جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی

ویدیویی از لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9 در آسمان صعده در شمال این کشور را ببینید. این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند./دانشجو

روسیه به کانادا هشدار داد

تهران- ایرنا- روسیه هشدار دارد در صورتی که کانادا دارایی‌های مسکو را مصادره کند، روابط دیپلماتیک خود را با اوتاوا کاهش خواهد داد.

Loading

 رسانه‌ها؛ از ادامه حملات تا برگزاری مذاکره در اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه حملات روسیه به زیر ساخت های نظامی اوکراین، درخواست اوکراین برای ادغام «فوری» در اتحادیه اروپا ، تصویب کمک تسلیحاتی ۴۵۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به کی یف ، اقدام اتحادیه اروپا به انسداد حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی، وتوی دوباره پیش نویس قطعنامه ضد روسیه در شورای امنیت، دستور پوتین برای آماده باش نیروهای بازدارندگی روسیه و واکنش آمریکا، اظهارات رئیس هیات مذاکره کننده روسیه درخصوص توافق با اوکراین و واکنش زلنسکی، مخالفت پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی یک‌جانبه علیه روسیه، درخواست کوزوو برای  تاسیس پایگاه نظامی آمریکا و عضویت در ناتو، نشست فوق العاده اتحادیه عرب و  کابینه ترکیه درباره بحران اوکراین ، تایید آزمایش ماهواره شناسایی کره شمالی و موفقیت چین در پرتاب 22 ماهواره با یک موشک به فضا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اذعان کرد: از آغاز عملیات نظامی ویژه، نیروهای مسلح روسیه ۱۰۶۷ شی از زیرساخت های نظامی اوکراین را هدف قرار داده اند. ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ارتش روسیه طی یک عملیات نظامی ویژه، ۱۰۶۷ تأسیسات زیربنایی نظامی اوکراین از جمله ۲۷ پست فرماندهی و مرکز ارتباطی و ۳۸ سامانه موشکی ضد هوایی را مورد هدف قرار داد. وی توضیح داد که آنها شامل ۲۷ پست فرماندهی و مرکز ارتباطی نیروهای مسلح اوکراین و همچنین ۳۸ سامانه موشکی ضد هوایی پدافند هوایی – اس-۳۰۰، بوک ام-۱ و اوسا و همچنین ۵۶ ایستگاه راداری است.

یورونیوز: اوکراین خواستار ادغام «فوری» در اتحادیه اروپا شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا کشورش را که مدت پنج روز است با ارتش بزرگ روسیه می‌جنگد، «بدون تأخیر» به عنوان عضوی از این اتحادیه بپذیرد.زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «ما خواستار ادغام فوری اوکراین در اتحادیه اروپا از طریق یک رویه ویژه هستیم. من مطمئنم که این کار درست و امکان پذیر است.»

دویچه وله: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه این اتحادیه از حمایت آن‌ها از تحریم روسیه خبر داد. بورل گفت، وزرای خارجه با ارائه ۴۵۰ میلیون یورو کمک تسلیحاتی به اوکراین موافقت کرده‌اند.بورل گفت در پی توافق با گروه هفت کشور صنعتی، روند تحریم بانک مرکزی روسیه نیز به جریان افتاده است. او همچنین از حمایت وزرای خارجه اتحادیه اروپا از تحریم روسیه خبر داد.ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد در استکهلم اعلام کرد به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، سیاست بنیادین کشور خود مبنی بر عدم ارسال سلاح به مناطق بحرانی را تغییر می‌دهد. مِته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک نیز در برابر خبرنگاران گفت که کشورش ۲۷۰۰ سلاح ضدتانک به اوکراین می‌فرستد.

العالم فارسی: وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه ببندند.«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  گفت: ما توافق کردیم که حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی هواپیماهای روسیه بسته شود.وی افزود: هیچ هواپیمای روسی نمی تواند در فرودگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرود آمده یا از آنجا به پرواز در آید.تاکنون اوکراین، انگلیس، فنلاند، لهستان، رومانی، بلغارستان، جمهوری چک، لیتوانی، لتونی، استونی و اسلوونی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، حریم هوایی خود را بر پروازهای شرکت های هواپیمایی روسیه بسته اند.

خبرگزاری صدا و سیما: پیش نویس قطعنامه ضد روسی در شورای امنیت تصویب نشد. روسیه پیش نویس قطعنامه درباره بحران اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد و چین، هند و امارات رأی ممتنع دادند.واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین حمله نمی‌کند.وی ارتش اوکراین را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم کرد.نماینده روسیه افزود: میلیون‌ها خبر جعلی و گمراه کننده درباره عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

تی .آر.تی ترکیه: ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه به وزارت دفاع این‌کشور دستور داد تا نیروهای بازدارنده ویژه این‌کشور را به حالت آماده باش در آورد. پوتین با سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش روسیه اجلاسی ترتیب داد.پوتین در آغاز این اجلاس گفت که کشورهای غربی اقدامات غیردوستانه‌ای در روابط خود با روسیه انجام می‌دهند.رئیس دولت روسیه اعلام کرد: منظورم تحریم‌های غیرقانونی در عرصه اقتصادی است. مقامات بلند پایه کشورهای عضو ناتو نیز اظهارات تهاجمی و خصمانه‌ای علیه کشورمان بیان می‌دارند. به‌همین علت به رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیر دفاع دستور دادم تا نیروهای بازدارندگی ارتش را به حال آماده باش در آورند.نیروهای بازدارندگی ارتش روسیه از سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های هایپرسونیک متشکل هستند.

خبرگزاری ایلنا: نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، تصمیم رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر صدور فرمان آماده‌باش نیروهای هسته‌ای را به منزله تشدید و ادامه جنگ با اوکراین دانست.«لیندا توماس گرینفیلد» گفت که این تصمیم به معنای آن است که پوتین تصمیم دارد جنگ با اوکراین را به شیوه‌ای غیرقابل قبولی، تشدید کند.گرینفیلد افزود که باید به محکوم کردن اقدام‌های پوتین به شدیدترین و قوی‌ترین شکل ممکن ادامه دهیم.وی در ادامه گفت که پوتین از هر شیوه ممکن برای ایجاد ترس در جهان استفاده کرده است و این فقط به معنای آن است که باید تلاش های خود را در اینجا در سازمان ملل و جاهای دیگر افزایش دهیم تا او را پاسخگو کنیم.

خبرگزاری فارس: رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در بلاروس برای توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین اعلام آمادگی کرد. «ولادیمیر مدینسکی» رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در بلاروس تصریح کرد که مسکو تمایل دارد هرچه سریع‌تر با اوکراین به توافق برسد. مدینسکی امروز (دوشنبه) تصریح کرد، از آنجایی که هر ساعت از ادامه درگیری ها تلفات جدیدی را در میان سربازان اوکراینی به همراه دارد، مسکو علاقه مند است تا «در اسرع وقت» با هیأت کی‌یف به توافق برسد. وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «از آنجایی که در هر ساعت از ادامه درگیری، تلفاتی در بین شهروندان و سربازان اوکراینی به همراه خواهد داشت، ما مطمئناً به دستیابی به توافقاتی در سریعترین زمان ممکن علاقمند هستیم. البته این توافقات باید به نفع هر دو طرف باشد».

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور اوکراین اظهار داشت که بعید می‌داند دیدار با هیئت روسیه نتیجه‌ای داشته باشد.ولودیمیر زلنسکی در یک پیام ویدیویی با بیان اینکه بعید می‌داند دیار با روس ها نتیجه ای داشته باشد، افزود: هیچ شهروند اوکراینی شک نداشته باشد که من به عنوان رئیس جمهور تلاش می‌کنم تمامیت ارضی اوکراین حفظ شود.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه چین در خصوص اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه اعلام کرد: پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی یک‌جانبه علیه مسکو مخالف است. خبرگزاری «شینهوا » چین نیز در گزارشی نوشت وزیر امورخارجه چین در گفت و گوی تلفنی با همتای آلمانی خود خاطرنشان کرد، از نزدیک تحولات اوکراین را دنبال می کند و از تمامی تلاش های سازنده برای بازسازی شرایط در اوکراین و دستیابی به توافق سیاسی پشتیبانی می کند. وانگ یی در سخنان خود اعلام کرد، چین حل مسائل از طریق تحریم را تایید نمی کند و  با هرگونه تحریم یکجانبه که برپایه قوانین بین الملل نمی باشد به شدت مخالف است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کوزوو خواستار تاسیس پایگاه نظامی آمریکا و عضویت در ناتو شد.پس از حمله روسیه به اوکراین، وزیر دفاع کوزوو از آمریکا خواسته است تا یک پایگاه نظامی دائمی در کشورش ایجاد کند و روند عضویتش را در ناتو سرعت بخشد. آمریکا در حال حاضر ۶۳۵ سرباز در این کشور منطقه بالکان دارد تا “صلح شکننده” را به عنوان بخشی از “ماموریت حفظ صلح ناتو” دنبال و حفظ نمایند.«آرمند مهاج»، وزیر دفاع کوزوو در صفحه فیسبوک خود نوشت: تسریع عضویت کوزوو در ناتو و داشتن پایگاه دائمی نیروهای آمریکایی یک نیاز فوری برای “تضمین صلح، امنیت و ثبات” در کشورهای بالکان غربی است.استقلال کوزوو در سال ۲۰۰۸ توسط بیش از ۱۱۰ کشور عمدتا کشورهای غربی به رسمیت شناخته شده است، اما صربستان و روسیه هنوز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند.

خبرگزاری مهر : دولتمردان مصر خواستار برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه عرب برای بررسی بحران اوکراین شدند. دولت قاهره خواستار برگزاری نشست فوق العاده اتحادیه عرب به منظور بررسی جنگ اوکراین و تأثیر آن بر کشورهای منطقه شد. در همین راستا، وزارت خارجه مصر بیانیه‌ای صادر کرده است. وزارت خارجه مصر در بیانیه مذکور تأکید کرده است: ما از سران اتحادیه عرب درخواست کردیم تا نشست فوق العاده ای در سطح نمایندگان این اتحادیه برای بررسی جنگ اوکراین تشکیل شود.

خبرگزاری تسنیم: کابینه ترکیه امروز تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره بحران اوکراین و خواسته رئیس جمهور این کشور برای بستن تنگه‌ها تصمیم گیری کند.نشست کابینه دولت ترکیه امروز دوشنبه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور درباره بحران اوکراین در کاخ بش تپه استانبول تشکیل جلسه خواهد داد.در این نشست آخرین وضعیت جنگ اوکراین، تلاشهای ترکیه برای آتش بس و میانجیگری و سناریوهای احتمالی آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طرف ترک طی روزهای گذشته عنوان کرده که براساس پیمان مونترو نمی تواند تنگه ها را ببندد.

ان. اچ.کی ژاپن: رسانه کره شمالی می گوید این کشور برای ساخت یک ماهواره شناسایی آزمایش مهمی را انجام داد. رودونگ سینمون، روزنامه حزب کارگران کره شمالی روز دوشنبه این خبر را گزارش کرد.این روزنامه نوشت که این آزمایش به دانشمندان در تایید ویژگی ها و دقت عملکرد سامانه فیلمبرداری با وضوح بالا، و سامانه انتقال داده ها و دیگر فناوری ها کمک کرد.در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ از طرح دفاعی پنج ساله پیونگ یانگ برای ساخت یک ماهواره شناسایی نظامی رونمایی شد.پیشتر ارتش کره جنوبی گزارش کرد که کره شمالی یکشنبه صبح از حومه پایتخت پیونگ یانگ یک موشک بالستیک به سمت شرق پرتاب کرد.

رادیو چین: چین با موفقیت با یک موشک 22 ماهواره به فضا پرتاب کرد.  چین با موشک حامل لانگ مارچ 8 در مرکز پرتاب ماهواره ون چانگ 22 ماهواره را با موفقیت به فضا فرستاد.طول کل این موشک 48 متر، قطر قسمت اول 3.35 متر، قسمت دوم 3 متر و وزن آن حدود 198 تن است و قدرت پیشران این موشک به 240 تن می‌رسد. 22 ماهواره فوق که با موشک لانگ مارچ 8 به فضا پرتاب شدند در زمینه رصد زمین، مخابرات، انجام آزمایش‌های فضایی و غیره به کار گرفته خواهند شد.چین از سال 2017 پروژه تولید موشک حامل لانگ مارچ 8 را آغاز کرده است و پرتاب یاد شده چهارصدونهمین مأموریت موشک‌های سری لانگ مارچ به شمار می‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *