أحدث المقالات

 بلینکن چین را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده آمریکا متهم کرد

نیویورک – ایرنا-  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ پروژه تحریم حداکثری روسیه و…

۱۴۰۰/۱۲/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: طرح شش ماده‌ای بوریس جانسون علیه روسیه، ورود ناو هواپیمابر آمریکا به دریای اژه، هشدار شدید پوتین درخصوص استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در اوکراین، تاکید دوباره زلنسکی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع و تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه ، تحریم های مالی جدید ضد روسیه، واکنش آمریکا به تضمین های برجامی روسیه، برگزاری سومین دور مذاکرات روسیه و اوکراین در روز دوشنبه، مکالمه تلفنی وزیران خارجه آمریکا و چین پیرامون اوکراین، بحران در روابط مصر و سودان بر سر پایگاه نظامی روسیه، سفر  مقامات بلندپایه آمریکایی به ونزوئلا، سفر محرمانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو، درخواست شولتس و نفتالی بنت برای پایان فوری جنگ اوکراین ، آزمایش موشک کروز مافوق صوت جدید هند، واکنش امارات به قرار گرفتن در فهرست خاکستری «اف‌ای‌‌تی‌اف» و افتتاح نمایشگاه صنایع دفاعی جهان امروز در عربستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما:  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس طرحی 6 ماده ای  را برای تحمیل حداکثر تحریم اقتصادی به مسکو و پرهیز از اقدام نظامی مستقیم علیه روسیه اعلام کرد. بوریس جانسون برای آنچه که اطمینان از شکست روسیه در جنگ اوکراین خوانده است طرح شش ماده‌ای تهیه کرده و از رهبران کشور‌های غربی خواسته است از آن پشتیبانی کنند. این طرح شامل یک ائتلاف بین‌المللی بشردوستانه برای کمک به غیرنظامیان اوکراین، حمایت از قابلیت‌های دفاع شخصی این کشور و اعمال فشار اقتصادی بیشتر بر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است.

خبرگزاری فارس: یک مقام آمریکایی از ورود ناو هواپیمابر بزرگ آمریکا به شمال دریای اژه همزمان با تشدید تنش بین اوکراین با روسیه خبر داد. رسانه‌ها شنبه شب به وقت تهران از ورود ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» متعلق به نیروی دریایی آمریکا به شمال دریای اژه همزمان با تشدید تنش بین اوکراین با روسیه خبر دادند.این تحول در حالی اتفاق می‌افتد که پنتاگون اعلام کرده که ممکن است مجبور شود حضور نظامی طولانی ‌مدت آمریکا در اروپا را در پی حمله روسیه افزایش دهد.

اسپوتنیک روسیه: پوتین هشدار داد : استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در اوکراین آینده این کشور را زیر سوال می‌برد. رئیس جمهور روسیه در دیدار روز شنبه با زنان مشغول به کار در خطوط هوایی این کشور اظهار داشت: افرادی که نمی‌خواهند این را بفهمند، به ویژه رهبری فعلی اوکراین، باید بفهمند که اگر به کاری که می‌کنند ادامه دهند، آینده دولت اوکراین را زیر سوال می‌برند و اگر این اتفاق بیفتد، به صورت کامل و جامع مسئولیت بر عهده آنها خواهد بود.

العالم فارسی:  رئیس جمهور اوکراین در نشست مجازی با قانون‌گذاران آمریکایی خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شد.رئیس‌جمهور اوکراین همچنین در گفتگو با جو بایدن درخواست‌های مشابهی را مطرح کرد. ولودیمیر زلنسکی گفت که کشورش به کمک بیشتر آمریکا از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین برای مبارزه با عملیات نظامی روسیه، نیاز فوری دارد.

آناتولی  ترکیه:  ویزا و مسترکارت فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوردند.کارت‌های ویزا و مسترکارت صادر شده توسط موسسات مالی خارج از روسیه دیگر در داخل این کشور فعال نخواهند بود.در بیانیه شرکت ویزا آمده است که این شرکت با مشتریان و شرکای خود در روسیه همکاری خواهد کرد تا تمامی پشتیبانی‌های آن در روزهای آینده متوقف شود.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که تحریم‌ها علیه روسیه ربطی به برجام ندارد. این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحریم‌های ما  علیه روسیه به مذاکرات وین مرتبط نیست و بر آن تاثیری ندارد. روسیه هم در واقع از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای منتفع می‌شود.

رادیو چین: سومین دور مذاکرات روسیه و اوکراین دوشنبه برگزار می‌شود. دیوید آراخامیا مذاکره کننده اوکراینی گفت: مذاکرات میان مسکو و کی‌یف برای یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری‌های خونین از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود. نمایندگان کشورهای اوکراین و روسیه برای پایان دادن به درگیری های اخیر که موجب کشته شدن صدها نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده تا کنون دو دور مذاکره برگزار کرده‌اند.

ان. اچ.کی ژاپن: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و وانگ یی، همتای چینیش، جهت تبادل نظر درباره وضعیت اوکراین، روز شنبه مکالمه تلفنی داشتند. وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه ای در این رابطه صادر کرد که در آن آمده است «بلینکن تاکید کرد جهان در حال اقدام یکپارچه برای طرد تجاوز روسیه (به خاک اوکراین) و واکنش به آن است و افزود مسکو حتما بهای سنگینی خواهد پرداخت.»

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه عبری زبان خبر داد، در دهمین روز از جنگ روسیه و اوکراین، نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کرملین دیدار کرده است.روزنامه معاریو خبر داد: بنت و پوتین روز یک شنبه گذشته هم در رابطه با شرایط جنگ روسیه و اوکراین با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته بودند و بنت آمادگی میانجیگری را در این رابطه به پوتین داده بود، اما رئیس جمهور روسیه آن را رد کرد.

دویچه وله: اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل پس از گفت‌وگویی ۹۰ دقیقه‌ای هدف مشترک دو طرف را پایان بخشیدن هر چه سریع‌تر به جنگ اوکراین نامیدند. در این دیدار در مورد نتایج مذاکرات بنت با ولادیمیر پوتین در روز شنبه در مسکو صحبت شده است. دو سیاستمدار توافق کردند که همچنان در تماس نزدیک بمانند.

خبرگزاری ایرنا: استقبال شورای حاکمیتی سودان از احداث پایگاه نظامی روسیه در این کشور خشم مسئولان مصری را برانگیخته و آنها خواستار توضیح خارطوم شده اند. برخی منابع مصری فاش کردند که مسئولان مصری ذیربط در پرونده سودان از آنچه آن را – اقدام گمراه کننده «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» نایب رئیس شورای حاکمیتی سودان در جریان سفر کوتاهش به قاهره در اواخر هفته گذشته و دیدارش با سرلشکر «عباس کامل» رئیس دستگاه کل اطلاعات مصر خواندند- ناراضی و خشمگین هستند.به گفته این منابع، مسئولان مصری از اظهارات حمیدتی پس از بازگشت از مسکو به خارطوم و استقبال او از احداث پایگاه نظامی روسیه در خاک سودان شوکه شده اند، زیرا قاهره پیشتر اعتراض خود را نسبت به چنین اقدامی ابراز داشته و آن را تهدید کننده امنیت دریای سرخ دانسته بود.

خبرگزاری مهر :  بعد از سال ها، از بیم مشکلات امنیتی که بحران اوکراین می تواند برای واشنگتن در پی داشته باشد، هیئتی بلندپایه از مقامات آمریکایی، به کاراکاس سفر کرده است. نیویورک تایمز مدعی شد که شماری از مقامات بلند پایه دولت واشنگتن دیروز شنبه با هدف دیدار با نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، به این کشور سفر کرده‌اند. آمریکا در سال ۲۰۱۹ با تعطیلی سفارت خود در کاراکاس، روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را قطع کرد. به همین دلیل، طی سال‌های اخیر، سفر یک هیئت بلندپایه آمریکایی به ونزوئلا که تحت تحریم‌های شدید دولت واشنگتن است، بی سابقه بوده حال آنکه طبق گمانه زنی‌ها، هدف از این اقدام جدا کردن روسیه از متحدان باقی مانده در آمریکای لاتین عنوان می‌شود.

تی .آر.تی ترکیه: هند موشک کروز براهموس را با موفقیت آزمایش کرد. نیروی دریایی هند با انتشار بیانیه‌ای از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک کروز مافوق صوت براهموس با برد گسترده خبر داد.براساس بیانیه مذکور این موشک از ناو جنگی چنای پرتاب شده و با افزایش برد خود با موفقیت به هدف اصابت کرده است.نیروی دریای هند با بیان اینکه هم ناو چنای و هم موشک براهموس تولید داخلی هستند، اعلام کرد: این موضوع نشان دهنده پیشرفت هند در زمینه فناوری موشکی و کشتی است که به نیروی دریایی‌مان کمک خواهد کرد.

یورونیوز: امارات عربی متحده که به تازگی به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) اضافه شده وعده داد تا اقدامات موثرتری در زمینه تخلفات مالی در پیش گیرد.فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی، سازمانی بین‌دولتی که سال ۱۹۸۹ به ابتکار گروه هفت برای مبارزه با پول‌شویی تاسیس شد کشورهایی را شامل می‌شود که باید تحت نظارت بیشتری برای تخلفات مالی قرار گیرند.امارات روز جمعه به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی، مستقر در پاریس اضافه شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخستین دوسالانه نمایشگاه جهانی صنایع دفاعی در عربستان امروز یکشنبه افتتاح می‌شود. این نمایشگاه در پی شتاب بخشیدن به پیشرفت‌های صنایع نظامی و دفاعی از طریق به نمایش گذاردن آخرین دستاوردهای فنآوری از سرتاسر جهان است. این نمایشگاه با حمایت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و از امروز یکشنبه ششم مارس به مدت چهار روز برگزار می‌شود.  نزدیک به ۶۰۰ غرفه‌دار از بیش از ۴۰ کشور جهان محصولات و فن‌آوری‌های خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *