جدیدترین مطالب

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

سایه جنگ گسترده بر خاورمیانه

اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تنها یک گزینه متصور است و آن حمله اتمی محدود اما برق آسا به ایران است. اما، گرچه از رژیم نسل کش اسرائیل هر جنایتی بر می آید، با توجه به قدرت دفاعی و تهاجمی ایران و توان و همراهی گروه های مقاومت منطقه، و تبعات اقتصادی امنیتی آن برای جهان، در حالت عادی وقوع چنین اقدام خطرناکی بعید است. 

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

ایران به «اسرائیل» حمله نکرد!

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در بحث حمله به «اسرائیل» هم همین است! اول اینکه، ایران به خاک رژیم صهیونیستی حمله نکرده است. بحث در اینجا مربوط به سازمان ملل و حقوق بین الملل نیست. بحث در درجه اول اخلاقی و سیاسی است! رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است که ادعای خاک دارد اما در واقعیت خاکی ندارد (چه برسد به عمق راهبردی)! اصلا حمله انتقام جویانه کشورمان هم هیچ حمله ای به اسرائیل یا خاک آن نبود چرا که اساسا موجودیتی با این مختصات و مشخصات وجود ندارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای ادامه سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

جنگ من با تسلا: «می‌خواهم پیش از مرگ از خودم رفع اتهام کنم»

افشاگری که یک دهه می‌شود که دارد با ایلان ماسک و شرکت تسلا در دادگاه‌ها می‌جنگد گفت که همچنان منتظر عذرخواهی علنی است. او مدعی است که پس از ابراز نگرانی از یک نقص در طراحی در سال ۲۰۱۴ که می‌توانست بر ترمز این ماشین تاثیر منفی بگذارد، مدیریت شرکت با او بد شد و به همین خاطر کارش را از دست داد.

امضای تفاهم نامه چهارجانبه میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای پروژه «جاده توسعه»

نخست وزیر عراق گفت: تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای میان عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه «جاده توسعه» امضا کردیم. پروژه جاده توسعه به عنوان پل ارتباطی میان مردم و فرهنگ‌های منطقه عمل و از امنیت و ثبات آن‌ها حمایت می‌کند.

ریشی سوناک: انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که اولین پرواز حامل پناهجویان مستقر در این کشور به رواندا طی ۱۰ الی ۱۲ هفته آینده انجام خواهد شد. سوناک دوشنبه ۲۲ آوریل در یک کنفرانس مطبوعاتی با اعلام این خبر عنوان کرد که کشورش برای انجام این کار آماده است و هواپیما‌های چارتر تجاری نیز برای انتقال این پناهجویان رزرو شده‌اند.

توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران / بورل: تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران را شامل می شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اعضای شورای وزیران امور خارجه اتحادیه در نشست امروز (دوشنبه)، درباره تشدید تحریم‌ها علیه تهران به توافق رسیدند. جوسپ بورل در نشست با خبرنگاران در لوگزامبورگ عنوان کرد که تحریم‌های پیشنهادی، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود.

آتش بس ایران و اسرائیل موقتی است؟ / جعبه پاندورا باز شد

اقدام تلافی جویانه اسرائیل که روز جمعه اتفاق افتاد به شکل غیرمنتظره ای محدود بود. ایران حمله هوایی روز جمعه به یک پایگاه هوایی در نزدیکی اصفهان و سایر اهداف را کم اهمیت و ضعیف خواند و منشاء خارجی این حملات را رد کرد. سخنگویان معمولا حرّاف اسرائیلی به شکل عجیبی سکوت در پیش گرفتند. اینگونه به نظر می رسید که انگار یک توافق ضمنی صورت گرفته که اهمیت این حمله پایین آورده شده و به آرامی تنش ها کاسته شود.

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟

گردان «نتزاه یهودا» در سال ۱۹۹۹ و به منظور سربازگیری از جوانان یهودی با اعتقادات مذهبی افراطی ارتدوکس و دیگر نیرو‌های ملی‌گرای مذهبی در ارتش ایجاد شد. دولت اسرائیل این گردان را به عنوان واحدی برای خدمت افراد معتقد این گروه‌ها در ارتش ایجاد کرد و به آن‌ها اجازه داد تا اعمال مذهبی خود مانند نماز و روزه را به جا بیاورند. این گردان «تن‌ها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیرو‌ها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است.

آمریکا ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه را آغاز کرد

آسوشیتدپرس بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای از ساخت‌ یک اسکله بزرگ در سواحل غزه خبر داد. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که به‌زودی ساخت یک اسکله در سواحل غزه را برای ارسال کمک‌های ضروری به ساکنان این باریکه آغاز خواهد کرد.

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد. دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفتگو‌های غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

Loading

اصول راهبردی هشتگانه در «همکاری اوراسیای بزرگ»

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اوراسیا بزرگترین قاره روی زمین بوده و یک سوم کل خشکی زمین را دربرمی گیرد. بیش از دو سوم جمعیت جهان در این قاره سکونت دارند. اوراسیا همچنین دارای منابع طبیعی عظیم نفت، گاز، آب شیرین و زمین‌های حاصلخیز است.

وب سایت شورای امور بین‌الملل روسیه در یادداشتی نوشت: براین اساس، بهتر است که مناطق پراکنده اوراسیا در یک سیستم واحد متحد شوند، بطوریکه مولفه‌های جغرافیایی متفاوت آن همدیگر را به لحاظ سازمانی تکمیل کنند. همچنین باید تعرفه‌های گمرکی و محدودیت‌هایی که کشورهای این منطقه را از هم جدا ساخته، به تاریخ سپرده شوند و سوءظن‌های متقابل، اختلافات دیرینه و مناقشات بی پایان، جای خود را به تفاهم متقابل، توازن منافع چندجانبه و آگاهی از سرنوشت تاریخی مشترک بدهد. چنین اتحادی در درجه اول به نفع مردم اوراسیا است تا بتوانند افق‌های خود را توسعه دهند، تعصب‌ها و بدگمانی‌های قدیمی را کنار بگذارند و فرصت‌های جدید برای رفاه اقتصادی، اجتماعی و معنوی ایجاد کنند.

اما متاسفانه، قاره اوراسیا همچنان ازهم گسسته مانده و به صورت تکه‌های کوچک و بزرگ پراکنده شده است. این امر در مورد امنیت، سیاست، اقتصاد و علم و فرهنگ اوراسیا نیز صدق می‌کند. در حال حاضر، «هویت اوراسیایی» حتی وجود ندارد و تلاش‌های متعدد برای ایجاد این هویت، امیدوار کننده نبوده است.

فقدان وحدت در اوراسیا را می‌توان به عوامل متعددی از جمله، تاریخ پر از رنج این قاره، اشتباهات رهبران ملی، فعالیت مخرب عوامل خارجی و غیره نسبت داد. با این حال، دلیل شرایط فعلی هرچه باشد، مسلم است که تغییرات بنیادین در این شرایط مستلزم اراده سیاسی قوی و پشتکار و صبر و انعطاف پذیری است.

اولین «ایده مشارکت اوراسیای بزرگ» که توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اواخر 2015 ارائه شد، بر این فرض استوار است که اولین قدم‌ها باید، به جای حوزه نظامی و سیاسی، در راستای ساختار اقتصادی اوراسیا برداشته شود. اقتصاد اساس جامعه مدرن است، هرچند که دولت‌ها غالبا به سیاست اولویت می‌دهند. با مقایسه دو اقدام تاریخی برای اتحاد اوراسیا (یکی با زور توسط مغول‌ها و دیگری از طریق تجارت بواسطه جاده ابریشم) به این نتیجه می‌رسیم که اعتبار روابط تجاری در ایجاد وحدت بیش از خشونت نظامی است.

در نتیجه، اتحاد ارواسیا امروزه باید با اقتصاد آغاز شود. در این مشارکت، پیشرفت در جهت شبکه‌هایی از مناطق آزاد تجاری، ائتلاف‌های اقتصادی و تجاری بین منطقه‌ای و طرح‌های مواصلاتی در گستره اوراسیا باید مد نظر قرار گیرد. ضروری است که فعالیت‌های اقتصادی تحت الشعاع سیاست قرار نگیرد و تحریم‌های اقتصادی یکجانبه یا سایر انواع فشارهای اقتصادی به ابزار سیاست خارجی تبدیل نشود.

واضح است که اجرای چنین طرح بلندپروازانه‌ای حداقل چندین دهه زمان خواهد برد، اما اغراق نیست اگر بگوییم که وحدت اقتصادی اوراسیا بلندپروازانه ترین طرح قرن 21 خواهد بود. با این وجود، این طرح مستلزم چند اصل اساسی است که مهترین آن‌ها به قرار زیر است:

نخست، این شراکت نباید رقیبی بالقوه برای سازمان‌های منطقه‌ای (نظیر ASEAN, EAEU, RCEP) یا طرح‌های اقتصادی بین مرزی (نظیر طرح جاده و کمربند) یا سایر سازمان‌ها (مثل  SCO, APEC, ASEM) تلقی شود. برعکس، این ساختارها، سازمان‌ها یا طرح‌ها باید گره‌ها و بخش‌های جداگانه‌ای از مکانیسم اقتصادی واحد اوراسیا در آینده قلمداد شوند.

دوم، این شراکت، وحدت شرق اوراسیا در برابر اروپای غربی نیست. در هر حال، اروپا شبه جزیره‌ای بزرگ در شمال غرب قاره اوراسیاست و نباید در برابر اوراسیا قرار گیرد بلکه باید جزو مکمل آن قلمداد شود. از این رو، این شراکت، آغوش خود را به روی اتحادیه اروپا برای مشارکت در فعالیت‌ها می‌گشاید.

سوم، در ایجاد این شراکت، طرفین باید بدانند که الگوهای اجتماعی، سیاسی و حتی توسعه اقتصادی آن‌ها دارای اختلافات قابل توجهی خواهد بود. این شراکت باید بر هنجارهای رسمی جهانی و قوانین بین‌المللی استوار بوده و راحتی همه مشارکت کنندگان را لحاظ کند. همچنین، این شراکت نباید همانند بسیاری از طرح‌های همگرایی، دارای شاخص‌های خودی و غیر‌خودی، «اصلی» و «فرعی» یا «هسته مرکزی» و «حاشیه» باشد.

چهارم، برخلاف ساختارهای ستختگیرانه نظیر اتحادیه اروپا، این شراکت باید در مشارکت کشورهای جداگانه یا گروه‌های منطقه ای، قوانین بسیار انعطاف پذیر داشته باشد.

پنجم، اگرچه این شراکت بر اتحاد اقتصادی اوراسیا متمرکز خواهد بود اما نفوذ و گسترش اتحاد اقتصادی بر دیگر حوزه‌های همکاری نظیر آموزش و دانش، فرهنگ و ارتباطات انسانی اجتناب ناپذیر است.

ششم، توسعه اقتصادی اوراسیا بدون تقویت همزمان امنیت این قاره و حل مشکلات برجای مانده از قرن بیستم و قبل از آن امکانپذیر نیست. این مسائل عبارتند از مناقشات ارضی، جدایی طلبی، مسابقه تسلیحاتی، خطر گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم بین‌المللی و افراط گرایی مذهبی. ایجاد این شراکت باید به موازات حل این مشکلات حرکت کند.

هفتم، اجرای این طرح شراکت به معنای «انزواگرایی اوراسیا» و جدایی کشورهای اوراسیا از سایر مناطق نظیر قاره آفریقا یا آمریکا نیست، بلکه توسعه در محدوده اوراسیا محرک توسعه روابط اقتصادی با حوزه‌های بالتیک، آتلانتیک و اقیانوس هند بوده و به دنبال پیشرفت در حل مسائل اقلیمی، مقابله با همه گیری، تضمین امنیت و غذا و مدیریت مهاجرت خواهد بود.

هشتم، ایجاد «شراکت اوراسیای بزرگ» باید بر موافقتنامه‌های معین اتحادیه‌های منطقه‌ای و تک تک کشورها استوار باشد. ایجاد سیستم‌های پرداخت مستقل اوراسیا، کاهش وابستگی به دلار آمریکا و ایجاد مرکز اطلاعات اقتصادی اوراسیا و غیره، فعالیت‌هایی امیدوارکننده در این راستا خواهد بود. اگرچه ایده «شراکت اوراسیای بزرگ» اولین بار پنج سال پیش مطرح شد، اما هنوز در آغاز این راه هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *