أحدث المقالات

آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟

آیا رهبران کشورهاهی عربی هوای اسرائیل را دارند؟ اگر کسی نگاهی به تحلیل های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تلاش های ترکیبی دولت های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و احتمالا سایر دولت های عربی برای ناکام گذاشتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بیاندازد، چنین برداشتی خواهد کرد. گروهی از تحلیلگران، اسرائیلی ها و فعالان طرفدار اسرائیل دوست دارند چنین تحلیلی را باور کنند. 

Loading

رسانه ها؛افزایش مخالفت ها با الحاق کرانه باختری و…

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تاکیدگوترش بر مقابله با الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی، درخواست مشاوران امنیتی پیشین آمریکا برای مخالفت با الحاق کرانه‌باختری، هشدار آمریکا به طالبان و  دولت افغانستان، درخواست کنگره آمریکا برای شفاف سازی مذاکرات اتمی با عربستان، ساخت تاسیسات موشکی جدید کره شمالی، اطلاعات کره جنوبی از علل ناپدید شدن کیم جونگ اون، ارائه فهرست نهایی کابینه الکاظمی به پارلمان عراق،افت تجارت خارجی آمریکا، اعلام آخرین وضعیت مبتلایان به کرونا در جهان، تلفات بالای کرونا  در بریتانیا،تاسیس آزمایشگاه فضایی چین تا سال 2022 میلادی و ابراز نگرانی ارتش آمریکا از فناوری ماهواره «نور» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی:  دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که برای مقابله با سیاست الحاق کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. «ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد صبح امروز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد را در جریان موضع مخالفت آمیز فلسطین در قبال سیاست الحاق کرانه باختری قرار داد.

خبرگزاری فارس:  تعدادی از مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا خواستار مخالفت حزب دموکرات با طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی شدند. بیش از ۳۰ مقام پیشین امنیتی و سیاست خارجی دموکرات طی نامه‌ای به کمیته ملی این حزب، از آنها خواستند تا موضع محکمی در قبال مناقشات فلسطین-اسرائیل در پلتفرم انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خود اتخاذ کنند.به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، این افراد روز سه‌شنبه از حزب دموکرات خواستند تا لحن جدی‌تری را اتخاذ کنند که مخالفت آنها با تصمیم تل‌آویو برای الحاق مناطق شهرک‌های صهیونست‌نشین به دیگر اراضی اشغالی را نشان دهد.

یورونیوز:  مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هشدار داد که عدم پایبندی طالبان و دولت افغانستان به توافق صلح امضا شده در ماه فوریه، این توافق شکننده سیاسی را با بن‌بست مواجه کرده است. اسپر با اشاره به افزایش خشونت‌های طالبان در یک ماه گذشته در افغانستان گفت که طالبان به تعهدات خود در چهارچوب این توافق عمل نکرده و معتقد است دولت افغانستان نیز به تعهداتش پایبند نبوده است.

دویچه وله: دیوان محاسبات آمریکا اعلام کرده است که اطلاعاتی درباره سطح مذاکرات هسته‌ای آمریکا و عربستان در اختیار ندارد. این نهاد از وزارت امور خارجه و همچنین وزارت انرژی آمریکا خواسته‌است تا به کمیته‌های مربوطه اطلاع‌رسانی کنند. مذاکرات اتمی مقامات دولت آمریکا با مقامات عربستان سعودی در دوره زمامداری ریک پری، وزیر پیشین انرژی آمریکا ادامه یافته است

خبرگزاری مهر:  اندیشکده آمریکایی با ارائه تصاویری مدعی شد که کره شمالی در تدارک ساخت تاسیسات موشکی جدید در مجاورت فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ است. ، اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» آمریکا با استناد به برخی تصاویر ماهواره‌ای، مدعی شد که کره شمالی در حال ساخت تاسیسات موشکی جدید در حوالی فرودگاه بین‌المللی پیونگ یانگ است. تصاویر ادعایی حاکی از وجود ۳ ساختمان در حال تاسیس است که بزرگترین آنها ۱۲۰ متر پهنا و ۴۰ متر عمق دارد.

اسپوتنیک روسیه:   دستگاه  اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرد  کیم جونگ اون  رهبر کره شمالی به دلیل نیاز به ترتیب دادن امور داخلی و همچنین به دلیل وضعیت موجود کرونا ویروس به مدت طولانی در برنامه های عمومی حضور نیافت. این دستگاه افزود : در طی این چند هفته رئیس جمهور کره شمالی بر تغییراتی در کارمندان داخلی ، برگزاری جلسات شخصی در مورد مسائل حزب و دولت و مشکلات تقویت قدرت نظامی متمرکز شده است. این مسئله همچنین به عات وضعیت کروناویروس بوجود آمده است.

خبرگزاری ایرنا:  در ساعات باقی‌مانده برای برگزاری جلسه فوق‌العاده رای اعتماد به کابینه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق، فهرست نهایی کابینه وی تحویل هیات رییسه پارلمان این کشور شد. «بشیر حداد» نایب دوم رییس پارلمان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که اسامی کابینه الکاظمی بدون ذکر وزیران پیشنهادی نفت و امور خارجه، تحویل پارلمان شده است.

العالم فارسی: شیوع ویروس کرونا اقتصاد آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است. مرکز آمار آمریکا طی یک گزارش می‌گوید مجموع صادرات کالا و خدمات کشور در سه ماهه ابتدایی سال به نزدیک ۶۰۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین واردات کشور به ۷۳۳ میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به سه ماهه ابتدایی پارسال ۶.۳ درصد کاهش یافته است.

آناتولی  ترکیه:  شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان به 3 میلیون و 710 هزار و 380 نفر افزایش یافت. آمریکا با یک میلیون و 226 هزار و 123 مورد ابتلا به کووید-19 در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار بیماران کرونایی در جهان است. اسپانیا با 250 هزار و 61 مورد و ایتالیا نیز با 213 هزار 13 مورد ابتلا به کووید-19 در رده‌های دوم و سوم این فهرست قرار دارند.

 ان. اچ.کی ژاپن: تعداد کل تلفات بر اثر ویروس کرونا در بریتانیا از ۲۹ هزار نفر فراتر رفته است که بالاترین میزان در اروپا است. مقام های بهداشت بریتانیا اعلام کردند که ظرف ۲۴ ساعت  حدود ۷۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان باختند و بدین ترتیب، تعداد کل تلفات این کشور به ۲۹۴۲۷ نفر رسید.بریتانیا از اوج این بیماری گذشته است اما تعداد تلفات در مراکز مراقبت از سالمندان همچنان رو به افزایش است.

رادیو چین: جی چی مینگ دستیار دفتر پروژه های فضانوردی سرنشینش دار چین به خبرنگاران گفت، بر اساس برنامه، ساخت آزمایشگاه فضایی چین تا سال 2022 میلادی به اتمام می رسد و در این مدت 12 پرواز انجام خواهد شد. وی در این مورد گفت: پس از این مراحل، کابین محوری تیان هه، کابین آزمایشی ون تیان و کابین آزمایشی منگ تیان پرتاب خواهند شد تا تشکیل و ساخت ازمایشگاه در حالت حرکت در مدار انجام شود. در این دوران، 4 سفینه فضایی سرنشین دار شن جوئو و 4 سفینه فضایی باربری تیان جوئو پرتاب خواهند شد تا چرخش فضانوردان و لوازم مورد نیاز آنان تضمین شود.

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به خبرنگاران گفت فناوری موشکی که ایران اخیرا برای پرتاب ماهواره به فضا استفاده کرده مایه نگرانی است. ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: «موشک‌های متفاوت کارهای متفاوت می‌توانند انجام دهند، یکی می‌تواند ماهواره حمل کند و دیگری وسیله‌ای که برای حمله استفاده شود و منفجر شود. بنابراین بله، هر وقت ایران هرگونه موشک دوربرد آزمایش کند مایه نگرانی است.» ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه 3 اردیبهشت ماه از ماهواره‌بر 3مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425کیلومتری زمین قرار گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *