جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت سلامتی پادشاه انگلیس

لندن – ایرنا – کاخ سلطنتی باکینگهام انگلیس در پی انتشار گزارش‌ها پیرامون وخیم‌تر شدن سرطان «چارلز سوم» و برنامه‌ریزی‌های پشت‌پرده دربار، درباره نحوه برگزاری مراسم خاکسپاری وی، اعلام کرد که وضعیت سلامتی پادشاه پس از یک دوره درمان بهبود یافته است.

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهای در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح؛ «اسرائیل آماده حمله زمینی به این شهر می‌شود»

ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز خود با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده است. به نظر می‌رسد این رژیم برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود. این تانک‌ها و خودروهای زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند.

Loading

رسانه‌ها؛ اجرایی شدن تحریم های ضدچینی بایدن و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: امضای قانون «منع واردات کالاهای تولید سین‌کیانگ»چین از سوی بایدن،آمریکا بدنبال استقرار نیروی نظامی در جزیره ژاپنی مجاور تایوان، دیدار شی جین پینگ با رئیس اجرایی هنگ کنگ،گفتگوی روسیه وآمریکا درخصوص اوکراین، واکنش قاطع مسکو بهرزمایش‌های ناتو در اوکراین، اظهار نظر پوتین درخصوص پایگاه های نظامی مستقر در اطراف روسیه، اعتراض جمهوری آذربایجان به سفر غیرمجاز سیاستمداران فرانسوی به قره‌باغ، درخواست عراق برای مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن، واکنش برجامی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، جزئیات طرح اقتصادی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درباره غزه و شروط موفقیت آن، سخنرانی عجیب اردوغان درخصوص روابط ترکیه و اسرائیل،  انسداد  دارایی‌های ۷۷۰ فرد و موسسه  ترکیه از سوی اردوغان، موافقت مشروط  آمریکا با تعامل مالی با طالبان، تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی،  برداشت بی سابقه از تاسیسات ذخیره سازی گاز در اروپا و آخرین تحولات همه گیری در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در میان تشدید تنش‌ها در روابط واشنگتن و پکن، رئیس جمهوری آمریکا قانونی را امضا کرد که به موجب آن، کالاهای تولیدی در سین‌کیانگ چین حق ورود به آمریکا را ندارند. قانون مذکور پیش از این در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به تصویب رسیده بود.این قانون، واردات تقریبا تمامی‌ کالاهای تولید منطقه سین‌کیانگ چین به آمریکا را ممنوع کرده و از تامین‌کنندگان می‌خواهد تا ابتدا ثابت کنند که محصولاتشان از طریق کار اجباری تولید نشده است.سین‌کیانگ منطقه‌ای است که بخش اعظم مواد و کالاهای موردنیاز در ساخت پنل‌های خورشیدی در جهان، در آنجا تولید می‌شود .

خبرگزاری مهر : منابع ژاپنی اعلام کردند: آمریکا بدنبال استقرار نیروی نظامی در جزیره ژاپنی مجاور تایوان است.آمریکا و ژاپن بدنبال توافقی مشترک برای استفاده از سلسله جزایر نانسی ژاپن و استقرار نیروهای نظامی آمریکا در این جزایر هستند.جزایر نانسی از جزیره ژاپنی کیوشو در شمال تا تایوان ادامه دارد.منابعی در دولت ژاپن گزارش دادند که در توافقنامه پیشنهادی از سوی واشنگتن به توکیو، تعداد نامعلومی از تفنگداران دریایی آمریکا برای ایجاد یک پایگاه نظامی در شرایط اضطراری در جزایر نانسی مستقر خواهند شد.

رادیو چین:  شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین با کری لام، رئیس اجرایی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ که برای ارائه گزارش وظایف خود به پکن آمده، ملاقات کرد و به گزارش وی در مورد وضعیت فعلی هنگ کنگ و کار دولت این منطقه  گوش داد. شی جین پینگ اشاره کرد که در یک سال گذشته وضعیت هنگ کنگ از هرج و مرج به سوی نظم مداوم تثبیت شده تغییر یافته و وضعیت همچنان رو به بهبود است. پیشگیری و کنترل اپیدمی کرونا به نتایج قابل توجهی دست یافته است، اقتصاد به تدریج بهبود یافته است و جامعه ثبات خود را حفظ کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرده است که دیپلمات های کشورش احتمالا اوایل سال میلادی آینده برای گفتگو در مورد اوضاع اوکراین، با دیپلمات های آمریکایی یک نشست سطح بالا در ژنو برگزار خواهند کرد.پوتین روز پنجشنبه کنفرانس خبری پایان سال خود را برگزار کرد و به مدت حدود چهار ساعت به پرسش های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.در حالی که تنش ها بر سر استقرار نیروهای روسیه در مرز با اوکراین افزایش یافته، پوتین گفت که به شدت نگران تلاش آمریکا و ناتو برای تقویت روابطشان با اوکراین است.پوتین گفت که روسیه باید به تضمین امنیت خود فکر کند. او گفت: «توپ در زمین آنها است» که نشان می دهد روسیه به دنبال کسب امتیاز در مذاکرات با آمریکا خواهد بود.

العالم فارسی: وزارت خارجه روسیه با انتقاد از رزمایش‌های نظامی مشترک اوکراین و کشورهای غربی، گفت مسیر تقابل‌جویانه آنها بر حل‌وفصل مناقشات دنباس تأثیر منفی می‌گذارد.«الکسی پولیشچوک» رئیس دپارتمان دوم امور کشورهای مستقل همسود در وزارت خارجه روسیه گفت تمام رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوکراین جهت‌گیری ضد روسی دارند.درحال حاضر حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی کشورهای ناتو در تاسیسات نظامی و پایگاه‌های دریایی اوکراین مستقر هستند که ۴۰۰۰ نفر از آنها آمریکایی هستند.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهار داشت احاطه کردن خاک روسیه کار دشواری است، اما ابزارهای نظامی معاصر به ما اجازه می دهد در مورد آن فکر کنیم.پوتین اظهار داشت: “مگر گفتم که ما محاصره شده ایم؟ خوب، پایگاه های در اطراف واقعیت است. وی خاطرنشان کرد: سامانه های تسلیحاتی جدید در شرق، جنوب، شمال و حتی بیشتر در غرب در حال نصب است. پوتین در عین حال تاکید کرد که خاک روسیه برای محاصره موفقیت آمیز آن بسیار بزرگ است.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان یادداشت اعتراضی خود را در رابطه با سفر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به قره باغ بدون اجازه مقامات باکو به فرانسه ارسال کرد.وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه یادداشت اعتراضی خود نسبت به سفر ولری پکرس، سیاستمدار فرانسوی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور به قره‌باغ بدون اجازه مقامات جمهوری آذربایجان را به کاردار فرانسه در باکو تقدیم کرده‌است.

یورونیوز:  در آستانه مذاکرات وین، عراق خواستار مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن شد .اتحادیه اروپا اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان ایران و پنج قدرت جهانی که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش می‌کنند، مذاکراتشان را هفته آینده در وین از سر خواهند گرفت.

خبرگزاری ایلنا: یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که توافق برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، محدود کننده فعالیت‌های هسته‌ای ایران نبود و به همین دلیل اکثر اسرائیلی ها از جمله اپوزیسیون، آن را توافق خوبی نمی‌دانند.وی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، گفت که هرگونه توافقی با این کشور باید مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف طرح اقتصادی پیشنهادی وی درباره غزه، تبدیل ساکنان این شهر، مصر و جامعه بین‌المللی به عواملی برای فشار بر حماس جهت ممانعت از افزایش قدرت نظامی آن و انجام عملیات علیه اسرائیل است. یائیر لاپید در سخنرانی در مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی وابسته به دانشگاه تل‌آویو گفت: هدف از این طرح درباره غزه (اقتصاد در مقابل امنیت) ایجاد ثبات در دو طرف مرزها از نظر امنیتی، اقتصادی و سیاسی است.کلیات اساسی طرح لاپید که در این نشست اعلام شد، ایجاد روند بازسازی دائم در چند مرحله است.

 الکوثر فارسی: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که روابط با رژیم صهیونیستی برای امنیت و ثبات منطقه حیاتی است.وی طی دیدار با جمعی از یهودیان ترکیه این سخنان را بر زبان آورد.  اردوغان در بخشی از اظهارات خود گفت هر گامی که در ارتباط با آرمان فلسطین برداشته شود، به‌ویژه برای قدس، تنها در امنیت و ثبات فلسطینیان سهیم نخواهد بود بلکه اسرائیل را نیز شامل خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: ترکیه دارایی‌های ۷۷۰ فرد و موسسه را در آمریکا مسدود کرد. در شرایطی که این روزها ترکیه با بحران شدید اقتصادی و مالی دست و پنجه نرم می‌کند، برخی رسانه ها گزارش دادند که آنکارا دارایی‌های ۷۷۰ فرد و موسسه مستقر در آمریکا را به اتهام حمایت از تروریسم مسدود کرده است.این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که ترکیه دچار  بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی این کشور است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که برای تسهیل صدور کمک‌ها به افغانستان مجوزهایی را از جمله تعامل مالی مشروط با طالبان صادر کرده است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از صدور سه مجوز برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان از جمله تعامل مالی مشروط با طالبان خبر داد.«والی آدیمو» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام این موضوع گفت: اقتصاد افغانستان با چالش‌های بزرگی مواجه است که به دلیل وابستگی طولانی مدت این کشور به کمک‌های خارجی، کمک‌های مالی و فرار بخش خصوصی ناشی از تسلط طالبان، خشکسالی، مسائل ساختاری اقتصاد کلان و همه‌گیری کرونا تشدید شده است.

ایران پرس: کمیسیون انتخابات لیبی اعلام کرده است انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار بود امروز 24 دسامبر برگزار شود به مدت یک ماه به تعویق افتاده و روز 24 ژانویه برگزار خواهد شد. یک کمیسیون پارلمانی که وظیفه‌اش نظارت بر انتخابات است اعلام کرد نمی‌تواند طبق برنامه، انتخابات را برگزار کرد.الهادی الصغیر، رئیس این کمیسیون در نامه‌ای به رئیس پارلمان نوشته است: «بعد از مطالعه گزارش‌های فنی، قضایی و اطلاعاتی، به اطلاع شما می‌رسانیم که برگزاری انتخابات در تاریخ 24 دسامبر ممکن نیست.»لیبی از سال 2014 تاکنون با حاکمیت دوگانه مواجه است و دو دولت و دو مجلس در طرابلس، پایتخت، و طبرق، شرق این کشور مستقر است.

خبرگزاری فارس: استفاده از ذخایر زیرزمینی گاز در اروپا بار دیگر رکورد جدیدی زد و بالاترین رقم از سال 2011 رسید.بر اساس آمار زیرساخت گاز اروپا (GIE)، برداشت از این ذخایر در 22 دسامبر به رقمی رسید که بالاترین میزان از سال 2011 به شمار می‌رود. قیمت گاز نیز در اروپا در روز چهارشنبه بار دیگر رکورد زد و به رقمی بی‌سابقه در تاریخ این قاره رسید.

خبرگزاری صدا و سیما: از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹، تاکنون حداقل پنج میلیون و چهارصد هزار نفر در سراسر جهان، جان خود را به علت ابتلا به این بیماری از دست داده اند.شیوع بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین‏ آغاز شد  سرایت آن به کل جهان رقم خورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *