جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد هر گونه حکمی که از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شود، تأثیری بر اقدامات این رژیم نخواهد داشت، اما «سابقه خطرناکی ایجاد خواهد کرد».

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از نجات برجام تا افزایش چالش ها در فضای ماورای جو

شورای راهبردی آنلاین-رصد: رسیدگی به بحران بدهی در آفریقا، آینده سودان، بحران روسیه-اوکراین، ظهور چین و پیامدهای دفاعی آن برای آمریکا، نجات برجام با متعادل کردن این توافق، بحران قزاقستان، آینده حقوق بین‌الملل در عرصه سایبری و افزایش چالش‌ها در فضای ماورای جو از جمله برجسته‌ترین موضوعات مورد توجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی از نظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به منزله تائید دیدگاه نویسندگان با این اندیشکده‌ها نیست.

فارین پالسی این فوکوس

نجات برجام مستلزم متعادل کردن آن است: با ازسرگیری مذاکرات احیای برجام، بیش از پیش روشن شده است که احیای برجام بدون تضمین دوام آن موضوعی بسیار چالش‌برانگیز است. تحولات چند سال گذشته به‌ویژه خروج ترامپ از برجام و پیگیری پویش فشار حداکثری علیه ایران توسط او و اقدام تلافی‌جویانه تهران با تسریع و گسترش برنامه هسته‌ای این کشور در سطوح و ابعادی بی‌سابقه، این موضوع را بیش از پیش به امری حیاتی تبدیل کرده است.

چتم هاوس

رسیدگی به بحران بدهی در آفریقا: باوجود نشانه‌های امیدوارکننده از بهبود اقتصاد جهانی در سال 2022، وضعیت بدهی در آفریقا همچنان نگران‌کننده است. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، در پاییز 2021 بیش از 20 کشور کم‌درآمد آفریقایی دچار رنج بدهی بودند و یا در معرض خطر بحران بدهی قرار داشتند.

چرا با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم؟: این گزارش با ادعای مذاکره نکردن دولت‌های آمریکا و انگلیس با تروریستها به چرایی این مساله و این که این موضع تا چه اندازه موثر است، می‌پردازد؟

بروکینگز

آینده سودان چه خواهد شد؟: سودان و سودان جنوبی با طیفی از چالش‌ها روبرو هستند. از وقتی‌که سودان جنوبی در سال 2011 کشوری مستقل شد، هر دو کشور تحولات سیاسی، تهدیدات امنیتی، فشارهای زیست محیطی و محرومیت اقتصادی را تجربه کرده‌اند. موفقیت آن‌ها به عنوان دولت-ملت نه تنها بر زندگی مردم این کشورها، بلکه بر منطقه نیز تأثیر خواهد داشت.

اروپا در دوران آشفتگی: بحران روسیه-اوکراین به کجا می‌کشد؟: بعد از استقرار بیش از 100 هزار سرباز روس در مرز اوکراین، انتشار دو پیشنهاد امنیتی روسیه و مجموعه‌ای از تبادلات دیپلماتیک با آمریکا، ناتو و سازمان امنیت و همکاری اروپا، نشانه‌های معدودی وجود دارد حاکی از اینکه ولادیمیر پوتین به دنبال کاهش تنش در مرز با اوکراین باشد.

بلفر

ظهور چین و پیامدهای دفاعی آن برای آمریکا: پیامدهای بین‌المللی ظهور چین چیست؟ انتظار چه تحولاتی را می‌توان داشت و رهبران دفاع ملی آمریکا درباره تأثیرات احتمالی این تحولات چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟

مرکز تحلیل سیاسی اروپا

آیا حمله روسیه به اوکراین آغاز شده است؟: نشانه‌هایی که در اوکراین دیده می‌شود، نشانه‌هایی ناخوشایند است زیرا همین حالا هم حملات جنگ هیبریدی آغاز شده است.

چطور صنعت رباتیک اروپا از بین می‌رود؟: قانون پیشنهادی اروپا که هوش مصنوعی را قاعده‌مند می‌کند، می‌تواند به تخریب آینده پیشرفت رباتیک در این قاره منتهی شود.

کارنگی

آیا دیپلماسی می‌تواند امنیت اروپا را نجات دهد؟: غرب که با تهدید نظامی روسیه علیه اوکراین روبرو و خواهان توقف گسترش بیشتر ناتو است، گفت‌وگو با مسکو را خواستار است. شاید برای جلوگیری از وقوع یک جنگ، تلاش‌های دیپلماتیک که قدرت سخت پشتوانه آن نیست کافی نباشد.

آیا بحران در قزاقستان نشان دهنده تغییر در سیاست خارجی این کشور است؟: اعتراضات در قزاقستان اجتماعی، ضداستبدادی، و ضد خویش و قوم‌پرستی است اما ضد روسی نیست. با این حال با توجه به این که این کشور از روسیه کمک نظامی دریافت می‌کند، این وضعیت می‌تواند تغییر کند.

قراقستان: رازها، دروغ‌ها و سربازان خارجی: شکاف میان نخبگان قزاقستان در خیابان‌های این کشور به خشونت کشیده شده است. شاید حمایت سربازان خارجی رئیس جمهور توکایف را در جایگاه قدرت نگه‌دارد اما آینده سیاسی او را به ولادیمیر پوتین گره خواهد زد.

ترکیه تحت ریاست اردوغان: چطور یک کشور از دموکراسی و غرب روی گرداند: رجب طیب اردوغان از زمان به قدرت رسیدن در سال 2002 تاکنون، به دنبال تغییر بنیادین ترکیه بوده است. کشوری که زمانی ستونی برای ائتلاف غرب محسوب می‌شد، اکنون به یک سیاست خارجی نظامی گرایانه متوسل شده و دموکراسی که با آرزوی پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا حفظ شده بود، جای خود را به حکومتی تک‌نفره در ترکیه داده است.

شورای روابط خارجی آمریکا

برابری واکسن و احیای اقتصاد جهانی: کارشناسان در نشستی در شورای روابط خارجی آمریکا در مورد تلاش‌های توزیع جهانی واکسن، موانع دستیابی به برابری واکسن و معنای آن برای بهبود اقتصاد جهانی بحث کردند.

بنیاد پژوهشی آبزرور هند

آینده حقوق بین الملل در عرصه سایبر: مجادلات و واقعیت‌ها: اگر نکات ظریف درخصوص چگونگی اعمال قوانین بین‌المللی در عملیات‌ سایبری مشخص نشود، می‌تواند ثبات بین‌المللی را به خطر بیندازد.

انرژی هسته ای: راکتورهای مدولار کوچک: آیا راکتورهای کوچک مدولار با توجه با افزایش نیاز به انرژی در سطح جهان، می‌توانند آینده انرژی پاک باشند؟

آینده نبرد اذهان: استفاده از جنگ شناختی توسط دولت‌ها نشان می‌دهد که راه جدیدی برای رقابت پدید آمده است.

بن بست طالبان: شناسایی توسط جامعه بین‌المللی و انسجام داخلی: آیا طالبان قادر خواهد بود ضمن پرداختن به نگرانی‌های خود در سال 2022 با جامعه بین‌المللی تعامل داشته باشد؟ جامعه بین‌المللی وضعیت جدید افغانستان را به رسمیت نشناخته است. بن‌بست میان جامعه بین‌المللی و طالبان در حالی روشن‌تر می‌شود که جامعه بین‌المللی مشتاق حفظ ارزش‌ها و منافع خود است و طالبان حفظ انسجام داخلی را ترجیح می‌دهد.

افزایش چالش ها در فضای ماورای جو: فقدان حکمرانی در فضا می‌تواند در آینده نزدیک در حالی که رقابت‌های ژئوپلیتیک زمینی در فضای ماورای جو منعکس می‌شود، مشکل‌ساز شود.

مرکز امور بین‌الملل بارسلونا

نیو یالتا، وسواس پوتین: گفتمان غالب تشکیلات روسیه با این ایده تغذیه می‌شود که روسیه در معرض تهدید حق حافظت از مرزهایش توسط سپری از دولت‌های مستقل را دارد. روسیه معتقد است که به‌تنهایی می‌تواند به طور مشروع از برتری خود در منطقه حفاظت کند، اما جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق نمی‌توانند تصمیم بگیرند که خود را از شرایط ژئوپلیتیک پسااستعماری که توسط کرملین بر آن‌ها تحمیل شده است، رها کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *