جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت سلامتی پادشاه انگلیس

لندن – ایرنا – کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس در پی انتشار گزارش‌ها پیرامون وخیم‌تر شدن سرطان «چارلز سوم» و برنامه‌ریزی‌های پشت‌پرده دربار، درباره نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری وی، اعلام کرد که وضعیت سلامتی پادشاه پس از یک دوره درمان بهبود یافته است.

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهای در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح؛ «اسرائیل آماده حمله زمینی به این شهر می‌شود»

ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز خود با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده است. به نظر می‌رسد این رژیم برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود. این تانک‌ها و خودروهای زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند.

Loading
با همکاری مشترک شورای راهبردی روابط خارجی و دانشگاه امام صادق (ع)

کتاب «دیپلماسی اقتصادی؛ روندها و چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی» منتشر شد

۱۴۰۰/۱۰/۰۶ | خبر تاپ, خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: شورای‌ راهبردی روابط‌ خارجی و دانشگاه امام صادق (ع) به‌صورت مشترک کتاب «دیپلماسی اقتصادی؛ روندها و چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی» را منتشر کردند.

این اثر نخستین کتاب تألیفی اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) است و دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، رضا توکلی و امیرحسین عرب پور آن را به رشته تحریر درآورده اند.

این کتاب با طرح این ایده که ادبیات نظری دیپلماسی اقتصادی بایستی در بستر فهم مؤلفه‌های نظم جهانی کنونی آموخته شود، در بخش اول به موضوعاتی از قبیل انقلاب‌های‌ فناورانه، تطور معنایی مفهوم قدرت، وابستگی متقابل، جهانی‌شدن، تجارت آزاد، نظام مالی بین‌الملل دلار پایه و منطقه‌گرایی پرداخته است.

بخش اول از این تألیف شامل دو فصل با عنوان بنیان‌های نظری دیپلماسی اقتصادی در جهان کنونی و مفهوم‌شناسی دیپلماسی اقتصادی است.

در بخش دوم هم سه فصل با عناوین دیپلماسی اقتصادی و چشم‌انداز نظم پیش‌روی جهانی، چین؛ قدرت جهانی و ترکیه؛ قدرت منطقه‌ای آمده را به رشته تحریر درآمده است و پس از بررسی چشم‌انداز نظم جهانی و مدل‌های متصور از آن، به تجربه دیپلماسی‌ اقتصادی چین (به‌عنوان کاندیدای قدرت آینده نظم جهانی) و دیپلماسی اقتصادی ترکیه (به‌عنوان کاندیدای قدرت منطقه‌ای) در سطوح راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات توجه کرده است.

نویسندگان این کتاب، آن را این‌طور معرفی کرده‌اند: «فهم چند سطحی از سیاست خارجی کشورها و واقعیات عقبه جهان‌بینی آن، دو مقوله‌ مهم و اساسی است که در فضای تعاملات بین‌المللی نقطه اتکای مهم و اساسی برای درک موضوع دیپلماسی و به‌ویژه دیپلماسی اقتصادی است. جهان کنونی مؤلفه‌هایی یافته است که مخصوص به این دوره تاریخی است. این مؤلفه‌ها یا همان واقعیات مقیّد به زمان، بخشی از لایه جهان‌بینانه سیاست خارجی و به دنبال آن بسترهای شکل‌گیری دیپلماسی در عصر حاضر است. تصور حضور در میان باشگاه قدرت‌های نوظهور، متوقف به طراحی و پیاده‌سازی گونه‌ای کارآمد، پویا و مؤثر از دیپلماسی اقتصادی است. از سوی دیگر، شناخت تجربه قدرت‌های نوظهور در حوزه دیپلماسی اقتصادی به‌مثابه فهم صحیح از کیفیت روابط دوجانبه هر کشور با قدرت‌های پیش‌روی نظم جهانی است. بروز و ظهور قدرت‌های نوظهور و رفتارهای برخی کشورهای جهان نظیر چین، ترکیه، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و … حاکی از داعیه پی‌ریزی نظم جایگزین جهانی است. جمع میان تجربه‌های این کشورها، پس از فهم سازگار با اقتضائات تاریخی دیپلماسی اقتصادی، مهم‌ترین گام از دانش سیاست‌گذاری این امر است که بایستی در اختیار متصدیان امر و اندیشه‌ورزان قرار گیرد. امروزه با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران با شرایط بین‌المللی دشواری روبه‌رو شده است، استفاده از این تجارب و سیاست‌ها و راهبردها و رسیدن به الگوی بومی در پیاده‌سازی دیپلماسی اقتصادی، حائز اهمیت است. این تجربه‌ها، نمونه‌های عینی از تشکیل دولت‌های تجاری و اجرای دیپلماسی اقتصادی در ضمن فهم صحیح از مؤلفه‌های کنونی نظم جهانی مانند وابستگی متقابل، تجارت آزاد، انقلاب‌های فناورانه، منطقه‌گرایی و رژیم‌های بین‌المللی به شمار می‌آید که با منطق نوشتار حاضر مطابقت قابل‌توجهی دارد.»

کتاب «دیپلماسی اقتصادی؛ روندها و چشم‌انداز منطقه‌ای و جهانی» در ۳۳۴ صفحه به چاپ رسیده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *