أحدث المقالات

اردوغان: حماس را گروه مقاومت می‌دانیم/ نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم گروه حماس و مقاومت کنندگان فلسطین را به عنوان گروه تروریستی بنامیم. ما برادران حماس را به عنوان قوای ملی فلسطین می‌شناسیم و با افتخار به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

اردوغان: حماس را گروه مقاومت می‌دانیم/ نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم گروه حماس و مقاومت کنندگان فلسطین را به عنوان گروه تروریستی بنامیم. ما برادران حماس را به عنوان قوای ملی فلسطین می‌شناسیم و با افتخار به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

Loading

رسانه‌ها؛افزایش تنش ها در افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:خیز طالبان برای قدرت گیری، واکنش کره شمالی به درخواست مذاکره آمریکا، اظهارات مقام آمریکایی درباره برجام، تقلای رژیم صهیونیستی برای ممانعت از احیای برجام، سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات برای اولین بار ،تلاش آمریکا برای جلوگیری از آزادی مأرب یمن، مذاکره فرستاده ویژه واشنگتن با گروه‌های مهم لیبیایی، افشای دیدار مقامات هندی و طالبان توسط قطر، هشدار کمیسر سازمان ملل در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در جهان، روسیه و عراق در حال رایزنی برای ساخت نیروگاه اتمی، پاشینیان پیروز انتخابات زودهنگام ارمنستان، دیدار رهبر ارتش میانمار با رهبران نظامی روسیه، واکنش مسکو به تشدید رویکرد تحریمی آمریکا علیه روسیه، انتقاد پوتین از  نظام امنیتی اروپا ، برگزار ی کنفرانس امنیت بین‌الملل در مسکو، هشدار کاخ کرملین  در خصوص وضعیت کروناویروس در روسیه و درخواست چین برای توزیع عادلانه واکسن در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: درگیری‌های دولت مرکزی و طالبان در شهرستان‌ها و ولایات مختلف افغانستان، اوضاع امنیتی در این کشور را بحرانی کرده است.گزارش‌های امنیتی حاکی از این است که بسیاری از ولسوالی های افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته و ارتش افغانستان نیز در تلاش برای بازپس گرفتن این مناطق است.بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، درگیری میان طرفین در شهر‌های میمنه از ولایت فاریاب، تالقان در ولایت تخار، پلخمری در ولایت بغلان و مناطقی واقع در ولایت قندوز تشدید شده است.

یورونیوز: خواهر رهبر کره شمالی با انتقاد از آمریکا از سرگیری مذاکرات را رد کرد.کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن (یک تیر) چشم انداز از سرگیری زودهنگام دیپلماسی با ایالات متحده را رد کرد و گفت انتظارات آمریکا از مذاکرات، «آن‌ها را به ناامیدی بیشتری فرو خواهد برد.»

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت : آمریکا در بازگشت همه طرف ها به رعایت شرایط برجام ذینفع است. ند پرایس در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت در وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود که بازگشت به برجام از یکسو مانع از آن خواهد شد که ایران سلاح هسته ای بسازد و از سوی دیگر فشاری بر تهران در رابطه با مسائل دیگر خواهد بود.

خبرگزاری مهر : رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در تلاش برای متقاعد کردن آمریکا بر عدم بازگشت به برجام، ادعاهای پوچ و واهی گذشته این رژیم را علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مطرح کرد. رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی که هم اکنون در واشنگتن برای مذاکره با مقامات آمریکایی بر سر ادعای «تهدید برنامه هسته ای ایران» به سر می برد، تلاش می کند با هشدارهای خود دولت آمریکا را از بازگشت به برجام بازدارد.

دویچه وله: یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید اسرائیل برای نخستین دیدار به امارات متحده عربی می‌رود. این سفر دو روزه برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده و شامل مراسم رسمی افتتاح سفارت و کنسولگری اسرائیل در دوبی و ابوظبی خواهد بود.در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل آمده است: «گسترش روابط امارات و تل‌آویو از اهمیتی بالا برخوردار است؛ امری که نه تنها به نفع شهروندان دو طرف، بلکه به سود کل خاورمیانه خواهد بود.»

خبرگزاری فارس: آمریکا در مذکرات اخیر یمن علنا به استفاده از ادبیات تهدید روی آورده تا از آزادی استان مأرب به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جلوگیری کند.برخی رسانه‌ها خبر دادند که در جریان مذاکرات اخیر یمن، آمریکا علنا به جانبداری از عربستان سعودی روی آورده و پیش از هر خواسته دیگری و حتی بیش از عربستان سعودی بر آتش‌بس در استان مأرب (مرکز) پافشاری کرده است.

خبرگزاری ایلنا: مقام آمریکایی گفت: در حال مذاکره با گروه‌های مهم لیبی برای اخراج عناصر بیگانه هستیم.فرستاده ویژه واشنگتن به لیبی از مذاکرات کشورش با برخی گروه‌های مهم در لیبی درباره خروج نیروهای بیگانه پیش از انتخابات مقرر در ماه دسامبر خبر داد.«ریچارد نورلاند»، فرستاده ویژه واشنگتن در امور لیبی تاکید کرد که کشورش با برخی گروه‌های مهم در لیبی در حال مذاکره درباره خروج نیروهای بیگانه از این کشور پیش از برگزاری انتخابات مقرر در ماه دسامبر است.

خبرگزاری تسنیم: نماینده ویژه قطر در امور مبارزه با تروریسم فاش کرد که مقامات هندی در سفر به دوحه با اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار کردند. «مطلق بن ماجد القحطانی» نماینده ویژه قطر برای مبارزه با تروریسم و میانجیگری برای حل منازعات فاش کرد که مقامات هندی با طالبان در قطر بطور مخفیانه دیدار کرده‌اند.

الکوثر فارسی: میشله باشلت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه خواستار اقدام منسجم برای جلوگیری از وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان طی چند دهه اخیر شد. وی در مراسم افتتاحیه چهل و هفتمین شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: برای مقابله با شدیدترین عقب ماندگی حقوق بشری در زندگی مان نیاز به دیدگاه تغییردهنده زندگی و اقدام هماهنگ داریم.

العالم فارسی: شرکت روس اتم در حال رایزنی با طرف عراقی برای ساخت چند نیروگاه اتمی و همچنین همکاری‌ها در زمینه‌های دیگر است.منابع مطلع در آژانس انرژی اتمی روسیه (روس اتم) گفتند که در حال رایزنی با عراق برای ساخت نیروگاههای اتمی هستند.به گفته این منابع ، شرکت روس اتم درحال رایزنی با عراق برای تدوین یک برنامه کاری در خصوص همکاری در حوزه انرژی هسته‌ای و دیگر حوزه‌های مربوط در راستای اهداف مسالمت‌آمیز است و کارگروهی برای پیشبرد این همکاری‌ها تشکیل می‌شود.

آناتولی  ترکیه: حزب حاکم ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان در انتخابات زودهنگام این کشور به پیروزی دست یافت.کمیته مرکزی انتخابات ارمنستان اعلام کرد که حزب حاکم این کشور به رهبری نیکول پاشینیان با کسب 53.92 درصد آراء در انتخابات زودهنگام به پیروزی دست یافته است.پس از آزادسازی بخش‌هایی از قره‌باغ طی جنگ 44 روزه پاییز گذشته توسط آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان مجبور به استعفا از مقام خود شده بود.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبر ارتش میانمار در اقدامی آشکار برای نشان دادن روابط این رژیم با کرملین از روسیه دیدار کرده است.شبکه تلویزیونی دولتی میانمار تصاویر ملاقات ژنرال مین آنگ هلاینگ با یک مقام عالی رتبه امنیتی روسیه و مدیر اجرایی یک شرکت تسلیحاتی در مسکو را پخش کرد. به گفته این شبکه این سفر برای گفتگو در مورد همکاری های دوجانبه امنیتی و نظامی انجام شده است.

ایران پرس: «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت: “آمریکا همواره تحریم علیه ما را به عنوان ابزاری برای فرار از مشکلات خود به کار می‌گیرد.”«جیک سالیوان» ازتحریم‌های بیشتر آمریکا علیه روسیه از جمله به بهانه پرونده «الکسی ناوالنی» سرکرده مخالفان دولت روسیه خبر داد. این مقام ارشد آمریکایی در بخشی از سخنان خود گفت: “ما پس از مسموم شدن ناوالنی، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردیم و خود را برای دُور دیگری از تحریم‌ها آماده می‌کنیم که به همین دلیل اعمال خواهد شد.”

خبرگزاری ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: کل نظام امنیتی اروپا به طور جدی تخریب شده، تنش ها افزایش یافته و خطر رقابت های تسلیحاتی جدید، واقعی است. پوتین در سخنرانی وبیناری به مناسبت سالگرد آغاز جنگ میهنی، با بیان اینکه روسیه با منطق ایجاد اروپای متحد در مسیر همکاری با اروپا پیش می رفت، اما رویکرد گسترش ناتو غالب شد، اظهار داشت: روسیه خواهان احیای مشارکت با اروپاست، موضوعات مورد علاقه میان ما بسیار است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو که نشستی سالانه برای رسیدگی به مسائل فوری و تمایلات در حوزه نظامی بین‌المللی است، امروز (سه شنبه) در پایتخت روسیه آغاز به کار کرده است.این کنفرانس امنیتی که ۲۲ تا ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی برگزار می‌شود میزبان نمایندگانی از وزارتخانه‌های دفاع،‌ سازمان‌های بین‌المللی و کارشناسان از گروه‌های غیردولتی از ۵۰ کشور جهان است که به دنبال پاسخی برای مسائل کلیدی و مهم امنیت بین‌المللی هستند.

تی.آر.تی ترکیه: دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در مسکو به ارزیابی وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور متبوعش پرداخت.پسکوف اعلام کرد: وضعیت کلی کشور در شیوع ویروس کوویدـ 19 وخیم و ناخوشایند است.وی ضمن اشاره به اینکه وضعیت شیوع کروناویروس در کشور رو با وخامت نهاده‌است گفت: وضعیت شیوع ویروس بیش از اینکه بهبودی یابد، رو به وخامت است.

رادیو چین: چن شو، نماینده دائمی چین در مقر سازمان ملل در ژنو سوئیس در نشست کمیساری حقوق بشر در مورد وضعیت مقابله با همه گیری کرونا در حاشیه چهل و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به نمایندگی از 63  کشور خواستار کمک به  توزیع عادلانه واکسن در جهان شد.چن شو گفت که اپیدمی کرونا هنوز در سطح جهان در حال گسترش است و تأثیرات منفی جدی آن بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه همچنان مشاهده می شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *