جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

روسیه به کانادا هشدار داد

تهران- ایرنا- روسیه هشدار دارد در صورتی که کانادا دارایی‌های مسکو را مصادره کند، روابط دیپلماتیک خود را با اوتاوا کاهش خواهد داد.

Loading

رسانه‌ها؛ سفر سالیوان به سرزمین های اشغالی و…

۱۴۰۰/۱۰/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست ضد ایرانی مشاور امنیتی بایدن با رئیس تل‌آویو، اظهارات جدید بلینکن درباره احیای برجام، مواضع جدید آمریکا درخصوص انعقاد توافق «کاملا جدید و متفاوت» با ایران، مخالفت قاطعانه پوتین با عضویت اوکراین در ناتو، هشدار وزیر دفاع روسیه در خصوص زمینه‌چینی آمریکا  برای اقدامات تحریک آمیز در اوکراین، هشدار  دوباره بلینکن به  روسیه، دیدار وزیر دفاع انگلیس و دبیرکل ناتوبا محوریت اوکراین، فروش موشک‌ ضد تانک به لیتوانی در بحبوحه تنش‌های آمریکا با روسیه، اعزام کارشناسان آمریکایی و انگلیسی به اوکراین برای مقابله با «حمله سایبری احتمالی» روسیه، تخلیه دومین پایگاه نظامیان آمریکایی  در عراق، برگزاری هفدهمین دور مذاکرات صلح سوریه در قزاقستان، کمک اتحادیه اروپا به ترکیه درخصوص پناهجویان، گفتگوی اردوغان با صدراعظم آلمان، تدابیر مقابله جویانه چین در برابر آمریکا، توافق واشنگتن و توکیو برای افزایش سهم ژاپن از هزینه پایگاههای آمریکا و دیپلماسی سایبری آمریکا و هلند در پی هراس از حملات باج افزاری از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: رئیس رژیم صهیونیستی می‌گوید در دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره ایران و لزوم متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور صحبت کرده است. «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به فلسطین اشغالی سفر کرده، با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم جعلی صهیونیستی دیدار و رایزنی کرد.هرتزوگ در صفحه توئیتر خود با اعلام خبر دیدار با سالیوان، نوشت: «من قدردانی عمیق خود را از دوستی نزدیک رئیس‌جمهور [آمریکا] جو بایدن با اسرائیل ابراز کردم و از دولت وی برای حفظ و تقویت روابط قوی و معنادار دوجانبه تشکر کردم».

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد زمان احیای برجام رو به اتمام است و ایران در حال سرعت بخشیدن به پروژه هسته ای خود است. بلینکن در ادامه سخنان خود افزود که اگر دیپلماسی کارساز نباشد، ایالات متحده “فعالانه” در حال بررسی راه حل های جایگزین برای موضوع هسته ای ایران است. وی در ادامه گفت: من یک جدول زمانی ترسیم نمی‌کنم یا با متر اندازه نمی‌گیرم، اما می‌گویم بله، زمان کمتر و کمتر می‌شود.

خبرگزاری ایلنا: نماینده آمریکا در امور ایران با هشدار در خصوص این‌که فرصت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی در حال اتمام است، مدعی شد که ایران تا چند هفته آینده به نقطه‌ای در فعالیت‌های هسته‌ای خود خواهد رسید که دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و مجبور می‌شویم برای دستیابی به یک توافق کاملا متفاوت مذاکره کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه تاکیدکرد در مورد اوکراین جایی برای عقب نشینی وجود ندارد و امیدواریم مذاکرات با آمریکا و ناتو در مورد خواسته‌های روسیه برای تضمین‌های امنیتی سازنده باشد.پوتین افزود: پیشنهادات روسیه ضرب الأجل نبود، اما در مورد اوکراین جایی برای عقب نشینی وجود ندارد. مسکو می‌گوید هرگز نباید به اوکراین اجازه داده شود تا به ناتو بپیوندد یا میزبان سربازان و تسلیحات ائتلاف ناتو باشد.

یورونیوز: سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه واشنگتن را به زمینه‌چینی برای اقدامات «تحریک‌آمیز» در اوکراین متهم کرد. به گفته وی آمریکا ارسال «ماده شیمیایی نامشخصی» را به جبهه نبرد بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه و نظامیان اوکراین در شرق این کشور سازماندهی کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دیدار جدیدی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش برگزار نخواهد شد.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای این دیدار وجود ندارد و آمریکا ابتدا می‌خواهد بداند آیا پیشرفت دیپلماتیکی وجود دارد یا خیر.”بلینکن با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات برای کاهش تنش پیرامون بحران اوکراین، عنوان داشت: ما از روسیه می‌خواهیم با عقب‌کشیدن نیروهایش از مرز اوکراین، تنش‌ها را کاهش دهد. مذاکره در چنین شرایطی بسیار مناسب‌تر از زمانی است که تنش‌ها رو به وخامت است.

خبرگزاری مهر: با تمرکز بر مسئله اوکراین، وزیر دفاع انگلیس و دبیرکل ناتو دیدار کردند.ادعای آمادگی روسیه برای حمله به اوکراین، محور دیدار وزیر دفاع انگلیس و دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی بود.«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس دیداری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو انجام داده که طی آن شرایط مرزی اوکراین به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور با توافق فروش ۱۲۵ میلیون دلاری موشک‌های ضد تانک «جاولین» به لیتوانی موافقت کرد.با گذشت کمتر از یک روز از هشدار وزیر دفاع روسیه درباره تشدید تحرکات و حضور نظامی کشورهای ناتو در مرزهای شرقی و غربی روسیه، آمریکا موافقت خودش را با فروش تسلیحاتی جدید به یکی از کشورهای حوزه دریای بالتیک اعلام کرد.

العالم فارسی: انگلیس و آمریکا برای مقابله با «حمله سایبری احتمالی» روسیه، چند کارشناس به اوکراین اعزام کردند.رسانه های آمریکایی و بریتانیایی گزارش دادند که واشنگتن و لندن کارشناسان امنیت سایبری را برای مقابله با «حمله سایبری احتمالی» روسیه به اوکراین فرستادند. نیویورک تایمز گزارش داد که آمریکا معتقد است کرملین ممکن است دستور حمله سایبری به اوکراین را صادر کند تا به وجهه ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین آسیب بزند.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق از تخلیه پایگاه «حریر» در اربیل از نیروهای رزمی آمریکا خبر داد.«تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق در گفتگویی با شبکه خبری العراقیه گفت: خروج نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی از عراق بدون مشکل انجام شد و اکنون هیچ نیروی رزمی ائتلاف در پایگاه حریر حضور ندارد.وی با اشاره به اینکه نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی پیش از پایان سال جاری به صورت کامل خارج شدند، گفت تنها بخش اندکی از مستشاران که ماموریت ارائه مشورت در زمینه مبارزه با تروریسم را دارند، باقی مانده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  هفدهمین دور مذاکرات صلح سوریه (روند آستانه) امروز سه‌شنبه 21 دسامبر در نورسلطان، پایتخت قزاقستان با حضور تمام طرف‌های ذی‌ربط از جمله هیئت‌های ترکیه، روسیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن آغاز شد.مذاکرات مذکور با نشست‌های دوجانبه و سه‌جانیه در ساعت 08:00 به وقت محلی ترکیه آغاز به کار کرد.در این مذاکرات دو روزه، موضوعات مختلف چون آزادی اسرا، پیدا کردن مفقودین، اقدامات لازم برای افزایش امنیت، ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه و از سرگیری فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دویچه وله: اتحادیه اروپا ۵۶۰ میلیون یورو در ارتباط با سیاست پناهجویی در اختیار ترکیه قرار می‌دهد. به گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است این بودجه در برنامه‌های آموزشی برای پناهندگان و حفاظت از مرزها هزینه شود.کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه شنبه (۲۱ دسامبر) اعلام کرد که ترکیه در ارتباط با همکاری‌های این کشور با اتحادیه اروپا در حوزه سیاست‌های پناهجویی، ۵۶۰ میلیون یورو دریافت می‌کند.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان پیرامون گسترش روابط ترکیه و آلمان و مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو کردند. طرفین در این مکالمه اقدامات برای گسترش روابط ترکیه و آلمان و مسائل منطقه‌ای بررسی کرده‌اند. رئیس جمهور ترکیه در این دیدار تصریح کرد: روابط ترکیه و اتحادیه اروپا باید در چارچوب یک دستور کار مثبت بر اساس چشم انداز الحاق بهبود یابد.

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری تأکید کرد که چین تدابیر مقابله جویانه نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه مقامات خود در پیش می گیرد.وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا چندی پیش به بهانه مساله حقوق بشر در شین جیانگ چهار مقام چینی را بر اساس قانون داخلی این کشور مورد تحریم قرار دادند. سخنگوی وزارت خارجه چین این تحریم آمریکا را غیر قانونی خواند و گفت: این اقدام آمریکا مصداق مداخله این کشور در امور داخلی چین، نقض اصول مناسبات بین‌المللی است و باعث خدشه وارد شدن به روابط چین و آمریکا خواهد شد.

ایران پرس: وزارت خارجه چین از تحریم شدن ۴ مقام آمریکایی و مسدود شدن هرگونه دارایی آن‌ها در خاک کشور چین خبر داد. «ژائو لیژیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: رئیس و سه عضو کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی دولت آمریکا نمی‌توانند از کشور چین، هنگ کنگ و ماکائو دیدار کنند و هر گونه دارایی آن‌ها در این کشور مسدود خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه چین اشاره‌ای به دارایی‌های این افراد در چین نکرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و آمریکا به توافق رسیده اند هزینه ای که ژاپن برای میزبانی نیروهای آمریکایی در این کشور می پردازد از سال مالی آینده به مدت پنج سال افزایش یابد تا هزینه رزمایش های مشترک نیز پوشش داده شود.مقام های دیپلماتیک و دفاعی دو کشور موافقت کردند که ژاپن از سال مالی ۲۰۲۲ که از ماه آوریل شروع خواهد شد، به مدت پنج سال در مجموع یک تریلیون و ۵۵ میلیارد ین، حدود ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، بپردازد.

خبرگزاری ایرنا: دولت آمریکا که نگران حملات سایبری به بخش های حساس این کشور به ویژه بخش های مالی و امنیت ملی است، پس از راه اندازی مرکزی ویژه در وزارت خارجه این کشور برای مقابله با این حملات باج افزاری و جرایم آنلاین، اکنون دیپلماسی سایبری را در پیش گرفته است.وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود مرکزی ویژه   با هدف مقابله با حملات سایبری و سایر جرایم آنلاین ایجاد می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *