جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده/ دانشگاه‌های جهان حمایت کنند

تهران- ایرنا- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن برخوردهای پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

رسانه‌های اسرائیلی جمعه ۷ اردیبهشت اعلام کردند ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل هنگام رفتن برای بازدید از محل «حادثه الرمله» دچار سانحه رانندگی شده و به بیمارستان منتقل شد. به گفته این رسانه‌های اسرائیلی بن‌گویر بر اثر واژگون شدن خودروی حامل او دچار جراحت‌های متوسطی شده که در نتیجه آن به بیمارستان منتقل شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ تمرکز شی جین پینگ بر تقویت ارتش و…

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: دستور رئیس جمهور چين برآمادگی کامل  ارتش برای درگیری نظامی، هشدار آمریکا به چین درباره ساخت سیلوهای موشکی جدید، واکنش چین به اتهامات سایبری آمریکا، کاهش شمار کارکنان دفاتر دیپلماتیک آمریکا در روسیه، خیز فرانسه برای دخالت در درگیری های تیگرای ، معرفی حسین عرنوس برای نخست وزیری سوریه ، بالاگرفتن اختلافات بین قطر و بحرین، افشاگری غنوشی از نقش  امارات در کودتای تونس، آزمایش موشکی محرمانه رژیم صهیونیستی دراروپا، گفت‌وگوی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره ایران، واکنش آمریکا به حمله به نفتکش اسرائیلی در اقیانوس هند، اتحادیه اروپا در صدد تحریم مقامات لبنانی ، تلاش دولت و مخالفان ونزوئلا برای مذاکره در مکزیک، گفتگوی روسای جمهور ترکیه و روسیه، برگزاری کنفرانس جهانی مبارزه با سلاح های اتمی و هیدروژنی در ژاپن و  هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره رشد 80 درصدی ابتلا به کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور چین در نشست شماری از فرماندهان نظامی تاکید کرد : ارتش خود را برای درگیری نظامی آماده کند. شی جین پینگ خواستار تمرکز گسترده بر پیشرفت ارتش چین شد و افزود با توجه به تهدید‌های روزافزون، پکن نیاز دارد که ارتش خود را برای درگیری نظامی آماده کند.وی افزود باید به تلاش‌ها برای تقویت برنامه ریزی کلی مربوط به جنگ و آمادگی‌های لازم برای درگیری نظامی ادامه داد.

یورونیوز: محققان «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای تخمین زده‌اند که چین در حال ساخت دست‌کم ۲۵۰ سیلوی موشکی در غرب این کشور است. این نهاد در گزارش تازه خود آورده است این سیلوهای موشکی جدید که در شهر «هامی» در نواحی شرقی ایالت سین‌کیانگ قرار دارند، «بزرگترین برنامه ساخت سیلو از زمان احداث سیلوهای موشکی آمریکا و شوروی در میانه جنگ سرد» به شمار می‌روند. بنابر تصاویر ماهواره‌ای، سیلوهای جدید در منطقه‌ای به مساحت حدود ۳۰۰ کیلومتر در حال احداث هستند و می‌توانند موشک‌های قاره‌پیما را در خود جای دهند. تحلیلگران می‌گویند وسعت زمین این ناحیه هدف قرار دادن آن را در صورت درگیری نظامی پیچیده‌تر می‌کند.همزمان پنتاگون هشدار داده است که چین با توسعه توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای خود اجماع جهانی در زمینه خلع سلاح اتمی را نقض می‌کند.

رادیو چین: وزارت دفاع چین اعلام کرد: آمریکا «سلطان فرافکنی» و عامل اصلی سرقت اطلاعات در جهان است.سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع چین در یک نشست خبری گفت که آمریکا «امپراتوری هکرها و سرقت اطلاعات» دنیاست و در عین حال این کشور را می‌توان «سلطان فرافکنی» جهان نامید. به دنبال افشای خبر استفاده آمریکا از سرویس اطلاعاتی دانمارک برای نظارت بر رهبران متحدان ایالات متحده، اخیرا وزارت امور خارجه روسیه نیز مدعی شده که این فقط نوک کوه یخ بوده است. همچنین بر طبق آخرین گزارش‌ها فرماندهی عملیات  سایبری ایالات متحده به تازگی بودجه خود را به میزان زیادی افزایش داده و در حال تشکیل یک واحد جدید برای انجام ماموریت های سایبری است.

خبرگزاری ایلنا: واشنگتن اعلام کرد که از اول آگوست از شمار کارکنانش در دفاتر دیپلماتیک خود در روسیه خواهد کاست.این اقدام در راستای مقرراتی وضع‌شده از سوی روسیه است که براساس آن واشنگتن نمی‌تواند در دفاتر دیپلماتیک خود از شهروندان روس یا کشورهای ثالث استفاده کند. «جان سالیوان»، سفیر آمریکا در مسکو گفت: «بنا به محدودیت‌های دولت روسیه،‌شمار کارکنان در دفاتر دیپلماتیک ما در این کشور به ۱۲۰ تن کاهش خواهد یافت و در نتیجه امکان ارائه خدمات کنسولی به طور کامل وجود نخواهد داشت.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری فرانسه خواستار آغاز گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی در اقلیم تیگرای اتیوپی شد. کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور خواستار آغاز مذاکرات میان طرف‌های درگیر در مناقشه منطقه «تیگرای» در اتیوپی شده است.

خبرگزاری مهر :  بشار اسد رئیس جمهور سوریه امروز حسین عرنوس را که از |وئن سال 2020 تا کنون نخست وزیر سوریه بوده است، باردیگر مامور تشکیل کابینه این کشور کرد.عرنوس فارغ التحصیل رشته مهندسی شهرسازی دانشگاه حلب است و استانداری القنیطره و دیرالزور، تصدی وزارت منابع آبی، وزارت مسکن، مشاغل عمومی و وزارت راه از جمله مناصب وی پیش از نخست وزیری در سال ۲۰۲۰ بوده است.

خبرگزاری فارس: اختلافات بین قطر و بحرین بر سر جزایر بالا گرفت. در پی تکرار ادعاهای قطر درباره حاکمیت بر مجمع‌الجزایر «حوار»، بحرین از تقویم سال جدید که مطابق با تقویم الزباره ـ نام یک جزیره تحت حاکمیت قطر- نگاشته شده، رونمایی کرد. کمیته عالی تقویم بحرین با رونمایی از تقویم جدید اعلام کرد که به دستور «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه این کشور تقویم سال ۱۴۴۳ هجری قمری بحرین بر اساس شیوه تقویم الزباره موسوم به «روزنامه الزباره و البحرین» مربوط به سال ۱۷۸۳ میلادی تهیه و تنظیم شده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس برکنار شده پارلمان تونس گفت که امارات از کودتا در این کشور حمایت می‌کند.”راشد الغنوشی” رئیس برکنار شده پارلمان تونس و رهبر حزب النهضه  تصمیمات “قیس سعید” رئیس‌جمهور این کشور را محکوم و آن را کودتا توصیف کرد.وی با اشاره به حمایت امارات از تصمیمات قیس سعید مبنی بر تعلیق فعالیت‌های پارلمان و تلاش او برای تسلط بیشتر بر امور کشور گفت: امارات مصمم به نابودی “بهار عربی” که با سرنگونی “زین العابدین بن علی” در سال 2011 میلادی آغاز شد، است.

الکوثر فارسی: منابع عبری‌زبان اعلام کردند، اسراییل هفته گذشته به صورت محرمانه در کشور «استونی» دو موشک آزمایش کرده است. پایگاه خبری شبکه صهیونیستی «آی ۲۴»، گزارش داد، سازمان نظارت بر محتوای رسانه‌ای این رژیم اجازه انتشار خبری محرمانه درباره آزمایش موشکی در استونی را صادر کرده است.این شبکه عبری افزود، این آزمایش هفته گذشته، در جزیره «سارما» (متعلق به استونی) در دریای بالتیک صورت گرفته و نمایندگانی بلندپایه از چهار کشور از جمله کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در این آزمایش حضور داشته‌اند.

العالم فارسی: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با همتای آمریکایی خود درباره حادثه برای یک کشتی این رژیم گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود ایران را به نقش‌آفرینی در حمله به نفت‌کش این رژیم متهم کرد و خواستار «پاسخ بین‌المللی» به آن شد.«یائیر لاپید»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «ایران بارها تصمیم اسرائیل برای دفاع از خودش و منافعش را تضعیف کرده است.»

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه آمریکا گزارش های مربوط به حمله ایران به نفت کش ژاپنی در اقیانوس هند را تایید نکرد. جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نتوانست گزارش رسانه ها مبنی بر مسئولیت حمله ایران به نفتکش ژاپنی در شمال اقیانوس هند را تایید کند.پورتر گفت: ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم و با شرکای بین المللی خود همکاری می کنیم تا همه حقایق را مشخص کنیم. در حال حاضر من دیگر چیزی برای ارائه به شما ندارم.

دویچه وله: پس از دو تلاش ناکام برای پر کردن خلاء سیاسی در لبنان، نجیب میقاتی مامور تشکیل کابینه شده است. اتحادیه اروپا طرحی در دست بررسی دارد تا عواملی را که مانع چنین روندی می‌شوند، مورد تحریم قرار دهد. این تحریم شامل ممنوعیت سفر  و مسدود شدن دارایی‌های احتمالی این عوامل خواهد بود. افراد یا موسسات تحریمی، امکان دریافت هیچ پولی از اتحادیه را نیز نخواهند یافت.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا با استقبال از این تصمیم گفته‌اند: «تحریم ابزار قدرتمندی برای ارتقای پاسخگویی در مقیاس جهانی است.»

خبرگزاری ایرنا: دولت و مخالفان ونزوئلا خود را برای مذاکره در مکزیک آماده می‌کنند. نمایندگان دولت ونزوئلا و گروه های مخالف همانطور که از هفته‌ها پیش مقرر شده بود، خود را برای نشست روزهای آتی در مکزیک با هدف پایان دادن به بحران سیاسی این کشور آماده می‌کنند.در حالی که ونزوئلا همچنان تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدان اروپایی آن به سر می برد، دولت این کشور و گروه های مخالف برای مذاکرات طی روزهای آینده آماده می شوند.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی با همتای روس خود رایزنی کرد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت‌وگو و در خصوص تقویت روابط دو جانبه به تبادل نظر پرداختند.پوتین نیز با ابراز تاسف از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ترکیه، ابراز همدردی کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: در آستانه هفتاد و ششمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی در ماه اوت، کنفرانس جهانی مبارزه با بمب های اتمی و هیدروژنی کار خود را آغاز کرده است.هر سال، گروه های مخالف سلاح های اتمی در مکان هایی در هیروشیما و ناگاساکی گرد هم می آیند. امسال این کنفرانس جهانی در شهر فوکوشیما در شمال شرق ژاپن برگزار شده است.

ایران پرس: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، در چهار هفته گذشته در اکثر مناطق جهان موارد جدید ابتلا به کرونا بیش از 80 درصد افزایش داشته است. «تدروس آدهانوم» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت با هشدار درباره «دوره‌ای بسیار خطرناک از بیماری همه گیر» گفت: با انتشار سریع سویه بسیار مسری دلتا، جهان درخطر از دست دادن دستاوردهای خود در مقابل کرونا قرار گرفته است اما واکسن‌های مورد تائید سازمان جهانی بهداشت همچنان موثر هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *