جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

حماس: اسرائیل راهی جز مذاکره ندارد

تهران-ایرنا- «غازی حمد» از رهبران جنبش حماس فلسطین امروز جمعه تأکید کرد که صهیونیست ها، هیچ راهی جز مذاکره پیش روی خود ندارند و هر گونه عملیات در «رفح» هیچ سودی برای آنان به همراه نخواهد داشت.

Loading

رسانه‌ها؛ دلار و یورو درآستانه حذف از شبکه بانکی روسیه  و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تاکید روسیه برکنار گذاشتن سوئیفت، دلار و یورو از شبکه بانکی خود، رزمایش جدید اعضای پیمان امنیت جمعی، موافقت پوتین با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا، تاکید گوترش بر اهمیت دسترسی بلامانع بازارهای جهانی به مواد غذایی روسیه، آمریکا در حال توسعه سیستم های مقابله با سلاح های هایپرسونیک، کمک نظامی جدید پنتاگون به اوکراین، اخراج یک عضو پ.ک.ک از سوئد، نشست سه جانبه ترکیه، فنلاند و سوئد، توقف انتقال گاز از خط لوله نورداستریم، سفر رئیس‌جمهور آلمان به سرزمین‌های اشغالی، انتصاب رئیس جدید میز ایران در موساد، طالبان به دنبال اجرای پروژه گازی تاپی، تلاش مصر برای نهایی کردن توافق تبادل اسرا به سفارش رژیم صهیونیستی، سفر هیات نظامی ایران به جمهوری آذربایجان و خیز ژاپن برای ایفای نقش پررنگتر در آفریقا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  معاون وزیرخارجه روسیه با اعلام اینکه بانک این کشور در حال ایجاد یک سازوکار جایگزین برای شبکه بین المللی بین‌بانکی سوئیفت (SWIFT) است، افزود: مسکو در روابط اقتصادی با شرکایش، علاوه بر سوئیفت، دلار و یورو را نیز کنار می‌گذارد زیرا این ارزها « سمی» هستند. «الکساندر پانکین» گفت: مسکو به یک جایگزین ایمن‌ برای سامانه سوئیفت نیاز دارد و در این راستا، بانک روسیه در حال ایجاد «سامانه تبادل داده‌های مالی» (SPFS) است که توانایی مقاومت در برابر فشارهای خارجی را دارد.پانکین با بیان اینکه این تحول در سیستم بانکی روسیه یک انتخاب از روی اجبار اما با توجه به شرایط، کاملا طبیعی است، خاطرنشان کرد: بانک‌های روسیه و مشتریان‌ آن‌ها به طور مداوم برای انجام پرداخت‌های معمولی دچار مشکل می‌شوند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از برگزاری رزمایش نظامی آتی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری مسکو خبر داد. در دیدار با قاسم جومارت توکایف، همتای قزاقستانی خود در سوچی خاطرنشان کرد که امسال روسیه و قزاقستان سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می گیرند و دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها همکاری نزدیک دارند.پوتین گفت: وزارتخانه‌ها و ادارات ما فعالانه کار می‌کنند، کمیسیون بین دولتی فعالانه کار می کند. وزارت خارجه (روسیه و قزاقستان) و وزارتخانه‌های دفاع به طور مشترک در حال آماده سازی رویدادهای مختلف از جمله تمرین های مشترک در چارچوب پیمان امنیت جمعی هستند.

یورونیوز: پوتین با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا موافقت کرد. کاخ ریاست جمهوری فرانسه پس از گفتگوی تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور با رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز جمعه با انجام ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا با عبور از اوکراین و نه روسیه، موافقت کرده است. نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین واقع و تحت کنترل روسیه است. رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با امانوئل ماکرون  با بازنگری بر شرایط لازم برای عبور بازرس سازمان بین المللی انرژی اتمی از روسیه و همچنین بازرسی از نیروگاه زاپوریژیا در صورتی که  بازرس سازمان انرژی اتمی از خاک اوکراین عبور کند، موافقت کرد.

آناتولی  ترکیه:  دبیرکل سازمان ملل بر اهمیت دسترسی بلامانع بازارهای جهانی به مواد غذایی و کودهای روسیه که شامل تحریم‌ها نمی‌شود، تاکید کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در ابتدای ورود به بندر اودسای اوکراین در بین خبرنگاران، بر اهمیت دسترسی بلامانع بازارهای جهانی به مواد غذایی و کودهای روسیه که شامل تحریم‌ها نمی‌شود، تاکید کرد. وی گفت: این مهم است که همه دولت‌ها و بخش خصوصی برای عرضه آنها به بازار همکاری کنند. اگر در سال 2022 کود وجود نداشته باشد، ممکن است در سال 2023 غذا وجود نداشته باشد. من برای رسیدن به این اهداف مصمم هستم، اما این تنها با همکاری همه طرف‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا در حال توسعه سیستم های مقابله با سلاح های هایپرسونیک است. کاتلین هیکس معاون اول وزیر دفاع گفت که ایالات متحده در حال کار بر روی دفاع در برابر سلاح های مافوق صوت است. هیکس به نقل از پنتاگون می گوید: ما بودجه قابل توجهی را برای توسعه قابلیت های ضد مافوق صوت اختصاص داده ایم، زیرا می خواهیم مطمئن باشیم که می توانیم از خود در برابر سلاح های مافوق صوت دفاع کنیم.وی افزود که کار بر روی سلاح های مافوق صوت خود آمریکا نیز در حال انجام است.

ایران پرس: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از ارسال کمک نظامی جدید به ارزش ۷۷۵ میلیون دلار به اوکراین خبر داد. پنتاگون اعلام کرد که این کمک نظامی بویژه در قالب موشک‌های اضافی برای سامانه‌های توپخانه دقیق هیمارس خواهد بود. بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا نیز به مطبوعات اعلام کرد که این کمک جدید همچنین ارسال سامانه‌های توپخانه متحرک کنون و گلوله‌های اضافی سازگار با تسلیحات ارائه شده توسط بریتانیا را فراهم می‌کند. یک مقام ارشد پنتاگون نیز که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه ما هیچ‌گونه بازپس‌گیری قلمرویی توسط نیروهای اوکراینی ندیده‌ایم، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که در مقابل شاهد تضعیف آشکار مواضع روسیه در چندین منطقه هستیم.

تی .آر.تی ترکیه: سوئد یک فرد مشکوک به عضویت در ” پ.ک.ک ” را از کشور اخراج می‌کند. این فرد 26 ساله بنام زینار بوزکورت برای اخراج از سوئد بازداشت شده است. یک روزنامه سوئدی  نوشت: درخواست پناهندگی هشت سال پیش بوزکورت از سوئد شش ماه قبل رد شده و تصمیم به اخراجش از کشور گرفته شده است.در گزارش این روزنامه ضمن اشاره به اینکه سازمان اطلاعات ملی سوئد بوزکورت را به‌علت ارتباط با سازمان تروریستی ” پ.ک.ک ” تحت نظر قرار داده است آمده است: این فرد به‌عنوان تهدیدی برای امنیت سوئد مشاهده شده است.

خبرگزاری ایلنا: ترکیه، سوئد و فنلاند نخستین نشست خود را برای بررسی اجرای یادداشت تفاهم مشترک در ۲۶ آگوست برگزار می‌کنند. «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند ‌در بیانیه‌ای به تلویزیون دولتی سوئد اعلام کرد که اولین نشست برای گفت‌و‌گوها در زمینه تفاهم مشترک در کشورش برگزار می‌شود. «تامی نیستروم»، مشاور وزیر خارجه فنلاند نیز با بیان اینکه کشورش خواهان برگزاری اولین نشست در اسرع وقت است، گفت: «این نشست در ماه آگوست در فنلاند برگزار می‌شود». وزارت خارجه سوئد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین نشست در ۲۶ آگوست برگزار خواهد شد. ترکیه، سوئد و فنلاند در اواخر ژوئن در حاشیه اجلاس سران ناتو در مادرید یادداشت تفاهم سه‌جانبه‌ای را در ارتباط با عضویت دو کشور در این ائتلاف نظامی امضا کردند که بر اساس آن، سوئد و فنلاند متعهد به همکاری کامل با آنکارا در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی و استرداد آن‌ها به آنکارا شدند.

خبرگزاری مهر :  شرکت گازپروم روسیه از توقف انتقال گاز از خط لوله نورداستریم به مدت سه روز به دلیل عملیات مراقبت و نگهداری خبر داد. شرکت گازپروم اعلام کرد که انتقال گاز از خط لوله نورداستریم به دلیل عملیات مراقبت و نگهداری از پایان ماه جاری میلادی به مدت ۳ روز متوقف خواهد شد. نورد استریم به مجموعه‌ای از خطوط لوله انتقال گاز طبیعی گفته می‌شود که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کنند. این در حالی است که اروپا بیش از ۴۰ درصد گاز و زغال‌سنگ مصرفی و همچنین یک چهارم نفت و محصولات نفتی خود را از روسیه تأمین می‌کند. گرچه آمریکا و اتحادیه اروپا بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه را تحریم کرده‌اند اما تاکنون به علت همین وابستگی تحریم بخش انرژی روسیه را تا زمان «خودکفایی» در این زمینه به تعویق انداخته‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  مقامات رژیم صهیونیستی از تدارک سفر فرانک اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور آلمان به سرزمین‌های اشغالی با هدف جلب رضایت اسرائیلی‌ها و باج‌دهی به خانواده وزشکاران اسرائیلی کشته‌شده در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ خبر می‌دهند. فرانک اشتاین‌مایر رئیس‌جمهور آلمان در روزهای آتی به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد. این سفر در واکنش به اظهارات اخیر محمود عباس در محکومیت اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان صورت می‌پذیرد. محمود عباس ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در سفر اخیر خود به آلمان و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برلین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره این که آیا حاضر است اقدام گروه‌های فلسطینی در حمله به ورزشکاران رژیم صهیونیستی در زمان برگزاری رقابت‌های المپیک 1972 مونیخ را محکوم کند یا خیر، گفت؛ “اسرائیل از زمان تأسیس خود 50 هولوکاست را علیه ملت فلسطینیان در دیریاسین، طنطوره و کفرقاسم مرتکب شده است.”، این اظهارات ابومازن با واکنش تند مقامات آلمانی روبه‌رو شد.

دویچه وله: برای نخستین بار یک زن رئیس میز ایران در موساد شد. روزنامه جروزالم‌ پست اعلام کرد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) برای نخستین بار دو زن را در سمت‌های ارشد این سازمان منصوب کرده است. در حال حاضر چهار زن عضو هیئت اجرایی این سازمان هستند. بر اساس آنچه این روزنامه منتشر کرده، یکی از این دو زن به ریاست اداره اطلاعات موساد رسیده که اهمیت این سمت برابر با رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل است و دومی به ریاست بخش ایران سازمان اطلاعات وعملیات ویژه اسرائیل منصوب شده است.

خبرگزاری فارس: مقامات طالبان با تشکیل کمیته تخصصی از چندین وزارتخانه اعلام کردند که طرح تاپی به زودی در افغانستان عملیاتی می‌شود. به گفته وزارت خارجه طالبان، ملاعبدالغنی برادر، معاون اول نخست وزیر و شهاب الدین دلاور، وزیر معادن از اعضای ارشد این کمیته بوده و قرار است هیاتی برای بررسی روند پیشرفت پروژه تاپی به ترکمنستان سفر کند. وزارت خارجه طالبان گفته است که این کمیته، نشست‌های منظم در بارۀ پروژۀ تاپی با هیات‌ ترکمنستانی برگزار می‌کند و تاکنون در بخش تملک زمین و مالیات پیشرفته‌های داشته است. پیش از این وزارت کشور طالبان از تشکیل نیروی ویژه برای امنیت تاپی خبر داده و گفته بود که  هر چند در حال حاضر مشکل در مسیر پروژه تاپی وجود ندارد، اما برای اطمینان کشورهای دخیل در این پروژه، قطعه ویژه امنیتی ایجاد خواهد شد.ترکمنستان در تلاش است تا گاز تولیدی این کشور را از طریق خط تاپی به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند صادر کند اما مشکلات متعددی از جمله نبود امنیت در مسیر انتقال خط لوله تاپی در افغانستان و برخی از مناطق پاکستان یکی از مهمترین مشکلات برای ترکمنستان و خط لوله تاپی است.

العالم فارسی: درحالی که رژیم صهیونیستی از به اسارت گرفته شدن نظامیان بیشتر به دست حماس هراس دارد هیأتی مصری برای رایزنی در خصوص توافق تبادل اسرا عازم غزه و فلسطین اشغالی می‌شود. میانجی مصری برای تجدید مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی در خصوص توافق تبادل اسرا آماده می‌شود بویژه آنکه رژیم صهیونیستی از انجام عملیات جدید مقاومت برای به اسارت گرفتن نظامیان صهیونیست هراس دارد. یک هیأت امنیتی از سازمان اطلاعات مصر به ریاست «احمد عبدالخالق» مسؤول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر بزودی به اراضی اشغالی و غزه سفر خواهد کرد و با مقامات هر دو طرف دیدار می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: هیاتی متشکل از نمایندگان بخش‌های مختلف نیرو‌های مسلح کشورمان با سفر به جمهوری آذربایجان از مناطق آزاد شده این کشور بازدید کردند. بر اساس توافقات دیپلماسی دفاعی تهران و باکو، هیات کارشناسی عالی رتبه ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان با سفر به جمهوری آذربایجان ضمن دیدار با فرماندهان عالی رتبه و مسولان این کشور، دو طرف بر تحکیم و توسعه روابط دو کشور دوست و همسایه تاکید کردند. سرتیپ فرهاد، آریان فر ” , سرپرست هیات اعزامی ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان گفت: در این سفر ۵ روزه دیدار‌هایی میان دو طرف برگزار و بر ترسیم نقشه راه دفاعی، امنیتی دو کشور – مین زدایی مناطق آزاد شده – ایجاد ساز و کار‌های لازم برای تامین امنیت مسیر ترانزیتی و انرژی – مشارکت در امر آموزش دفاعی و بازسازی مناطق آزاد شده گفتگو و تاکید شد.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست وزیر ژاپن قصد دارد در یک کنفرانس بین المللی که با رهبری توکیو در ماه میلادی جاری برگزار خواهد شد، خواهان تلاش های بیشتری برای رشد در آفریقا شود. کیشیدا در هشتمین کنفرانس بین المللی توسعه آفریقا «تیکاد» در روزهای ۲۷ و ۲۸ اوت در تونس شرکت خواهد کرد. هایاشی یوشیماسا وزیر خارجه ژاپن نیز او را همراهی خواهد کرد. به نظر می آید که نخست وزیر با این هدف گذاری خود، چین را در نظر دارد. پکن در سال های اخیر نفوذ خود در آفریقا را افزایش داده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *