و بازپس گیری آن وظیفه هر عرب و مسلمان است.

خبرگزاری صدا و سیما: مراد سعید، یکی از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان مدعی شد، دستور بازداشت عمران خان (نخست وزیر سابق) و رئیس این حزب به علت اتهامات وی علیه قاضی و پلیس صادر شده است. از سوی دیگر، شاه محمود قریشی نایب رئیس این حزب و وزیر سابق امور خارجه پاکستان نیز از اینکه دولت اسلام آباد قصد بازداشت عمران خان را دارد ابراز نگرانی کرده است. بر اساس بند ۷ قانون مبارزه با تروریسم، اکنون روند قضایی علیه رهبر حزب تحریک انصاف (PTI) آغاز شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *